Nieuwe Speedboot.

Hallo,

Heb afgelopen vrijdag mn speedbootje opgehaald en vanavond eindelijk even tijd gehad om het van wat dichterbij te bekijken. Heb gelijk mn ontvanger ingebouwd en de ESC vastgemaakt. Ik wacht nog op mn 3C 5000 mAh 25C LiPo, dan zou ik theoretisch gezien m'n eerste run kunnen gaan maken. Ik heb weinig ervaring met r/c varen en helemaal nog niet met n speedboot.
full

De Spektrum DX6i zenderset had ik al wel.

Ik start dit forum eigenlijk om wat handige tips te krijgen en dingen die ik echt moet weten. Bijvoorbeeld qua onderhoud enz. Wat ik me ook nog afvraag:
De LiPo (HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 3S 25C Lipo Pack (DE Warehouse)) die ik besteld heb weegt 412 gram. Ik hoop dat dit n beetje goed gaat komen qua zwaartepunt.
full

Verder natuurlijk de vraag of alles zo een beetje goed zit! :)

full

Nog wat specs van de boot:

BL 36-56 2700 kav motor (watercooled)
90A ESC (watercooled)
Multiplex Tiger/II Karbonite Servo (dacht iets van 15kg trekkracht)
Full Range AR6200 ontvanger
Spektrum DX6i Zender
5000 mAh 3C 25-35C LiPo (in bestelling)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou de koeling van de pick-up eerst naar de ESC brengen en dan naar de motor.
verder ziet het en netjes uit hoor..

filmpjes van je Maiden maken he ;)

Hallo Gerard,

Zoals Leon al zei, éérst de regelaar koelen en dan de motor.
De motor warmt het koelwater veel sterker op den de regelaar, zoals het nu aangesloten is krijgt de regelaar warm water van de motor aangeboden, dat werkt sub-optimaal, om het eens voorzichtig uit te drukken...
Andersom zal de motor niet eens merken dat de regelaar eerst gekoeld wordt.

Ik zou het ontvangerdeel met de antennes onderaan het dek plakken (zelfklevend klittenband) en ervoor zorgen dat de sprietjes horizontaal onder het dek lopen.

Met de ontvangerantenne grotendeels onder de waterspiegel geef ik het bereik iets van een metertje, als je dat al haalt...

Mocht het bereik onvoldoende zijn, dan één antennedraad horizontaal onder het dek, zo hoog mogelijk in de romp en de tweede vertikaal buiten de boot in een rietje.

Groeten, Jan.

@FastFlyer, bedankt voor je gouden tip, van levensbelang. :p

@Leon, Dankjewel. Zal dit vanmiddag ff aanpassen. En ik hoop dat ik niet vergeet filmpjes te maken als ik em voor et eerst in et water ga gooien!

@Jan, Hoe bedoel je het met de ontvangers plaatsen? Aan de onderkant van de witte rand of aan de onderkant van de kap? Ik weet wel dat je de antennesprietjes altijd 90 graden ten opzichte van elkaar moet zetten maar is dat in dit geval 90 graden horizontaal of ook 1 verticaal?

En ook zit ik nog te twijfelen over mn accu. Moet ik 2 aparte bestellen die ik langs de zijkant leg en aan elkaar vast lus zodat ik meer speling heb met het zwaartepunt? Dan kan ik ze namelijk wat verder naar achter leggen.
Daar komt de volgende vraag mee naar boven: moet er perse (met een streepje op de e) een stukje hout onder, of kan ik ze ook gewoon recht op de bodem bevestigen?

Hartelijk dank tot zo ver! :)

Laatst bewerkt:
Hallo Gerard,

Onder het dek wil zeggen onder de witte rand, anders is het zo'n gedoe elke keer als de boot open moet...

Ik heb de lipo gewoon met zelfklevend klittenband op de bodem; zelfklevend klittenband op de bodem en back-to-back straps rond de Lipo.
Zelfklevende klittenband op de lipo zelf zou ik niet doen, het zit zó vast, dat je eerder de lipo beschadigd dan dat'ie los komt...

De lipo naast de motor is al 'erg genoeg' in termen van vaarbaarheid, als 'ie ervoor kan is dat het beste, anders ééntje links naast de motor, om het moment van de motor/schroef te compenseren.

(Een 'é' is alt ingedrukt houden en 130 intikken, óf een de aanhalingstekentoets, gevolgd door een e, óf een o.)

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Je hebt hopelijk een redelijk groot vaarwater voor het testen van deze boot? Het kan wel 's hard gaan, harder dan je verwacht of denkt...

Zo'n zelfde type motor heb ik 's in de Batboat MK III gehad op 4S met een 40 mm schroef, dat ging sneller dan gedacht maar hij bleef gelukkig door de rompvorm nog best goed stabiel varen ook, al wou deze op het eind wel wat gaan wiebelen!
Ik kon deze op de bekende Tuindorpvijver nét even vol lostrekken voordat deze al weer aan het eind v/d vijver was. Voor de 3hoeksparcoursen niet echt geschikt, maar op een groot water voor de fun, yes! Maar zelfs met 5 A aan boord voer ik nog hooguit 2,5-3 minuut dus dan kun je ook wel voelen welke stromen er hebben gelopen..

