Nieuwe Trex 700 + Setup Hulp gezocht

Hallo allemaal,

Ik heb sindskort een Trex 700 nitro aangeschaft.
Wat een machtig mooie machine is dat.

Ik ben nu een paar dagen rustig aan het bouwen en de tijd is bijna zover dat ik de electronica erin moet zetten.
Dit is mijn setup:

3X BLS 452
1XS3152 voor op t gas
Gyro 611 + BLS251
ontvanger R149-DP PCM

Nu is mijn vraag, wat heb ik nog meer nodig qua electronica om het allemaal netjes aan te sluiten? regulator, step down???
En wat voor een accu precies, Ik heb ergens gelezen dat de BLS 452 alleen Ni-Cd accu's moesten.

groeten mark

Gefeliciteerd! Mooi ding, helemaal op elektro ;) :rolleyes:

Stepdown naar je staartservo, BLS gaan gewoon op 4.8 tot 6V. Regulator voor een dikke 2S of 3S lipo is dan wel handig. Investeer wel in een goede.

2S4000 lijkt me wel handig met zo'n nitro beest. Maar de nitro jongens zullen je vast wel vertellen wat ze het meeste gebruiken.

Dank je wel Bart voor je reactie.

Ik ben ook meteen heel internet aan t afstruinen naar zo een Lipo pakketje, maar ik kan niks vinden onder de 7,4 volt en ik moet 6volt hebben. Is er dan ook nog zoiets op de markt die de spanning terug kan regelen, zodat ik 6 volt op mijn ontvanger heb voor mijn swash servo's.

En dan de stepdown naar 4,8 volt naar mijn staart servo, toch?

groeten mark

Je moet een regulator kopen daarvoor. Dat de BLS serie alleen nicd wil slaat nergens op, volts zijn namelijk volts. Wat ze bedoelen is de hoogte van dat voltage.

Zelf gebruik ik de BLS451 met een Flighttech 8A regulator. Dit gebruik ik zo al meer dan een jaar zonder enige problemen.

Je moet een regulator kopen daarvoor. Dat de BLS serie alleen nicd wil slaat nergens op, volts zijn namelijk volts. Wat ze bedoelen is de hoogte van dat voltage.

Jij hebt t dus ook al gelezen zie ik.
Ja ik vond t ook al wat raar inderdaad. Ik ga eens even op zoek naar een regulator en een mooi Lipo pakketje.;)

2S4000 lijkt me wel erg veel.
Ik vlieg al jaren met 2S 2200. Nooit problemen gehad.
Stel dat een lipopakket 10C aankan (gaat tot 35C) dan is dat 10x2,2 Amp.
Je servo's trekken dit bij lange na niet. Zal max 8A zijn en dan zeer kortstondig. Normaal misschien rond de 4A.
Je verbruikt per vlucht ook maar 300-400 mAh. Dus een aantal vluchten zijn goed te maken.

Zelf gebruik ik 2 helitron regelaars om de spanning terug te brengen.
Duitse degelijkheid ! Google maar ff naar helitron.
Gas en servo's op de kop krijgen 5,8V, gyro en staart slechts 5,2V. Dat kan elke gyro en staartservo goed verdragen.
Middels een felle LED wordt je gewaarschuwd mocht de accuspanning te laag worden. Beetje extra zekerheid.

(en ik heb er 1 incl. Lipopakket te koop wegens ombouw naar elektro en de electroregelaar heeft BEC dus is de helitron overbodig)

Ik begin er iets meer van te begrijpen nu, maar wat ik nog niet helemaal begrijp, bij Lipo pakketten heb je zoveel verschillende dingen 2S, 3S ,6S wat is dat precies en 10C - 35C roept mij ook vraagtekens op.

Wat ik uit jullie verhalen begrijp is dat ik een BEC nodig heb die de 7,4 Volt van mijn Lipo pakket terug reguleert naar 6Volt voor naar mijn ontvanger en dan heb ik nog een step down nodig die ik aansluit tussen de ontvanger en mijn staart servo. (moet ik trouwens ook nog doen voor mijn Trex 600:oops:).

Begrijp ik dat goed?

Trex700 "power systems" - Page 2 - HeliFreak

zijn toch erg veel mensen die +4000mah meenemen. Als je 350 per vlucht gebruikt, 5 vluchtjes, 1800mah eruit. Dan is 2200 aan de krappe kant.

Juist lekker met nitro toch? 5 a 8 vluchten kunnen maken zonder te laden. Die paar gram extra...

Ben je nou een keiharde 3D knaller en spaar je elk grammetje, dan is het een ander verhaal ;)

lipo verhaal:

http://www.bladebusters.com/batteryguide.html
Complete Guide to Lithium Polymer Batteries and LiPo Failure Reports - RC Groups

totaal:

Heli Skills and Setup 101 - LOOK here first! - HeliFreak

edit: officieel is het een regulator en geen BEC ( bat eliminator circuit ), bij een BEC kun je dus vliegen zonder ontvanger accu.

Laatst bewerkt:
En wat voor een accu precies, Ik heb ergens gelezen dat de BLS 452 alleen Ni-Cd accu's moesten.

