Nieuwe X-Twin modellen, en X-Rotor: PicooZ en GyRotor

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
Wartexx zei:
MMm hij begint alleen maar slechter te vliegen hoe langer ik hem heb... hij wordt steeds onstabieler en hij blijft maar rondjes draaien, hij zit nu ver buiten zijn trimbereik, de staartroter draait te hart, wie weet wat ik eraan kan doen?

Ik heb hier dezelfde ervaringen maar nog geen reactie hierop gelezen . Vandaar dit kleine schopje... Wie heeft nog wat tips?

Ook heb ik bij de mijne gehad dat een soort borgasje (bevindt zich door de as en stabilisator rotortje) aan een kant losgekomen was. Hij tolt dan alle kanten uit tijdens het vliegen .....

Ik heb dat ook gehad met de mijnne, maar toen bleek dat de staartrotor gescheurd was en na hem vervangen te hebben werkte alles weer prima

Pjotrrr zei:
Vanavond maar eens de actie "Dit moet lichter kunnen" gestart ;)

8O Nog lichter. Knappe mod. Zo kan je in ieder geval super trimmen, zonder gewichtstoename. Hoe zet je de "liposchuif" vast, of is het na iedere crash weer trimmen? En is de canopy bedoelt om nog enigszins als "airbag" te fungeren? (Het staat overigens wel véél leuker, met canopy).

Een leuke Huges canopy zou hier geweldig op kunnen worden toegepast :wink:

Gr.A.

MrSat zei:
Wartexx zei:
MMm hij begint alleen maar slechter te vliegen hoe langer ik hem heb... hij wordt steeds onstabieler en hij blijft maar rondjes draaien, hij zit nu ver buiten zijn trimbereik, de staartroter draait te hart, wie weet wat ik eraan kan doen?

Ik heb hier dezelfde ervaringen maar nog geen reactie hierop gelezen . Vandaar dit kleine schopje... Wie heeft nog wat tips?

Ook heb ik bij de mijne gehad dat een soort borgasje (bevindt zich door de as en stabilisator rotortje) aan een kant losgekomen was. Hij tolt dan alle kanten uit tijdens het vliegen .....

Volgens mij komt het omdat onderaan de knuppel de stappen van het gas groter zijn, het is of heel hard of heel zacht, en daarom denk ik dat hij heel vaak omhoog en naar beneden gaat, en als je schakelt van omhoog naar beneden gaat hij bij mij altijd een beetje tollen, ik denk dat dat de reden is, zou dat kunnen kloppen?

Zow, net ff hier op kantoor opgeladen en begonnen met vliegen, eerste wat me op viel bij de mijne is dat er een kleine vertraging lijkt te zitten als ik een commando geef wanneer hij het doet met sturen en gasgeven.
Ook blijf hij nog linksom draaien, wat ik ook trim, maar het is niet echt rondtollen, het lijkt als hij 180 graden draait, even wacht en dan weer 180 graden draait.
Maargoed, heb pas me eerste vlucht gehad net, hij staat nu weer op te laden :)

dapluiz zei:
... eerste wat me op viel bij de mijne is dat er een kleine vertraging lijkt te zitten als ik een commando geef wanneer hij het doet met sturen en gasgeven.

Dat is bij de normale X-twin ook.

@Aaalie: 10% lichter is toch de moeite waard...

Ziet er wel "tech" uit zo maar vind de PicooZ origineel toch mooier...
Ik had van andere microprojectjes nog wat 0,6mm carbon en 2mm krimpkous liggen.

Printje zit nu horizontaal en met de achterzijde van de AIR sensor achter het onderste deel van de motor gelijmd met medium CA.
Twee maal 0,6mm diagonaal van onder rotoras langs motorophanging naar zijkanten printje en tweemaal 0,6mm tegen zijkanten print naar voren.
De ipo schuift hierop stroef heen en weer gelijmd op de kimpkous.
Blijft prima op zijn plek met crashes.

