Nieuwe profielen voor F3k en mini-F3k

Regelmatig kom ik nieuwe profielen op het internet tegen waarbij ik me
afvraag, is dat wat voor ons ? Heeft iemand ervaring daarmee ?

Ishii Mitsura heeft destijds in 2008 met een vrije vlucht DLG (F1N FAI) een
indoor record van 1 minuut 42 neergezet.

Een tekening van het model en het profiel kan je vinden op deze link :

SFA Forum - New world FAI hlg record!

Het is een bijna 8% dik profiel met de grootste dikte op 20%.
De onderkant is opvallen bol/hol.
Het is niet geoptimaliseerd voor flapperons en
daarom zal het alleen voor
de 1-meter klasse interessant zijn.

Heeft iemand ervaring met dit of bijna gelijkvormig profiel?

Buizerd

Doet een beetje denken aan een Jedelski-profiel. Voor vrije vlucht geschikt, maar ik denk (maar weet er helaas niet genoeg van) dat het snelheidsbereik beperkt is.

Dergelijke profielen zorgen inderdaad voor een lekker langzame daalsnelheid, maar....
Je kunt er niet mee tegen de wind in vliegen.
Ik heb zelf een Pelicatoo indoor HLG gebouwd met een dergelijk profiel.
Dit is geschikt voor een hoge hal (hoger dan de 8m. van de Jan Massinkhal in Nijmegen)
Daarnaast heb ik een indoor hlg met een nog veel dunner profiel, nog meer welving en flaps.
Die 'doet' 36 seconden onder een 8m. plafond.
Met de laatst genoemde heb ik redelijk veel moeite om het plafond te halen.....

Je omgeving/doelstelling/vliegtaak enz. bepalen dus in sterke maten je profielkeuze.

Dergelijke profielen zorgen inderdaad voor een lekker langzame daalsnelheid, maar....
Je kunt er niet mee tegen de wind in vliegen.
Ik heb zelf een Pelicatoo indoor HLG gebouwd met een dergelijk profiel.
Dit is geschikt voor een hoge hal (hoger dan de 8m. van de Jan Massinkhal in Nijmegen)
Daarnaast heb ik een indoor hlg met een nog veel dunner profiel, nog meer welving en flaps.
Die 'doet' 36 seconden onder een 8m. plafond.
Met de laatst genoemde heb ik redelijk veel moeite om het plafond te halen.....

Je omgeving/doelstelling/vliegtaak enz. bepalen dus in sterke maten je profielkeuze.

het komt er dus op neer dat powerwerpers ook bij deze klasse een groot voordeel hebben omdat ze kisten met een trager profiel kunnen inzetten. Niet iets voor mij dus.

Bas

Laatst bewerkt:
Power smijters

Bas,

Dat klopt 100%....in het laatste NFFS symposium report staat wederom een heel leuk artikel van Brian Eggleston....en dat gaat over dit soort profielen...

De huidige wereld recordhouder Jim Buxton is idd een power smijter (hij vliegt al jaren chuck en heeft volgens mij honkbal gespeeld)...echter hij vliegt met zijn eigen, volgens Brian's Xfoil analyses, niet zo goed profiel...Brian schrijft dan ook zoiets in de trant van " kan je nagaan als Jim met een echt goed profiel gaat smijten.."

Wat is nu een goed profiel ?

In feite is dat bij deze klasse een profiel met een zo laag mogelijke cd bij nul lift en een zo hoog mogelijk cl^3/cd^2 bij normaal zweven.

Nu zijn dit tegenstrijdige eisen, dwz het profiel voor deze klasse is een compromis (als we even de flappers buiten beschouwing laten) en er is dus een optimum....dat lijkt te liggen bij profielen met een heel lage cd bij nul lift (want daar gooi je het hoogtst mee) en hoewel je met zo'n profiel tijdens de normale zweef aan daalsnelheid inlevert (dwz de daalsnelheid is hoger) kom je overall gezien toch op de hoogste tijd uit...

het artikel gaat ook over Dolphin shape noses...lijkt mij ook zeer interessant voor onze F3k tip profielen...zo zie je maar weer het begint
altijd maar weer bij VV (hoewel DLG een RC uitvinding is) :D

Cheers

Bart

Laatst bewerkt:
Bas,

Dat klopt 100%....in het laatste NFFS symposium report staat wederom een heel leuk artikel van Brian Eggleston....en dat gaat over dit soort profielen...

De huidige wereld recordhouder Jim Buxon is idd een power smijter (hij vliegt al jaren chuck en heeft volgens mij honkbal gespeeld)...echter hij vliegt met zijn eigen, volgens Brian's Xfoil analyses, niet zo goed profiel...Brian schrijft dan ook zoiets in de trant van " kan je nagaan als Jim met een echt goed profiel gaat smijten.."

Wat is nu een goed profiel ?

In feite is dat bij deze klasse een profiel met een zo laag mogelijke cd bij nul lift en een zo hoog mogelijk cl^3/cd^2 bij normaal zweven.

Nu zijn dit tegenstrijdige eisen, dwz het profiel voor deze klasse is een compromis (als we even de flappers buiten beschouwing laten) en er is dus een optimum....dat lijkt te liggen bij profielen met een heel lage cd bij nul lift (want daar gooi je het hoogtst mee) en hoewel je met zo'n profiel tijdens de normale zweef aan daalsnelheid inlevert (dwz de daalsnelheid is hoger) kom je overall gezien toch op de hoogste tijd uit...

het artikel gaat ook over Dolphin shape noses...lijkt mij ook zeer interessant voor onze F3k tip profielen...zo zie je maar weer het begint
altijd maar weer bij VV (hoewel DLG een RC uitvinding is) :D

Cheers

Bart

Bart,

de cd bij nul lift moet dusdanig laag zijn dat je bij een maximale worp net onder het plafond uitkomt. Bij een krachtige werper mag de cd bij nul lift dus hoger zijn dan bij een minder krachtige werper. Zoals je aangeeft zal een profiel met een hogere cd bij nul lift een hogere cl^3/cd^2 (lagere daalsnelheid) hebben.
Een betere werper krijgt dus een minder hard zakkend model net onder het plafond.

