Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

  1. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik heb de adapter door een collega van een andere afdeling laten printen.
    Via deze link heb je zo iemand in de buurt gevonden https://www.3dhubs.com/

    Als je de gril niet aanpast is het geluid wat minder vol. hij klinkt dan wat blikkerig. De aanpassing is heel eenvoudig. Ik heb eerst een groot gat gemaakt mbv een getrapte boor en een dremel. Daarna van een auto luidpreker gril een rond stuk geknipt wat een paar mm groter is dan het gat. Dat leg je op een dopsleutel die ruim in het gat past en daar klop je de randen van de gril omheen. Hij zou dan mooi in het gat moeten passen. Door het kloppen beschadig je de lak van de gril, dus nog even zwart spuiten en inlijmen.

    Ik heb mijn behuizing zelf gespoten. Gaat prima als je hem eerst helemaal stript. Nieuwe sticker zijn los te koop.

     
  2. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Mis, niet... Gewoon wat minder verbetering.

    Maar als je die grill wilt uitstellen zou ik, net als ik gedaan heb, wat gaatjes tussen die spleetjes boren en 1 in het midden. Ik zal kijken of ik de foto kan posten zo..

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. bdnijs

    bdnijs

    Lid geworden:
    12 jun 2013
    Berichten:
    240
    Bedankt voor alle tips en informatie.
    Ik heb inmiddels de speaker en adapter besteld en zullen spoedig geleverd worden.

    Erg leuk trouwens die 3D HUB website. Leuk initiatief en super handig natuurlijk!

    *Update: Adapter & Speaker zijn binnen. Binnenkort maar eens inbouwen. Ben heel erg benieuwd naar het resultaat!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    Misschien staat het al tussen de 68pagina's maar kan het niet vinden ,
    maar de GPS sensor heeft iemand die al geupdate en werkt deze al iets beter wat betreft snelheid meting

    gr Andre
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Er is weer een OpenTX update uit. 2.0.16
     
  6. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Bij deze upgrade is het belangrijk dat je ook de bootloader een upgrade geeft als je een SD-Card gebruikt die groter is dan 4 GB.
    Dit gebeurt niet automatisch bij de normale upgrade.
    Ook niet als je de firmware upgrade vanaf je zender.
    Je kunt de firmware image op je SD-Card zetten en deze dan selecteren in de SD-Card manager vanaf je zender.
    Het kan zijn dat het bestand een te lange naam heeft (>32 tekens). Als dat zo is moet je het bestand hernoemen, anders zie je niks in de SD-Card manager.
     
  7. lucbis01

    lucbis01

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    216
    Dus als ik de originele sd kaart gebruik is er niets aan de hand. Niet weer eu firmware update of zo
     
  8. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    De "gewone" firmware upgrade zou ik zeker doen. Bij die "gewone upgrade" blijft je bootloader gelijk. Dat zou je zo kunnen laten, maar waarom niet meteen meenemen.
    Het is een werkje van niks.
    In de versies lager dan 2.0.16 raakt je SD-Card corrupt bij het schrijven van bestanden vanuit je PC


    EU-firmware heeft niets met dit alles te maken. Dat gaat over de ACCST-firmware. Dat heeft niets met openTX te maken. Dat gaat over Frsky ontvangers en de zendmodule in de Taranis.
     
  9. lucbis01

    lucbis01

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    216
    Kan iemand mij eens uitleggen wat het nu voor nadelige effecten kan hebben die eu update want ik snap er helemaal niets meer van.

    Ik heb een taranis van 07-2014 een D4R-II en een X8R voor de D modellen maakt het niet uit heb ik begrepen welke firmware er op zit maar het gaat om de X modellen van frsky.... mijn zender staat (zo stond ie altijd) in landcode usa in zender setup ik vermeld dit erbij omdat ik niet weet of het uitmaakt[
    [​IMG]

    Als ik wil weten welke firmware er op mijn ontvangers zit kan ik daar achter komen (ze zijn gewoon gebonden met mijn zender....dus groen lampje ) als ik nu een nieuwe X8R koop moet ik dan een 2014 model kopen of maakt dat niet uit.

    En verder zou ik graag geholpen worden met het updaten van firmware. Of op ontvanger of de zender....dit durf ik eigenlijk niet zo. Als ik wat verkloot kan ik niets meer gebruiken. Ik ben een beetje een digibeet. Maar als ik het eenmaal gedaan heb dan is de angst meestal weg

    Dus als iemand hier in dit forum zich geroepen voelt om mij te helpen en het eens duidelijk in leken taal uit te leggen dan zou ik jullie zeer dankbaar zijn.

