Nieuwe piloot

• Topicstarter Topicstarter Tiptop
  • Startdatum Startdatum
T

Tiptop

Guest
Hallo allemaal,

De laatste tijd heb ik veel gelezen hier op het forum en daarom toch maar besloten om me eens aan te melden en mijn schaamteloze verhalen en vragen hier te droppen.

Een tijdje terug ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met RC helicopters en ik moet zeggen dat ik vanaf dat moment alleen maar meer gefascineerd ben geraakt door deze hobby.

Het begon allemaal met een simpele 3-kanaals toy-helicopter voor binnen, waar ik me eigenlijk voor geneerde omdat ik het gevoel had dat ik er te oud voor ben. Stiekem vond ik het erg leuk dus heb ik daarna een kleine syma chinook aangeschaft (ook voor binnen en ook erg leuk).

Mijn eerste probleem is dat ik vanaf de eerste toy-heli al verslaafd begon te raken, maar dat is eigenlijk niet waar ik dit topic voor open.

Enfin.. back on topic..

Na mijn ervaring met die kleine maar o zo leuke machines wilde ik mijn speelveld naar buiten verplaatsen en een wat serieuzere helicopter aanschaffen. Maarja ik was nogal nieuw in dit wereldje en had geen fatsoenlijke research op internet gedaan. Ik heb toen een E-sky Hunter coaxiale helicopter aangeschaft (en ja ik dacht dat dat een serieuze heli was). ZOals ik al zei had ik geen fatsoenlijke research gedaan en ben meteen naar buiten gegaan met dat ding. Het waaide nogal maar ik dacht dat dat wel moest kunnen..... Niet dus..

Hij is meerdere malen gecrasht en ik heb dus spare parts moeten halen. Van de oude body had ik het lampje gesloopt en bij de nieuwe body in de cockpit geplaatst waardoor ik dus een extra lampje had... Hier was ik heel trots op!!! De rest van de heli ook weer in elkaar gedraaid en ik dacht hem wel even vanaf het balkon te kunnen testen. Je raad het al... het begon een beetje te waaien en dat ging weer niet goed. Van drie hoog naar beneden gecrasht dus.

Maar goed, weer even back on topic.. waarom dwaal ik toch steeds af...

Ik ben dit topic gestart omdat ik wat serieuzer bezig wil met deze hobby. Met serieus bedoel ik dat ik buiten wil kunnen vliegen met een CP-heli (jaja inmiddels heb ik wel wat research gedaan en ik noem zomaar een term als CP!) Ondanks dat research wat ik nu erop heb zitten ben ik nog steeds een enorme NOOB vergeleken met jullie.

Mijn vraag is eigenlijk welke CP ik het beste kan aanschaffen? IK heb hier al gelezen dat copter-x heli's een aantal mensen erg goed bevalt, maar ik word er nog een beetje door geintimideerd omdat het niet echt een RTF heli is en ik echt niet weet welk motortje of wat dan ook erop zou moeten. Daarom ben ik via internet ook bij de E-sky CP V2 uitgekomen, maar is dat wel wat?

Wat is verstandig in mijn situatie? Ik wil dus een CP voor buiten, maar heb geen ervaring met het bouwen van heli's. Daarbij komt ook nog eens dat ik eigenlijk in dit stadium niet meer wil uitgeven dan 200 tot 250 euro. Wat ik verder nog belangrijk vind is dat ik een heli koop waar ik een tijdje mee vooruit kan en waar ik in kan groeien. Hij moet dus ook door een beginner te besturen zijn maar uiteindelijk wil ik er ook simpele 3d moves mee kunnen maken (bij wijze van spreken, tenslotte twijfel ik eraan of ik dat ooit zal kunnen... enfin ik dwaal weer af)

Beste mensen kunnen jullie mij van goede raad voorzien en ja ik heb al gegoogled en dit forum doorgelezen toch twijfel ik omdat ik nu nog weinig technische kennis van helicopters heb en bang ben om een miskoop te doen (ook omdat goedkoop vaak duurkoop is).

