Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
  2. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ik ben ook wel benieuwd of er een toch een mogelijkheid is om een gelockte eu zender op world wide te zetten. Dit met het oog op evt aanschaf van een horus
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Is die Horus inmiddels te koop dan?
    Tot op heden volgens mij niet.

    Ik heb mijn Plus in Azië gekocht, net als al mijn ontvangers.
    Wel opletten dat je de juiste besteld (EU / Non EU)

    Bij de eerste EU-firmware was er een probleempje met het bereik (inmiddels Beta-versie genoemd).
    Die kwestie schijnt te zijn opgelost.
    Het LBT-protocol is een EU-voorschrift om de Wifi-band op een sociale manier te gebruiken met zoveel mogelijk deelnemers.
    Voor ons modelvliegers met maximaal 10 modellen "in the middle of nowhere" technisch totaal niet relevant.
     
  4. awap

    awap

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Zelhem
    Dat klopt als je firmware van de zendermodule geflashed is met.ETSI EN 300 328 v1.8.1 ( - RF Firmware Upgradable by user). Deze versie heeft het "eu-vinkje".
    Alleen nu levert Fr-Sky de nieuwe zenders met het nieuwe ETSI EN 300 328 v1.9.1 protocol (RF Firmware NOT Upgradable by user). Hier is het vinkje komen te vervallen EN is het niet meer mogelijk om terug naar een oudere versie te flashen (1.8.1 bijvorbeeld).
    Koop dus nog de 1.8.1 versie zolang het kan.
    Hierna kan de 2ehands markt voor de D8 ontvangers in de sale......
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    :eek: Ok, dat is een antwoord, wat ik liever niet had gehoord, maar wel een beetje bang voor was.

    Na een paar uur internet meen ik inmiddels te begrijpen dat de Taranis een bepaalde versie van OpenTX draait als overall besturings firmware voor het mainboard, maar dat daarnaast de interne zendmodule (XJT module) zijn eigen firmware heeft. Mijn vrees is dus dat de microprocessor van de RF module voor EU-LBT geflasht is en daarbij gelockt is voor verder flashen. Zo zou ik het zelf in elk geval doen als ik zou willen dat er niet aan mijn firmware werd gerommeld. (Want, de microprocessors die ik normaalgesproken zelf programmeer hebben allemaal een lockbit fuse, waardoor je ze daarna alleen nog maar met een high-voltage programmer kunt resetten en vervolgens met een ISP programmer programmeren.)

    Die blokkade om niet meer terug te kunnen flashen en de eventuele blokkade van de XJT module moet er dus af, wil deze zender voor mij bruikbaar zijn. Daar heb ik nog geen how-to van kunnen vinden op de diverse fora.
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
  7. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik heb mijn Taranis Plus gekocht met de EU versie (sticker van juni 2015 in het vakje aan de onderzijde van de zender). Deze hebt ik geüpgrade naar de LBT versie. Omdat ik daar in eerste instantie een probleem mee dacht te hebben heb ik die toen teruggeflashed naar de EU niet-LBT versie en dat ging zonder probleem. Omdat het probleem daar niet aan lag heb ik 'm toen weer naar de LBT versie gebracht. Ik weet niet welke versie jij specifiek bedoelt, maar de LBT firmware die eind van 2015 beschikbaar was is dus wel degelijk terug te flashen naar een oudere versie (ook naar de International versie, dat heb ik ook nog geprobeerd). Alleen bij nieuwere zenders is de flash-functie van de zendermodule beveiligd en kun je 'm niet meer zelf flashen.

    @hmeijdam Ik zou gewoon proberen met Open TX 2.1.8 op de zender (dmv Companion en dan het vinkje EU in de configuratie uitzetten en vervolgens de firmware downloaden) en dan kijken of het echt niet werkt dmv de D8 mode Als het dan niet werkt dan weet je het in ieder geval zeker.
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    @Erwin Lokhorst, ik vrees dat dat z'n doel voorbijschiet. Ik heb weer een aantal uren zitten lezen en vermoed nu dat ik me niet goed genoeg heb verdiept in de situatie rond de Taranis op dit moment. Alle adviezen die ik had gekregen, kwamen van gebruikers, die niet de V1.9.1 versie hebben met de gelockte XJT module. Op hun versie werken de D serie ontvangers omdat ze de EU firmware hebben en bijna niemand al de EU-LBT.

