Nieuwe project: helikopter voor luchtfotografie

Al een tijdje zit ik met een nieuwe project in m'n hoofd: de aanschaf en bouw van een heli voor luchtfotografie.
Dit zijn twee vliegen in één klap want zo kan ik twee hobby's combineren, nl. modelbouw en fotografie.

Aanvankelijk zou ik willen beginnen met luchtfoto's maken.
Hiervoor had ik gedacht aan de aanschaf van een Panasonic LX3, een high-end compactcamera voor 350 euro.

Dan is er nog het andere aspect: de helikopter zelf!
Hier heb ik mij al suf zitten over piekeren. Welke heli past het plaatje?

Een MikroKopter lijkt de perfecte kandidaat maar is nogal prijzig. De goedkoopste versie is zo'n 850 euro terwijl je voor de basisversie van de meer betrouwbare Hexa al vlug zo'n 1200 euro kwijt bent.
Zo'n MikroKopter is stabiel, vliegt makkelijk op grote hoogtes en kan je met allerlei snufjes uitbreiden.

Anderzijds had ik een gewone heli in gedachten, een meer budgetvriendelijke oplossing dus. Hierbij dacht ik aan een Trex 500 of 600 clone. Een Trex 500 clone kun je al bouwen voor 400 euro.
Hier moet je zelf ook nog wel je heli besturen.
Al is daar wel een oplossing voor te vinden. Misschien kan de KDS Flymentor hier een handje helpen?

Wat raden jullie een aan? Wellicht zitten hier mensen met ervaring op het gebied van luchtfotografie met heli's.
Eerst goedkoper proberen en kijken naar de resultaten? Uiteraard is de aanschaf van een Trex 500 clone geen verloren geld mocht het project mislukken...
Of is een gewone heli niet bruikbaar voor luchtfotografie en moet ik direct fors investeren in een Mikrokopter?

Laatst bewerkt:
Als je het tog wilt, zou ik zeggen een 500, geen 600 want is te groot dan gaan mensen je wegsturen.
En die heli trilt , ik weet niet of dat wel zo mooi is op de foto.

Die € 1200 voor een Hexa is helemaal niet zo raar, zeker niet als je nog niet kan helivliegen.
Is fotografie je hobby, dan weet je dat er toch minimaal een (lichte) DSLR mee naar boven moet. Misschien een nieuw kompakt toestel, waar het glaswerk van verwisselbaar is.
Voor een voldoende tillende en redelijk vliegende heli ben je dan al aangewezen op een 600 formaat of liefst groter.
Om een 600 formaat heli op te bouwen met een goede cameramount, dan is € 1200,- aan de magere kant. Helemaal als je nog moet leren vliegen.
Wil je een KDS o.i.d. goed afstellen, dan is enige (vlieg) ervaring ook zeker gewenst. Een KDS monteren betekend nog steeds dat je moet kunnen vliegen, het is zeker géén vrijgeleide dat het toestel heelhuids weer op de grond terecht komt.
Een betere en meer geschikte stabilisatie voor de heli is dan toch de helicommand. Kosten richting en voorbij de € 400,-.

Het grote nadeel van de quad en meer kopters is dat je ze never nooit niet trillingsvrij krijgt. Je moet daadwerkelijk een goede mount/camera combinatie gebruiken wil je bruikbare foto's maken. Dat is bij een quad of meerkopters een lastiger klusje dan bij een heli.
Een heli trillingsvrij krijgen is ook een uitdaging maar altijd beter haalbaar. Bladen goed balanceren, en de kop en staartmechaniek misschien balanceren mocht dit niet werken. Ook de tegenwoordig schuine vertanding van de tandwielen draagt positief bij hierin.
Het toerental van een heli hoofdrotor is veel lager dan de vier rotos (of meer) bij de quadkopters.