Das wel een beetje tegenstrijdig hé , de modernste digitale servo's in combinatie met de prehistorische Ni-Cd accu's . Een beetje nuchter denken kan geen kwaad hé ! ;)

:oops: = niet nodig ! Het is te zien hoe je power voorziening is op uw trex600 , is dat gewoon Nmh pakketje van 4.8v = niks aan de hand , werk je met 2s lipo ( 2s staat voor 2 cellen ,dus 4s zijn er 4 enz..) als er normaal geen tussen zit moet er ook een regulator tussen . Maar ik denk dat dit al voorzien is in de bouwdoos !!?? Hallo trex vliegers, reacties !!
Ik zit ook met de Flighttec 8A regulator en een Fromeco en daarvan kun je de volts regelen die naar de staart gaan .
In mijn Rap90 zit ook een 4200 mah lipo en door de extra grammen blijft mijn zwaartepunt goed en kun je inderdaad wat meer vluchtjes doen .
Hier heb ik mijn 2s lipo gekocht vvor een goede prijs denk ik .
7.4V 4200Mah 2 cell 20C lipo

Ja Steloe ik heb t toch echt gelezen, ja en nuchter denken hahaha ik ben niet met geschiedenis bezig. Weet ik weel hoe oud Ni-Cd is, dat moet je mij echt niet vragen. Nou vraag je me dat ook niet, wel wist ik dat de digitale servo's nieuw waren.

Nu heb ik mijn leverancier opgebeld en die had toevallig een vertegenwoordiger over de vloer lopen vandaag. Heb ik even gevraagd wat ik precies nodig had voor de stroom enzo. krijg ik nog een mailtje van.

Ja ik ga een mooi Lipo pakketje aanschaffen. 2S3000Mah. niet te zwaar.

Steloe, ik zat even naar die Flighttec regulator te kijken. Als ik t goed zie is dat gewoon een los printplaatje?? zit daar geen behuizing om?

Bart, Bedankt voor de tekst en uitleg. Heb ik veel aan gehad, zeer interessant.

Behuizing !! Bah neen ... tis al gewicht daje moe meesleuren anders !;)

Ik heb het gemonteerd met aan de labelkant een dikke foamtape om trilligen op te vangen en als ie mooi wegzit van vuil en vet kan er niks mee gebeuren . De arizona van fromeco is idem gemaakt . succes met de beslissingen !

Das wel een beetje tegenstrijdig hé , de modernste digitale servo's in combinatie met de prehistorische Ni-Cd accu's . Een beetje nuchter denken kan geen kwaad hé ! ;)

Ze zetten 't bij Robbe toch ook echt op de verpakking.
Ik vraag me af waar ditvoor is.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja je hebt gelijk , niks om beschaamd over te zijn dan ! :mrgreen:

Hoe dat komt ? Mijn gedacht , ik heb vroeger ook nog verpakkingen ontworpen en dat gebeurde ook veel . Je nam de layout van de reeds bestaande verpakking en je paste het een en ander aan voor het nieuw produkt maar als je iets over het hoofd gezien had.... kreeg je zoiets i :rolleyes:
Je zou die foto eens moeten opsturen naar Robbe ,je krijgt misschien iets moois als beloning. ;)

Ja raar toch of niet? haha

Ik zal ze eens proberen te bereiken, kijken wat ze zeggen.

Mooie servo's trouwens en de ontvanger trouwens ook.
Heb ook maar meteen de step downs genomen.

Ik Citeer uit de handleiding:

"When using a NICAD Battery the following will occur.(if using DRY-CELLS there will be less performance)."

Met andere woorden, wat ze dus hier bedoelen is dat als je een andere accu gebruikt dan Nicd, je aan prestaties in moet leveren.

Moraal: Nicd accu's( volgens Steloe "prehistorisch") leveren dus de beste prestaties.

????????
Dry-cells zijn gewone alkaline niet oplaadbare batterijen , geloof ik .
What about lipo's !? Dat deze minder zouden zijn dan ni-cd .:confused::rolleyes:
Ik denk dat ze de handleiding ook nog uit de prehistorie komt .:D

Grappig... ik heb de doosjes bekeken van de s9254 tailservo en daar staat het ook op, Ni-cd use only !? :-D
Dat versterkt mijn vemoeden dat ze die fout nog niet veranderd hebben .

Ik neem het ook maar met een korreltje zout hoor.
Heb net een mooi Li-Po pakket bestelt. (2S3000Mah) :mrgreen::mrgreen:

Wat een gedoe joh om dat spul allemaal netjes weg te werken.
Ik vind de kabeltjes van de servo's ook aan de korte kant.

Maar ik ga niks overhaasten, ik doe het rustig aan anders heb je er later weer spijt van.

Ik heb ook andere servo-horns bestelt. Ik kwam er namelijk achter dat de steek (hart afstand van de ball-links) van de servo-horns niet overeen kwamen met de steek van de ball links op de controlshaft:(.
Ik weet niet of dat iets uitmaakt, voor de zekerheid heb ik andere besteld(ronde kunststof schijven van Futaba) waar de steek wel tzelfde is, zodat de push-pull rods mooi evenwijdig lopen.

ik hoop alleen dat ze een kracht van 20 tot 25 Kg aan kunnen.
Heb ik ook gevraagt aan de verkoper van 4RC, die zei dat dat makkelijk kon ivm dat het een ronde schijf was, als het bijv. een kruisje was, zou het een ander verhaal zijn. Aldus de verkoper.

Foto update

Hier even een update van de electronische snufjes.

Detail foto van de governor CPU, de staartservo en de swashservo.
full

Voor aanzicht. De Gyro 611 en een Graupner Lipo 2S3000mAh.
full

Onder aanzicht. Hier zie je de 2 in 1 regulator van Align.
full

Linker zijaanzicht. Beetje onoverzichtelijk nog met al die losse draadjes.
full

Hier nog een foto van het brandstof systeem en de gloei installatie.
full

Allemaal nog een beetje onoverzichtelijk. Ik moet nog even wachten op mijn ontvanger kristal en dan kan ik t allemaal eerst even afstellen en daarna netjes wegwerken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back