Nieuwe zwever

Ik ben op zoek naar een nieuwe zwever, vlieg op dit moment met een parkzone radian, multiplex parkmaster 3D en een depron diablo 3D.
Nu zoek ik een leuke electro zwever die goed thermiekt en ook nog een leuke snelheid heeft. Wil er mee aan de camping over de velden vliegen.
Hij moet ook flaps hebben zodat ik makkelijk kan landen.
Denk dat de epsilon competition aan deze eisen voldoet of zie ik dit verkeerd?
Welke electro zwevers raden jullie mij aan.
Ik heb natuurlijk geen ervaring met deze grote van zwevers, is dit voor mij te doen of is de epsilon competition te hoog gegrepen.
Kan goed tot zeer goed met mijn andere vliegtuigen vliegen.

Is er mss iemand rond antwerpen die een epsilon competion heeft die ik eens live vliegend kan zien?

Wat denken jullie?

greetz
Vincent

Heb je topic al een paar keer gelezen ;-) en ziet er idd een zeer leuke zwever uit!!
Enkel vraag ik me nog af of hij niet te moeilijk is voor me wil hem namelijk niet direct chrashen. Ik vlieg nu ongeveer 1 jaar en het gaat echt super. Met de 3D kisten kan ik mooie figuren vliegen en hoeveren vlak boven de grond is ook geen probleem, maar weet niet of ik nu ook met die ervaring met de epsilon uit de voeten kan.
Wat denk jij?

Als jij met een motorkist kunt vliegen (en niet alleen hoveren), dan kun je vliegen.

Hooguit zul je een probleem hebben met je zwaartepunt. Mijn ervaring is dat daar bij motor vliegers veel minder op wordt gelet, enerzijds omdat de motor er toch wel voor zorgt dat er snelheid is, anderzijds resulteert een lege of volle tank vaak in een ander zwaartepunt, dus fine-tunen is niet zo zinvol ...
En ja een ander landingsindeling. Je komt niet meer naar beneden 'storten' :confused: ;) maar rustig vliegend met veel ruimte. Als je er de eerste paar keren voor zorgt dat je veel ruimte hebt (groot veld met uitwijkmogelijkheden) merk je gauw genoeg hoe je het moet indelen.

Hoog in de lucht (boven de 25m) verwacht ik niet dat jij een kist zult crashen. Je zult vast wel eens een foutje maken, maar je reflexen kunnen dat best herstellen. Zoveel anders is zweven nou ook weer niet ... :rolleyes:

Gewoon doen, laat je de eerste paar keer coachen door een ervaren zweef-piloot.

Dirk.

Laatst bewerkt:
Hey Dirk bedankt voor je antwoord!!
Nu heb ik nog een vraagje. Ik vlieg met spektrum 2,4g kan ik deze ook gebruiken in de epsilon of moet ik een speciale carbon ontvanger aanschaffen, ivm de carbon in de romp? Heb op dit moment een dx6i maar als de epsilon er komt zal het een Dx7s worden denk ik zodat ik alle functies van de flaps kan gebruiken of gaat dit ook met de dx6i denk het niet hé.

dx6i kan veel (flaps op gear zetten ),maar minimaal toereikend voor de epsilon .

het beslag bij de epsilon goed bekijken en bij twijfel vervangen voor beter materiaal (niet goedkoop doen dus ).let wel op de roerspleten ,desnoods opnieuw met tape vastzetten .
zwaartepunt goed instellen volgens de beschrijving ,levert een goed vliegend toestel op .nu de roer uitslagen ook instellen volgens beschrijving (het is geen 3d dus ook niet de uiterste hoeken in )
let wel dat een zwever wat trager reageert op de roeren dan een 3d vlieger .

Met 6 kanalen kom je er voor het mooie één tekort.
1 gas, 2 aileron links, 3 aileron rechts, 4 hoogte, 5 richting, 6 beide flaps.
Dan kun je ze enkel gebruiken met een y-kabel en dus tegelijk omhoog of omlaag. Mee laten lopen met de ailerons kan dan niet.

En met de carbon romp, moet hier dan zo'n carbon ontvanger in om zeker te zijn van het signaal of lukt het met de gewone ontvanger ook?

Het is geen carbon romp, er zitten stroken carbon in. Daar kun je een gewone ontvanger in gebruiken.

Ik heb er ook een gewone 2,4 ghz ontvanger in zitten. Geen probleem hoor! Mits goed uitgewogen vliegt hij super easy, en met de 4 kleppen vleugel heb je heel veel extra opties en uitdaging in het vliegen!

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

dx6i kan veel (flaps op gear zetten ),maar minimaal toereikend voor de epsilon .

het beslag bij de epsilon goed bekijken en bij twijfel vervangen voor beter materiaal (niet goedkoop doen dus ).let wel op de roerspleten ,desnoods opnieuw met tape vastzetten .
zwaartepunt goed instellen volgens de beschrijving ,levert een goed vliegend toestel op .nu de roer uitslagen ook instellen volgens beschrijving (het is geen 3d dus ook niet de uiterste hoeken in )
let wel dat een zwever wat trager reageert op de roeren dan een 3d vlieger .