Bas

Marine Corps Air Sation in Tustin California.....

Bas,

Klopt als een bus, echter het wereld record is gevestigd in het Marine Corps Air Station in Tustin Californie, een hal van 327 m x 89 m x 59 m :schrik:
(volgens Wikipedia), zelfs een enorme power smijter moet hier zijn best doen om het plafond te halen :D .....met een model van iets over 100 gram...

Cheers

Bart

Kijk dat is nu een goede hal

Bas,

Klopt als een bus, echter het wereld record is gevestigd in het Marine Corps Air Station in Tustin Californie, een hal van 327 m x 89 m x 59 m :schrik:
(volgens Wikipedia), zelfs een enorme power smijter moet hier zijn best doen om het plafond te halen :D .....met een model van iets over 100 gram...

Cheers

Bart

Kun je tenminste de wedstrijd naar binnen verplaatsen als het te hard regent of waait.

Groeten,

Hans

niets voor Peter (A). Z'n model gaat geheid keihard het plafond in.

bij windstilte zit ik aan een goede 55meter :) ik kan dus meedoen indoor! woehoee :p
misschien kan ik dan eens het podium halen, als peter niet meedoet...
ohja en ik hoef me niet druk te make om mijn ballastprobleem ;)

Bij het discuszweven is het van belang dat bij de lancering het profiel zo weinig mogelijk
luchtweerstand heeft. Om recht uit te gaan bij een hoge snelheid lancering heeft de zwever bijna geen lift (C/L).

Mitsura heeft zijn profiel zo ontworpen dat zijn profiel erg weinig weerstand bij "hoge snelheden" heeft.
Dat komt door die bolling aan het begin van de onderkant. Die bolling is zelfs iets groter dan de bovenkant.
Als hij zijn zwever lanceert dan blijft de luchtstroom normaal onder de vleugel stromen.

Bij een lift (C/L) van 0.00 heeft hij een weerstand (C/D) van 0.01362
(Re 100.000)
Bij een lift (C/L) van 0.83 heeft hij een weerstand (C/D) van 0.03618
(Re 200.000)

Bij een DLG lancering heeft het Mitsura profiel dus minder
weerstand dan bij rustig kruisen.
Prima, dat is goed nieuws voor de niet-powerwerpers.

Een laatste argument: Kijk naar de tekening van zijn DLG: Een hele smalle vleugel.
Een breedte tussen Tussen 5.5 en 10.2 cm ! Dat is ook minder weerstand bij de lancering.
Met zijn record liet Misura zien dat zijn profiel goed functioneert
bij lage snelheden en smalle vleugels.

Buizerd

Ishii profiel

Buizerd,

In het door mij aangehaalde artikel is de vluchtduur voor het ISHII profiel het laagst. In het artikel worden de volgende waarden gegeven:

ISHII profiel
min. daalsnelheid is 1.08 fps (feet per second) en de
cl bij nul lift (Re=200k) 0.01157 (volgens Xfoil)
berekende vluchttijd 108 seconden

BE5017DN2 (Brian Eggleston profiel met Dolphin nose)
min. daalsnelheid is 1.07 fps (feet per second) en de
cl bij nul lift (Re=200k) 0.00676 (bijna de helft dus)
berekende vluchttijd 133 seconden

Cheers

Bart

Materiaalverzamelaar, heb je een link naar het artikel van Brian Eggleston ?
Ik kan het niet vinden maar ben daar heel nieuwsgierig naar.
In
http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCSD-2010/RCSD-2010-06.pdf
blz 5 staat ook iets over hem en zijn Dolphin shape noses.

Ik ben even aan het rekenen geweest.
AG03 heeft bij bij C/L 0.0 een C/D van ongeveer 0.005. Zie:
http://www.charlesriverrc.org/articles/drelaairfoils/ag03_polars.pdf
De DLG van Mitsura heeft
een vleugelbreedte van 53-60% van een Mimi. Als je nu een
Mimi zou hebben met een Mitsura profielen en een
vleugbreedte van 53-60% (en een gelijk gewicht) dan kan de
Mitsura-Mimi bijna net zo hoog gegooid worden als een gewone Mimi !
C/D x vleugelbreedte X snelheid in het kwadraat is bijna het zelfde.

Theoretisch rekenen is niet altijd het zelfde als de harde waarheid.
Dit profiel lijkt me vrij lastig om te bouwen.
Misschien maakt het niets uit. Maar als een DLG opeens 10 seconden
in dead-air langer gaat vliegen: Dat is wel erg leuk.

Nu in 2010 2 jaar na de recordpoging van Mitsura hebben we
BE5017DN2 van Egglestone.
Maar dat is iets voor een andere keer.

Buizerd

Geen link

Buizerd,

Helaas ik heb geen link naar dat artikel...het staat in het laatse NFFS Symposium report...een aanrader, volgens mij nog gewoon te koop via de NFFS site...

Bram,

Dat artikel kende ik al, maar ik zie nu in eens dat zeer eenvoudig bunt mechanisme van Peter Buchwald zeker wat om te proberen om mijn nieuwe A2 (5 jaren plan :D)

Cheers

Bart

Back