Nieuwe onbespoten kap.....heb echt wel wat tips nodig......

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door icewim, 14 dec 2003.

  1. icewim

    icewim Guest

    Hoi; ik heb net een hpi rs4 nitro3 rtr gekocht en kreeg er een dodge stratus kap bij. Mooi hoor, maar helemaal onbespoten en onuitgeknipt......
    Nu weet ik al dat ik met mijn ongeduld dit zwaar ga vernaggelen :oops:
    Er zitten witte stickers bij ter grootte van de ramen; ik neem aan (zit geen beschijving bij) dat die op de binnenzijde moeten als je gaat spuiten?
    Maar dan krijg je ze er toch niet meer af als de lak opgedroogt is?
    Hoe kan ik het beste de wielkasten enzo eruit halen? Scherp mesje gewoon?
    Verder zag ik in eenavatar hier iemand die had zijn auto zwart en een rode streep over het midden; hoe doe je zoiets dan?
    Van binnenuit de kap spuiten wist ik, maar maakt het ook uit welke soort je gebruikt? Ik kan behoorlijk goedkoop aan spuitbusjes normale autolak komen namelijk en dacht dat er wel even op te gaan spuiten? Of is dat een afrader?

    Iedereen alvast bedankt voor de moeite!


    Edit; ik heb ff rondgekeken, maar ik zie best wel veel auto's met meerdere kleuren....dat wil ik ook 8)

    Dus wie heeft er nog tips? :idea:
    Alvast bedankt!
     
  2. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    je moet speciale verf gebruiken. want normale auto verf is te hard en gaat scheuren enzo. Je heb van tamiya verf voor polycarbonate die moet je hebben als ik het goed heb.

    verder is het idd aan de binnenkant spuiten laagje voor laagje niet gelijk dik in spuiten maar dun laag je voor laagje.

    het afplakken is wel belangrijk de raam stickers kan je er gewoon inplakken en dan spuiten en daarna kan je ze heel makkelijk weer weghalen.

    het beste kan je de kap gewoon uitknippen met een schaar geen mesjes gebruiken gaat 9 van de 10x fout. erzijn speciale schaartjes te krijgen voor je kap en voor je wielkast gaten zijn er ook speciale dingetjes te krijgen zie www.pkracing.nl
     
  3. Janssen

    Janssen Guest

    Hier heb je een link waar heel wat info staat hoe je een kap moet spuiten:

    http://www.rcnitro.com/rn/articles/body_paint.asp

    Ikzelf gebruik een klein nagelschaartje (geen nagelknipper/tangetje!!!) dit omdat het gedeelte waar je mee knipt in een ronding loopt. Wat je ook mooi kan gebruiken is een "weg gooi nagel vijl" (geen metalen) deze kan je verbuigen en kan je mooi gebruiken om braampjes enz weg te halen.
    Gebruik NOOOIT schuur papier, dit omdat je heel snel de kap beschadigd aan binnen of buiten kant, hierdoor krijg je allemaal doffe plekken.

    Verder gebruik ik voor gaten in de body (voor de uitlaat enz) gewoon een boormachine, ik boor een klein gaatje en dan knip of vijl ik het verder. sinds kort heb ik een dremel, en dat werkt natuurlijk erg gemakkelijk.

    Het belangrijkste is, dat je daarna de kap goed ontvet, eventuele vormen enz afplakken. Als je gaat spuiten doe dan altijd de donkere kleur eerst, dit omdat als je de lichte kleur eerst doet en daarna met donker er over heen gaat de lichte kleur helemaal donker word.

    Spuit altijd in laagjes, niet in 1 keer klaar willen zijn.
    Spuit een laagje en wacht een min of 5 en dan weer een laagje enz net zolang tot hij goed is gedekt, spuit je te snel/teveel , dan krijg je druipers en kan je hem zo de prullebak in gooien.


    Dus met veel geduld heb je een mooie kap.

    Succes!
     
