Nieuwe zender werkt niet met Lama V4 2.4GHz

Zoals in de titel: Ik heb op het forum een Lama V4 overgenemen met een 2.4GHz standaard ontvanger module erin. Omdat er bij de overname geen afstandsbediening inbegrepen zat heb ik er een besteld bij V-Nix.nl ( de Esky 6CH EK2-0406G) Zodra ik het heli'tje aanzet knippert er afwisselend een groen en rood ledje. De LiPo is helemaal vol en in orde, de servo's en motertjes zijn correct aangesloten, hebben geen kortsluiting en werken prima als ik ze test. De heli centreerd de servo's prima en houd ze daar ook als ze zachtjes probeer te laten verlopen met mijn vinger. Als ik dan de afstandsbediening aanzet knippert het ledje daarvan eerst snel tijdens het zoeken en na een paar keer knipperen 'ziet' hij de heli direct. Op de heli blijven de groene en rode led afwisselend knipperen net als voor ik de afstandsbediening aanzette. Andersom kan ook: als ik de afstandsbediening aanzet blijft hij zoeken tot ik de LiPo in de heli aansluit, de afstandsbediening ziet de heli dan direct, maar de heli geeft op het centreren van de servo's na, geen enkel teken van leven.. Wat doe ik verkeerd??!Alvast bedankt voor de gouden tip!
Jakko

Hallo Jakko,
Eerst en vooral weet ik niet zeker of die zender wel werkt met een Lama v4.
Dan, je moet ALTIJD eerst de zender aanzetten en pas daarna de ontvanger...

Maar nu je probleem.... Je moet het gas op je zender volledig dicht hebben staan als je de helie aanzet. Kijk daar eens naar.

De meeste regelaars hebben deze veiligheid ingebouwd....
Het zou ook kunnen dat je de gasstick volledig naar beneden hebt staan maar dat je het gaskanaal op je zender moet "reversen". Maar probeer eerst eens met de gasstick vol naar beneden (dicht) en eventueel de bijhorende trim ook naar beneden. Daarna de accu van je helie aansluiten.

Bedankt voor uw reactie!
Opstarten met het gas (ook incl trim) volledig dicht had ik ook geprobeerd. Zo start ik normaal gesproken altijd al mijn RC spul op, maar nu ben ik in dit geval maar dingen gaan proberen om hem aan de gang te krijgen. De afstandsbediening zet ik altijd vóór de ontvanger aan.. ik heb ooit die fout gemaakt met een Marder. Gelukkig was die nog binnen bereik toen ik zsm de afstandsbediening aanzette. Met een heli ga ik die fout niet maken. Maar ik krijg de ontvanger nu nog niet aan de praat!
Jakko

Het gas moet absoluut dichtstaan als je hem aansluit ! dus ook de trim.

Vlieg je duwend of trekkend pitch/gas ? probeer het nog eens met een omgekeerde gas/pitch functie.

Ja ik had al gelezen dat bij 2,4GHz de ontvanger eerst aan moet zetten. Daarnet heb ik het opnieuw geprobeerd, weer alle opties doorlopen, incl signaal ompoling op de zender..met hetzelfde resultaat. Als ik de baterij in de heli aankoppel is de led eerst 2 seconden ongeveer enkel rood waarna hij rood/groen gaat knipperen. Of ik de afstandsbediening aan zet voorafgaand aan de ontvanger, of na aansluiten van de heli accu lijkt geen verschil te maken; de afstandsbediening vind de heli bijna direct zodra de heli aanstaat. Alle trims en knuppels heb ik al in alle uitersten gehad voor én na opstarten. Doe ik verder nog iets fout?

Kan het zijn dat de 2.4GHz module overleden is? :(
Jakko

Dat vind ik raar, waarom koop je een 6 channel terwijl het een 4 channel is?

Bij 2,4GHz apparatuur is het zo dat een bepaald type zender en ontvanger bij elkaar horen! Je kan dus absoluut niet zo maar een zender en een ontvanger nemen en die bij elkaar gebruiken. Dat zal zo goed als NOOIT werken.
Je moet dus uitzoeken welk type zender bij de ontvanger in je heli hoort of een ontvanger kopen van het type dat bij je zender hoort. De kans dat je de zaak aan het werkt krijgt zoals je het nu hebt is zo goed als nul.

O ja, het is gewoon de regel dat je altijd eerst de zender aan zet en dan de ontvanger. Bij het uitzetten zet je altijd eerst de ontvanger uit en daarna de zender. De zender staat dus altijd het langste aan. Dus nooit eerst de ontvanger aanzetten en daarna de zender!
Dat gold voor de apparatuur die we al heel lang gebruiken en dan geldt nog steeds onverminderd voor de 2,4GHz apparatuur. Als je de gebruiksaanwijzing gelezen zou hebben had je dat geweten want daar staat het ook met in!

Laatst bewerkt:
Ja gebruiks aanwijzing gelezen, maar als het niet werkt probeer je toch ook andere opties. De keuze voor een 6ch was niet zo raar aangezien de Lama met een 6ch ontvanger is uitgerust. In 2.4GHz zijn er een paar verschillende systemen. Als je op dezelfde manier je data versleuteld dan kun je eenvoudig een andere zender gebruiken heb ik begrepen. Esky gebruikt maar 1 systeem. Niemand de gouden tip? Of weet welke TX wel zou moeten werken? Help!
Jakko

Niet dat ik er verstand van heb, maar moet je hem niet eerst unbinden van de oude transmitter en dan opnieuw binden aan jouw nieuwe?

Nou als dat kan dan ben ik gered! Als dat mogelijk is, weet iemand hoe ik dat zou kunnen doen. In verschillende shops zeggen ze dat het geheel gewoon zou moeten kunnen werken.
Jakko

Mocht ik jou zijn zou ik eerst even googlen op type van jouw zender om te kijken hoe men precies volgens de instellingen jouw zender kan "binden" met de ontvanger.
Kijk er zeker ook eens de gebruikershandleiding op na !
Veel succes jakko,ik hoop dat het werkt :) !

Als je ontvanger een EK2-0424 is kun je hem 'unbinden' door (b.v. met een paperclip) aan de antennekant een schakelaartje in te drukken (er zit een rechthoekig gaatje waarachter hert schakelaartje zit). Daarna zou de zender hem moeten zien. Sukses.

Back