Nieuwe ronde, nieuwe prijzen. ETNZ verherbouwd.

pompebled

Forum veteraan
De gekregen romp van de ETNZ lag al een jaar of vijf op de plank, door het elektrospeed varen bleef er weinig tijd over voor andere boten, maar vorige week ben ik begonnen een fatsoenlijk varende boot van dit gebakje te maken.

Thunder Tiger heeft er een handje van uitstekend ogende (zeil)boten op de markt te brengen, die, door welke redenen dan ook, abominabel blijken te varen, de ETNZ, (en de Voyager II met dezelfde romp en nóg slechtere tuigage, en de Naulantia, dezelfde romp, maar nu in ABS,) is daar een voorbeeld van.

Ik gebruik de tekeningen van de AC100 van de hand van Claudio D als leidraad bij de herbouw, misschien zelfs met een genua i.p.v. de keerfok, maar dat ligt nog in de toekomst.

Eérst het dek eraf (veel te zwaar) en de kielkast verwijderd, dit is gauwer geschreven dan gedaan, want de Chinezen kunnen wél plakken; de boel zat nog behoorlijk vast (ondanks de hars klaagde de vorige eigenaar over lekkage), maar met enig gepast geweld (ijzerzaag) kwam de zaak los.
Toen met een snijschijfje in de Dremel het dek doorgeslepen, een boel ongezond stof...

De kielslot is heel ondiep (10 mm) en de fin zit met een lange bout vast op het dek, een alu buisje rond de bout zou de boel moeten afdichten (niet dus).

Omdat de kiel van de ETNZ te ver naar voren zit heb ik de bevestiging voor de kiel er uit geslepen en het gat dicht geplakt met glasmat en epoxy.

Tijdens het doorlijpen was me al opgevallen dat de gelcoatlaag bijzonder dik was, daarom heb ik de luchtinsluitingen in het laminaat (nog) niet gevuld; ik ga eerst de buitenkant eens te lijf met een schuurlat met korrel 80, eens zien of ik het grootste deel van de gelcoat kan wegschuren zonder het glas te raken.
Met een beetje mazzel wordt de romp lichter en raak ik tegelijk de hobbels en bobbels aan de buitenkant voor het grootste deel kwijt.

Claudio becijfert het gewicht van een kale romp (zonder dek) gebouwd van tekening op 180 gram, mijn romp weegt 485 gram...

Het Chinese laminaat bestaan ook maar uit drie stukken glasweefsel, één stuk op de bodem en twee strips langs de randen, daar ben je dus rap doorheen, zoals ik merkte toen ik de lijmresten met een schuurschijfje te lijf ging...
Op een paar plekken zitten er dus een paar van deze reparatie plekjes in de romp.

De ETNZ romp is een rondspant, terwijl de AC100 een vlakker achterschip heeft, ook is de AC100 maar 154 mm breed, terwijl de ETNZ 190mm breed is.

Groeten, Jan.
 
Zo, dat wordt een ingrijpende restauratie. Ik dacht bij het lezen van de 1e zinnen dat het meer een kwestie van andere mast en zeilen zou worden, en betere electronica, maar dit gaat echt terug naar de basis. Succes met de bouw en ik blijf volgen.
 
Hallo Henk,

Dit is inderdaad een poging om van deze romp een fatsoenlijk zeilend model te maken.
Vóór ik los ga om de romp lichter te maken door het deels af schuren van de gelcoat, wil ik eerst bepalen hoeveel gewicht ik in deze romp kan leggen zodat 'ie op de waterlijn ligt.

Bij gebrek aan een ligbad, of waterbak moet ik dit doen in de gracht vlakbij, liggend op de buik kan ik bij een laag walletje er prima bij.
Voorwaarde is wel dat er aanzienlijk minder wind en golfslag staat, op een dag zoals vandaag, met windkracht 5-6 wordt dat niks...

Groeten, Jan.
 
ik had de naulantia als tussen doortje gebouwd,na een keer te hebben gevaren haar maar weer snel verkocht,wat vaart dit ding nerveus gaat alle kanten op,niets voor mij dus .en ja jan had het al geschreven,en hij had dus wel gelijk.vgr tonsr
 
ik had de naulantia als tussen doortje gebouwd,na een keer te hebben gevaren haar maar weer snel verkocht,wat vaart dit ding nerveus gaat alle kanten op,niets voor mij dus .en ja jan had het al geschreven,en hij had dus wel gelijk.vgr tonsr
 
Back
Top