Nieuwe sleepkist, de Rearwin Speedster

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Richard Branderhorst, 29 jul 2005.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Afgelopen week heb ik met een 58cc Rearwin Speedster gevlogen en daarna gesleept, mocht ik vliegen van EvertB, de eigenaar.

    Een werkelijk schitterende kist, mooie verhouding motorvermogen/ vliegtuig. Althans als sleepkist want volgens de site is 38cc genoeg om er gewoon mee te vliegen.
    Het kistje is makkelijk te landen en heeft voor zover ik kon merken geen kwade eigenschappen. De sleepstart gaat hij als een kaars, zo recht!
    Een 14kg zwever zonder pardon op hoogte gebracht!

    http://www.srbatteries.com/rearwin.htm

    Omdat er een symmetrisch profiel op zit, kun je er ook nog eens leuk mee scheuren en acro mee doen.
    Het ding heeft mijn hart gestolen!

    Te Koop: Piper Cub 62cc :D
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ja, die Yanks letten niet zo op geluid, wij zijn in Europa daar veel strikter in.
    Die van Evert maakt niet veel herrie met zijn MVVS 58 erop(KS 4 kamerdemper), en het geluid kan nog verder naar beneden met een drieblad.

    JAAA, je hebt het goed gelezen, een ARF, alleen stickers plakken! En de motor/uitlaat erop en de servo's erin natuurlijk.
    Kun je binnen een weekje klaar hebben. (jij in 2 dagen schat ik...)

    Echt waar, een heerlijk kistje, bijna zo leuk als de ST!!

    Op dit moment weet ik dat hij in België geleverd wordt door een winkel die TAM heeft, meen ik. Ik weet niet of iemand in Nederland hem in het programma heeft.

    Ik zal Evert attenderen op dit draadje, dan kan hij nog extra info verschaffen. Ik vind het wel iets voor jou. (wil je die Piper niet van me overnemen??? :D :D :D :D dan koop ik ook zo'n Speedster...)
    :D :D :D
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  5. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.032
    Locatie:
    evergem
    ja, bij TAM in GRIMBERGEN (BELGIE) staat wel 425 euro, en is van het merk KANGKE, made in USA( CHINA)
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bertus, is een ARF wel wat voor jou? Je zit je volgens mij alleen maar te ergeren aan slecht uitgevoerde oplossingen en waardeloze bespanning. Bij mij gaat het vaak wel zo. Je valt voor het leuke modelletje, eenmaal thuis en onderworpen aan een nauwkeuriger inspectie valt het steeds meer tegen.
     
  7. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    De Protech MegaStar is misschien ook wel een Quick & Dirty sleepkist-oplossing.
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Voor zover ik kon zien is de uitvoering, zoals bespanning en verlijming van de kist dik in orde, maar wacht even af wat Evert er van gaat zeggen.

    Zoek anders even op RCuniverse met Rearwin Speedster, ik zie daar allemaal goede berichten.
    Dat merk Kangke staat daar kennelijk goed aangeschreven, de kits worden op hun specificatie gebouwd en niet andersom.
    In Europa heb ik er verder nog nooit van gehoord.

    Het "bouwen" van een ARF is gewoon wat anders als zelf bouwen, kwestie van wennen. Als je ziet wat je er allemaal voor krijgt dan kun je daar meestal niet tegenaan bouwen...

    Ach, het is gewoon de toekomst. Ik kom regelmatig in het Verre Oosten, daar zie je modelwinkels die al helemaal geen balsa meer verkopen...

    Vroeger moest je je eigen zender plus servo's bouwen en sommigen bouwden hun eigen motoren, en uiteraard de modellen. Wie gaat er tegenwoordig in Godsnaam nog zijn eigen zender bouwen?
    Dus als je problemen hebt stuur je je zender op naar een service bedrijf, vroeger maakte je het zelf.

    Ik zie dus nog reparatie centra komen voor ARF kits, want de kunst van het bouwen en dus repareren verdwijnt bij de grote massa.

    Het zijn gewoon moderne tijden, of je vóór of puristisch tégen ARF bent, maakt niet meer uit, het ís er gewoon en is niet meer weg te denken. Wel duidelijk is waar te nemen dat de kwaliteit van de ARF met sprongen vooruit is gegaan de laatste jaren, de goedkope en slecht gebouwde voddenbakken wil niemand meer hebben.