Het liefst heb ik dus een kant en klare kit (RTF) tenzij jullie mij dringend adviseren om dat niet te doen.

Bedankt alvast, ik hoop dat jullie niet in slaap zijn gevallen na het lezen van dit onnodig lange verhaal.

Grtz

Laatst bewerkt door een moderator:
De copterx is heel goed rft te krijgen bij de nl webshops.Er zijn er zelfs die ze afgesteld en ingevlogen verkopen (250 euro +-) Ik ben zelf ook begonnen met een copterx zonder vlieg ervaring. Was geen succes.Het is zeer moeilijk om hier mee te beginnen.Ik had zelf al aardig wat research gedaan voor ik hem echt uit de koffer haalde maar het heeft niet mogen helpen(stuk).Toch ben ik door gegaan en heb nu een Align gekocht van iemand via dit forum.Deze is beter te vliegen maar het blijft moeilijk.

De vooruitgang gaat langzaam maar elke keer toch weer een stap.Wat ik je kan aanraden is blijven lezen op het forum.Ook filmpjes op bv youtube hielpen mij goed.
Er zijn er die stap voor stap de beginselen van het heli vliegen af gaan.En
Buiten vliegen kan je doen maar ik zou het alleen doen als het absoluut wind stil is(Geen suggie !)
Hier is het bij mij dus fout gegaan.Als beginner kan je niet op deze invloeden reageren met een crash als gevolg.
Zelf (vlieg) ik binnen.(hoveren tot ik echte controle heb)

Leer ook technisch hoe alles in elkaar zit.Dit is gecompliseerder dan je denkt.
Maar het is wel leuke stof.

Maak niet de fout om FF gauw te willen gaan vliegen als je voor de cp kiest.
Dit komt je 100% zeker duur te staan tenzij je een natuur talent bent natuurlijk.

De copterx is een goede heli.Wel zijn de servo's van zwakke kwaliteit.Deze had ik laten vervangen door metal gears.

Achteraf had ik zelf gelijk voor een duurdere heli gekozen omdat deze toch wat stabieler vliegt(tweedehands maar van betere kwaliteit).Nu ben ik al zeker 300 euro achter de wagen omdat mijn copterx goed is voor onderdelen.Gelukkig heb ik mijn align nog.

Succes het is een leuke en verslavende hobby.Maar je zal moeten door zetten.

Laatst bewerkt:
@ Tiptop,

Het is zeker geen slaapverwekkend verhaal, het is zelfs zeer herkenbaar!

Ik raad je aan om nog even coaxiaal te blijven vliegen, kortom maak de Hunter weer vliegwaardig en oefen hier nog even op door. Koop ook een simulator dit is zeer goed om "stick-gevoel" te krijgen, tevens is het gratis crashen.
Als je buiten gaat vliegen doe dit dan alleen als er bijna geen wind is, een coaxiaal-heli is buiten erg windgevoelig(is eigenlijk iedere heli). Begin ook gewoon op de grond(niet op 3-hoog) met wat gras, dan is de val niet zo hoog. Breng de heli op ong. 50cm hoogte en trim eerst alles goed uit.
Als je alle figuren(hoveren nose-in, side-in, tail-in en achtjes vliegen) met deze heli kan dan zou ik overstappen naar een FP-heli en daarna pas verder gaan met een CP-heli.

Zoek op You-Tube naar de filmpjes van Finless-Bob, hier steek je heel veel van op hoe alles technisch werkt en hoe je dingen moet afstellen.

Zoals Bullet3030 al zegt is het een leuke hobby maar om het als beginner zelf te leren is wel doorzetten.
Ook crashes horen erbij; hoe goed je het ook op de simulator kan, het blijft wel eens misgaan.

Veel plezier/succes en trek je het niet aan als het misgaat, hebben we allemaal.

