Nieuwe wankel motor op de markt!

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door arjen27, 5 jan 2007.

  1. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Nou, ik krijg van hele andere dingen natte dromen, maar dan zitten we hier op het verkeerde forum:D.

    Ik moet je eerlijk bekennen Sjef dat RC-autootjes me eigenlijk niet zo heel veel doen en ik houdt het liever bij vliegtuigen. Neemt niet weg dat ik er wel eens een filmpje van wil zien;)

    Marc
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Nog even geen filmpje, maar wel foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ach, een extra accu heb je toch nodig (zeker als je continu wilt gloeien) en het printje weegt ongeveer net zoveel als een aan/uit schakelaar.
    Bovendien is bij teveel bijgloeien de kans op een afgebroken gloeiplugspiraaltje wat in je motor valt ook heel wat groter. Niet echt ideaal dus.

    Dat laatste.

    Tja, waarom niet?
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2009
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geeft ook meer voor-ontsteking. Hogere temperatuur, pingelen.
    Je hoeft de plug niet vol uit te laten gloeien voor verbetering stationair-loop.

    Wie heeft/rijdt er een Van Veen wankel?
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2009
  4. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    type 2
     
  5. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    weet iemand ook of je de uitlaat van een wankel qua lengte en tegendruk oid kan veranderen, ik vind de standaard uitlaat van de os type 2 bijzonder slecht om vast zetten.

    @jpjedi

    als ik zie hoe goed mijn wankel draait zonder extra bij te gloeien dan snap ik niet echt dat jij die van jouw wel extra bij gloeit, of het moet met de weersomstandigheden daar heel anders zijn.

    grt rene
     
  6. yannic

    yannic

    Lid geworden:
    11 okt 2004
    Berichten:
    448
    Locatie:
    munstergeleen
    EDIT :

    Heey mark ik zie net dat jij ook al op mbf zit :p
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2009
  7. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Een tijdje terug had ik de wankelmotor op een Pulse XT van Hangar 9 geschroefd en die vloog er uitstekend mee. Helaas had de Pulse een aan"vlieging" met een doelpaal niet overleefd toen ik zo eigenwijs was tóch op een voetbalveld te gaan vliegen onder het mom van "dat haal ik wel".....dus niet:rolleyes:.

    Wankelmotor mankeerde gelukkig niets en het ding op mijn oude Calmato geschroefd en het is een heerlijke ragkist geworden ermee. 2 weekenden geleden hadden we de clubkampioenschappen en uiteraard neem je dan niet je beste kist mee maar ik werd er toch mooi tweede mee:D. 1 van de onderdelen was zoveel mogelijk keren landen binnen een aantal minuten in een vierkant dat op het veld gekalkt was en na 'n keer of 10 had de Calmato zoiets van bekijk het maar het is goed zo en zakte letterlijk door zijn landingsgestel. Wankel deed het voortreffelijk, viel niet 1 x uit en pakte supersnel op. Ik kon met deze kist toch vrij aardig mee t.o.z. van wat katana's en dergelijk spul. Ik had wel grote uitslagen op de roeren en het verbaasd me nog steeds dat de kist niet doormidden brak met de bochten die ik ermee nam.

    Calmato weer gerepareerd (dat verdiende hij wel) en ik vind het een heerlijk motortje om mee te vliegen, ondanks door de hitte los trillende schroefjes, zuipen en noem maar op:D.

    [​IMG]


    Ben nog steeds op zoek naar een 32 cc wankel. Ik weet dat ze bestaan maar tegenkomen ho maar.

    Marc
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2009
  8. Hans3

    Hans3 Guest

    ik heb ook een os wankel type 2

    heb geen problemen.. draai een 9x6 camprop

    10 % nitro met klotz

    ik kijk er niet op of om.. af en toe even schoonmaken aan de buiten kant..

    en loopt iedere keer... wat een pracht motor...

    ik hoef geen 7.5 of een ax 55

    doe mij maar een wankel klap er voor slangetjes erop en vliegen...

    zonder bijgloeien of anders wat... ben er echt zeer tevreden mee...

    voor de grote wankel,s zoek eens op Nitto wankel dan kom je een japanse site tegen met 20 cc wankel glow en gasoline engine,s

    let wel.. 1048,- euro is de goedkoopste... maar dan draai je 16x8 prop en 3 pk.... dat gaat wel...
     
  9. vraagjes over oude Graupner / O.S. Wankel

    Kocht laatst een gebruikte Graupner/O.S. Wankel
    Typ: 49-PI
    best nr 1801
    onderop de doos een stempel 23 juni 1992

    Zoals zovelen ben ik altijd gefascineerd geweest door het principe en nu heb ik eindelijk zelf een...:p:rolleyes:

    Het motortje draait soepel en heeft goede compressie en doet 'plop-plop-plop' als je het ronddraait. Uiterlijk hetzelfde als wat in deze draad staat, maar het pijpje van de carburateur is recht i.p.v. trechtervormig en er staat een 3 op i.p.v. een 2.
    De uitlaat is heel basaal, [gewoon een pijpje]

    Vragen:

    1. heeft iemand nog een originele gebruiksaanwijzing ergens liggen?
    2. brandstofrecept?
    3. wat voor maat prop gaat erop?
    4. links op het motor huis - kijkend van voren - zit zo'n nippeltje als ook op de carburateur zit en waar je op de carburateur het brandstofslangetje schuift. Is dat voor smering?

    Deskundigen, vast bedankt!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 apr 2011
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    1: moet de documentatie nog wel ergens hebben liggen, maar "gebruiksaanwijzing" is een groot woord.

    Uit de documentatie:
    2 + 3: zie boven.
    4: Is bedoeld om overtollige olie uit het carter weg te laten lopen.

    Edit: http://manuals.hobbico.com/osm/rotary49pi-manual.pdf
    http://manuals.hobbico.com/osm/rotary49pi_2-manual.pdf
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2011
  11. Micropuller wordt van harte bedankt voor het snelle en complete antwoord. Zo'n manual site moet je weten te vinden!

    Inquisitive Idiot
     
  12. supagloo

    supagloo

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Indien online, dan achter de computer
    Sinds enige weken heb ik er zelf een in bedrijf. De motor loopt zonder problemen betrouwbaar stationair. Geen enkele noodzaak voor een gloeiautomaat.

    Als extra demper heb ik een Hatori viertaktdemper gebruikt. De motor is hierdoor inderdaad erg stil geworden :D
    Ik ga eens kijken of ik aan zo'n resonantiepijpje kan komen om het verschil te horen.
     
  13. Ik ben nog op zoek naar het uitlaatje dat bij het type 1 geleverd werd. ik begreep dat ook een geschikte andere 4 takt uitlaat zou moeten kunnen.

    Iemand er 1 in de Oude Doos?
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Effe gezocht en nog wat gevonden, een oude 4cc reso die ook op een 7.8cc 4 takkie heeft gezeten.
    Mocht je hem willen PB me maar effe voor je adres, hoef er niets voor te hebben volgens mij past tie door de brievenbus, scheelt weer verzendkosten :wink:

    [​IMG]

    Groet Ger.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. hanspy

    hanspy

    Lid geworden:
    22 sep 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nijverdal
    Misschien dat iemand dit nog leuk vind:))

     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jammer... men heeft nog nooit gehoord van NSU! Haha.
    Wel onderhoudend filmpje natuurlijk :)
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2019

Deel Deze Pagina