Nieuwe wankel motor op de markt!

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door arjen27, 5 jan 2007.

  1. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Waarschijnlijk niet als hij pas uit is :roll:
     
  3. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Zag op de schaalmeeting de wankels op Huub zijn Mosquito en die liepen voorbeeldig.
    Waarschijnlijk wel het oude type.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Klopt Huib (niet Huub) heeft 2 wankels op zijn Mosquito zitten.

    Hij is er best tevreden over.

    Maar ze schijnen de olie er bijna weer puur uit te gooien waardoor de kist erg onder de olie komt te zitten.
    Hierdoor gaat hij ze zeer waarschijnlijk niet op zijn C-47 Dakota monteren.
     
  5. dunlop

    dunlop

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    linter
    ik heb zo een wankel vroeger 10 jaar terug denk ik gehad ,dacht dat het een 5 cc os wankel motor was ,het zijn verdorie krachtige beestjes ,veel toeren , zeer tevreden over geweest ,heb het motortje echt helemaal op gevlogen op verschillende rassantjes van robbe indertijd ,en nog een voordeel je hoefde nooit een motorkap te maken, motor zo tegen het vliegtuig schroeven op de meegeleverder ring en je was klaar , alleen de aanschaf nieuw viel tegen ze zijn nogal duur ,vandaar dat ik er geen meer heb ,maar kan het je zeker aanbevelen ,
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het zijn toch hoogtoeren motoren?
    Of is mijn gedachte helemaal fout :oops:
    En dat lijkt me weer veel herrie opleveren.
    Verder wel mooie motoren.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Lang geleden heb ik iemand met zo`n motortje zien vliegen en ik vond hem juist opvallend stil !
    Klopt het dat deze motoren stiller zijn dan normale motoren ?
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb jaren gevlogen met Wankel motoren en heb er twee versleten. Ik heb nog twee nieuwe liggen (niet deze) welke voor een twee motorige kist zijn bedoeld.
    Het zijn zeer hoogtoerige motoren die behoorlijk sterk zijn. Het aantal dB's dat ze produceren is opvallend laag en zelfs duidelijk lager dan een 4takt motor. Het enige probleem is dat daardoor het propeller geluid veel duidelijker hoorbaar wordt. De keuze van een goede prop is dus van groot belang als je voordeel wilt hebben van die geringe geluidproductie.
     
  9. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    os wankel

    ik heb in augustus 2007 een os max wankel p1 type 2 gekocht en moet zeggen motor draait geweldig mooi en betrouwbaar. en idd het geluid van de motor is gering. over het toerental (max 18000) bestaat een klein misverstand. de interne rotor draait 1 slag in het rond en drijft daarbij de drijfas 3 maal rond. dus 18000 toeren is intern 6000 toeren. wel zijn er dus het aantal explosies per omwenteling maar toch is er minder beweging per omwenteling van de uitgaande as nodig. het enige nadeel van de wankel is dat ze niet meer pk's per cc leveren dan een normale 2 takt motor.
     
  10. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Hoi Arjen,

    Zoals Berto al schreef heb ik twee wankelmotoren op mijn Mosquito. Weliswaar het vorige model, maar goed. Op zich ben ik met die motoren heel tevreden. Ze lopen als een tierelier en uitval heb ik nog niet gehad. Klein motortje, weinig gewicht en veel power. Die Mosquito weegt wat meer dan 5 kg en die wordt letterlijk van de grond gesleurd.

    Je moet wel zorgen dat ze voldoende toeren kunnen maken, dus een prop met een kleine spoed gebruiken. Ik heb er graupners 10x4 op zitten en daarmee draaien ze ongeveer 14.000 rpm. Rene Boerlage van de ALC heeft wat testjes gedaan en kwam, met een resopijp, tot 22 a 23.000 rpm. Dat is echt wel het maximum, want toen gingen de naaldlagers vervelend doen. Ik weet niet welke maat prop hij er op had, maar dat moet een heel kleine spoed geweest zijn.

    Toch zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden.
    Om te beginnen zijn het verschrikkelijke zuipschuiten. Een tank van 450 cc draai je in 6 tot 8 minuten leeg. Wat dat betreft is er sinds de eerste NSU wankel nog niets veranderd.

    De carburateur op het model dat ik heb is een "regelrechte ramp". Er zit geen stationair sproeier op dus stationair gebruikt gebruiken ze bijna net zo veel brandstof als op vol vermogen. Ook zijn ze daardoor stationair niet lekker af te regelen. De eerder genoemde Rene heeft een air bleed in de carb geboord en dat gaf al een aanzienlijke verbetering.

    De temperatuur van de uitlaatgassen is heel hoog. Ik heb er de folie mee van een kist gebrand. Je moet overigens sowieso voor voldoende koeling zorgen want je hebt te maken met een motor met een "permanente" verbranding. In de cyclus zit geen aparte uitlaat of aanzuig slag.