  4. Guest

    Guest Guest

    Knip altijd je kap met een lexaan schaar dat gaat het makkelijkste is speciaal voor je kap :D
    [​IMG]

    Lexan Body Scissers - Schaar
    schaar met kromme punt, voor het uitknippen van lexan bodies.
     
  5. krazy

    krazy Guest

    Er zijn al redelijk wat tips gegeven in eerder antwoorden maar waar je zeker op moet letten als je je kap in meerder kleuren wil spuiten is dat je goed plakband gebruikt.
    Als je dit niet doet krijg je vlekken in je afgeplakte gedeelte. Hieronder zie je een goed voorbeeld van mijn Lola kap. als je naar het voorste logo kijkt zie je dat die compleet niet scherp is. De voornaamste reden hiervoor waren: 1 te snel gespoten (teveel in 1 keer willen doen waar het te nat werd) 2 plakband was niet goed genoeg.

    [​IMG]

    Tevens als je fluor kleuren gaat gebruiken, spuit dan na de fluor kleur er eerst een deklaag overheen zodat de felle kleur blijft als je er een andere kleur op gaat spuiten. Meestal wordt als afdekkleur wit gebruikt.
    Als je wederom naar de bovenste foto kijkt zie je dat het groen niet fel meer is. Bij deze laag was ik vergeten eerst wit eroverheen te spuiten voordat het roze kwam. Het groen WAS fluor groen!

    Wat ook een goede tip is, de verf droogt op als een soort plasticlaagje. Dit wil zeggen als je je kap heb gespoten en je de stickers gaat verwijderen er een kans bestaat dat je "vellen" verf mee gaat trekken. Je kan dit voorkomen door of:
    - Voor de zekerheid een heel dun en voorzichtig een snee te maken langs de rand van de sticker en,
    - de sticker naar binnen toe eraf trekken, dwz de randen richting het midden van de sticker trekken (van de verf af).

    Als laatste tip, mocht het fout gaan met spuiten.....je kan de verf eraf krijgen! Het kost wat moeite maar met wat nitro benzine en een oude handdoek kan je de verf er weer af krijgen. Ik raad je wel aan om rubber handschoenen te dragen als je dit doet.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    Groeten,
    Mark

    PS. We verwachten nu natuurlijk wel een mooie foto als de kap af is :)
     
  6. marvin

    marvin Guest

    ja, plak het goed af anders krijg je er spijt van :cry: , ik wou eerst acher rood en voor wit, maar de rode verf was onder de het plakband doorgelopen :oops: , toen heb ik me kap maar weggebracht en er vlammetjees op laten spuiten 8)
     
  7. TnT nelis

    TnT nelis Guest

    ik denk dat je mij bedoelt met die kap(avater). Je heb de randen van dat blad waar die raamstickers in zitten niet nodig dus die kan je gebruiken om af te plakken. wat ook een tip is, met deze kou zou ik wel gewoon buiten spuiten alleen kan het gebeuren dat de verf niet lekker uithard zet er gewoon een hete föhn op 30cm afstand gaat perfect geen nadelen later. en neem de tamya verf en geen ander. en neem ook bij je eerste keer spuiten geen metallic soort dat is veel moeilijker spuiten zie je veel eerder lopers.
     
  8. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    Als je goede verf hebt (dwz: de 'PS'-serie van Tamiya), gebeurt dit niet. Deze speciale policarbonaat-verf, vreet zich een beetje in het lexaan, en laat daarom niet los, biju het 'bewegen' van de body. Normale verf doet dat wel.

    Greetzz, Robbert
     
  9. icewim

    icewim Guest

    Hmm.....ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden; bedankt! Verdere tips altijd welkom natuurlijk!
    Zodra ik hem gespoten heb, plaats ik uiteraard een foto.
     
  10. Janssen

    Janssen Guest

    Inderdaad bij fluor of een andere lichte kleur is het verstandig om daarna er met wit overheen te spuiten, hier wordt de lichte kleur echt veeeeel mooier van.

