Nieuwe vintage modellen.

Vandaag wel wat moeten rijden maar denk dat het wel de moeite waard is geweest. Een Graupner 4 meter Discus uit 1984 opgehaald.

full

full

Ziet er erg fraai uit en is in vliegtuiglak gespoten. Tevens een originele opzet voor aandrijving erbij welke ook gespoten is in kleur.

full

Verder geen info voor instellingen en dergelijke dus mocht er iemand zijn die meer info kan geven over dit model dan hoor ik het graag.

Tevens vandaag een Robbe Ogar uit 1978 opgehaald. Geheel schadevrij ook. deze zal dan voor het mooie gespoten moeten worden en opnieuw bespannen maar is in een erg mooie staat. Cockpit ook voorzien van meters en interieur.

full
full
full

Ook hier, wie info heeft over vliegen / instelingen / ervaringen met dit model heeft hoor het graag.
Heeft een brandstofmotor opgezeten maar gaat op electro.

Zal binnenkort wat betere foto's posten.

Groeten Peter.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, ben er ook zeeeeer content mee. Durf ze bijna niet de lucht in te laten ;-)
Nog wel wat werk en controles voor ze eens het luchtruim in zullen gaan. De Discus is voor de sleep, die knetterende motor weet ik nog zo net niet..

Groeten Peter.

Ja, ben er ook zeeeeer content mee. Durf ze bijna niet de lucht in te laten ;-)
Nog wel wat werk en controles voor ze eens het luchtruim in zullen gaan. De Discus is voor de sleep, die knetterende motor weet ik nog zo net niet..

Groeten Peter.

Wel een paar mooie kisten voor de VGG meetings;)

Ik ben benieuwd wat de Discus weegt, met al die mooie verf erop.

Terence

Verf is alleen op de romp, de vleugels zitten in de folie. Zal het eens wegen maar denk minder dan 4 kilo als geheel.
Heeft geen wiel maar van landen zie je niets aan de romp. Sterke verf.

Groeten Peter.

toch zou ik die motor er eens op duwen om het "oldskool" gevoel volledig te beleven!

erg stoere netjes onderhouden toestellen zijn het!

knap!

@ Terence, lijkt me wel erg leuk om eens bij een VGG meeting te komen. Blijft mooi die oude modellen. De nieuwe trouwens ook met hun enorme strekkingen.

Groeten Peter.

Op de motorgondel zit ook een servo dus gas kan geregeld worden ook nog. En ja, gaat zeker geprobeerd worden.

Groeten Peter

@ Terence,

Discus even gewogen en kom tot volgende waarden:
romp inclusief 6 servo's (7e op motorgondel) maar zonder ontvanger en ontvangeraccu : 1590 gram
vleugel links : 957 gram
vleugel rechts : 945 gram
motoropzet : 515 gram

Totaal dan : 3492 gram !!
Met motor : 4007 gram

komt dan alleen nog de ontvanger en de accu bij.
Mooi laag gewicht dacht ik voor een 4 meter zwever.

Groeten Peter

Laatst bewerkt:
Hoi Peter,
Mooi hoor.
Ik vond dit plaatje nog op RC-Network
attachment.php

Het gewicht is inderdaad prima. Als het Graupner nr. 4240 is, die werd opgegeven voor 3800 gram vliegklaar.

1_281b0085c1e351d6912c2fae6ae385ec.jpg

Bedankt,

klopt dan aardig zo. Zal wel lekker vliegen hopelijk. Moet dan wel aan een sleepje..
De Ogar valt me nog wel mee qua gewicht, zal deze later eens wegen.

Groeten Peter.

Hoi Arjan,
helaas niet. Wel een Bauanleitung maar daar staat niet alles in. Is een klein boekje. De profielen zijn wel bekend en als je wat wilt zien van de vleugels laat het maar weten. Waarschijnlijk met een moderner profiel betere prestaties. Wel een mooi model vind ik en wie weet krijg je hem ook vliegend.

Groeten Peter.

wooow das idd n zeer mooie discus, en ook de ogar mag er zeker wezen ! erg mooi hoor suc6met het vliegklaarmaken en hopelijk gaan we je dan zien op de vintage glider meetings peter :yes:

Peter, bij jou houd het ook nooit op he? Veel pelzier met jouw nieuwe modellen, vooral die Ogar is wel bijzonder te noemen.

Ha, ha, Douglas. Soms moet je gelijk toeslaan.....
En ik ken nog iemand die schreef van "wanneer houdt het op" ;-)

Groeten Peter.

als 1:1 schaal zweefvlieger kijk ik elke keer weer vol verbazing naar de pracht van dit soort kisten op schaal, bewondering hiervoor dus. Gefeliciteerd met je aanwinst! ziet er prachtig uit, mijn smaak gaat vooral uit naar de discus!

Back