Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Laat ik een poging doen.
    Ik heb begrepen dat de belangrijkste wijziging de verplichting tot LBT (Listen Before Talk) is en dat de firmware in de zendermodules zelf niet meer door de eindgebruiker wijzigbaar mogen zijn. Dat grijpt dus in op de firmware in de zendmodule in de Taranis en de firmware in de ontvanger (die immers ook zender is voor z'n telemetrie). Beide firmwares zijn FRSky firmwares, ze zijn door FRSky aangepast voor gebruik binnen de EU maar maken geen integraal onderdeel uit van OpenTX. De zendmodule interfaced slechts met OpenTX.

    De minimale gevolgen voor OpenTX zijn, dat OpenTX binnen de EU (ETSI V1.9.1) bij de nu verkochte zenders niet meer aan de zendmodule vraagt om gebruik te maken van een niet-LBT protocol (Bijvoorbeeld het D8 protocol). Vandaar dat bij geactiveerde EU optie in OpenTX, het niet meer mogelijk is om D8 als protocol bij je model te gebruiken. Ondanks dat de zendmodule in de Taranis D8 nog wel kan uitzenden (Voor hoelang nog is dan de volgende vraag).
     
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Al die ESTI zaken hebben alleen invloed op de firmware in de zend module. Het staat los van OpenTX.
     
  3. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Dus ik kan alle opentx software gebruiken, zonder risico te lopen dat mijn d8 ontvangers het niet meer doen?
     
  4. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Om de D8 mode te kunnen gebruiken dien je wel in Companion het vinkje EU uit te laten of uit te zetten voor je de firmware laat downloaden. In de EU versie van OpenTX is de D8 mode eruit gehaald als op optie namelijk, ondanks dat de zendmodule deze wel ondersteund.
     
  5. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo lezers
    Ik heb een probleem ..... na veel gesleutel en diverse ontvangers proberen is plotseling de telemetrie opgehouden. Ook met een X8R ontvanger geeft mijn Taranis X9D geen indicatie van de telemetrie. Geen gesproken melding over de ontvangst of het ontbreken daarvan. Op het telemetrie scherm knipperd "no data". Heeft iemand daar een oplossing voor.
    Alvast bedankt, groeten Frans
     
  6. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    De ontvanger ontvangt nog wel de stuursignalen vanaf de zender (dus je kunt servo's laten bewegen)? Misschien handig om te vermelden wat er gedaan is en welke versie van OpenTX er op de zender staat?
     
  7. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Heb je op de juiste manier de ontvanger(s) gekoppeld en niet in een mode waarbij de telemetrie uitstaat ?
    Heb je iets gedaan met een firmware update ?
     
  8. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    @alm: De servo's bewegen perfect. De firmware is kort geleden geupdate naar 2.0.19

    @ Maarten: Ik geloof dat ik de ontvangers in mode 5 heb gekoppeld. De firmware is geupdate, zie hierboven. Ik zou ook niet weten hoe dat terug te zetten is. Moet dat via een oudere Companion versie?
    Alles werkt perfect alleen .......... geen telemetrie data.
     
  9. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    In Companion stel je bij de instellingen in welke features je in de firmware wilt hebben, weet niet wat je daar hebt aangevinkt? Daarna download Companion de firmware met deze opties erin.

    Welke zendmodus heb je gekozen voor de overdracht tussen de zender en ontvanger? Misschien zit daar het probleem zoals Maarten al aangaf? Probeer dat eens op D16 te zetten als nu D8 ingesteld staat.
     
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Misschien de fai modus aangevinkt bij het downloaden van de firmware, dan schakelt ie alle telemetrie uit geloof ik.
     
  11. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    @frans46 ,

    Mocht je nog weten met welke firmware er wel telemetrie ondersteund werd, dan dien je inderdaad de Companion te downloaden, met die firmware !
    http://www.open-tx.org/downloads

    Mocht het dan wel weer werken, dan zou het kunnen betekenen dat de ontvangers niet compatible zijn met firmware 2.0.19
    Zijn de ontvangers ook recent van een nieuwe firmware voorzien ?
    Verder is het ook mogelijk, dat je XJT zender module nog niet de juiste firmware heeft !
    http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=232&file=Firmware-XJT
     
  12. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Firmware 2.0.19 heeft ook gewoon ondersteuning voor Telemetrie en dat een ontvanger niet compatibel is met bepaalde versies van OpenTX heeft uitsluitend te maken met de ontbrekende keuze voor D8 en LR12 in EU versies van OpenTX. Dat is simpel op te lossen door de settings in Companion aan te passen (vinkje EU uitschakelen) en dan opnieuw de OpenTX firmware te laten downloaden en de zender opnieuw te flashen. Ik vermoed echter dat het te maken heeft met de FAI modus waar JapieG het over heeft. Dit is op dezelfde manier op te lossen (vinkje FAI uit, enz).

