nieuwe rc boot gebouwd

hallo iedereen, we hebben een nieuwe rc boot gebouwd, een wild thing uit balsa en triplex, er komt een corally black series competition motor in met 18 turns :p hoe snel denken jullie dat dit zal gaan ? met een 8,4 4000 amp accu ?? ook had ik nog een vraag over het roer, moet het roer echt zoon 'blad' zijn of kan het gewoon een uithouder zijn met een eco roer eraan ?? :oops:
groeten
 
hallo iedereen, we hebben een nieuwe rc boot gebouwd, een wild thing uit balsa en triplex, er komt een corally black series competition motor in met 18 turns :p hoe snel denken jullie dat dit zal gaan ? met een 8,4 4000 amp accu ?? ook had ik nog een vraag over het roer, moet het roer echt zoon 'blad' zijn of kan het gewoon een uithouder zijn met een eco roer eraan ?? :oops:
groeten

Hoe hard een boot zal gaan hangt van vele factoren af , het gewicht , het nauwkeurig bouwen, kracht van de motor , grootte van de boot.

Geef eens wat meer info, foto`s etc.


Michiel.
 
oke hier de specs van de boot : lengte : 62cm
aandrijving : corally motor dubbel gelagerd met home made flex as naar een 39 mm prop.
regelaar ; lrp ai pro reverse digital of een modelcraft tb50b met waterkoeling
gewicht : ik denk zo 1100/1200 gram :confused:
fotos komen, ik hoop dat jullie wat aan deze gegevens hebben
groeten
 
Die 39mm prop kan je beter maar vergeten, want die is veel te groot! Je gebruikt een automotortje en die draait veel toeren en heeft weinig koppel. Te weinig in ieder geval voor zoń grote propeller. Het resultaat is een belast toerental die flink lager ligt dan het onbelast toerental, met een heel hoog stroomverbruik en dus veel warmteontwikkeling.

Beter begin je met een propje van 31 - 33 mm en vanaf daar kan je misschien een stapje groter.

Ik heb zelf een hydromite gebouwd met 18 turns bootmotortje en 7 cellen 4600 mAh en die vaart het best met 31mm hydropropje. Een 33mm propje gaat ook nog, maar de motor wordt dan flink heet ondanks de waterkoeling.
Ik kan je ook zeker aanraden het motortje te koelen met bijvoorbeeld een aluminium of messing buisje die je als spiraal om de motor wikkelt.

Als je de romp netjes en licht gebouwd hebt, met een efficiente aandrijving en juiste prop moet je met jouw setup tussen de 30 en 40 km/u halen heel grof geschat.
 
haha oke :) over de prop, we hebben keuze van 32,5 mm tot 42,5 mm dus dat zit ook wel goed :)
en moet het roer met zoon blad of niet ?
alvast bedankt
groeten
 
Laatst bewerkt:
wat zou de wereld toch eens stuk makkelijker zijn als we allemaal een cursus gedachtenlezen hadden gevolgd. wat voor motor heb je het over. 3600kv zegt nu net niets. geef is wat meer informatie, anders kunnen we je niet/zeer slecht helpen.
 
hallo, de motor is een corally pro series , uiteraard met waterkoeling
ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
groeten
 
Laatst bewerkt:
Hallo kleinkruisje,

Ik neem aan dat de motor hier bij staat:
Corally

Deze motoren zijn ontwikkeld voor gebruik met een tandwieloverbrenging in auto's, rechtstreeks op een schroef, valt het meestal wat tegen.
Helemaal, daar je maar maximaal 7,4V mag gebruiken volgens de fabrikant.
Je komt onder last dan nét boven de 21.500 toeren aan de prop.
Om snelheid te krijgen zou je een forse prop moeten draaien (42+), maar ik betwijfel of deze motor daar tegen zal kunnen, watergekoeld en al.

Kun je een paar foto's van de boot plaatsen?
Dat 'praat' wat gemakkelijker.

Groeten, Jan.
 
hallo


begin nu eens met een 25 mm benneken prop op deze motor
dan zal je meer resultaat hebben dan een 31 mm
waarom blijft men toch steeds denken dat een grote prop ook heel hart gaat gaan
alles moet in verhouding zijn
een snelle motor met een grote prop komt niet op toeren
een trage motor met een kleine prop gaat ook niet vooruit
een prop heeft een max rpm daarna gaat hij caviteren en dan gaat hij naar de kl**ten
het blad en de vorm van het blad speeld ook een rol
en zo zijn er nog meer factoren die een rol spelen waar je helemaal geen idee van hebt
hoe snel je boot gaat ??????????? god zal het mischien weten mijn gedacht
zomaar een roer veranderen aan een romp ?????????
een strut (type hydro)of een roer onder de boot(eco )dat kan je zomaar niet veranderen tegenover de romp
heeft je romp steps ???? is hij een hydro of een deep V

kom eens met een foto

groetjes raf
 
Zelf heb ik een BK Xcalibur. Dit is een bootje van zo'n 70cm en een vaarklaar gewicht (met 3S 5000mAh lipo) van 1,3Kg.

Het motortje is een lehner 1930/6. Een 6 turns motor met 3483kv.
Regelaar is een 90A Seaking en als prop zit er een carbon 37,5mm graupner op.

Met de 3S lipo haal ik hier snelheden mee van boven de 70km/u.
Moet wel redelijk vaak props wisselen. Met deze toeren slaat ie graag de prop stuk op het water. een 36,5mm prop is nog sneller kapot. Ben dus nog op zoek naar een goede metalen vervanger.

Jouw bootje is zo te lezen iets kleiner. Dus voor hoge snelheden zou je eenzelfde soort setup moeten hebben. Heb je misschien foto's???