    Alvast bedankt.
     
  10. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ik wil het wel proberen....

    Je schrijft dit naar aanleiding van een recente update van openTX.
    OpenTX is de software die het display aanstuurt, de complete bediening en uiteindelijk een digitaal signaal aan de ingebouwde 2.4 GHz zender aanbiedt.

    Dit signaal, de info van alle kanalen, moet worden verstuurd naar je ontvanger in je model en dat wordt daar weer naar de verschillende servo's doorgegeven.
    Vroeger gebeurde dat door een FM-zender en een FM-ontvanger waarbij de frequentie werd bepaald door het kristal dat je in de zender stak en in de ontvanger.

    Tegenwoordig is ook dat zend- en ontvangergedeelte microprocessorgestuurd en de software daarvan kan aangepast worden. Frsky gebruikt een systeem waarbij de kanalen steeds wisselen volgens een bepaald patroon dat bij het binden is "afgesproken".

    Doordat het steeds drukker wordt op de 2.4 GHz band heeft de EU de regels aangescherpt om ervoor te zorgen dat deze zenders zich "socialer" t.o.v. elkaar gedragen. Die regels zijn op 15 januari 2015 van kracht geworden. Na die datum mocht apparatuur niet meer geïmporteerd/verkocht worden.

    Frsky kan via aangepaste software aan die regels voldoen, maar bijvoorbeeld een systeem als Spektrum DSM2 niet. De fabrikanten hebben allemaal tot het laatste moment gewacht met de implementatie van die regels.
    De DX6 van Spektrum hebben ze aangepast en "spreekt" nu DSM-X i.p.v. DSM2 en mag daarom weer verkocht worden.

    Ook Frsky heeft gewacht en verkoopt sinds januari zijn apparatuur met het 2015 systeem.

    Vorig jaar heb ik toevallig genoeg ontvangers gekocht en ik vlieg daarom nog steeds met het 2014 systeem. Op mijn club vliegt de hoofdmoot DSM2, dus ik ben niet geneigd om de schakeling te maken. Op het moment dat ik een nieuwe ontvanger koop moet ik gaan kiezen.
    Ga ik mijn zender én alle ontvangers omzetten naar 2015 of ga ik die ene ontvanger terugzetten naar 2014?

    Zoals ik al eerder schreef heeft openTX hier allemaal niks mee te maken. De laatste upgrade zijn vooral bug fixes en ik zou die zeker doen.

    Zolang je nog geen nieuwe ontvanger hebt gekocht zou ik de upgrade van je zend-module uitstellen.
    Op het moment dat je 2015-ontvanger binnen is kun je kiezen. Misschien is er dan een nieuwe 2015-firmware.

    Als je met je zender naar mij wil komen wil ik het best voor je doen. Ik zal het dan zelfs eerst bij mijn eigen zender doen.
    Tot nu toe heb ik enkel mijn vario een update gegeven.

    Mike Blandford heeft een uitbreiding gemaakt voor openTX zodat je de firmware van de ontvangers, vario & zend-module kunt upgraden met je Taranis. Die uitbreiding zou in versie 2.0.16 geïmplementeerd zijn, maar dat is niet gebeurd. Mike biedt daarom die versie zelf aan.
    In 2.1.0 komt deze wél.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2015
    Joris vd Hurk vindt dit leuk.
  11. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Naar ik begrepen heb van RCGroups, zit deze D16-eu mode alleen in de FRSky versie van de software.

    Wanneer je update naar OpenTX heb je alle modes weer terug.

    Ik heb de XJT geüpdate en draai OpenTX 2.0.16 en heb alle modi.

    Ik heb maar 1x X8R en verder alleen D8 en D4 ontvangers en die werken zonder problemen.
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Dat is wel nuttige info Sander!
     
  13. lucbis01

    lucbis01

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    216
    Ok duidelijk verhaal zo. Maar hoe in lekentaal update ik de goede firmware op mijn taranis als ik in 2014 wil blijven
     
  14. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Gewoon de upgrades installeren die je aangeboden worden via Companion. Deze upgrades veranderen NIETS aan het zendsysteem.

    Het upgraden van je zend- en ontvangers is een compleet aparte procedure. Als digibeet doe je die niet zomaar en ik adviseer je om die ook niet zelf te proberen.