Bovenstaand is ZEKER NIET als ontmoediging, maar meer als "waarschuwing" om er niet te licht over te denken. Je kan het beste gewoon beginnen, gezien de prijzen van de HK heli's is dit zeker het proberen waard. Je komt dan al doende de probleempjes/uitdagingen tegen, en wie weet heb je hier leuke, goede en misschien wel betaalbare oplossingen voor.

Ik ben vooral benieuwd naar de eerste resultaten, maar dat zal nog wel eventjes op zich laten wachten ;) .
Een luchtopnamevergunning is snel aangevraagd, en kost niets. De meewerking van Defensie is goed en snel, niets dan lof!

Ik ben benieuwd wat je gaat doen, en wens je véél succes.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Verschil tussen een 500 of 600 te groot om weggestuurd te worden???? waar komt dat vandaan..

Voor een camera heli is er maar 1 regel: Hoe groter/zwaarder hoe beter. veel stabieler, makkelijker te handelen, en reageerd niet meer twitchy.

Inderdaad, 1200 euro is wat aan de smalle kant kwa budget.. daar zit je al aan als je alleen de kit hebt gebouwd, met 2 accus....

Om even in te pikken op jullie reacties.

Het normale vliegwerk heb ik al onder controle met m'n 450, het is dus niet dat ik het nog volledig moet leren.
De KDS Flymentor breng ik ter sprake omdat deze een position hold functie heeft en omdat je hem automatisch kunt laten corrigeren als je net foto's aan het nemen bent. Vandaar de gedachte.

Maar ik leer bij. Ik had dus nooit gedacht dat zo'n multikopter meer last zou hebben van trillingen dan een Trex 600 bv.
Een Trex 500 kan ik dus al onmiddellijk uitsluiten wegens te klein. Minimaal een Trex 600 of een multikopter. Okay.

Ik ben me trouwens heel bewust van het benodigde budget. Als budget had ik maximaal 2500 euro gerekend.
Probleem is alleen dat ik zeker wil zijn dat ik de gewenste resultaten kan behalen voor dat geld. Daarom twijfel ik wat.
Vandaar dat ik 1200 euro voor een basisset van MicroKopter zoveel vind. Dan heb je nog de extra's nodig. Dan investeer ik al direct 2000 euro zonder enige resultaten gezien te hebben.
Misschien moet ik eerst eens bij iemand langsgaan die zo'n toestel heeft en die een beetje hetzelfde probeert als ik.

Als iemand nog alternatieven ziet, let me know!

De beste resultaten, voor relatief het minste geld heb ik kunnen bereiken met een grote heli en een heel redelijke maar erg betaalbare mount. Een beetje je best doen aan de heli (een erg prettige heli, van zich al behoorlijk trillingsvrij), en een beetje veranderen aan de mount, en je hebt toch heel respectabele resultaten.
logo20.jpg

logo10.jpg

logomount.jpg

AVdemper1.jpg

AVdemper2.jpg

Inmiddels is de heli FBL, en is er nog een draaibare PAN as bijgekomen.

Het zijn slechts tips, mijn ervaringen, wat je doet moet je natuurlijk zelf weten.
ps. de KDS werkt heel redelijk, maar als beginnend vlieger moet je er niet teveel van verwachten.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Da's inderdaad een mooie mount. Waar heb je die gekocht? En hoeveel kostte de mount ongeveer?

Eigenlijk heb ik een DSLR liggen thuis, een D80. Alleen zijn mijn lenzen niet geschikt om mee naar boven te trekken. Dan zou ik alleen een vast objectief moeten bijkopen, 25mm tot 35mm ofzo.

Die flymentor zou ik dus enkel en alleen maar kopen omwillen van de position hold functie. Wel erg makkelijk zoiets.

Dan is er ook nog de zender/ontvanger. Hoeveel kanalen heb je nog extra nodig voor luchtfotografie? Twee kanalen? Eentje voor camerapositie en eentje voor ontspanner?
Ik bezit nu een Futaba T7C waarvan 6 kanalen bezet zijn. Wat ik natuurlijk kan doen is een kanaal beschikbaar maken door de gain op de gyro zelf in te stellen, dit dus in geval dat ik geen flymentor zou gebruiken.
Da's waarschijnlijk nog een voordeel van de flymentor dan, er worden minder kanalen gebruikt dacht ik. En dan kan ik mijn zender gebruiken in de vliegtuig-mode waardoor de VR draaiknop beschikbaar is voor vrij gebruik. In heli-mode is de VR draaiknop enkel te gebruiken voor throttle/pitch aanpassing voor het hooveren.

Die "position hold" functie werkt niet op grote hoogte, hij houdt de heli welliswaar vlak, maar wegdriften blijft hij doen. Het is dus niet zo dat je even de heli hoog wegzet, schakelaartje om, en fotograferen maar !

Mooie mount van Aldert !

Deze missie staat even on-hold.

Omdat ik er nog niet uit was ben ik begonnen met de bouw van een simpele tricopter, zie bouwverslag.
Na dit project heb ik al een nieuw idee m.b.t. tot dit topic: het wordt de bouw van een quadcopter voor luchtfotografie.

Die quadcopter zal veel weghebben van de mikrokopter, d.w.z. een quadcopter op basis van een flight controller met microprocessor. Voor de mikrokopter zijn veel alternatieven op de markt die dezelfde functies kunnen aanbieden tegen een scherpere bouwprijs: stabilisatie, drukmeter, snelheidsmeter, gps en ga zo maar door voor rond de 500-700 euro.

Welke alternatief concept ik ga gebruiken - UAVX, ArduPilot, ... - staat nog niet vast. Daarvoor moet ik de komende weken nog wat meer opzoekwerk verrichten.
Een ander positief punt - en dit is belangrijk voor mij - is dat je hier ook bouwplezier aan hebt. Je kunt zo'n quad echt volledig zelf in elkaar steken wat enorm de prijs drukt ook. Je hebt bv. de mogelijkheid om de flight controller volledig zelf op te bouwen door zelf losse componenten te kopen en te solderen.

Binnenkort meer.

Interessant, ik ga het volgen!

B.t.w. momenteel test ik een protomodel van een betaalbare frontmount voor aan b.v. een 600 heli. Gebouwd van aluminium, relatief licht voor een alu constructie.
Het is een stevige stabiele mount, die geen moeite heeft met een midsize DLSR.
Tevens is deze 3 assen draaibaar, en het platform is eenvoudig af te stellen om het CG van de camera exact rond de draaipunten van de assen te verschuiven.
Ook is het makkelijk om m.b.v. micro, maar ook standaard formaat servo's de assen te draaien, en m.b.v. gyro's dus ook goed te stabiliseren.

Zoals de mount nu is zijn de resultaten véél belovend. Zelfs met de HK gyro's al verbluffende resultaten betreffende stabiliteit. Er zal nog hier en daar iets worden aangepast om de produktie ervan makkelijk te maken.

De mount word in later stadium zonder electronica aangeboden, in eerste instantie als volledige frontmount, en dus over drie assen draaibaar. Op deze manier kan iedereen die een iets grotere heli heeft, en graag eens luchtfotografie wil doen, op een zeer betaalbare manier goede foto's maken!

Ik ben trouwens nog steeds nieuwsgierig waarom je afziet van het idee om met een heli te gaan fotograferen?

Vriendelijke groeten,
Aldert

Hoi Aldert ,
kun je eens wat foto's plaatsen ? Ik zit nog steeds met het idee in mijn hoofd om te gaan filmen met mijn heli (ma ion-x2). Heb afgelopen winter eens wat pogingen gedaan mbv een Vado HD maar kreeg dat niet trillingsvrij. Inmiddels zit ik naar een panasonic lumix TZ-10 te kijken, die dus ook HD (720) kan filmen en een heel goede beeldstabilisatie aan boord heeft.

