Nieuwe setup voor oud vliegtuigje

• Topicstarter Topicstarter Joosttt
  • Startdatum Startdatum
J

Joosttt

Guest
Nieuwe setup voor Herr Piper J-3 Cub Park Flyer

Jaren geleden heb ik het volgende model gebouwd: Herr Piper J-3 Cub Park Flyer Kit 35.52"

Een kleine piper cup van Herr Engineering. Overigens leuk om te zien dat ze nog steeds verkocht worden. Het model heeft nooit erg lekker gevlogen. In eerste instantie vloog ik het met de aangeraden setup zoals op bovenstaande link te vinden is, maar met dat 280 motortje deed het dingetje net niets. Later nog eens geprobeerd met een 280 motortje met vertraging een een slow flyer prop, maar ook dit werd niets.

Ik ben al weer een tijd niet erg actief met deze hobby, maar heb nu wat meer tijd en kwam dit model tegen tijdens opruimen. En nu wil ik het graag weer eens gaan vliegen, maar met een setup die dit model wel in de lucht houdt. Ik heb al wat rond gekeken en over gaan op borstelloos lijkt de meest logische optie. Maar ik vind het lastig om de juiste setup te kiezen uit alle merken en typen borstelloze motoren. Daarnaast moet ik ook een nieuw ladertje voor lipo's en een controller en uiteraard de lipo's zelf.

Ik dacht mijn spullen online te kopen. En dan is er de keuze dit in een Nederlandse webshop te doen (dichtbij, snelle bezorging), in een duitse webshop (grotere markt, misschien goedkoper?), ergens in Azie (verder weg, wel goedkoper neem ik aan) of in de VS (gunstige dollar koers).

Mijn twee vragen zijn dus:
- Wat zou een leuk motortje, controller, lipo en lader zijn om dit modelletje weer in de lucht te krijgen?
- En waar is het handig dit aan te schaffen?

Thanks,
Joost

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, ik heb wat rond zitten kijken en denk dat één van de onderstaande twee setups wel OK zou zijn. Maar ik ben niet heel erg zeker van mijn zaak.

Setup 1
Motor: 2208/17 Brushless Outrunner 1100KV 36 gram
Regelaar: 12A FLY Brushless ESC 7.1 gram
Prop: 9x4.7SF Slow Flyer +/- 15 gram
Accu: LiPo 7.4V 860MAH (15C) 44 gram
-----------------------------------------------------------
Subtotaal 102.1 gram
Rest vliegtuigje 162 gram
Totaal 264.1 gram

Setup 2
Motor: 2208/14 Brushless Outrunner 1450KV 36 gram
Regelaar: 12A FLY Brushless ESC 7.1 gram
Prop: Wat voor prop doe ik hier op?? +/- 15 gram
Accu: LiPo 7.4V 860MAH (15C) 44 gram
Subtotaal 102.1 gram
Rest vliegtuigje 162 gram
Totaal 264.1 gram

De accu zou ik ook voor een 1300 MAH kunnen vervangen. Dan wordt het geheel 21 gram zwaarder. Prop voor beide setups weet ik ook niet helemaal zeker. Suggesties?

Ik heb ook een ladertje nodig: Balanceer Lipo Lader 1-4S, 1.5A max.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Hoi,
Allereerst welkom op dit forum :-)

Je kunt je spullen in het buitenland bestellen maar twee Nederlandse webshops die mij prima bevallen zijn RCtechnics Internet Store en www.4rc.nl .
Grote voordeel is naar mijn idee dat je per IDeal kunt betalen en je spullen eigenlijk altijd binnen 48 uur in huis hebt. RCTechnics verkoopt veel van de goedkopere merken (maar zeker geen rommel - ik heb er heel wat van afgenomen inmiddels) en 4RC heeft ook van alles op het gebied van A-merken.

Qua motorkeuze zit je goed. Er is een database, (zie het eerste draadje in dit forum) en voor jouw vliegtuig is een motor van 36 gram zeker voldoende. Voor deze afmetingen is een motortje van ongeveer 13 tot 15% van het vliegklare gewicht een prima uitgangspunt. Je hebt ook de juiste toeren per minuut gekozen en de juiste accu's.

Die propjes gaan denk ik zeker ook werken, als je slim bent neem je naast wat je bedacht hebt nog 2 of drie maten er omheen (dus bijvoorbeeld één met een iets kleinere spoed, een iets grotere en een iets kleinere). Ze kosten heel weinig en dan kun je wat proberen. En een reserve propje is ook altijd handig....

Als je nog vragen hebt: shoot!

-edit- RCTechnics had je al ontdekt :-) Als je die lader neemt zorg dan voor passende accu's. Misschien slim om Marijn van RCTechnics even een mailtje te sturen, hij geeft je prima adviezen.

Laatst bewerkt:
Wil zoiets lekker vliegen moet je het zo licht mogelijk houden .... ik zou een motortje kiezen dat minder dan 20 gram weegt b.v. het Hyperion Z1705/11 17,5 gram gevalletje ... met een 6"x4" APC "E" propje op 2S LiPo en zo rond de 800 mAh is ruim voldoende ... hoe dichter bij de 200 gram des te beter ...