    Ik heb ook flink gezocht of de XJT zendmodule niet te hacken is, maar lees tot nu toe alleen nog ontmoedigende berichten dat Frsky een eigen bootloader op de XJT module heeft en die firmware is ook geen opensource. Ik vermoed dat ze bij de EU-LBT XJT modules gewoon de bootloader hebben weggelaten en zonder bootloader krijg je geen nieuwe firmware meer op de chip, tenzij je er bijvoorbeeld een ISP programmer op aansluit en precies weet in welke geheugen adressen je de binary moet flashen. Even persoonlijk speculerend zal dat denk ik de manier worden waarop alleen de hoofddealers straks nog de zendmodules kunnen upgraden. Die krijgen de binaries, en het programmeertooltje van FRSky, waarmee dat gedaan kan worden.

    Ik heb inmiddels een mail gestuurd, naar de leverancier om te vragen of die nog een oplossing weet, maar ik verwacht dat ik gebruik moet maken van mijn retourrecht en het Taranis avontuur voor mij stopt alvoor het begonnen is.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2016
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    @alm, Ik denk dat jouw zender dan een XJT module heeft met een bootloader in zijn microprocessor. Bij de zender die ik hier heb vermoed ik dat dat niet zo is. Dat is immers een supersimpele manier om ervoor te zorgen dat de gebruiker de firmware niet meer kan upgraden. Ik doe zelf bij mijn Arduino projectjes soms precies hetzelfde.

    Als ik mijn retourrecht er niet mee verspeel, dan is jouw suggestie wel een goede. Ik ga het de leverancier vragen.
     
  10. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Je kan een backup maken van de firmware en settings en die terugzetten indien nodig. Mijn zender heeft inderdaad de flash-restrictie niet.
     
  11. awap

    awap

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Zelhem
    Heeft Microtechnics geen "oude " nieuwe zender liggen met de 1.8.1 versie? Op zijn site heeft hij nog wel 2 versies vermeld.
    Zijn service is prima en ik weet dat hij meer heeft dan op de site staat. Ruilen lijkt mij geen probleem voor hem?
    Je hebt programmer ervaring lees ik. Met je achtergrond zal het programmeren van een Taranis een HEEL ERG groot voordeel, zijn in vergelijk met de conventionele zenders. Jammer om op dit probleem je Taranis avontuur te laten stranden ;)
     
  12. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    @hmeijdam Lees dit even door: http://www.frsky-rc.com/BBS/viewtop...cdea10b9e62f2863e34ec9564ba08&start=60#p13340

    Van wat ik lees is de D8 mode nooit uit de firmware gehaald alleen ontbreekt de functie in de OpenTX versie waarbij de EU keuze is aangevinkt en in de firmware die FrSky zelf aanbiedt of in de zender heeft gezet.

    Dus maak gewoon een backup van de OpenTX firmware en de configuratie en zet OpenTX 2.1.8 erop zoals eerder aangegeven. Zonder EU keuze download Companion de versie zonder EU-restricties en heb je ook de D8 en LR12 mode weer tot je beschikking (naast D16 mode).

    Met de backup kun je altijd weer terug naar de originele toestand.
     
  13. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    De 1.8.1. versie was alleen in het pult model te krijgen. Ik wil deze Taranis zender als 2e zender voor indoor achtige modellen en combatkistjes gebruiken. Dan vlieg ik liever zonder pult. Eigenlijk gaat het me alleen om de stabiele verbinding van het ACCTS protocol in combinatie met de superkleine en lichtgewicht ontvangertjes. Dat er in dit geval een Taranis met OpenTX omheen zat, was voor mij bijzaak, maar wel leuk om eens mee aan de gang te gaan.

    @alm Om het flashen van OpenTX maak ik me geen zorgen. Daar zal het aansturen van D8 mode nog wel in zitten. Ik ben echter bang dat het uit de firmware van de niet meer te flashen RF (XJT) module is gehaald.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2016
  14. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik begrijp nu min of meer dat je die gewenste ontvangers nog niet gekocht hebt?