    Als er niks met de XJT zendmodule en ontvanger firmware is gedaan dan kan dat er niets mee te maken hebben en dan zou de besturing ook niet werken als daar iets verkeerd zou zijn. Niet te veel dingen tegelijkertijd gaan wijzigen als je een probleem op moet lossen, zeker als daar niets aan gewijzigd is. Mocht er wel iets met de firmware voor de XJT module en ontvangers zijn gedaan (bijvoorbeeld upgrade naar de EU LBT firmware), dan zou ik daar vooralsnog even niets mee doen omdat de koppeling tussen zender en ontvanger wel werkt (alleen van ontvanger naar zender werkt nu niet, maar dat kan dus aan de gekozen OpenTX firmware opties liggen).
     
  13. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Ik heb weer veel (en te lang) geexpirimenteerd.
    Inderdaad zit er in Companion - settings twee vinkjes betreffende FAI. Een voor het uitzetten van FAI i.v.m. competitie gebruik en de andere om het kennelijk in het menu aan en uit te kunnen zetten. Maar dat werkt niet bij mij, zie ook verderop.
    Verder gaat de firmware "opentx-taranis-noheli-lua-mixersmon-en.bin" bij mij het beste. De versies al of niet Euro mode 2 geeft veel problemen. Na opstarten moet de battery soms los om uit te kunnen zetten of bij vastlopen.
    Ik heb sterk het vermoeden dat er in de zender module iets defect is geraakt. Ik heb antenne drie weken terug gemodificeert. Een schroefvoet met een 9 dB antenne er op. Na die antenne een keer te hebben vergeten kwam daar een hoorbare melding van. Op dit moment doet die het niet meer. Op het printje van die module is een SWR meter te zien maar de terug melding ....... ontbreekt. Jammer genoeg.
    Het zou kunnen dat mijn ontvanger in die module defect is geraakt en moet daar waarschijnlijk mee verder. Misschien weet iemand een reparatie adres.
    gr. Frans
     
  14. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Je zou nog OpenTX 2.1.8 kunnen proberen, dat is de meest recente en nieuwste firmware, wellicht dat die beter loopt dan de 2.0.19 versie. Wat daarin wel helemaal aangepast is, is de Telemetrie dus dat zal je dan sowieso helemaal opnieuw moeten instellen. Als het hiermee ook niet werkt kun je onderzoek bij een servicecenter overwegen. De adressen hiervoor vind je hier: http://www.frsky-rc.com/support/dealer.php (T9HobbySport, Microtechnics, etc).

    Zou ook weer de originele antenne of gelijkwaardig proberen ipv een antenne met versterking (ofwel meer richtingsgevoelig hierdoor).
     
  15. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    @alm
    Binnen Companion moet je toch zelf de firmware file aanwijzen die je wilt gaan flashen. Dat was de 216 versie, hoger is er nog niet. OpenTX 2.1.8 is trouwens voor de nieuwere 9XE bedoeld. Of ik moet het mis hebben.
    Ik heb een aparte FrSky XJT 16ch Radio Transmitter Module besteld voor op zijn rug. De interne XJT (zender) modul denk ik te kunnen uitzetten. Die kost me als kale module ca. 40 Euro. Bedank voor de info tot nog toe.
    gr. Frans
     
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Je hebt het mis. Ook de gewone taranis draait de 2.1 versie en hoger, maar dan moet je wel de matchende companion 2.1 of hoger installeren. Anders zul je nooit de 2.1 versies te zien krijgen

    2.0.19 is de hoogste versie in de 2.0 branch. Binnen de veel nieuwere 2.1 branch is 2.1.8 de hoogste versie op moment van schrijven.

    Een losse xjt module is een goede optie. Je kunt per model kiezen of je de interne of juist externe module wilt gebruiken (of allebei)
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2016
  17. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Japie.G vindt dit leuk.
  18. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Companion 2.1.8 is bedoeld voor de X9D plus denk ik.
    De firmware wil zich inderdaad rechtstreeks laden vanuit Companion 2.1.8 Helaas krijg ik de foutmelding dat de firmware niet compatible is. Ik heb nog de oude X9D en die slikt het niet.

    Met die externe zender op z'n rug heb ik tevens een plug-bare antenne. Hopelijk gaat dat goed komen.

    gr. Frans
     
  19. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    @frans46 Als je nog de internationale/oude EU firmware in de zendmodule hebt en je de externe module in de EU hebt gekocht zal die zeer waarschijnlijk voorzien zijn van de EU LBT zenderfirmware en dan dien je de X-series ontvangers ook hiervan te voorzien als die nog niet EU LBT firmware in zich hebben. Op zich is dat vrij simpel via de zender zelf te upgraden, mits voorzien van 2.1.x OpenTX. Je hebt een aangepast servo-kabeltje nodig en dan kun je direct vanuit de zender je ontvangers flashen (vermoedelijk terug te lezen een stuk terug in het topic). De firmware is te downloaden vanaf de FrSky website (als het om de X6R of X8R gaat hier: http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=Firmware&down=238&file=Firmware-X8R/X6R).

    Vwb OpenTX upgrade naar 2.1.8: zolang je het goede zendertype instelt in Companion (dus niet de Plus als je geen Plus hebt) dan kun je de melding van niet compatible firmware negeren. Heb dat zelf ook gehad (met mijn X9D Plus).

    Ik vermoed dat je ook nog de Internationale firmware hebt met de originele X9D (niet Plus), dan is het zeker zaak om even terug te lezen hierover.
     
  20. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis

Deel Deze Pagina