Op 3s zal jouw boot met deze motor ook wel goed van z'n plek komen, verwacht ik. In dezelfde type romp heb ik een 3s pakket links voor de motor liggen om, zoals Jan al aangaf, het draaimoment van de schroef te compenseren, ofschoon het bij mijn boot ook nog wel voor de motor zou kunnen qua snelheid. Nu zit er echter een buitenloper in dus is het even afwachten hoe het pakket moet liggen. Maar dat is in het begin altijd even uitvogelen waar het pakket precies moet liggen bij welke schroef. Klittenband met die straps is dan wel zo makkelijk.
Succes met je proefvaart, (filmen moet echt iemand anders doen) en hou het zaakje heel !

Groeten, BJ

Laatst bewerkt:
Morgen hoopt een collega van me even wat LiPo's mee te nemen en dan hoop ik em even te gaan testen! Heb de ontvanger en satellite maar weer even los gehaald want een krappe meter bereik lijkt me ook niet helemaal ideaal. xD
kunnen jullie "het moment van de schroef" eens uitleggen? Ik heb wel een vermoeden maar om er meer van te weten zal vast niet verkeerd zijn.
Het vaarwater is behoorlijk groot waar ik ga varen. Lekker opentrekken moet wel lukken alleen eerst maar es zorgen dat het geen duikboot wordt.
Verder nog adviezen oid waar ik rekening mee moet houden? (behalve de eendjes plagen:p.)

Allemaal bedankt tot zo ver! :D

Groet,
Gerard

Hallo Gerard,

Als je achter de boot staat,draait de prop linksom, de romp wordt hierdoor met de rechterzijde naar beneden gedrukt (of de linkerzijde opgetild, wat je maar wilt).

Deze kracht noem je het 'moment' van de aandrijving, hoe groter de prop, hoe sterker dit effect optreedt (tot de motor het niet meer kan trekken en de geest geeft...)

Als een boot door het schroefmoment van een tweebladsprop té scheef wordt gedrukt, en je door het verplaatsen van gewicht naar links in de boot dit niet meer kunt compenseren wil een driebladsprop nog wel eens helpen; die is kleiner en je hebt ruim 33% vaker een blad dat het water raakt.

Zorg ervoor, dat je meerdere props bij je hebt om te testen; begin klein en zodra je de boot onder controle hebt én volgas kunt en durft te varen (veel gedreutel in deellast zorgt voor oververhitting van motor en regelaar!), monteer dan de volgende grootte prop en het spelletje begint opnieuw.

Succes morgen!

Groeten, Jan.

Zoiets dacht ik al ja.
Maar na "het moment van de schroef" trekt de boot toch wel weer recht? Of met extra gas geven krijg je dat weer? Ik gaat morgen eerst maar es lekker vogelen alleen één probleempje: dit is de enige prop die ik heb. :) Maar deze heeft er ook opgezeten dus ik vermoed dat dat wel goed moet gaan?
De LiPo die ik in bestelling had is weer net uit de voorraad dus ik denk dat ik deze keer voor marktplaats ga, maakt weinig uit.

Ik gaat mn best doen morgen; dankjewel! ;)

Groet,
Gerard

Laatst bewerkt:
Gisteren was het dan eindelijk zover. :p
Testritje gemaakt met de LiPo's van mn collega, ben super tevreden. Liep in 1x (na even wat programmeerwerk van de ESC) helemaal super! De accu's waar ik gisteren op heb gevaren waren eigenlijk wat te klein dus ik kon niet de hele tijd voluit. Sommige stukjes even bursten. Omdat de accu ook wat lichter was (qua gewicht), had ik het idee dat ie soms iets te veel met de punt uit het water kwam en het iets langer duurde voordat de boot in plané kwam. Mijn gevoel zegt dat dit met mn eigen accu die ik deze week binnen hoop te krijgen, niet meer zo is.
Er zijn 2 hele korte filmpjes gemaakt, die hoop ik binnenkort even te uploaden.
Het verhaal over 'het moment van de motor/schroef' heb ik niks over kunnen ontdekken. Bootje blijft ook met wegvaren mooi strak liggen.

Owja, nog even een telemetrie systeem er tussen gehad, trekt toch wel ruim 100A weg bij vol gas! Dus uitkijken met mn ESC die 90A is.

Nog even kort, ik ben echt super tevreden over de testrun en hoop met mn nieuwe accu nog wel even wat filmpjes te maken!

Groeten,
Gerard

Hallo Gerard,

Mooi, dat de boel heel gebleven is!

Hoe groot is de prop, die je erachter had?

Als het lang duurt voor de boot in plané komt, is dat meestal een teken dat je prop te klein is.
Onze boten springen bij het wegvaren met volgas binnen een halve meter in plané en versnellen daarna nog aanzienlijk...

Groeten, Jan.

Owja, nog even een telemetrie systeem er tussen gehad, trekt toch wel ruim 100A weg bij vol gas! Dus uitkijken met mn ESC die 90A is.

Heb dezelfde motor in een boot met jetaandrijving en daar heb ik vandaag ook mee getest, ik haalde 113A als piek.
Mijn regelaar is officieel een 100A versie maar toen ik hem open haalde om alle fets te vlakken bleek hij veel zwaarder te zijn. zou met gemak boven de 200A moeten trekken als ik de datasheets van de fets bekijk.
Ik weet niet wat voor regelaar je hebt maar het zou wel eens zoals die van mij kunnen zijn (Sky-Wing), één die door een andere sticker plots minder amps aan zou moeten kunnen.
Mijn regelaar bleef in ieder geval heel koel, was geen temperatuur te voelen behalve bij de spanningsregelaar.

Back