Nieuwe zenoah ZG231 hoe in laten lopen

Hallo.

Wie weet hoe je een spik splinter nieuwe Titan ZG 231SLH voor een T-rex 600 in moet laten lopen.

Mvg

Rookie smokie

Gewoon net als iedere andere heli benzinemotor volgens mij: 1 litertje 1:25 mengen, en dat opstoken zonder gekke dingen te doen (dus hooveren en rustig rondvliegen). Geen vettere instelling op de naalden, gewoon normaal aftellen tot hij gewoon goed loopt.

Daarna overgaan op 1:40 mengverhouding, eventueel de afstellingen licht corrigeren, en dan kun je doen wat je wilt.....

Sowieso een benzinemotor nooit afmageren tot het uiterste, daar sloop je ze alleen maar mee.

Groet, Bert

Hallo.

Wie weet hoe je een spik splinter nieuwe Titan ZG 231SLH voor een T-rex 600 in moet laten lopen.

Mvg

Rookie smokie

Welke benzine wil je gaan gebruiken ? ga je zelf mengen of koop je kant en klaar ?
On principe hoef je hem niet in te draaien, maar moet je hem niet vol belasten de eerste 5 tankjes.

Inderdaad de oude heeft het begeven, ik was lekker aan het vliegen, en zo ineens vloog de uitlaat eraf, was ook geen aanleiding voor dat dit zou gaan gebeuren.

Maar toen ik was geland en is even goed keek, was de uitlaat van de cylinder afgeknapt. zeg maar even zo, een stuk van de cyinder was afgebroken van de cylinder.
Aan de uitlaat zat nog een deel van de uitlaat poort.

Deze motor was ook al wel al 7 jaar.
Het type van deze is G230 puh, die ik nu gekocht heb is de g231, de opvolger.

Groet

Rookie smokie

Laatst bewerkt:
De benzine meng ik zelf 1 op 4, oftewel 1 op 25.

Je bedoelt 4%.... ;)

Voor een heli is dat veel te vet, en dat verhoogt het trillingsniveau behoorlijk (meer olie => hoger effectieve compressieverhouding). Het verhoogt ook de temperatuur wat, door die hogere compressie, maar ook omdat die motor inwendig feitelijk continue veel te veel olie aan de kant moet duwen.

1:25 is goed voor autootjes waar door het constante accelereren en decellereren hoge toerentallen voorkomen terwijl er (nagenoeg) geen brandstoftoevoer, en dus ook lagere olietoevoer is.
Bootjes moeten zelfs nog meer olie hebben, geloof dat die zelfs 1:15 mengen.
Voor een heli die op constante toerentallen en met veel constantere vermogens draait (het gas staat zelden dicht in de lucht) is de olietoevoer konstanter, en ook de hoge toerentallen komen niet voor. Die 1:25 is dus domweg veel te vet.

1:40 is beter, en veel mensen melden ook met Stihlmix of Aspen 2T rechtsstreeks uit de kan (1:50) geen problemen te ondervinden.

Zelf hou ik 1:40 aan met een goede oliekwaliteit: ik gebruik zelf Castrol RS, maar er zijn zat andere oliesoorten die evengoed of mogelijk zelfs beter zijn.

Groet, Bert

..wat al geschreven:
de motor met goede olie vliegen
(ik vlieg met Aspen en met Aspen olie op 1:40 gemengd)

en dan gewoon zonder gek vliegen,
na 3 - 5 liter loopt die als een naaimachine !~

Groet
Uwe

Wellicht een mooi moment om eens die Aspen te proberen ? Het grote voordeel is dat je de heli niet meer ruikt., en dat er een zeer hoogwaardige olie in zit.

Wellicht een mooi moment om eens die Aspen te proberen ? Het grote voordeel is dat je de heli niet meer ruikt., en dat er een zeer hoogwaardige olie in zit.

Dat, of Stihlmix, da's natuurlijk maar net welke het makkelijkst verkrijgbaar is.
Overigens zijn die twee volgens mij gewoon hetzelfde, want ik kan me niet voorstellen dat Stihl er een raffinaderijtje op na houdt.... :D

Al vind ik 1:50 voor inlopen best wel schraal.... maar ja, Stihl zegt dat dat gewoon kan....

Eerlijk gezegd heb ik daar verder geen ervaring mee, met die Alkylaatbrandstoffen, anders dan dat ik zie dat de buurman zijn bladblazer er uitstekend op loopt.

Groet, Bert

Al vind ik 1:50 voor inlopen best wel schraal.... maar ja, Stihl zegt dat dat gewoon kan....

