Nieuwe zender set (Ontv + Serv + zender) of losse ontvanger

• Topicstarter Topicstarter No1Uno
  • Startdatum Startdatum

Nieuwe zender set (Ontv + Serv + zender) of losse ontvanger en 2 kristallen.

• Ontvanger en losse kristallen.

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    360
N

No1Uno

Guest
Ik snap het niet helemaal meer.

Ik heb een sleper en een zeilboot. De sleper is 10 jaar oud, en heeft op 27 Mhz gelopen. Inmiddels is die in reparatie, en wil ik naar de 40 Mhz toe. Aangezien ik net een nieuwe zender heb gekocht bij de zeilboot, dacht ik slim te zijn, en de servo's van die zenderset te gebruiken voor de sleper (Bij de zeilboot hat ik een losse stuurservo en een winch gekocht), en dan een losse ontvanger + 2 kristallen van een ander kanaal te kopen. Kan ik met die ene zender, beide boten besturen. Tegelijk vaar ik waarschijnlijk toch niet, dus geen probleem.

Even op www.quartel.nl (Jaja, ik weet ut) gekeken, en wat schetst mijn verbazing.
Ontvanger : vanaf ong. 45 euro
Kristal : 2 x 16.50 euro, is dus 33 euro.
Bij elkaar dus : 80 euro.

De Futaba Attack is maar 64 euro (en dan is er nog een goedkopere bij Quartel. Die is maar 49 euro), maar daar zitten wel 2 servo's bij dan.

Wordt je toch haast verpicht (Financieel gezien dan) om voor elk rc apparaat een aparte zender te kopen.

Ik koop in ieder geval wel een set. Is wel zo makkelijk, en we zien wel waar we al die zenders enzo gaan laten. Heb al haast geen ruimte meer om alles neer te zetten.

Marco.

In jouw geval heb je waarschijnlijk gelijk en is het dus goedkoper om zo'n goedkope set bij te kopen maar dat gaat voor vele anderen niet op. Dat zit 'm in het feit dat velen een (veel) duurdere zender gebruiken dan jij blijkbaar hebt. Wanneer je in het segment 'computerzender' stapt zal jouw rekenvoorbeeld niet meer op gaan en is het altijd goedkoper om losse delen bij te kopen. Vergeet ook niet dat zeker de ontvanger een 'betere' is als de 2 kanaals uit de set.

Dus of leg je erbij neer en ga goedkope 2 kanaals zenders sparen of koop nu een duurdere set (40MHz computerzender, goed voor boot, auto en vliegtuig) waar je de eerste 10 jaar mee vooruit kunt.

Ikzelf gebruik een instap computerzender Futaba FC16 met modelgeheugen, daarbij zo'n 6 ontvangers in de verschillende modellen en 3 kristalparen.

Rob zei:
<Knip>
Ikzelf gebruik een instap computerzender Futaba FC16 met modelgeheugen, daarbij zo'n 6 ontvangers in de verschillende modellen en 3 kristalparen.
Waar moet een beetje zender aan voldoen dan?

Ik heb absoluut geen kaas gegeten van alle soorten zenders e.d. Heb altijd 2 kanaals rc spul gehad, en me dus nog nooit in de meerdere of computergestuurde zenders verdiept.

Op zich klinkt het wel logisch wat je zegt en ik ga er dus maar eens over nadenken of ik niet een nieuwe zender ga halen i.p.v. een Micro Magic.

Daar heb je nog geen computerzender voor vrees ik. Een basis computerzender heeft automatisch alles wat jij je maar kan bedenken. Pas voor een bepaald type heli voldoet het soms niet en de ervaren intensieve piloten kunnen hier ook niet meer mee uit de voeten.

die attack zender heeft een bereik van niks. Ik heb em es van een mede modelbouwer geleend. ik haalde geloof ik net 25-30 meter

Erik zei:
die attack zender heeft een bereik van niks. Ik heb em es van een mede modelbouwer geleend. ik haalde geloof ik net 25-30 meter
Nou, zo erg ist nou ook weer nie ;)

Ik kom wel wat verder, maar ik vlieg niet over de oceaan nee...
Ik heb nog geen bereik problemen gehad in ieder geval.

Die attact doet het net zo goed als elke andere twee kanaals zender hoor bereik is gewoon (te ver kan niet meer zien wat je model doet). Maar is wel een AM zender dus ontstoren is meer dan een noodzaak.

Toch zou ik inderdaad ff kijken naar wat er tegenwoordig te koop is. Een meerkanaals zender heeft het voordeel dat je ook de lampjes in je model aan en uit kan zetten. En een computer zender kan je gebruiken voor meerdere modellen zonder dat je elke keer je stekkers in de zender om hoeft te draaien om een servo om te polen. Ook kan je de uitslag van de servo aanpassen. En dat zijn nog maar twee voordelen van een comp zender. Ik heb het nog niet eens over de diverse mixers e.d. gehad.

Maar nogmaal kijk eerst ff rond voor je geld gaat uitgeven

gr Remco

Back