@SERGE POT

Wat wil je bedoelen met het beslag bij de epsilon?
Sorry voor deze :newbie: vraag. Dit zal de eerste kist worden die ik zelf bouw, al mijn andere vliegtuigen hier zijn uit foam.

mgv
Vincent

@SERGE POT

Wat wil je bedoelen met het beslag bij de epsilon?
Sorry voor deze :newbie: vraag. Dit zal de eerste kist worden die ik zelf bouw, al mijn andere vliegtuigen hier zijn uit foam.

mgv
Vincent

Met het beslag wordt bedoelt de roerhevels, bevestiging en afwerking van de bewegende delen. Bij deze kist is daar op bezuinigd, wat je bij modellen van Reichard niet hebt. (die overigens hele mooie toestellen heeft)

Ben nu toch weer aan het twijfelen lees in het draadje van de epsilon competition dat er toch heel wat problemen zijn kwa afwerking enz. Aangezien dit mijn eerste kist wordt die ik nog zelf moet bouwen en niemand direct ken met ervaring hierin weet ik niet of dit wel goed komt. Of zijn het maar een paar kleine dingetjes die zelfs ik makkelijk kan oplossen?

Hebben jullie mss nog aanbevelingen ivm een andere zwever die wel zeer goed is afgewerkt en in dezelfde prijsklasse zit?

als je niet heel veel geld wil kwijt zijn, maar toch iets wilt dat vanalles wat kan...
de cumulus 2000 of XXL is een leuke stabiele zwever... kan je perfect elektro maken ....

ik heb de XXL zweefversie, en heb er 2x de clubwedstrijd mee gewonnen tegen F3J kisten/piloten.
de vleugel kan volledig in butterfly. door de flaps kan je de vleugel ook een thermiekstand aangeven.

de 2000 versie heeft enkel rolroertjes, GEEN flaps.
voor +-180 euro heb je een ARF cumulus XXL. (leeg)

De Proxima II... Alleen iets minder span, wel een 4 klepper. (ik ben daar niet zo gevoelig voor, rond de 3 meter is voor mij al leuk, groter is geen pré)

PROXIMA II ARF-E | Elektro-Segelflugzeuge | Flugmodelle | Modelle

Een Sirius zou ook nog kunnen, maar die is wat duurder...

http://www.modellhobby.de/Modelle/F...ionId=&a=article&ProdNr=0610183&t=3&c=31&p=31

Niet dat je gaat denken dat ik Reichard aan het promomoten ben. Maar ik ben erg tevreden over dit merk. (heb meerdere modellen van dit merk)

Laatst bewerkt:
De Proxima II... Alleen iets minder span, wel een 4 klepper. (ik ben daar niet zo gevoelig voor, rond de 3 meter is voor mij al leuk, groter is geen pré)

PROXIMA II ARF-E | Elektro-Segelflugzeuge | Flugmodelle | Modelle

Een Sirius zou ook nog kunnen, maar die is wat duurder...

SIRIUS ARF-E | Elektro-Segelflugzeuge | Flugmodelle | Modelle

Niet dat je gaat denken dat ik Reichard aan het promomoten ben. Maar ik ben erg tevreden over dit merk. (heb meerdere modellen van dit merk)

Iemand van de club heeft een proxima II. De eerste vlucht veranderde in een drama toen de vleugels als een vogel begonnen te fladderen. Wat bleek, de servo's worden bij deze kist (volgens handleiding) gemonteerd met dubbelzijdig tape wat wordt meegeleverd. Tijdens de eerste vlucht kwamen deze los en ontstond er enorme flutter. Met veel inspanning en geluk is de kist vrijwel zonder schade geland.

Dit zegt verder niets over de vliegkwaliteiten van dit model, maar wel over de wijze van montage van onderdelen zoals omschreven in de handleiding. Je zal hier dus even rekening mee moeten houden mocht je besluiten dit model aan te schaffen.

Nou niet om het een of ander, maar ik heb hier 3 kisten, waarvan 2 met beschrijvingen waarbij ik de servo's alles behalve met dubbelzijdig tape vast moet zetten. Enkel bij mijn Alka 13 staat een sugestie om het met dubbelzijdig tape te doen, met de voorkeur voor lijmen met 2K lijm.

Sowiezo is servo's monteren met dubbelzijdig tape vragen om problemen. Zeker met een kist van 3 meter span...

Sowiezo is servo's monteren met dubbelzijdig tape vragen om problemen. Zeker met een kist van 3 meter span...

Voor dit soort afmetingen zou ik het ook niet doen, maar voor kleintjes gebruik ik wel vaak dubbelzijdig tape.

Zij het met een aantal voorbereidingen.
Eerst zorg ik ervoor dat de trek-duw belasting ongeveer in het vlak van de tape ligt.

full

Het heveltje dus aan de kant van de tape.
Door het balsa blokje dat niet boven de servo uitkomt heb je meer ruimte voor het heveltje.
Dan het balsa waar de tape opkomt moet goed glad en schoon zijn, eventueel wat cyano om het te versterken.
En de servo goed schoon maken, waarbij eerst event braampjes weg geschuurd worden.
Goede tape gebruiken.

Het blijft dan altijd goed zitten en is met een mesje zo weer los te krijgen.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Simpeler is om de servo eerst in een stukje krimpkous op te sluiten (krimkous krimpen dus). En daarna de krimkous in de vleugel te lijmen, ik schuur dat stukje krimpkous altijd eerst ruw, en lijm dan met 2K.

Mocht je ooit behoefte hebben een servo te verwisselen/uit te bouwen, dan snij je de krimpkous door en peuter je de servo eruit. Stop een nieuwe (identieke) servo terug, een stuk duc-tape of andere duurzame tape strak over de doorgesneden krimpkous en het zit weer voor jaaaaaren.

Dirk.

Back