Groet, Bert

Klopt, maar inlopen doe je door hem te gebruiken waarvoor hij gemaakt is, en niet door hem extra te smeren. (maar dat weet jij ook;))

Naast het hoofdfiliaal van Quartel zit een groot bedrijf in tuinmaterialen, en het personeel rijdt met marders, gewoon met Aspen 2t. Die blokjes hebben het toch zwaar maar ze blijven heel en schoon vanbinnen.

Ik gebruik 2t olie voor scooters, van bekende merken.
Ik zal 1 op 40 gaan mengen, want ja als ie niet vast loopt moet ie gaan lopen als een konijn.
En daarna omhoog.

groet
Rookie smokie

Hoi Bert,

1:50 Aspen is te schraal (volgens mij, voor een nieuwe motor)
daarom mix ik origineel Aspen olie bij tot ...

groetjes van Uwe

trouwens met slechte olie (van de tankstation) heb ik een zenoah uit geschakelt .

Laatst bewerkt:
Ik zal 1 op 40 gaan mengen, want ja als ie niet vast loopt moet ie gaan lopen als een konijn.
En daarna omhoog.

groet
Rookie smokie

Goede olie gebruiken Wessel...... !! en niet van die goedkope rotzooi... maar bijvb zoals al aangeven van Castrol o.i.d.
Ik had hier een nieuwe bladblazer staan en had ook goedkope olie gebruikt en loopt daar niet lekker mee en nu Castrol gebruikt en loopt een stuk beter....goed je ruikt hem wel maarja ik vand dat nu eenmaal horen bij een benzine apparaat.(das mijn mening)
Er zijn hier ook bedrijven in "onze"buurt waar je Stihl mix of Aspen kan halen..en ook de losse olie om hem te mengen naar 1:40

S6
Jeroen

Castrol power RS is een goede, (voorheen Castrol TTS) en die mag je ook eventueel bijvoegen bij Aspen.

Klopt, maar inlopen doe je door hem te gebruiken waarvoor hij gemaakt is, en niet door hem extra te smeren. (maar dat weet jij ook;))

Nou.... om eerlijk te zijn weet ik dat NIET: ik heb een paar jaar lang van tweeslagmotoren de afgewerkte olie moeten opvangen om te analyseren op metaaldeeltjes: Dat was een systeem van Mobil waarbij het mogelijk zou moeten zijn om de cylindersmering "wetenschappelijk verantwoord" tot het minimum te reduceren, waarbij zelfs de kosten van het olieverbruik afgewogen werden tegen de levensduur van de componenten.
Die tests lieten twee dingen zien: overmatig smeren is duurder dan een verhoogde slijtage op de koop toe nemen (praat je toch over een cylindervoering van 60000 euro) maar wat het ook overduidelijk aantoonde, is dat je wel degelijk voor inlopen een verhoogde smering moet toepassen, en daarnaast, dat als je zelfs maar eenmalig kortdurend te schraal gesmeerd hebt, de "running conditions" (zeg maar de 'kwaliteit" van de loopvlakken) zich niet meer herstellen tenzij je weer voor een zekere periode extra smeert....

Nu ging dat uiteraard over heel andere motoren, maar tribologie is tamelijk universeel wat dat betreft....

.
Tsja.... HEMA is ook een bekend merk....:rolleyes:

Gebruik geen scooterolie, daar worden vaak flitsende etiketjes op geplakt, en de ene is een goede olie, de andere alleen maar een flashy labeltje. Sommigen zijn echt goed, maar je weet nooit welke...
Gewoon naar de motorzaak gaan, en om een goede volsyntheet van een echt merk vragen.
Zodra er halfsyntheet of mineraal op staat, NIET gebruiken, hoe juichend het etiketje op de fles ook is.....
Ikzelf zweer bij Castrol RS, maar er zijn andere goede merken. Je moet dan denken aan de top-segment producten van Shell, Mobil, Bell-Ray, Elf, Agip, Total etc etc. Dat zijn oliebedrijven met eigen raffinaderijen en ontwikkelingslabs.
Gebruik GEEN houwtje touwtje merken als Q8, Bim, TanQ, Tango, of zo, want dat zijn brandstoffen-handelsmaatschappijen die hun smeerolie inkopen waar het het goedkoopst is en onder eigen label doorverkopen.

En dan zoals ik al eerder zei: 1 litertje 1:25 voor de eerste anderhalf uur, kalm aan vliegen, daarna overgaan op 1:40 en losgaan zo je wilt....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back