De twee diagonale staafjes waren bedoelt als landingsgestel, de heli bleek echter stabieler te vliegen met de "vleugeltjes in V-stelling" van het originele landingsgestel.
Ook dat deel van het ontwerp is dus goed doordacht.
Zonder staartvin en het kleine overgebleven deel van de body wordt het ook minder stabiel...

Al met al leuk om zo wat met trimmen van het CG te experimenteren en ik ben weer even zoet geweest.
Deze opzet is denk ik ook een goede basis voor bodymods met eeen landingsgestel.

Vliegtijd zou iets langer kunnen zijn met een lager gewicht.

PicooZ.jpg

PicooZ9gr.JPG

Voor en na de 0.9 gram afslanksessie...

Vanmorgen Intertoys gebeld , en warempel : ze hadden een PiccoZ liggen !
Gelijk even aan de dame achter de telefoon gevraagt of ze hem voor mij apart wou houden.
Aangezien ik ziek thuis zit(mijn rug) heeft mijn vrouw net de heli opgehaald.
Ik heb net mijn allereerste vlucht achter de rug, en ik kan zeggen dat de PiccoZ uiterst gemakkelijk vliegt !
De eerste keer is het alleen even wennen, maar eenmaal getrimt vliegt dat ding uit de kunst :D
De poezen hier vinden het schijnbaar ook erg interessant, volgens mij zien ze het als een grote libelle ofzo haha.

@Gammapooka: Mooie bezigheidstherapie ;)

Even off-topic:

Petter, de ontwerper van de Bladerunner, heeft nu ook een van zijn kleinere proxflyers in speelgoedvorm omgezet, zelfde stuurfuncties als de PicooZ, echter ook vooruit en achteruit regelbaar en naar ik verwacht wat preciezer te sturen.

Vanaf september in de USA te koop, het is maar de vraag of en wanneer we ze hier ook gaan zien.
Dit duurde met de Bladerunner ook maanden.....
En dan is het vroeg genoeg voor een eigen topic ;)

Video: http://www.prox.no/MM-video.wmv

MM-1-white.jpg

Micro Mosquito:
Rotor diameter: 160 mm (PicooZ: 140mm...)
Weight: 25 grams
Control: 3 ch. digital FM
Motors: 7 mm coreless + 4 mm for tail
Battery: 160 mAh li-po
Flight time: about 10 min.

(Ongeveer helft van de grootte/gewicht van een Bladerunner dus)

De prijs zal op het niveau van de GyRotor liggen, maar deze kan je wel gecontroleerd vooruit en achteruit vliegen :D

Voor de geinteresseerden:

http://pixelito.reference.be
http://www.proxflyer.com

Dit zijn de websites van Alexander Van de Rostyne en Petter Murren, de ontwerpers van de PicooZ en de Micro Mosquito.

Meer leesvoer:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=179128&highlight=pixelito

Nou, alle3 de stickers en een punaise zitten er nu in en nu vliegt ie in een leuke snelheid vooruit, alleen blijft ie nog rondjes draaien, hoeveel ik ook op die trim knopjes druk...

Haar om motoras staartmotor gewikkeld?
Staartpropje nog recht, zonder scheurtje?

Voorwaartse snelheid is ook prima te tunen door de staart te "twisten" (zie handleiding).

Heb nog nooit zo veel gestofzuigd als sinds ik de PicooZ heb, wie wil er nog een paar huisdieren? ;)

Ik zit ook met het probleem dat ie blijft tollen, niks bijzonders te zien om de rotorbladen van achter en ook niet op de as, 1ste achterrotor had ik gemold en deze ziet er nog ok uit. Hij tolt bij mij altijd linksom, zelfs al verzwaar ik hem rechts.

beetje jammer als ie er na een dag al mee genokt is. dus ik hoop dat iemand een oplossing kan vinden voor het tollen. vond het namelijk een gweldig ding om mee te spelen.

Bij mij had ik dat ook van die staartrotor na een paar vluchten, asje van motortje stond iets krom, daarom bleef hij tollen en viel amper bij te trimmen.
Voorzichtig weer recht gezet in lijn met de staart en doet het weer zoals ie uit de doos kwam.

Altijd doos met bon bewaren, speelgoed kan je zonder morren goed ruilen ;)

Back