    Metalic lak spuiten vereist iets meer aandacht, maar is op zich niet moeilijk, het meest belangrijke is dat je echt maar 1 keer spuit (dus 1 spuitende beweging er over heen) en dan een paar minuten wachten en dan de volgende "nevel" laag, en niet op 1 plek blijven hangen met spuiten, dit geeft geheid druipers. zeker met metalic lak. dus rustig spuiten "nevelen".

    Bij het afplakken is heel belangrijk dat je alles eerst goed ontvet, altijd eerst de ontvetter testen op een stukje afval van de kap, of het niet dof wordt of smelt, ik gebruik altijd spiritus, maar altijd eerst even testen.

    gebruik geen schildersplakband (je weet wel dat wite plakband) hier gaat het heel snel onderkruipen, maar gebruik speciaal plakband, het is duur maar het werkt goed en is na het spuiten ook makkelijk te verwijderen.

    Plak niet teveel laagjes over elkaar, probeer indien mogelijk bij vormen 1 stuk plakband te gebruiken en snij dit uit in de gewenste vorm (natuurlijk niet als het al op je kap is geplakt maar van te voren) als je meerdere laagjes overelkaar heen plakt is de kans groot dat de verf op sommige plekken eronderkruipt.

    en vergeet niet de buiten kant af te plakken, dit omdat er al heel snel verf aan de buitenkant nevelt, en dan heb je allemaal doffe spetters verf aan de buitenkant.
     
  11. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    618
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben meer een vlieger, maar volg deze discussie met interesse. Ik lees meerdere keer dat je goede tape moet gebruiken en niet standaard schilderstape. Maar wat is dan goede tape die zo goed afplakt dat er niet onder doorloopt? Is dat modelbouw spul of......?

    groet,
    Alex
     
  12. Janssen

    Janssen Guest

    Ja inderdaad dit is tape wat in de modelbouw speciaal gebruikt wordt voor het afplakken voor body's voor het spuitwerk, ik weet dat tamiya deze rolletjes te koop heeft in alle vormen en maten, je kan ze neem ik aan in elke modelbouw winkel kopen, misschien wordt dezelfde soort tape ook wel ergens anders voor gebruikt maar dat zou ik eerlijk gezegd niet weten.

    op deze site staat die "masking tape" (staat net boven de spuitbussen):

    http://www.pkracing.nl/bodypartlist.jsp
     
  13. Guest

    Guest Guest

    Ja deze masking tape
    [​IMG] :lol:
     
  14. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    weet er iemand wat dat is ...:
    iets dat je op je body spuit en dan spijt je je verf
    dan haal je het 1e er gewoon af als een soort velletje en spuit je de rest...
    graag fabrikant enzo als je het kent :p
     
  15. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Ik geloof dat conrad dit verkoopt.
     
  16. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    ik heb wel ooit iets van vaseline gehoord, smeer het op je kap waar de verf niet thuis gaat horen en gewoon spuiten, de vaseline met verf zou dan een film gaan vormen die gewoon losgetrokken kan worden...

    ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, dus of het werkt weet ik niet....
     
  17. marvin

    marvin Guest

    je kutn het het beste proberen op een stukje afgesneden lexaan wat je niet meer gebruikt. bijv uit de wielkast ofzo
     
  18. icewim

    icewim Guest

    Okee, ik ben nu ook ff kleurstellingen aan het bedenken.......
    Aangezien ik niet zo creatief ben en wel van zilvergrijs houdt (tja, zegt genoeg he?) ; heeft iemand daar ideeen mee?
     
  19. BlackFox

    BlackFox Guest

    Wel, ik ben van plan mijn toekomstige murcielago kap zwart te spuiten met zilvergrijze vlammen en zilvergrijze spoiler (ik was eerst, geen ideeën stelen :lol: :p )
    Maar ik denk dat een zilvergrijze met zwarte strepen ook wel mooi is.
     
  20. icewim

    icewim Guest

    Ideeen stelen? Als jij denkt dat ik vlammen kan spuiten schat je mij toch wel erg hoog in; dank je ;)
     

Deel Deze Pagina