M.Vr.Gr. Eric

off topic; te oud?!
naast mijn veld hier is er een vliegclub alleen maar gepensioneerde denk ik zelf:d
ik denk dat deze hobby meer ouderen bevalt dan de jeugd (meschien omdat het alleen al zo duur is)

mvg

het vervelende met helikoters is dat hoe kleiner denk aan t-rex 250 hoe instabieler deze worden en hoe groter 600 of 700 formaat stabieler.
het ideale start formaat is een 600 weinig last van wind nadeel is wel dat je dit niet zelfstandig moet aanleren het is en blijft een gevaarlijke machine als je controle verliest.

ik ben zelf ook klein begonnen met een picolo fun fp en later een 450 formaat. uiteindelijk ben ik toch ook naar een club gegaan omdat ik niet veel verder kwam. wil niet te veel chraschen (wie wil dit nu wel)

echter als je zelf wil leren vliegen moet je rekening houden met chrasches.
en moet je de heli toch ook onderhouden rtf bestaat niet echt je moet altijd alle boutjes na lopenen met loctite insmeren dus kun je net zogoed een bouwpakket nemen en goed lezen en bij twijfel navragen.
laat altijd een ervaren piloot de heli invliegen en aftrimmen.
anders wordt dit een dure hobby en is 300e erg weinig.

kijk ook eens op een club in de buurt hebben veel ervaring en kunnen je op weg helpen.

heel veel plezier in deze hobby en succes

Bedankt voor de reacties.

Ik ben in ieder geval van plan om eerst flink te oefenen met mijn coaxiale helicopter, maar ben me wel alvast aan het oriënteren op een cp.

Wat mij eigenlijk wel wat lijkt is de:
Copter X CX450ME V2 PRO
of de Copter X SE V2 PRO

Is dit een goede keuze en wat is eigenlijk het verschil tussen zo'n SE en ME en is het de meerprijs waard?

off-topic,

@bullet 3030,
mag ik vragen wat voor een align je hebt en in welke opzichten zo n ding "makkelijker"
te besturen is?

volgens mij zal het verschil met vliegen best meevallen tussen een copter-x en align.
de setup servo's en motor en gyro zijn van groter belang. maar wat jij ervaart als beter is waarschijnlijk een goed afgestelde heli.
met bijv. een swaschplate leveler kun de de swasch echt haaks monteren waardoor de heli veel beter reageert. en zo zijn er veel meer tips en tricks eens goed zoeken op het forum zijn zat linkjes te vinden over afstellen en inregelen. maar align betervliegen dan copter-x ik weet het niet bij slijtage en crashes kan er wel verschil in zitten door gebruik van andere legeringen.

Kijk anders eens voor een KDS 450 C RTF vliegt geweldig.

En Finless Bob vind je op helifreak niet op you tube. Zijn videos zijn onmisbaar voor een beginner. Voorkomt vele onnodige vragen.

off-topic

@dolorfin,

Ik zeg niet dat de copterx slecht is maar ik heb beide in bezit.Het grote verschil is na mijn ervaring dat de copterx standaard met trage servo's wordt uitgevoerd waardoor je dus giga vooruit moet denken en het heli aanleren dus mega moeilijk maakt.Ik heb 3keer geprobeerd te vliegen met de copterx zonder succes nu vlieg ik met mijn align en kan ik na enkele keren al redelijk hoveren.Wat ik wil doet de heli ook direct.Dit is met de copterx totaal niet het geval.Hierbij komt dat als je de copterx wil uitvoeren met betere parts je aardig in de knip kan.Dit is mijn ervaring en ik zeg nogmaals dat de copterx geen slechte heli is maar puur uit mijn ervaring kan de copterx niet tippen aan de align.

Laatst bewerkt:
Kijk anders eens voor een KDS 450 C RTF vliegt geweldig.

En Finless Bob vind je op helifreak niet op you tube. Zijn videos zijn onmisbaar voor een beginner. Voorkomt vele onnodige vragen.