    Met de EU versie van de zendmodule-firmware was de D16 mode ook het enige dat erin zou zitten, maar met een niet-EU versie van OpenTX erop bleek het er nog steeds gewoon in te zitten terwijl FrSky aangaf dat het niet meer zou werken. Tussen officiële uitspraken van FrSky en de praktijk zit dus nog wel eens verschil (in dit geval gunstig voor de gebruikers). Aan de ene kant wel logisch omdat FrSky de zenders anders misschien niet meer mag importeren in de EU (en wat je koopt voldoet ook gewoon omdat hun versie van OpenTX die functionaliteit niet heeft). Voor de gebruiker komt het goed uit dat je die functionaliteit dmv een andere versie van OpenTX weer kunt enablen. Het zou me dus ook niet verbazen als de D8 mode gewoon ondersteund wordt door de zendmodule, zeker na wat in het genoemde topic staat dat ik aanhaalde. Maar, je weet het pas helemaal zeker als je het ook daadwerkelijk zelf geprobeerd hebt. ;)
     
  15. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik heb de Taranis B01, zonder flash restrictie. Echter heb ik hier de LBT EU firmware op gezet. Ik heb maar één x8r ontvanger en verder alleen D4,D6,D8 en VM5 ontvangers. Werkt prima mits je de EU optie in companion uit laat staan.

    Zeker het proberen waard dus.
     
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    De eu-lbt versie werkt ook geheel prima met d4d6d8 enz. Tenzij je die nieuwe taranis zonder xjt bootloader hebt
     
  17. thoenderdos

    thoenderdos

    Lid geworden:
    30 apr 2015
    Berichten:
    14
    Ik heb twee weken geleden X9E gekocht bij Microtechnics met LBT (niet flashbare) firmware op de XJT module. In de X9E heb ik opentx 2.1.8 non EU gezet. Ik heb nu de mogelijkheid om de XJT module in D8 mode te gebruiken met D serie receivers (stock,niet geflashed o.i.d), ook de telemetrie werkt.
     
  18. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Mogelijk als mosterd-na-de-maaltijd toch nog even een reactie op dit verschijnsel:

    Als servo's een brommetje vertonen is dit niet direct verontrustend. Uiteraard kost het wat extra stroom (als regel in de ordegrootte van zo'n 50 mA) en wat extra slijtage. Bij kleinere servo's treedt dit vaker op dan bij grotere en bij digitale vaker dan bij analoge. De grootste reden voor dit verschijnsel is spanningsinstabiliteit. Het is echter raar als het verschijnsel zich bij het ene type ontvanger wél voordoet en bij een ander type niet. Bij 2,4 GHz ontvangers is dat ook niet echt te verklaren. Je zou namelijk bij zoiets moeten denken aan jitter op de uitgangen of een te gering oplossend vermogen. Wat het laatste betreft: als de decoder in de ontvanger 1024 stapjes kent is 't ie al nauwkeuriger dan praktisch elke servo, zo niet elke. Jitter in de uitgangen kan eigenlijk ook niet. Dit zou betekenen, dat de decodering van het zendersignaal een zekere onnauwkeurigheid kent. Bij 35 MHz ppm-ontvangers is dit verschijnsel normaal, maar te gering om problemen te veroorzaken, bij een digitaal systeem verwacht je dit in het geheel niet.

    De storing op het filmpje is een ander verschijnsel. Dit is te regelmatig om een externe oorzaak te hebben. De uitslag is steeds naar links en even groot en lijkt ook een tamelijk vast ritme te kennen. Het lijkt alsof de desbetreffende ontvangeruitgang steeds even een iets grotere (of kleinere) pulslengte geeft. Het getalletje, dat de lengte van dit kanaal bepaalt, zou dan door iets anders veranderd moeten worden. Nu ben ik geen software-man, dus hoe en of zo'n verandering mogelijk is weet ik niet. Zo'n los contact in de telemetrie-ingang lijkt mij dan een mogelijkheid.
     
  19. awap

    awap

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Zelhem
    Dat is goed bericht. Kun je bevestigen dat je XJT zendermodule volgens de nieuwe ETSI 1.9.1 norm geflashed is (zie stickertje op de zender ?)? Als dit zo is dan kloppen de eerdere berichten niet dat met ETSI 1.9.1 en OpenTX 2.1.8 de D8 mode is komen te vervallen. En kan HMeijdam toch zijn zender gebruiken als hij de non EU OpenTX versie gebruikt.
     
  20. thoenderdos

    thoenderdos

    Lid geworden:
    30 apr 2015
    Berichten:
    14
    Inderdaad gele sticker met mededeling dat de zend module LBT heeft.
    En op de site van Microtechnics de duidelijke mededeling: RF Firmware NOT Upgradable by user.
    Opentx 2.1.8 NON EU staat geheel los van ETSI 1.9.1 en dus is de D8 mode gewoon aanwezig en werkt volledig met D serie ontvangers (incl telemetrie ! ).
     
    alm vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina