Nieuwe vorm van besturing

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door Richard Branderhorst, 7 okt 2010.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Grafik van het systeem.

    [​IMG]

    Wij zullen dat wel niet meemaken in de modelbouw. :D

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Thrust vectoring bestaat al in de modelbouw, dus ik zou er niet verbaasd van staan.
     
  4. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Waarom niet? Ik dnek dat we dit zeker nog wel gaan meemaken. Het is júist een simpel systeem wat gebruik maakt van bestande kennis van natuurwetten en geen nieuwe technieken vereisd. Ik zie dit nog binnen een paar jaar nagebouwd gaan worden.
    Jakko
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Tis niet alleen thrust vectoring, maar ook middels het coanda effect, gebruik makend van bleed air.
    Je bent wel volledig afhankelijk van de vermogens bron, na uitval daarvan heb je een boel problemen tegelijkertijd.....
    Maar goed, dit soort zaken zijn altijd leuk om te volgen, het is weer eens wat anders als gebeuzel over ailerons etc. Of het ooit klassieke besturing gaat vervangen....van de gebr Wright werd ook gedacht dat ze het nooit voor elkaar konden krijgen!
     
  6. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Mooi dat mensen op basis van fundamentele eigenschappen een werkend model maken.

    Als dit werkt voor modelbouw kan de Flutter ook meteen mooi in het museum.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Wat een flauwekul... besturing zonder bewegende delen bestaat al zo'n 40 jaar:

    [​IMG]
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Fout Bart,:p
    Het bestaat al 100 jaar, de eerste Blériots en bvb de Fokker Spin hadden ipv ailerons een systeem dat de vleugel vervormde, het zgn. "scheluw trekken".
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja, dat deden de Wrights ook. Maar daar waren dus wel degelijk bewegende delen voor nodig.
    Liliënthal stuurde met gewichtsverplaasting, net als een zeilvlieger. Hij verongelukte toen hij voor het eerst beweegbare roeren uitprobeerde.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2010
  10. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Haha ik denk, dat wat men in dit geval bedoelt met sturen zonder stuurvlakken, is dat er aan heel de configuratie van het toestel niets verandert. De vleugelgeometrie, invalshoeken, twist, alles blijft hetzelfde. Natuurlijk doet een hangglider dit ook, maar die verplaatst wel zijn zwaartepunt, waardoor de algehele configuratie wel degelijk verandert.

    Ik vind het wel een interessant project, wat precies..het doel hiervan is weet ik ook niet, zeker aangezien je stuurloos bent na een APU failure ;) en het mij aerodynamisch niet erg veel voordelen op lijkt te brengen. Het zal uiteindelijk wel uitsluitend voor stealth toestellen bedoelt zijn..

    Marijn
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Strikt genomen verandert er aan een hangglider ook een boel onder invloed van de gewichtsverplaatsing hoor... de leading edges zijn nogal flexibel en dat bepaalt voor een groot deel de besturing. Hij heeft dan wel geen roeren maar het doek verandert flink van vorm bij een stuuruitslag.
     
  12. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Haha nou dan zijn we het er toch over eens dat dit een iets ander concept is dan een héle dure hangglider :p

    No offence hoor, ik vind hanggliders hartstikke mooie dingen;)

    Marijn
     
  13. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Als je de geschiedenis van de luchtvaart bekijkt is er de eerste 50 jaar veel geëxperimenteerd, totdat men een "goed" systeem gevonden had. Dat is nu wel redelijk uitgekristalliseerd in conventionele vliegtuigen. Vliegende vleugels zoals de B2 moesten toch weer wat verder zoeken voor passende besturing zoals splijtende ailerons voor "rudder" control:
    Google Afbeeldingen resultaat voor http://www.imagebookers.com/gallery/d/1934-2/stealth-airplane-b2-bomber.jpg

    De laatste 50 jaar is er veel minder op dit gebied uitgevonden, wel bvb de besturing die er achter zit met bvb computers.

    Daar een leuke exponent van vind ik ontwikkelingen van een nood besturing in bvb fighters waarvan de hoofdbesturing onklaar is geraakt door bvb afgeschoten roeren.
    De intelligente computer zoekt dan bliksemsnel uit hoe hij de kist nog enigszins kan besturen met álles wat maar kan bewegen: bvb om een bocht te maken, één landingspoot of wieldeur te laten zakken. Uiteraard categorie "thuisbrengertje"....

    De Tomcat gebruikt zijn dubbele staartvinnen tevens als hoogteroer, bij vól trekken gaan beide rudders naar binnen (ze noemen dat toe-in, ofwel iemand die voeten heeft met tenen naar elkaar gericht....)
    http://ootp.files.wordpress.com/2009/09/super-hornet-launch_090912.png?w=600&h=399

    (in de testvlieg fase kwamen ze er achter dat ze het hoogteroer/stabilo nét iets te klein hadden gemaakt voor specifieke configuraties, vandaar dit goedkope "lapmiddel")

    Zo heb ik ooit in een grijs verleden uitgevonden dat je een C150/172 kunt besturen met de deuren: duw je de rechterdeur een beetje open dan maak je een....LINKER bocht! (ik dacht van tevoren ook dat hij rechtsaf zou gaan(hogere weerstand rechts), komt denk ik doordat je lucht onder de vleugel perst die daardoor omhoog gaat.

    Verder in de modelbouw gezien dat als de folie direct achter de voorkant loslaat(met verkeerde overlap gefolied, een regelmatig voorkomende fout) en dus een soort spoilertje wordt, dit tot dusdanig krachtige rolbewegingen kan leiden dat een crash onvermijdelijk wordt.
     
