Nieuwe printer

Discussie in '3D Printen' gestart door Micropuller, 1 dec 2013.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Hierbij een fotootje van een printer die ik in opdracht heb gebouwd.
    Het is een "extra large" uitvoering van de printer die ik zelf heb. Bouwvolume (XYZ) = 200x290x245 mm

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Mooi apparaat, ziet er netjes uit. Is dat openbeam of makerbeam?

    Heb je de volledige hoogte van de build size al eens gebruikt? gaat dat goed ivm. afstand tot heated bed?
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Geen van beide. Het zijn 20x20mm Misumi extrusieprofielen. Deze printer is niet voor eigen gebruik en ik heb er, behalve wat kleinere testprints, geen grote prints mee gemaakt. Mijn eigen printer heeft dezelfde bouwwijze, maar is iets kleiner. Daarmee heb ik tot ca. 200mm hoog geprint. Dat ging op zich prima.
     
  4. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Dat ziet er echt professioneel uit.
    Heel netjes!
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Thanks. Op zich zitten er nog genoeg verbeterpunten aan, zeker qua bekabeling (ik denk dat ik de volgende keer alle draden van de stappenmotoren maar vervang door meeraderige kabel). Maar de constructie is in ieder geval stevig genoeg. Je kunt deze printer bij wijze van spreken met één hand aan het frame oppakken, in de auto zetten en vervolgens op de plaats van bestemming de stekker in het stopcontact steken en direct beginnen met printen.
     
  6. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Misumi schijnt lastig te krijgen zijn voor particulieren, maar wel goedkoper dan openbeam of makerbeam. Heb jij het via werk of een andere instantie met BTW nummer gekocht, of heb je een adres waar een particulier het ook halen kan?
     
  7. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik heb een eigen bedrijf.
     
  8. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Ik heb mij daar nog niet verder in verdiept, maar omdat ik mogelijk in de toekomst nog een Kossel wil bouwen, kun je een indicatie geven van wat Misumi inkoop kost? (er vanuit gaande dat ik het zelf kan inkopen met btw nummer etc)
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik weet het niet exact, maar reken op een Euro of 5 per meter
     
  10. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Ok, bedankt, dat valt nog alleszins mee. Dan zou een kossel qua frame ex bouten moeren etc zo'n 30 euro kosten. Goed te doen dus.

    Btw, gezien ook de upgrades die je vermeld in een ander topic, waarom niet voor een Mini-kossel gegaan? In theorie is die nauwkeuriger dan deze 'reprap style' printers met spindels of draadeind op de z-as.

    Welke kop zit er op deze machine? J-head? Heb je ervaring met de Budaschnozzle of andere koppen?
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Voor zover ik weet is een delta-printer niet nauwkeuriger dan een conventionele xyz-printer. Toen ik mijn eerste printer bouwde, stonden deze printers ook nog behoorlijk in de kinderschoenen. Het lijkt me wel leuk om er ooit nog eens een te bouwen, al was het maar vanwege het elegante ontwerp.
    Ik heb tot nu toe altijd gebruik gemaakt van J-heads. Nog maar weinig problemen mee gehad.
     
  12. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Toch schijnt dat, bij een 120 graden opstelling, wel zo te zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het je niet zo 1-2-3 tot het gaatje kan onderbouwen, maar de reden hiervoor zou tweeledig zijn:

    1) mechanish - de meeste xyz printers gebruiken voor de z as (hoogte) draadeinden. Deze zijn minder nauwkeurig. Een delta doet dat niet.

    2) tolerantie - als bv. in een xyz motor een x motor een tolerantie heft van 1% (overdreven gesteld) dan heb je op die as een tolerantie van 1%. Bij een delta is dat anders, daar alle drie de motoren invloed kunnen hebben op de x-positie. Je zou dan kunnen denken dat de tolerantie cumulatief is, maar de wiskundige rekensom er achter levert op dat de tolerantie lager ligt.

    Of het ook echt zo is, en of je deze verschillen in de praktijk ook kunt merken, durf ik niet zo stellig te beweren.

    Dat is ook wat mij er in aanspreekt. Gevoelsmatig is het beter. Slaat natuurlijk verder als een tang op een varken, maar toch.

    Er zal een reden zijn waarom die zo populair zijn. Als er bij het electronica-setje wat ik gekocht heb, geen budaschnozzle had gezeten, was ik ook voor een J-head gegaan.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2013
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Vandaag een beetje aan het knutselen geweest met mijn eigen MendelMax. Voornamelijk esthetische dingetjes (voeding netjes weggewerkt in het frame, "echte" aan/uit knop gemaakt i.p.v. gewoon iedere keer de stekker uit het stopcontact trekken) Maar ook een andere X-carriage gemonteerd, zodat ik nu eindelijk eens een normale koelfan kan monteren (deed ik tot nu toe met een bureauventilator, wat op zich prima werkt, maar wel een beetje een hack-oplossing was)
    Even een testje op 0.15mm laaghoogte in wit PLA. Maandag komt er als het goed is een rol smart-abs binnen. Eens kijken of dat echt zoveel minder warpt als gewoon abs.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Bertsjuhn

    Bertsjuhn

    Lid geworden:
    4 aug 2011
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Zuid Limburg
    Ziet er goed uit :)
    Ik ben nog in blijde afwachting van de voorraad van de winkel waar ik alles wil bestellen :)
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Verbeteringen aan de X-as zijn wel degelijk merkbaar!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Nou, het smart-abs mag ook blijven! Links PLA, rechts smart-abs. Alle instelllingen gelijk, behalve natuurlijk de temperatuur van de kop en het bed. Alleen jammer dat het tot nu toe -voor zover ik weet- alleen in "natural" en zwart te krijgen is.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    En na een zgn "vapor treatment":

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Hallo Micropuller,

    Waar heb jij die misumi profielen vandaan? Wil zelf gaan beginnen aan een MM 2.0 maar wil wel graag het meeste uit europa / nederland halen.
    De prints zien er wel erg netjes uit hoor!!
     

Deel Deze Pagina