    If You cannot beat'em, join'em... zeggen de Yanks
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  10. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Het is leuk te horen dat de speedster je zo heeft mogen bekoren, Richard.
    Voor mij is deze speedster mijn eerste ervaring met benzinemotoren, en een eerste ervaring met grote modellen. Ik heb hem pas voor de eerste keer volledig gevlogen nadat Richard hem een dagje aan de tand gevoeld had. Na de eerste vlucht volgden er onmiddellijk nog vier vluchtjes. Dit ding vliegt eigenlijk beter dan een trainer!!!

    Vooraleer ik hem aanschafte heb ik meerdere malen contact gehad met Ray Nano, de ontwerper van de speedster. Vooral omdat ik er een zware 58cc op wou, en het doel was slepen. Volgens hem gebruiken ze bij Kangke enkel witte houtlijm, cyano en 5min epoxy voor de bouw van hun modellen. Er komt geen lijmpistool aan te pas! De kits zijn geen bandwerk. De dozen zijn genummerd, en horen bij elkaar (vleugels en romp zitten in een aparte doos). Vleugels zullen wellicht niet 100% passen op een romp met een ander nummer. De melding dat ik er een 58cc op zou zetten, verontrustte hem niet. De speedster heeft een sterke structuur, het overgewicht door de motor kan geen probleem zijn: zij hadden hem reeds gevlogen met een gewicht van +12kg (met een zdz40, met rooksysteem, camera...en dergelijke ingebouwd). Dit vliegtuig zou sterk genoeg moeten zijn voor mijn doelstelling

    De speedster verkopen ze in België bij modelbouw TAM, in grimbergen, op dit ogenblik staat ie zelfs in promotie : Tam folder Dus 385 ipv 425 Simen!

    even iets over het origineel: Rearwin speedster,
    voor het eerst gebouwd in 1935. Een vliegtuig met een opvallend groot richtingsroer. Dit kwam doordat het vliegtuig eerst niet gekeurd raakte, vanwege zijn slechte "recovery" eigenschap bij een spin. Drie jaar later, en na vele modificaties raakte het dan toch gekeurd. Om de slechte spin eigenschap tegen te gaan werd een joekel van een richtingsroer gemonteerd.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Kangke USA heeft er vorig jaar een 1/4 sport-schaal modelletje van gemaakt. 2m45 spanwijdte, voorzien voor een 20 tot 40cc, met een gewicht van 6.3 tot 7.7 kg.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Ik heb een aantal filmpjes online staan : speedster filmpjes

    Zoals je ziet Bertus, de KS pijp (die toch een 26 cm meet) zit mooi ingewerkt. Er zit geen gram lood (behalve de batterijen hé), en met de modificaties die er werden aangebracht kom ik uit op 10kg 30 gram zonder brandstof. Er kan 1 liter brandstof meegenomen worden aan boord. Verder zijn er flaps ingebouwd. 60% van de aileron overgehouden als aileron, 40% doet nu dienst als flap. Over de roll-rate met kleinere ailerons hoef je je zeker geen zorgen te maken.
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aa
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  12. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    [​IMG]

    Ik zal straks nog een paar foto's nemen van de motor, uitlaat... en posten.
     
  13. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Hoe zit het met inbouw Kanister of tune pijp in de romp ? toch een voornaam gebrek bij veel AEF's
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  15. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Hier nog een paar shots van de motor.
    Omwille van de smalle romp hebben we de verbinding met de uitlaatpijp maar zelf gemaakt. Hiervoor werd gewone koperen buis gebruikt, diameter 22. Normaal moet hij diam. 25 hebben, dus hij is iets genepen... ook zijn de bochten zeer kort. Een motor met achteruitlaat zou dus beter zijn. Naar verluid zou de mvvs 58 binnenkort verkrijgbaar zijn met de uitlaat links, rechts of achter.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Het vuurpaneel werd verdubbeld, ook de zijkanten kregen een versteviging. De dubbele batterijen voor de ontvanger kregen vlak achter de motor hun plaatsje.
    [​IMG]