  14. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Concorde (ook een oldtimer) deed iets met rondpompen van brandstof om vlieggedrag te beinvloeden.
    CONCORDE SST : FUEL SYSTEMS

    Overigens:
    Waarschijnlijk ging je eruit gewaaide passagier aan het rolroer hangen ;)
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2010
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Harold,
    Dat was meer om het CG binnen de perken te houden en ervoor te zorgen dat er niet teveel elevon nodig was een bepaalde neusstand te houden. Ze hielden bvb meer neusstand vast als hoogte, want de Concorde vloog vanaf dat ze het "lage spul" als B747's onder zich lieten een continue klimmende vlucht, en géén vaste hoogte. Dat kon makkelijk omdat ze doorgaans alleen op die hoogtes vlogen.
    Akkoord, een vorm van "besturing".

    Heb je een "uurtje" over lees dan dit verschrikkelijk interessante draadje uit het beroepsvliegers forum PPrune.
    Concorde question - PPRuNe Forums
    Veel bijdragen zijn ongelofelijk informatief, maar je moet wel thuis zijn in alle beroeps terminologie.

    De C150/172 testjes vroeger...ach ja, je ben wild en je jongt wat :)

    Hmmm,. Harold, net die Concorde site bekeken, heb vanavond weer wat te doen.....
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2010
  16. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Active Aeroelastic Aircraft Structure

    Forumleden die het draadje
    "FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten"
    intensief volgen, zullen bekend zijn met alle vormen van besturing.

    Toch wil ik hier in het kort ingaan op ontwikkelingen die al geruime tijd gaande zijn. Naast deze onderzoeken zijn natuurlijk ook nog vele andere waar ik op een ander tijdstip meer over wil vertellen.

    "3AS"
    De vleugels van huidige vliegtuigen zijn een aerodynamisch compromis.
    Bij start, vlucht en landing heersen verschillende omstandigheden waaraan men slechts in beperkte mate tegemoet kan komen. Het gevolg is dat afhankelijk van de vliegtoestand de luchtweerstand onnodig hoog is. Daarom wordt in het kader van een Europees onderzoeksproject door luchtvaart ingenieurs gewerkt aan flexibele vleugels voor optimale stromingseigenschappen.

    De broers Wilbur en Orville Wright hebben voor ruim 100 jaar hun vliegtuig bestuurd door de welving van de vleugel te veranderen.

    Vanaf het begin van de luchtvaart heeft zich de vliegtuigtechniek sterk ontwikkeld. Constructeurs gingen over naar stabiele maar stijve vleugels. Desondanks reageert een vliegtuig in zijn totaal gezien, elastisch op de krachten tijdens een vlucht.
    Bij een passagiervliegtuig bijvoorbeeld buigt de vleugel door de aërodynamica naar boven en door de belasting van het eigengewicht en brandstof naar beneden. Tijdens de vlucht wordt de vleugel door de langsstromende lucht naar boven gebogen. Maar als de brandstof in de vleugel minder wordt, buigen de vleugels nog meer naar boven. Dit veroorzaakt specifiek bij de pijlvleugel een tipverdraaiing in stromingsrichting. En dat werkt weer negatief op de aërodynamica.

    De krachten die bij een vliegtuig optreden worden samengevat onder het begrip "aero-elasticiteit".
    Tot nu doe hebben de ingenieurs geprobeerd aeroelastische effecten door zo stijf mogelijke bouwdelen te onderdrukken. Niet voor niets, want we kennen het gevaar "flutter".
    Stijve structuren voorkomen dit gevaarlijke effect maar tegelijk verhogen ze het gewicht.

    Europese onderzoekers werken al geruime tijd aan het project 3AS waarmee ze de aërodynamica aan de vleugels willen optimaliseren. Dit doen ze niet voor niets omdat de vleugels tijdens de vlucht tot één derde van de totale luchtweerstand vormen.
    Maar ook de vliegeigenschappen zullen verbeteren.
    Nu willen de wetenschappers van de nood een deugd maken door de aeroelastische eigenschappen van de vleugels doeltreffend te benutten. De bedoeling is dat extra aangebrachte kleine stuurvlakken
    het verdraaien van de vleugels tijdens de vlucht beïnvloeden en daardoor de aërodynamica continu optimaal houden.

    Het zal zeker nog ruim 10 jaar duren voordat de eerst passagiervliegtuigen met vogelvleugels opstijgen.

    Uiteraard is NASA al jaren bezig met flexibele vleugels. "Twist Wing"

    [URL=" - F-18A (X-53) Active Aeroelastic Wing: Flight Test[/URL]

    Ook wordt door Amerikaanse luchtvaart engineers gewerkt aan de ultieme uitdaging "Morphing Aircraft"

    Johannes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Allemaal goed en wel, de foto is wel van een Super Hornet... :rolleyes::rolleyes:

    Maar wist ik niet, heb weeral iets bijgeleerd vannacht. :worship:
     
  18. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    F 104 piloten moesten ook met dit effect rekening houden, en dan met name de nr 4 in de box die achter de leader vloog. Zijn hoge staart mocht niet in de buurt van de jet van zijn leader komen. Is lastig als je een formatie low pass maakt en je zit als nr 4 achter/onder je leader, en kunt vanwege je staart ook niet omhoog. Hopelijk schat de leader dan de hoogte goed in.
    Bovendien had de F-104 ook aangeblazen flaps die werkten op een bleed van de motor.
    Al met al niet helemaal nieuw, wel innovatief om er volledig mee te gaan sturen.

    Welke jaren 60 airliner had trouwens helemaal geen bekrachtigde roeren, en zaten de passagiers met hun gezicht richting de staart?
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2010

Deel Deze Pagina