Nieuwe ontwikkeling op loodaccu gebied?

Voor mijn Lomcovac PowerCube lader ben ik al geruime tijd op zoek naar een loodaccu met voldoende capaciteit (50 - 70 Ah) en een groot cyclisch vermogen. De Excide en Optoma AGM varianten bieden ca. 50% en zijn intussen verouderd t.o.v. de vierde generatie van Northstar, welke 70% geeft.
Een goede zeer informatieve site hierover is te vinden op northstaraccu.nl.

AGM accu's zijn wel wat duurder als een conventionele startaccu maar daar staat tegenover dat ze veel langer meegaan en goed bestand zijn tegen diepontlading. Verder zijn ze volledig gesloten, zuurlekkage (ik baal nog van de gaten in het tapijt op de trap) is daarmee uitgesloten.

Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?

hoi ik weet niet of ik je hiermee help,
maar ik las laatst op een ander forum dat die accu,s in heftruks en veegmachine,s 1 van de beste moesten zijn
ik weet niet wat ze daarin gebruiken [cloride???]
maar mischien kun je er wat mee .
groeten wiebe.

ik was laatst op zoek naar accu's voor in mijn fluisterboot ( dit is een normale boot aleen dan met een electro motor) en toen vond ik op een site dit;
in heftrucks zitten zgn tractie accu's deze zijn 2 V per stuk en er zitten er in een heftruck 30 in serie ofzo.
deze accu's zijn er van 80 AH tot 400 AH (of mischien wel meer)
en deze kun je in plaats van 50 % leegmaken 80% leegmaken.
wel zijn deze accu's erg duur maar ze gaan ook 10 tot 20 jaar mee in een heftruck. dus als je 12 V wil, moeten er 6 in serie gezet worden.

ook zijn deze er in verschillende uitvoeringen namelijk gel accu's en natte accu's

zoek maar eens op google naar tractie accu dan vind je genoeg.

je hebt verschillende types loodaccu's het zit allemaal in de opstelling vna de platen.
http://2004.mastervolt.com/batteries/index.asp
http://www.solar-electric.com/deep_cycle_batteries/deep_cycle_battery_faq.htm#Lifespan of Batteries
http://www.solar-electric.com/deep_cycle_batteries/deep_cycle_battery_faq.htm#Sealed batteries

zo, weten we dat ook :) echte tractiebatterijen hebben dus dikkere platen van ander materiaal (en moet je vaker bijvullen met water) en gesloten of gel accu;s hebben zwakkere platen, waardoor ze minder lang meegaan, ook gaan ze stuk door overladen (lager voltage) en te snel laden, dat heeft een AGM dus niet (hawker cyclons?!? :D)
autoaccu's hebben te dunne platen waardoor ze kapot gaan door diepontladen.
en een heleboel tussenvormen. (die bijna allemaal net als autoaccu's geperforeerde platen hebben, waardoor ze dus nog steeds nie tfijn diepontladen, je moet dus echt vaste platen hebben, en die zijn niet makkelijk aan te komen.)

De meeste nieuwe accu,s in voor tractie en grote stromen bestaan tegenwoordig uit buisjes platen.
Dit zijn geen vlakplaten maar ronde geperforeerde platen waar het aktieve materiaal in is verwerkt.
Deze zijn door de ronde vorm meer geschikt om zeer grote stromen te verwerken maar zijn ook lichter van gewicht in verhouding met dezelfde capp. van vlakplaten.

Kijk eens op de site van de Firma's Tudor of Chloride

Hoewel je zou denken dat de loodaccu al uitontwikkeld is blijkt dit absoluut niet het geval te zijn. Loodaccu's behoren tot de accu's die het langst in gebruik zijn. De reden is simpel, ze zijn erg makkelijk te maken, naar verhouding goedkoop, kunnen behoorlijke hoge stromen leveren en kunnen een redelijke hoeveelheid energie bevatten. Ook is de lader in pricipe een eenvoudig apparaat en daardoor niet echt duur.

Nadelen hebben ze uiteraard ook, je kan ze niet zo erg ver ontladen, daar kunnen ze niet best tegen. Door het gebruik van een vloeibaar elektroliet dat voor een groot deel uit water bestaat moet je de accu's regelmatig bij vullen om te voorkomen dat de platen droog komen te staan. Dat laatste is ook niet best voor de accu.
Een ander nadeel is dat lood behoorlijk zwaar is. In een schip maakt dat meestal niet zo veel uit maar in een vliegtuig is dat een groot nadeel. Ook in draagbare toepassingen gebruik je liever geen loodaccu.

Loodaccu's worden in vele soorten, vormen en maten gemaakt, allemaal met hun eigen toepassingen. Autoaccu's moeten gedurende korte tijd een flink hoge stroom kunnen leveren om de motor te kunnen starten. Daarna neemt de generator de energie levering over en zal de accu weer lekker "achterover kunnen leunen en niets doen". Deze accu's hebben behoorlijk grote platen die meestal geperforeerd zijn om het oppervlak nog verder te vergroten. Hierdoor zal de capaciteit vrij groot zijn en kan de accu veel stroom leveren. Het nadeel is echter dat de vrij dunne platen makkelijk door het accuzuur aangetast kunnen worden en daardoor onbruikbaar worden. Het enige wat je daar tegen kunt doen is zorgen dat de accu geladen is en blijft. Ver ontladen en langdurig ongeladen opslaan is funest voor deze accu's. Als je een lege accu weg zet dan is de accu na een maand al naar de knoppen. Als je pech hebt kan het zelfs al na een week einde accu zijn.