Tsja net wat je lekker vindt. Persoonlijk heb ik liever iets power over dan net iets te weinig. Daarbij weegt het originele motortje meer dan 40 gram en ga je op je accu's ook flink gewicht besparen. De vraag is of je dan je zwaartepunt nog goed krijgt.
Een fijne keuze lijkt mij de 2208/14 op 2 cellen met een 7x6 (gevonden op de Himodel site)

Zie ook hier: depron frog midge - Modelbouwforum.nl
Zelfde setup in een vergelijkbaar vliegtuigje denk ik.

Laatst bewerkt:
Thanks voor jullie adviezen. Lijkt me een goed idee om wat props te nemen en dan wat te testen.

Wat betreft het gewicht ben ik eigenlijk wel tevreden, dus ik denk niet dat ik lichter ga. Het gewicht zit met deze setups rond het gewicht zoals aangegeven voor dit model (mijn orginele setup wat veel te zwaar en de reden dat dit model nooit lekker gevlogen heeft).

@ PH_AJH
Rctechnics had ik idd gevonden :). Wel goed om te horen dat je er goede ervaringen mee hebt. Verder zei je dat je je ook wel kon vinden in de motor keuze. Welke van de twee bedoelde je dan? De 2208/14 of de 2208/17?

Lijkt me toch een beetje overkill, 250W per KG, 50K propspeed en een trekkracht waarmee je kunt prophangen .... niet echt 'Piper Cub' like ....

Ok, ik heb in ieder geval een keuze qua lader, accu en regelaar. Nu de motor en prop nog :)

De 2208/17 zou nog wat minder zijn: ( 7,4V x 4A )/ 0,264 = 112 W/kg

Het modelletje is een parkflyer en zo zou ik 'm graag vliegen. Hij moet dus niet te snel worden of te zenuwachtig. Zo'n zwarte 7x6 prop zou overigens wel leuk staan bij mijn gele cub.

Mooi! Denk dat dat helemaal goed gaat komen.
Wat plaatjes altijd welkom :D

En als je er wat mee gevlogen hebt zie ik graag je bijdrage voor de database tegemoet. Zie database-electrovliegtuigen

Succes!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil hier graag even op inhaken.

Ik heb gisteren hetzelfde toestel gekocht: Herr Piper J-3 Cub Park Flyer Kit 35.52"

nu ben ik bezig om te kijken of de accu's nog goed zijn, deze hebben namelijk 3 jaar niet gedraaid. De vorige eigenaar heeft alles nieuw gekocht maar er verder nooit mee gevlogen.

Ik heb eigenlijk 2 vragen.......let wel, ik ben dus echt een complete leek dus aub begrijpbare taal;)

1) Het motortje wat er in zit is deze:
Kyosho AP36 LeMans. Dit is het enige wat ik er van kan aflezen. Ik weet niet of het voldoende is voor dit vliegtuig. ik weet trouwens niet eens of het nu eentje met of zonder borstel is....Graag jullie visie hier op?

2) Het accupakket voor de motor wat er in moet is deze:
Foto-A7WFWYSD.jpg

Sanyo N1700scr 7 stuks gekoppeld. Ik vind dit pakket nogal zwaar aangezien er ook nog 4 penlites in moeten voor de ontvanger.

De kist komt er redelijk mee vooruit op gras, heb er natuurlijk nog niet mee gevlogen. Komend weekend ga ik bij een plaatselijke club kijken voor info en het nakijken van het vliegtuig. Ik heb namelijk geen enkel idee waar deze accu's in de kist te plaatsen willen ze niet in de weg zitten van de servo's......

Marc

Laatst bewerkt:
Zo'n Kyosho AP36 (SP600 afmeting) lijkt me nogal zwaar voor zo'n klein kistje ... zeker samen met 7x Sanyo N1700-SRC cellen .... dat is ruim 600 gram in zo'n klein kistje .... en dat alleen al is 2x het aanbevolen maximum startgewicht (227 - 312 g) .... en met een vleugelbelasting van tussen de 65 en de 80 Gram/DM² lijkt het me niet echt prettig vliegen voor zoiets kleins .... als de vleugels al niet spontaan afbreken :-(

Laatst bewerkt:
Zo'n Kyosho AP36 (SP600 afmeting) lijkt me nogal zwaar voor zo'n klein kistje ... zeker samen met 7x Sanyo N1700-SRC cellen .... dat is ruim 600 gram in zo'n klein kistje .... en dat alleen al is 2x het aanbevolen maximum startgewicht (227 - 312 g) .... en met een vleugelbelasting van tussen de 65 en de 80 Gram/DM² lijkt het me niet echt prettig vliegen voor zoiets kleins .... als de vleugels al niet spontaan afbreken :-(

Hallo Dirk,

Tsja, zo heeft de vorige eigenaar het allemaal gekocht, en ik van hem.

Ik zal me eens bij de club laten informeren.

Een 20-30 gram borstelloos motortje met 30-50 gram LiPo accu lijkt me een vééél betere oplossing .... de opzet die in jouw Piper zit past beter in een GreatPlanes ElectriCub, die mag 1,4 KG wegen en heeft een spanwijdte van bijna 1,5 meter ... daar hoorde in de 'oertijd' een SP600 formaat motortje in met 6 tot 8 sub-C cellen á la N1700SCR's .... en dat vliegt als het te zwaar is ook voor geen meter ....

Het is een kitje met laser gesneden onderdelen. Zelf bouwen en bespannen dus.

Back