Nieuwe scheeps stoominstallatie

Ziet er heel mooi uit, maar wat een lawaai als die kar draait.
Is dat ding al versleten soms?
Kan hij langzaam draaien ook, want dan kan je een juist afgestelde stoommachine pas beoordelen?
 
Ziet er heel mooi uit, maar wat een lawaai als die kar draait.
Is dat ding al versleten soms?
Kan hij langzaam draaien ook, want dan kan je een juist afgestelde stoommachine pas beoordelen?

Voor een machine zonder vliegwiel, en met een excenter-as die door open tandwielen aangedreven wordt, vind ik het eigenlijk reuze meevallen....

Dat ie zonder vliegwiel niet langzaam loopt.... ik vind het al tamelijk indrukwekkend dat hij zonder vliegwiel zo soepel loopt....

Groet, Bert
 
Heeft veel weg van Cheddar
En ik zat te wachten wanneer de de leiding afbrak van de manometer
Maar dat viel mee
mvg
Frederik
 
Roel

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is heel eenvoudig voor wat betreft het geluid, de installatie staat los op een houten tafel wat al veel geluid voortbrengt, verder heb ik hem niet snel laten lopen zodat je nog wat kunt zien, maar dat geeft wel veel meer geluid, eenmaal snel lopend wordt hij erg stabiel en stil. Dit zal ik laten zien in een volgend filmpje. Bedenk wel dat dit de eerste maal is dat deze machine loopt en dus nog in moet lopen. Daarnaast brengen de tandwielen ook meer geluid, maar deze wijze van koppelen is wel heel functioneel. Al met al toch een heel mooie en knap functionerend geheel waarbij er alles aan gedaan is om de gedetailleerde boot zo schoon mogelijk te houden, de olie afscheider werkt perfect. Ik zie er erg naar uit om hem in de boot te kunnen plaatsen en er mee te varen, zodat jullie hem op een vaardag eens echt kunnen zien en horen. Post dus binnenkort een film waarop het geluid veel beter is.

Stoomgroeten,

Bram
 
en dus nog in moet lopen.

Dat vind ik een raar begrip.
Bij mij is inlopen het op elkaar inslijten van bewegende delen, als dat gebeurt krijg je meer ruimte en nog meer geluid.


Heb je een keer de gelegenheid om de omkeer een keer te laten zien, of is daar een schets (tekening) van, want dat vind ik wel een mooie, zeer compacte oplossing, met weinig bewegende (en dus slijtende) delen.
 
Dat vind ik een raar begrip.
Bij mij is inlopen het op elkaar inslijten van bewegende delen, als dat gebeurt krijg je meer ruimte en nog meer geluid.

Dan heb je een verkeerd beeld van wat inlopen is, Harm....

Een ABC motor bijvoorbeeld, heeft een negatieve passing, loopt ook in en behoudt (als je het goed doet) zijn negatieve passing.

Inlopen is meer een kwestie van het aan elkaar aangepast raken van de oppervlaktegesteldheid (ruwheid, "vorm") dan van het domweg wegslijten van materiaal. Het materiaal wat je vaak vind in olie tijdens het inlopen, zijn de high-spots, en die hebben geen invloed op de spelingen en toleranties op zich (alweer: als het inloop-proces correct verloopt)

Groet, Bert
 
Heb je een keer de gelegenheid om de omkeer een keer te laten zien, of is daar een schets (tekening) van, want dat vind ik wel een mooie, zeer compacte oplossing

Ik heb daar een schets van hoor
Al naar je toegestuurd ook
 
En waarom zit er eigenlijk geen vliegwiel aan
Dat zou bij mij het eerste zijn wat ik er aan maakte
Scheelt een slok op een borrel en misschien wel meerdere
mvg
Frederik
 
Laatst bewerkt:
Beste Frederik, Heb er wel een voor een klant opgemaakt maar op die van mijzelf is het niet nodig want hij wordt direct aan de as van de vigilant gekoppeld. Deze machine loopt altijd zelf aan en is zo precies gebouwd dat hij geen vliegwiel nodig heeft. Eventueel dient de prop, die vrij groot is, als vliegwiel. Groet Bram
 
Back
Top