5keed1.jpg


Zou ik deze boot opnieuw goedkoop moeten opbouwen, dan zou ik voor de volgende delen gaan:
- Deze of deze watergekoelde inrunner.
-120A brushless boat esc (voor 10 dollar minder heb je ook de 60A versie, maar ik hou er wel van om wat over te hebben)
-Turnigy of Zippy 3S 5000mAh lipo
 
Laatst bewerkt:
hallo


begin nu eens met een 25 mm benneken prop op deze motor
dan zal je meer resultaat hebben dan een 31 mm
waarom blijft men toch steeds denken dat een grote prop ook heel hart gaat gaan
alles moet in verhouding zijn
een snelle motor met een grote prop komt niet op toeren
een trage motor met een kleine prop gaat ook niet vooruit
een prop heeft een max rpm daarna gaat hij caviteren en dan gaat hij naar de kl**ten
het blad en de vorm van het blad speeld ook een rol
en zo zijn er nog meer factoren die een rol spelen waar je helemaal geen idee van hebt
hoe snel je boot gaat ??????????? god zal het mischien weten mijn gedacht
zomaar een roer veranderen aan een romp ?????????
een strut (type hydro)of een roer onder de boot(eco )dat kan je zomaar niet veranderen tegenover de romp
heeft je romp steps ???? is hij een hydro of een deep V

kom eens met een foto

groetjes raf
over die roer, mijn vader wilde een strut maken en dan met zo een eco roer eraan, werkt dit denken jullie ?
 
Ja en nee...

Ja, de boot zal ermee sturen en nee, bij hogere snelheden zal de stroming afbreken, omdat een Eco roerblad (zeker als het een profiel heeft) bedoeld is voor een onderwater toepassing, niet voor een oppervlakte aandrijving.
Bij een geprofileerd roerblad zal de stroming boven een bepaalde snelheid afbreken en dan heb je ineens geen roerwerking meer, héél vervelend als je vanwege het ophouden van het vaarwater tóch moet draaien...
Het gas los, en hopen dat de boot tijdig voldoende afremt om het roer weer grip te geven.

Bij een oppervlakte roer wil je een roerblad met een haakse en scherpe achterzijde, zodat de stroming altijd afbreekt, aan de achterzijde van het blad.

Een mes is heel geschikt als roerblad:

full


Gemaakt van zo'n goedkope messenset van de Action of Aldi, het gat van de handgreep gebruik je als bevestigingspunt, hoef je ook geen staal uit te gloeien om er gaten in te kunnen boren, gevolg door het opnieuw harden van het materiaal.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja en nee...

Ja, de boot zal ermee sturen en nee, bij hogere snelheden zal de stroming afbreken, omdat een Eco roerblad (zeker als het een profiel heeft) bedoeld is voor een onderwater toepassing, niet voor een oppervlakte aandrijving.
Bij een geprofileerd roerblad zal de stroming boven een bepaalde snelheid afbreken en dan heb je ineens geen roerwerking meer, héél vervelend als je vanwege het ophouden van het vaarwater tóch moet draaien...
Het gas los, en hopen dat de boot tijdig voldoende afremt om het roer weer grip te geven.

Bij een oppervlakte roer wil je een roerblad met een haakse en scherpe achterzijde, zodat de stroming altijd afbreekt, aan de achterzijde van het blad.

Een mes is heel geschikt als roerblad:

full


Gemaakt van zo'n goedkope messenset van de Action of Aldi, het gat van de handgreep gebruik je als bevestigingspunt, hoef je ook geen staal uit te gloeien om er gaten in te kunnen boren, gevolg door het opnieuw harden van het materiaal.

Groeten, Jan.

nieuw moord wapen dus:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nieuw moord wapen dus:D

Nou, nieuw...
Ik vaar al een jaar of tien met mesroeren, het gevaarlijkst zijn ze voor jezelf; als je niet uitkijkt, bezorg je jezelf een jaap.
Hoe scherp een mesroer ook is, kleine takjes en bladeren blijven er gewoon aan hangen en dan moet ik net als ieder ander naar de kant om de troep eraf te halen.

Dat je een zwemmer lelijk kunt toetakelen met een scherp roerblad door met 50 Km/h over 'm heen te varen behoeft geen uitleg, da's ook precies de reden dat ik nooit(!) op plekken vaar, waar zwemmers in het water zijn.

Groeten, Jan.
 
oke, het wordt dus een mes-roer, we gaan heb dan nog met de dremel bewerken, en onder welke hoek moet het roer staan ?
of maakt dat niet uit ?
mvg
 
Kijk even naar de foto die ik geplaatst heb; de as waar het roerblad om draait staat vertikaal ten opzichte van de kiellijn.

De as achterover laten leunen tilt bij het sturen de neus uit het water, de as vóórover laten leunen, drukt de neus naar beneden als je stuurt.

Afhankelijk van hoe de boot in het water ligt tijdens de vaart, zul je de hoek van het roer misschien aan moeten passen, da's bij elke boot verschillend.

Groeten, Jan.
 
Ik ben begonnen met zo'n Wiesel (zie elders hier bij de speedboten). Natuurlijk van een eel ander kaliber dan wat hier getoond wordt, maar dit is ook een oppervlakteaandrijving.
Het roer daar is gewoon een staafje door de romp met een plaatje. Maar ik vermoed dat de zelfde logica geldt?
Dus een rechthoekig plaatje in de hoogte waarbij de achterkant messcherp is en de voorkant ervan plat? Hoe hoog maak je dat best? Hoger= beter?
Ik moet wel nog even kijken hoe ik een asje netjes bevestigd krijg op het plaatje. Liefst geen extra schroeven, alles vlak?
 
Back
Top