    Een sleephaak van eigen maaksel, let op de standaard servo (S3001!!!). Deze lost zonder problemen zelfs bij een trekkracht van 25kg. Hoe meer trekkracht, hoe makkelijker die lost! (een filmpje hiervan staat ook op de eerder vermelde site met filmpjes)
    [​IMG] [​IMG]

    plaatsing van de benzinetank
    [​IMG]

    Omwille van het meergewicht moest het landingsgestel ook verstevigd:
    [​IMG]

    Tja, het meergewicht: je ziet dat we alles mooi voorin hebben ingebouwd, en toch komen we uit op een paar kilo'tjes meer. De uitlaatpijp weegt 200 gram, een extra batterij zal toch ook weer voor 200 gram zorgen, de sleephaak met servo en bevestiging geeft dan ook weer 150 gram.
    De uitlaat zit in een balsa tunnel, bekleed met aluminium lito-plaat. De meegeleverde wielen werden vervangen door dubro lightweights, maar die wegen alweer 120 gram zwaarder. De modificatie met de flaps (2 extra servo's, servoluikjes, aansturing) zal ook weer 150 tot 200 gram extra zijn. De servoplaat moest een aantal cm achteruit om de grotere tank te kunnen inbouwen... Zo zie je dat je zeer snel aan al dat extra gewicht raakt...
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Evert,
    Waarom heb je de demper niet in de linkerkant van de romp gelegd, dat zou toch wat gekronkel van de uitlaatkromming hebben gescheeld?
     
  18. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Richard, het is zoveel mooier dat ie binnen zit, en was plaats. Dat bochtenwerk moest ik erbij nemen. Werken met de KS-bochtjes zou niet mooi geweest zijn omdat die een grotere diameter hebben.
    Dat de motor een beetje genepen is, en het bochtenwerk voor extra weerstand zorgt, wist ik wel, maar anderzijds had deze motor zoveel power te over dat ik daar geen probleem om gemaakt heb. Ik weet niet of het zoveel scheelt in realiteit. Met de 24x10 draait hij toch 6400 rpm. Een waarde die ik bij anderen met deze schroef ook zie... Met een 22x10 menz gaat hij zelfs over de 7500 rpm.

    Bertus, de uitlaat loopt dus op de bodem van de romp. De pijp heeft een diameter van 60mm. Zijkant en bodem werden uitgewerkt met balsa en lito-plaat. De binnenkant + bovenzijde is 2mm balsaplank, in L aan elkaar gezet, en ook bekleed met lito-plaat. Deze L is afneembaar, zodat de pijp in het midden mooi vastgezet kon worden met een spanring. Bovenop vlak ligt dan de benzinetank. De warmteontwikkeling in de romp valt reuze mee, dus daar heb ik geen angst voor. De tank zit eigenlijk los in de romp, en kan er zo weer uit. Het spant dat voor de achterste ronding zorgt aan de cockpit (en dus eigenlijk geen echte dragende functie heeft), hebben we iets moeten uithalen. Verder werd er niet aan de spanten geraakt.
     
  19. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Oeps, Richard, bij het herlezen van je vraag, merk ik dat ik ernaast zat.

    Je bedoeld linkerkant binnen in de romp. Dat is eigenlijk heel simpel.
    We zijn er niet in geslaagd om de koperen buis mooi rond te kunnen plooien, zonder veel verlies in diameter. Zelfs met opwarmen gaat de buis een heel stuk plat in de bocht. Daarom hebben we gewerkt met standaard bochten en buizen die aan elkaar gesoldeerd zijn. Dan heb je geen keus, en moet je je aan die dingen aanpassen. Als je de buisje mooi kan plooien, dan kan je de pijp inderdaad links kwijt. Dat scheel 2 keer 90° bocht.

    Dan was het afwegen: waarmee verlies ik het meeste: een nog smallere diameter in de bochten, waarbij de winst zit in een korter en minder bochtig verloop, of een langer en traject met betere maar meer bochten. Tja, een keuze op gevoel hebben we gemaakt...
     
  20. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Evert, is dit een serieus gerucht? Of wordt er niet per abuis de versie bedoeld waar de carburateur links of rechts zit?
     

Deel Deze Pagina