    Naast Mike Blandford's toevoeging hadden ze ook de mixermonitor "vergeten" in 2.0.16. Dit heb ik (en anderen) gisteren gemeld en nu is er dus 2.0.17

    De mixer monitor zit er nu in (ENT indrukken als je in "CHANNELS MONITOR" staat).
    Mike's toevoeging is weer weggelaten :-(
     
  15. lucbis01

    lucbis01

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    216
    Wat is een mixer monitor. Ik leer ieder x weer wat nieuws ik vlieg quadkopter en ik weet niet of ik dat nodig heb
     
  16. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    "Channels monitor" is een presentatie van het signaal dat naar de ontvanger wordt gestuurd (de verschillende kanalen). De waardes die je opgeeft in de "servos page" zijn hierin verwerkt.
    De waardes in "servos" zijn eigenlijk bedoeld om de roerstanden "goed te krijgen"

    "Mixers monitor" is een presentatie van het signaal voordat die compensatie is toegepast. Als je de "servos page" gebruikt zoals deze bedoeld is en zo jouw model goed calibreert dan zie je daar min of meer de roerstanden. Fouten in de "mixers page" komen hier naar voren. In de "Channels monitor" zijn die veel moeilijker op te merken.

    Mike Shellim geeft hier uitleg over het calibreren van je model en de manier waarop je dat goed kunt doen met OpenTX
    Ik gebruik zijn methode in elk model.
    http://rc-soar.com/opentx/setups/calib/calibration.htm

    Ik vind quadcopters niks. Vooral omdat ze de oorzaak zijn van allerlei nieuwe wetgeving die dan ook op ons van toepassing zijn en worden. Het houdt me daarom tegen me daarin te verdiepen. De techniek zelf vind ik natuurlijk wel interessant.

    Ik neem aan dat de "servo page" daar niet gebruikt wordt omdat dit allemaal in de boordcomputer gebeurt. Er zal dan geen verschil zijn tussen die 2 pagina's.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2015
  17. lucbis01

    lucbis01

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    216
    Ok bedankt voor de duidelijke uitleg.
     
  18. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland

    Ik denk dat ik dit probleem heb.
    - als ik sd op pc aansluit krijg ik windows foutmelding op de sd card
    - als ik de zender laat loggen nr de kaart krijg ik een sd kaart foutmelding in het schermpje

    Voor de rest werkt zender goed.
    Ook modellen van en naar zender met conpanion gaat goed.

    Zender is nu geprogrammeerd br 2.0.17

    Wat moet ik met sdcard doen?
    Opnieuw formateren? In zender? Inpc?
     
  19. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Heb je een SD-Card die groter is dan 4 GB?
    Zo ja, dan moet je éérst zorgen dat je bootloader in ieder geval 2.0.16 is. Dit doe je door de image van de firmware die nu alleen nog op je PC staat te kopiëren naar je SD-Card naar de map FIRMWARES (De S niet vergeten. De folder FIRMWARE is voor FRK-bestanden).
    Daarna zender gewoon starten en in de SD-Card manager die firmware selecteren.

    Al het schrijven naar de SD-Card tijdens deze procedure uitvoeren met de PC en kaartlezer.

    Het zou kunnen dat je het bestand niet ziet staan. Dit komt omdat de Taranis niet om kan gaan met lange bestandsnamen (> 32 karakters). Houdt hier rekening mee voordat je het bestand naar de Taranis kopieert.

    De Taranis zal vragen om je bootloader te vervangen en dat is natuurlijk de bedoeling.

    Dan even controleren of je bootloader inderdaad de nieuwe versie heeft. Die versie staat in je scherm nadat je de Taranis start met de 2 trims naar binnen

    Taranis weer uit en de SD-Card in een kaartlezer steken. Kopieer alle inhoud naar je PC. Daarna formatteer je de SD-Card en kopieer je alles terug. Eventueel je log-files niet (je hebt ze enkel nodig op je PC, tóch?). Dit alles op je PC met een kaartlezer. Na het terugzetten van de bestanden de drive "uitwerpen". Het makkelijkst en duidelijkst vind ik het rechtsklikken op de drive en dan "uitwerpen" kiezen.
    Met het icoontje in de balk is het soms onduidelijk welke drive het nu is.

    Vanaf nu ervoor zorgen dat je de SD-Card altijd "uitwerpt" voordat je de Taranis ontkoppelt van je PC.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2015
  20. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Frater, bedankt voor de info.
    Ik ben al die tijd de stap van het programmeren van de bootloader vergeten.
    Dus wel de firmware naar de zender geschreven dmv Companion, maar daarna niet de bootloader vanuit de zender :-(
    Weer wat geleerd.

    Ook ik werk met de EEPE van RC-Soar. Heeft wat dagen studie gekost om het te begrijpen, maar vind het nu super handig.
     

Deel Deze Pagina