Klopt, maar inlopen doe je door hem te gebruiken waarvoor hij gemaakt is, en niet door hem extra te smeren. (maar dat weet jij ook

)
Nou.... om eerlijk te zijn weet ik dat NIET: ik heb een paar jaar lang van tweeslagmotoren de afgewerkte olie moeten opvangen om te analyseren op metaaldeeltjes: Dat was een systeem van Mobil waarbij het mogelijk zou moeten zijn om de cylindersmering "wetenschappelijk verantwoord" tot het minimum te reduceren, waarbij zelfs de kosten van het olieverbruik afgewogen werden tegen de levensduur van de componenten.
Die tests lieten twee dingen zien: overmatig smeren is duurder dan een verhoogde slijtage op de koop toe nemen (praat je toch over een cylindervoering van 60000 euro) maar wat het ook overduidelijk aantoonde, is dat je wel degelijk voor inlopen een verhoogde smering moet toepassen, en daarnaast, dat als je zelfs maar eenmalig kortdurend te schraal gesmeerd hebt, de "running conditions" (zeg maar de 'kwaliteit" van de loopvlakken) zich niet meer herstellen tenzij je weer voor een zekere periode extra smeert....
Nu ging dat uiteraard over heel andere motoren, maar tribologie is tamelijk universeel wat dat betreft....
Ik gebruik 2t olie voor scooters, van bekende merken.
.
Tsja.... HEMA is ook een bekend merk....
Gebruik geen scooterolie, daar worden vaak flitsende etiketjes op geplakt, en de ene is een goede olie, de andere alleen maar een flashy labeltje. Sommigen zijn echt goed, maar je weet nooit welke...
Gewoon naar de motorzaak gaan, en om een goede volsyntheet van een echt merk vragen.
Zodra er halfsyntheet of mineraal op staat, NIET gebruiken, hoe juichend het etiketje op de fles ook is.....
Ikzelf zweer bij Castrol RS, maar er zijn andere goede merken. Je moet dan denken aan de top-segment producten van Shell, Mobil, Bell-Ray, Elf, Agip, Total etc etc. Dat zijn oliebedrijven met eigen raffinaderijen en ontwikkelingslabs.
Gebruik GEEN houwtje touwtje merken als Q8, Bim, TanQ, Tango, of zo, want dat zijn brandstoffen-handelsmaatschappijen die hun smeerolie inkopen waar het het goedkoopst is en onder eigen label doorverkopen.
En dan zoals ik al eerder zei: 1 litertje 1:25 voor de eerste anderhalf uur, kalm aan vliegen, daarna overgaan op 1:40 en losgaan zo je wilt....
Groet, Bert