Nieuwe zender Futaba T8FG doet niet wat ik verwacht

Status
Niet open voor verdere reacties.
volgens mij is alles juist en zie je gewoon de CCPM mixing.

Kies eens swash type HR 3 en kijk dan eens wat er beurt

Ik had inderdaad al voor de Hr 3 gekozen. Het viel me alleen op dat de op het plaatje van pag 54 de swashplate anderaom zit dan bij de mijne..

In de handleiding van de zender zul je als het goed is een overzichtje vinden van de meerdere typen swashplates.
Zoek degene uit die het meeste op de jouwe lijkt, en stel deze in in de zender

Als er een functie links en rechts door elkaar haalt, kun je in het swash menu een - waarde invullen (of + als er al een min waarde stond)
In dit menu kun je ook de uitslagen wat verkleinen, indien gewenst

Stel, de roll functie laat de swash voorover kantelen of iets dergelijks, dan heb je wat stekkers verkeerd in de ontvanger gestopt

Maar het instellen op de zender is nog best ingewikkeld de eerste keer, zeker als je niet weet wat alles doet.
Het kan wijs zijn even wat kennis op te zoeken...
Scheelt erg veel irritatie en ergernis. Scheelt ook erg veel tijd..

Heb ik weer! nagel nieuw in de doos in een winkel Zwolle aangeschaft!

Volgens mij koopt deze modelbouwketen regelmatig via het "grijze" circuit elektronica in, waarschijnlijk komt deze uit Italië. Ik heb n.l. pas geleden ook een zender gezien die bij deze modelbouwzaak vandaan kwam en daar zat ook geen Robbe sticker op :nooo:.

Volgens mij koopt deze modelbouwketen regelmatig via het "grijze" circuit elektronica in, waarschijnlijk komt deze uit Italië. Ik heb n.l. pas geleden ook een zender gezien die bij deze modelbouwzaak vandaan kwam en daar zat ook geen Robbe sticker op :nooo:.

Als je problemen hebt met het gekochte....gewoon terug gaan naar de verkoper in dit geval.
Als dit dan een paralelinport betreft zal de italiaanse Corien zich daarover ontfermen.
Pronto?

gr Richard

inmiddels iets verder, de swashplate functioneerd nu, maar omgedraaid. Ik verwachtte al zoeiets want in de manual staat de 120 graden schijf met de voorkant precies 180 graden verdraaid met mijn situatie.

In de handleiding van de zender zul je als het goed is een overzichtje vinden van de meerdere typen swashplates.
Zoek degene uit die het meeste op de jouwe lijkt, en stel deze in in de zender

Als er een functie links en rechts door elkaar haalt, kun je in het swash menu een - waarde invullen (of + als er al een min waarde stond)
In dit menu kun je ook de uitslagen wat verkleinen, indien gewenst

Stel, de roll functie laat de swash voorover kantelen of iets dergelijks, dan heb je wat stekkers verkeerd in de ontvanger gestopt

Maar het instellen op de zender is nog best ingewikkeld de eerste keer, zeker als je niet weet wat alles doet.
Het kan wijs zijn even wat kennis op te zoeken...
Scheelt erg veel irritatie en ergernis. Scheelt ook erg veel tijd..

Klopt dus, ik ben het aan het uitpluizen, mijn gebrek aan ervaring hiermee helpt niet, maar het is ook wel een leuk proces. Dit forum leverd ook de nodige informatie op.

Gewoon de swash mix waarde van +50 (bijvoorbeeld) naar -50 draaien. dat reversed de hele mix, dus dan kan je de richtingen kloppend maken.

Gewoon de swash mix waarde van +50 (bijvoorbeeld) naar -50 draaien. dat reversed de hele mix, dus dan kan je de richtingen kloppend maken.

gelukt!!! en bedankt.

het begint te werken.
Nu alleen mijn gyro nog aan de gang, mijn servo doet het wel als ik hem in de daarvoor bestemd kanaal stop. Maar als ik mijn (E-Sky EK2-0704B) gyro aansluit doet hij wel corrigeren bij beweging van de heli, maar ik kan mijn servo niet aansturen met de stick...