Ik heb verschillende mounts gezien maar veel zijn erg kostbaar en/of ze passen niet onder een 90 size heli. Ik zoek een mount die ik onder de skids kan plaatsen zonder aanpassingen aan de heli zelf te maken, omdat ik die heli ook voor wedstrijden gebruik.

Deze leek mij ook wel wat, maar kan deze 5kg gewicht dragen ... http://www.photoshipone.com/ps1-products/aerioX/

Ik zag onlangs iemand op youtube die een heel eenvoudige had gebouwd. Dus dat is ook nog een mogelijkheid.

Bas

Laatst bewerkt:
Hey Bas,

het betreft een frontmount, niet heel makkelijk "afneembaar". Hij is ook nog niet "fotoklaar" ;) .

Ik kan je wel de infinitiemount aanraden, degene uit de foto's. Deze gebruik ik ook geregeld aan de Logo, eenvoudig 4 schroeven van onderaf het landingsgestel los, en 6 weer vast. Klusje van twee minuten, stelt niets voor.

dit is een gekochte mount, één van de weinige betaalbare, o.a. te verkrijgen nu bij Fast Lad:
Fast Lad Performance

en deze optie:
Fast Lad Performance

En dan nog wel de nodige aanpassingen, met name aan het tilt systeem en zeker aan het a.v. systeem.

Zelf gebruik ik een 400D en een 550D. Deze lichte toestellen zouden mogelijk gebruikt kunnen worden zonder aanpassingen, maar een zwaardere camera is voor de originele mount aan de zware kant. Na wat aanpassingen (enkele dempers en een tegendruk veer op de tilt) moet een zwaardere camera lukken mits de lens niet te zwaar is.

Wil je zeer goede resultaten (vooral voor het filmen), dan zit je toch aan mounts vast die richting en voorbij de 1000 euro gaan... helaas.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Topicje omhoog!

Hier een zeer betaalbaar knutselwerkje, wat het erg goed doet! Aangepaste infinity mount.
LogoDSLR1.jpg

LogoDSLR2.jpg

Vriendelijke groeten,
Aldert

mijn film/ foto helicopter

leuk om te lezen dat er hier meer fanatiekelingen zijn. Ik ben ook bezig met de bouw van een vliegende camera platform. Als basis ga ik gebruik maken van een Vario benzine trainer. Dit is een grote heli met 180cm rotor doorsnede. Ik heb de heli gestabiliseerd met de helicommand 3d. camera onderstel heb ik zelf gefreesd op mijn cnc machine en is volledig gyro gestabiliseerd. Er kunnen twee video cameras of twee spiegelreflexen mee of twee middenformaat camera.s. Ik schiet namelijk in 3D. Ik gebruik mijn vario op profesionele basis voor dit doel als mijn motorvliegtuigen niet toereikend zijn voor de opdracht.

Ben benieuwd naar jullie resultaten.

leuk om te lezen dat er hier meer fanatiekelingen zijn. Ik ben ook bezig met de bouw van een vliegende camera platform. Als basis ga ik gebruik maken van een Vario benzine trainer. Dit is een grote heli met 180cm rotor doorsnede. Ik heb de heli gestabiliseerd met de helicommand 3d. camera onderstel heb ik zelf gefreesd op mijn cnc machine en is volledig gyro gestabiliseerd. Er kunnen twee video cameras of twee spiegelreflexen mee of twee middenformaat camera.s. Ik schiet namelijk in 3D. Ik gebruik mijn vario op profesionele basis voor dit doel als mijn motorvliegtuigen niet toereikend zijn voor de opdracht.

Wat zou zo een ding kosten?
en mijn tweede vraag is,dat het past bij Align550E?
voortaan bedankt.
Aria

Klinkt goed! Heb je misschien een foto voor ons van je toestel met cameramount?

Vriendelijke groeten,
Aldert

Back