    Berto had het al over die vette kist van mij. Nou dat klopt helemaal. De motoren vragen een brandstof met minimaal 24% olie. Dus als ik 8 minuten gevlogen heb, zit er het restant van 200 cc olie op mijn kist. Dat is bij gewone olie al erg vet, maar met wonderolie lijkt het helemaal nergens meer op. Dat vind ik persoonlijk het grootste nadeel. Gebruik van een langere of reso uitlaat kan dat overigens al een stuk verminderen. Wonder of ricinus olie is overigens wel het beste smeermiddel voor deze motoren.

    Tot slot nog even een opmerking over de lagers die fabrieksmatig gemonteerd zijn. Het voorste lager op de as is uitgevoerd met een enkelzijdige keerring. Omdat deze eigenlijk verkeerd om gemonteerd moet worden voor de smering, werkt de oliekering niet optimaal. Nadat ik deze lagers vervangen had door een tweezijdig vloeistof dicht model werd de lekkage een stuk minder.

    Na dit alles zul je je misschien afvragen of ik er nog wel eens mee vlieg. Jazekerwel (ik heb net sterkere retracts onder die Mosquito gemaakt), maar niet 's winters. Dan is de kist wel erg moeilijk schoon te krijgen.

    @ Rene W. Je moet hem wel op toeren houden Rene. Die 14.000 rpm is overigens stilstaand op de grond. Tijdens de vlucht schat ik dat er al gauw 1 a 2.000 toeren bij komt.

    Groet Huib
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2008
  11. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Bij ons op de club vliegen ook enkele Wankels rond. Prachtige motoren vind ik het. (voor brandstof dan hè...)

    Een wankelmotor is dan ook niet echt verder doorontwikkeld tov een zuigermotor.
    Maar volgens mij kan een wankel juist meer vermogen leveren dan een slagmotor. Zeker als je ook nog naar het gewicht van een motor gaat kijken. Grote nadelen van de wankelmotor zijn juist het lekken en het grote verbruik. Met name de passing tussen cilinderkop en wand is een kritiek punt. (de 3 zwarte streepjes dus, de "hoeken" van de cilinder)
    [​IMG]
    En ook door het hoge toerental slijt zo'n motor meer.

    Voordelen:
    Weinig trillingen.
    rustig geluid.
    goede gas-response.
     
  12. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    theoretisch leveren wankels meer pk per cc op doordat er geen stilstaand moment of aandrijving van kleppen ed plaatsvind, maar als ik de motor op mijn kist heb vind ik de motor niet veel meer kracht leveren dan een standaard 5 cc 2 takt motor. en eerlijk is eerlijk de motor op zich is prachtig met een geweldig geluidje en een soepele motorloop. een minpuntje van de motor vind ik overigens de bevestiging van de uitlaat die is erg zwak qua constructie.
     
  13. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Kan het niet met je eens zijn Rene. Het indraaien van de wankels heb ik op mijn trainer gedaan. Normaal zit daar een 7,5 cc Magnum op. Wat betreft het vermogen was het vliegen met de wankel zeker vergelijkbaar met de 7,5 Magnum.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bevestiging van de uitlaat is zeker een punt. De (3,5 mm) schroefjes hebben vaak de neiging om tijdens de vlucht te verdwijnen.

    Groet Huib
     
  14. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    @ huib

    de os wankel levert ongeveer 1.1 pk op en een gemiddelde 7.5 cc toch zo'n 1.65 pk dus ja waar zit dan het verschil tussen jouw motoren. het heeft verder geen zin om hier zwaar over door te gaan maar er is inmiddels duidelijk dat de wankel toch nog wel gebruikt word.:p
    ps mijn motor is toch weer anders bij de carburateur dan de mijne welke uitvoering is dat dan.
     
  15. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    [​IMG]

    foto van mijn os wankel
     
  16. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    @ Rene,

    Zo te zien is dat de nieuwe uitvoering. Er zit duidelijk een andere carb op, maar het is op de foto alleen niet te zien of deze, itt die op mijn wankel, wel een stationair sproeier of air-bleed heeft. Als ie een van tweeen heeft, zou het interessant zijn om mijn carbs te vervangen.

    Groet Huib
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar wel bij een onbruikbaar hoog toerental dat niemand gebruikt.
     
  18. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    huib de carburateur word bij mij in het boekje aangegeven als type 21 G.
    heeft ook een mixture control screw wat bij mijn weten een stationair sproeier is.
     
  19. Schroef

    Schroef

    Lid geworden:
    6 okt 2006
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Amstelveen
  20. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Met dank aan Schroef voor het plaatje.

    Het ziet er indedaad naar uit dat er nu een stationair sproeier op zit. Ben dan ook heel nieuwschierig hoe hij nu af te regelen is.

    Groet Huib
     

Deel Deze Pagina