Gyro kanaal 4, servo in de gyro
Tweede stekker van de gyro in kanaal 5

Vol hoop gedaan..helaas niet het gewenste resultaat. even teruggebouwd naar de oude situatie. daar doet ie het nog wel. vast iets in de zender..:confused:

Dus, de servo rechtstreeks in kanaal 4, dan werkt de servo wel
Als de gyro er tussen wordt gezet, doet hij het niet meer?

Dat is op zijn minst erg raar
De gyro doet het ergens wel, want je zegt dat hij wel uitslagen naar de servo geeft
Maar waarom je niet met de sticks kan sturen, echt geen flauw idee
Heb je niet iets in het verkeerde kanaal zitten?
Klinkt alsof de gyro het signaal gewoon niet doorkrijgt...

Dus, de servo rechtstreeks in kanaal 4, dan werkt de servo wel
Als de gyro er tussen wordt gezet, doet hij het niet meer?

Dat is op zijn minst erg raar
De gyro doet het ergens wel, want je zegt dat hij wel uitslagen naar de servo geeft
Maar waarom je niet met de sticks kan sturen, echt geen flauw idee
Heb je niet iets in het verkeerde kanaal zitten?
Klinkt alsof de gyro het signaal gewoon niet doorkrijgt...

Klopt, ik zit ook aan mijn instellingen in mijn zender te denken....

Heeft je gyro gevoeligheidsinstelling via de zender?
Zo ja, kijk eens wat de gain instellingen in de zender zijn.
Sommige gyro's geven bij weinig gain geen of nagenoeg geen signaal door naar de servo.

Een andere optie is het gain kanaal van de gyro even uit de ontvanger te trekken.
Bij opstarten moet de gyro nu in normaal mode opstarten en dat sluit mogelijke fouten in de gaininstelling in de zender uit....
Kijken of hij het dan wel doet...

Groet, Bert

Heeft je gyro gevoeligheidsinstelling via de zender?
Zo ja, kijk eens wat de gain instellingen in de zender zijn.
Sommige gyro's geven bij weinig gain geen of nagenoeg geen signaal door naar de servo.

Een andere optie is het gain kanaal van de gyro even uit de ontvanger te trekken.
Bij opstarten moet de gyro nu in normaal mode opstarten en dat sluit mogelijke fouten in de gaininstelling in de zender uit....
Kijken of hij het dan wel doet...

Groet, Bert

Hey Bert! :D (we kennen elkaar van les)

Ik heb het ook al geprobeerd zonder gain aansluiting. maar tot nu toe geen resultaat. ik had Bert ook al een mialtje gestuurd met de zelfde vraag. dus als de gyro in zijn kanaal zit en de gain aansluiting zit er niet in moet de gyro in principe gewoon werken begrijp ik?

Hey Bert! :D (we kennen elkaar van les)

Ik heb het ook al geprobeerd zonder gain aansluiting. maar tot nu toe geen resultaat. ik had Bert ook al een mialtje gestuurd met de zelfde vraag. dus als de gyro in zijn kanaal zit en de gain aansluiting zit er niet in moet de gyro in principe gewoon werken begrijp ik?

Ik durf niet te beweren dat ALLE gyro's werken als het gain kanaal niet aangesloten is, maar de meeste (oudere of goedkopere) types die ik ken gaan dan gewoon in normaalmode en dan kun je de gain met een potmetertje in stellen.

Groet, Bert

Gyro doet het!

De ontvanger van "digital"op "normal"geschakeld, en nu doet de boel het wel!

Daar loopt mijn kennis dan ondertussen toch wat achter, want ontvangers die van digitaal naar analoog geschakeld kunnen worden is nieuw voor mij.

Waar dient dat voor? is dat het zelfde als gyro's die je omschakelt? m.a.w. kun je dan servo's met korte pulstijden rechtstreeks aan de ontvanger aansluiten of zo?

Groet, Bert

Tja,

daar kan IK je natuurlijk geen antwoord op geven. Gister voorzichtig gevlogen. Nadat ik de GY gyro had gekozen werd het pas goed. Terwijl de handleiding over normal voor andere dan fubata gyros spreekt...het werkt nu goed. Een ander item is dat ik de 140 swashplate moet kiezen voor een goede werking, terwijl ik een 120gr plate heb.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back