Tractie accu's zoals hier al genoemd hebben dikkere platen die vaak ook van een net iets andere lood legering zijn gemaakt. Hierdoor zijn ze beter bestand tegen het zuur en kan je ze dieper ontladen en de accu ook langer (gedeeltelijk) ontladen laten staan. Toch is het ook voor deze accu's belangrijk dat je ze zo snel mogelijk oplaad als ze leeg zijn. Hoewel ze er beter tegen kunnen is leeg opslaan ook voor deze accu's niet echt goed.
Het nadeel van deze soort accu's is dat de capaciteit duidelijk lager is en ook de maximale stroom is minder. Dat deze accu's vaak toch een enorme capaciteit hebben en een flinke stroom kunnen leveren komt doordat ze flinke afmetingen hebben. Kijk maar eens naar de accu van een heftruck. Voor de capaciteit (rond de 400Ah) zijn de afmetinegn toch wel erg groot. Oké, het zijn meestal 24V of 48V accu's en dus 12 of 24 cellen, maar dan nog.

Er zijn nog veel meer ontwikkelingen geweest en er zullen er nog wel meer volgen. De meeste van deze ontwikkelingen waren, en zijn, gericht op een hogere capaciteit en lager gewicht. Dat daar flinke vooruitgang in is geboekt lijkt me duidelijk. Kijk maar eens naar een auto accu van 20 jaar geleden en één van nu. De afmetingen zijn behoorlijk kleiner geworden maar de capaciteit is hetzelfde of zelfs groter. En als de afmetingen eender zijn gebleven dan is de capaciteit tot wel 1,5 maal groter geworden.

In mijn eerste boot had ik een natte loodaccu van 6V en een capaciteid van 2,5Ah. Later is die vervangen door een gell accu van 12V / 3Ah en toch was hij nauwelijks groter en zwaarder.
Later ben ik gaan vliegen en de accu in m'n eerste startkist was een motoraccu van 12V / 4,5Ah. Een groot log ding waar ik voorzichting mee moest zijn want al ik hem te schuin hield kon er accuzuur uitlopen. De accu had maar een kort leven want na ongeveer 1,5 jaar was de capaciteit tot misschien 1Ah teruggelopen en kon hij maar net voldoende stroom leveren om de brandstofpomp te laten draaien. Als ik het tankje in m'n vliegtuig een keer of 3 á 4 had gevuld was het over.
Nu heb ik een gell accu van 12V / 17Ah in m'n kist die vrijwel dezelfde afmetingen heeft als die eerste accu. Hij is een paar centimeter hoger. De accu wordt eens in de 3 á 4 weken opgeladen en gaat al bijna 2 jaar mee zonder dat ik achteruitgang merk. Hij zal best minder zijn geworden maar ik heb er nog geen last van gehad.

Toch zijn er betere accu's. NiCad's en NiMh accu's hebben een grotere capaciteit en geringer gewicht bij gelijke afmetingen. Ze kunnen hogere stromen leveren en kunnen veel beter tegen diep optladen.
Nadelen hebben ze natuurlijk ook. Ze zijn duurder en hebben een ingewikkeldere lader nodig. Je kan ze niet aan de lader laten hangen tot je de accu nodig hebt zoals wel kan bij een loodaccu.

Een loodaccu gebruiken om daar je vliegaccu's uit te laden wordt al vele jaren gedaan. De accu's die we nu gebruiken in onze modellen zijn echter steeds beter geworden. De capaciteit is steeds hoger geworden en ook gebruiken we steeds meer cellen. Er moet dus steeds mee energie door die "donor accu" geleverd worden en we komen zo langzamerhand aan de limit daarvan. Voor de meeste van ons is het geen doen om iedere keer een accu met een flinke capaciteit mee te zeulen. Er zijn accu's te koop voor bijvoorbeeld caravan's. Deze hebben een grote capaciteit en kunnen vrij goed tegen redelijk diep ontladen.
Het enige nadeel is dat ze niet zo heel erg veel stroom kunnen leveren. Oké 25A tot 30A kunnen ze nog wel aan maar als je nog meer wilt wordt het een probleem. En lijkt 30A nog veel dan moet ik je teleurstellen, je bent daar zo aan op het vliegveld. Als jij je LiPo van 3 cellen wilt laden met iets van 2,5A dan zal je lader tot wel 5A uit je accu kunnen trekken. En dan komt er iemand met een setje NiCa's van 20 cellen en wil die met 5A gaan laden. Reken er maar gerust op dat je lader dan tegen de 20A aan zal zitten wat hij uit de accu zal trekken.

Al met al zal het dus niet simpel zijn en moeten we kreatief te werk gaan. Hier op het forum zijn daar al de nodige voorbeelden van langsgekomen. Het koffertje met de generator is natuurlijk wel heel erg mooi. Het kost het nodige aan benzine maar het werkt zo goed als altijd.
Bij ons op de club hebben we een flinke accu op het veld die met een zonnecel wordt bijgeladen. Vandaag heeft hij redelijk geladen maar er zijn dagen geweest dat er zo goed als niet geladen is. Toch heeft de accu tot nu toe het steeds goed gedaan omdat de zon hem nog op spanning weet te houden en we hem weinig gebruiken. In de afgelopen zomer is hij flink gebruikt en hebben we het meestal net weten te redeen. De accu is nooit helemaal leeg geweest maar wel een paar keer behoorlijk ver heen. De zonnecel heeft hem weer keurig opgeladen.
Toch loop ik nog steeds te denken aan een eigen generator op het veld. We hebben nog een soort van tractor staan die maar weing gebruikt wordt. Als ik daar nu eens een nette 220V AC generator op kan monteren dan kan de motor (1 cilinder diesel van 93KW (12,5pk)) die mooi aandrijven. Maar goed dat is maar een idee van mij, of het ooit zover komt? De tijd zal het leren.

Back