Ik ben nu inderdaad ook naar de KDS aan het kijken. Lijkt me ook een prima helicopter. Voor zowel de CopterX als KDS kijk ik naar de RTF pakketten. (op dit moment heb ik nog te weinig verstand van de losse onderdelen en welke kwalitatief beter zijn enz. daarom lijkt mij RTF beter dan dat ik onderdelen bij elkaar zoek)

Als je bijvoorbeeld de KDS 450 C RTF vergelijkt met de CopterX 450SE V2 RTF. Welke heeft dan de betere onderdelen in het RTF pakket? Zijn de zenders trouwens ook van goede kwaliteit in zo'n RTF pakket?

Bij de KDS lees ik dat de zender die erbij zit 7-kanaals is. Heeft dat een grote meerwaarde?

Bedankt alvast. (zou het fijn vinden als jullie mij kunnen adviseren welk RTF de beste onderdelen bevat.

Voor zover ik heb kunnen vinden is het KDS pakket net wat duurder.

het aantal kanalen in gebruik voor een heli is 5. met 6 kun je ook de gevoeligheid inregelen van de gyro. voor 7 kanalen is er geen directe meerwaarde aanwezig. of je moet een landingstel of zo in kunnen trekken (schaal bodies). wat belanrijker is zijn het aantal programmas en hoe de zender ingeregeld worden is er subtrim, expo op de knuppels een goed gyro menu. qua qualiteit in de heli zul je als beginner weing merken zo goedkoop mogenlijk beginnen en als ie geprakt is upgraden. servo's en gyro en zender kun je het best in een keer goed kopen denk aan hitec mg of iets dergelijks
een crash door een kapotte servo van 4 dollar is niet leuk.
en nogmaals echt rtf bestaat niet. alle schroeven dien je opniew met loctite te borgen veelal word dit niet of slecht gedaan wat weer in een crash resulteert. (tevens heb ik rtf modellen die zo uit de doos moesten vliegen met behulp van een ervaren piloot een salto zien maken en daarna de grond in. terwijl een rustige hoover bedoeld was.)
zoek anders een ervaren piloot op het forum die wil helpen afstellen en inregelen.

tip geef aan waar je woont kunnen ook piloten in de buurt reageren om te helpen

Laatst bewerkt:
Hallo droopy, bedankt voor je reactie. Wat RTF betreft verwacht ik ook niet een heli die meteen uit de doos kan vliegen hoor. Het ging er mij meer om dat alle onderdelen er dan bij zitten, omdat ik op dit moment toch niet echt goed onderscheid kan maken. Daarnaast was mijn verwachting dat als je RTF pakket koopt dat je dan ook goedkoper uit bent omdat je alles in een keer aanschaft. Ik ben zeker niet vies van een bouwpakket maar zou hem zelf niet durven samenstellen. Misschien dat ik met hulp van jullie alsnog voor een bouwpakket ga, maar dan heb ik dus wel ech hulp nodig bij het samenstellen. Ik kom trouwens uit Deventer.

beste tiptop een 450 klasse is al te koop van af 36 dollar
wat ik belangrijk vind zijn metalen hoofd rotorbladhouders ( heb wel eens gebroken kunstof gehad) als servo voor de cyclic het hoofdgedeelte om te sturen gebruik ik align 410 servo's bevallen best goed en zijn betaalbaar +/-25 e in nederland of de hitec 65mg is veel lof over +/- 30 e.
een betaalbare oplossing voor de tail let op dit is een ander type servo is de hyperion ds 11gcb lekker snel nog geen 30e nu nog een regelaar 35 A en een motor als accu voldoen zeker voor een beginner de goedkope zippy's van hobby king 2200 25c ruim voldoende pas als je 3d gaat mischien wat sterkere accu's
van welke gyro weet ik niet zoveel zelf heb ik een gy401 maar er is tegenwoordig beter voor minder te koop. een zender moet betrouwbaar zijn zelf heb ik futaba ff9 met assan module maar spectrum is ook erg goed denk aan een dx6i als het goed is brengt hobbyking spectrum uit onder een eigen merk ontvangers zijn ook compatibel .
dan denk ik dat je zo aardig kan starten. bestel gelijk een leveler mee en een pitch gauge

verder goed lezen in de fora. als je denkt een complet setup te hebben kun je deze posten voor reacties.

Back