Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

  1. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik heb met Open TX 2.1.8 op de zender bootloader versie 2.1.7 erop staan (op een Taranis Plus). Staat 2.1.8 ook op de zender?

    De ontvanger die je gekregen hebt kun je vanuit de zender, zoals hier eerder besproken is, voorzien van de EU LBT firmware. Het kan ook vanuit de PC, maar dan heb je wel een speciaal kabeltje nodig. Het kabeltje om via de zender de ontvanger te kunnen flashen kun je zelf maken van een female-female servo-kabeltje (zie eerder in dit topic).
     
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Als je ook de bootloader van de zender wilt uograden moet je m flashen terwijl de zender uit staat. (Op windows moet je daarvoor zadig gebruiken om de stm32 bootloader driver te vervangen) Hoe dit werkt staat al ongeveer 1000 keer beschreven in elk taranis topic

    En ja de ontvangers zijn eenvoudig te flashen vanaf je zender. Je hoeft daarvoor enkel een servokabeltje iets te verbouwen. Ook dit staat ongeveer 1000 keer beschreven, maar vooruit, hier 1 van de 1000 linkjes:
    http://www.dronetrest.com/t/how-to-upgrade-your-frsky-receiver-firmware-x8r-x4r-x4r-sb/1667

     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke bedankt, dat het al 1000keer beschreven staat kan ik wel geloven,maar soms zijn er dingen verschillend uitgelegd, en wat is dan de juiste manier he? gisteren zag ik een uitleg van een taranis en er kwam plots rook uit, dus dat was niet de juiste methode denk ik:)

    toch bedankt voor de reacties!
    groeten
     
  4. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik vond deze wel nuttig:
    Ofwel Painless360 op Youtube die een hele serie met uitleg heeft over de Taranis.
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    en toch lukt het nog niet, kabeltje juist gemaakt zoals in de link, hij schrijft naar de ontvanger, daarna binden, maar toch blijft hij traag rood blinken (mn d4rII geeft hetzelfde probleem) ik google eens hehe
     
  6. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Zender niet te dicht bij de ontvanger
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Het flashen is goed gegaan? Welke firmware heb je er exact in geflashed?

    Welke firmware heeft je zendmodule? Let op! Er is een verschil tussen EU firmware en EU LBT firmware!
    Welke bindmode gebruik je? Wel gewoon D16?

    D4rII moet overigens in D8 mode binden, alle X series in D16
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2016
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de 8kanaals is gelukt,
    de 4 kan ik kiezen voor D16/off /lr12 geen d8
     
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Aha! Bij het installeren van OpenTX kun je een optie 'EU' aanzetten. Die moet je UIT zetten als je ook D serie ontvangers gebruikt Anders toont hij de D8 optie niet

    Dus!

    Even naar je radio profile gaan in Companion, EU mode uitvinken en dan de firmware opnieuw downloaden en installeren. (Voor de duidelijkheid, ik heb het nu over de besturingssoftware van de zender (openTX), niet over de interne zendmodulefirmware (eu-lbt))

    D8 mode is 'non-lbt' en daarom dus eigenlijk niet meer toegestaan. Maar omdat je nog een D ontvanger hebt heb je die mode toch nodig.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2016
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    achzo oke, hele stap verder... maar dan staat de hele zender in non eu vermoed ik?
    straks proberen!
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Nope!! Je zender is op D16 gewoon EU
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    gelukt, haha bedankt he
     
    Japie.G vindt dit leuk.
  14. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Vandaag gevlogen met de easyglider pro en x8r ontvanger met normale antennes.
    Toch nog veel lage rssi waardes en waarschuwingen.Bij ca. 200 meter hoogte regelmatig in
    de 40-50 range...met een enkele uitschieter naar 36. De antennes steken aan beide zijden buiten de romp
    en toch nog zulke slechte waardes. Ook soms onder een bepaalde hoek al vanaf 50 a 60 meter een
    waarschuwing. Je hoort veel meer problemen met de X serie ontvangers....terwijl er met de D versies amper problemen zijn.
    Waar ligt dit aan?
     
  15. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Heb je de mogelijkheid om eens met een andere ontvanger te vliegen. 1 waarvan je zeker weet dat die goed is. Op rcgroups lees je dat het meer voorkomt met nieuwere x ontvangers

    Welke afstand krijg je bij een range test?
     
  16. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Vandaag met een x6r gevlogen in het zelfde model met gewone antennes
    2 lange vluchten gemaakt zonder 1 keer een melding. Op 300 meter hoogte rssi waardes van rond de 55 a 60 en af en toe een snelle glitch onder de 50. Ook geen meldingen meer onder bepaalde hoeken dichter bij de grond.
    De andere ontvanger zal dus wel niet helemaal goed zijn.
    Bij een range test met de x6r ontvanger kom ik wel tot 50 meter en dan rssi waarden van 45/50 Soms een kleine zakker onder de 45. Is dus goed genoeg lijkt mij?
     
  17. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Je zou met de x8r een range test kunnen doen door steeds 1 vd 2 antennes af te schermen. Misschien is 1 antenne slecht of niet goed gemonteerd.
     
  18. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Krijg zo'n vermoeden dat x8r's uitgerust met de normale (whisker) antenne's nog wel eens een rssi dipje laten zien..
     
  19. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Bedoel je de antennes zonder PCB (de zogenaamde whisker-antennes zoals je die dus bij veel andere merken ziet)?
     
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    gevonden
     

Deel Deze Pagina