Nieuweling lijnbesturing

Hallo allemaal,
Ik vlieg al geruime tijd met rc vliegtuigen, maar door tijd en plaatsgebrek ga ik de overstap maken naar lijnbesturing.

Ik ben al een tijdje geintresseerd in lijnbesturing.

Ik heb hier nog een zeer oud toestel staan, een profiel P-51 mustang.
Heb tevens ook een nieuwe Flite streak besteld van topflite.

Motortjes heb ik genoeg, maar...

Ik verzamel motoren , en heb enkele 'spark ignition' motortjes uit de jaren 30 en 40 . Kan ik deze eventueel ook gebruiken, of zijn deze totaal niet geschikt?

Zou een leuke manier zijn om ze eens wat te laten lopen.

ook enkele dieseltjes enzo.

Op de flite streak zal ik naar alle waarschijnlijkheid een OS of Super tiger monteren, die moet ik nog kopen. Dus indien iemand een .25 OS la heeft liggen voor lijnvlucht, gelieve pb'tje te sturen.

Ik post vanavond of morgen wel even een foto van de Mustang die ik reeds heb.

Ook suggesties waar ik handvat enzo kan kopen is welkom, lijnen heb ik al,
van het merk Sullivan.

Groeten

Hoi Sukhoi,

België kent gelukkig best veel lijnbestuurders. Met name in of bij Genk en Herentals en Verviers ken ik er verschillende. Ik zou je wel met iemand in contact kunnen brengen.

Lijnbesturing is een prima mogelijkheid om leuke oude motortjes 'uit te laten', letterlijk aan een lijntje! Bedenk wel dat 'sparkie's' het niet voor niets hebben moeten afleggen tegen glow's en diesels. Ik denk dat je van een sparkie ongeveer de prestaties mag verwachten van een half zo grote methanolmotor. Dus een 10cc sparkie moet je vergelijken met een 5cc glow. Een diesel daarentegen presteert vaak net iets meer dan zijn soortgenoot op methanol. Ik denk dat een 2,5cc diesel mag worden vergeleken met een 3,5cc glow.

Ik heb zelf weinig ervaring met sparkies, maar weet dat er tegenwoordig mooie compacte electronische ontstekingen en accu's zijn als vervanging van de oude onbetrouwbare en zware spoelen en batterijen. Ook dat was een reden voor de zegetocht van de glow en diesel.

Profile (plankromp-)modellen zijn ideaal om mee te beginnen: bouwt en repareert snel en alles zit aan de buitenkant, dus ultiem verstelbaar.

De FliteStreak is een prima toestel. ARF heeft voordelen, maar ook sommige nadelen. Zo geloof ik dat je de motor moet monteren met klemplaatjes. Het is toch echt beter om boutjes door de motordragers te boren!

Ik heb misschien nog wel een nieuwe OS 25 LA met vaste venturi (maar wel de naald achterop) liggen, daar moet ik voor kijken. Als je geinteresseerd bent moet je me een PM sturen. Van de andere kant kun je best een RC motor gebruiken waarvan je de drossel vast zet in geopende stand. Er zijn dan ontzettend veel tweedehands radiomotoren beschikbaar die korte tijd voor een trainer zijn gebruikt en die dan voor weinig geld worden verkocht.

Handvaten kun je kopen, maar ook zelf maken. Ik heb een mooie tekening voor een zeer geschikt handvat dat bijvoorbeeld door Nederland's topstunter Henk de Jong wordt gebruikt. Als je me je e-mailadres stuurt in een PM kan ik het je toemailen.

Fox, heb je een Pb'tje gestuurd :D

Heb hier ook een Testor cosmic wind vliegtuigje, maar dat ziet er maar speelgoed uit, weet zelfs niet of het kan vliegen :)

Die Cosmic Wind heeft, net als alle andere hardplastic modellen, een te hoge vleugelbelasting.
D.w.z. een te hoog gewicht voor het dragend oppervlak.
Leuk voor op de kast of in een vitrine, maar niet om mee te vliegen.
Alleen degenen die denken dat LB vliegen gebaseerd is op het steen-aan-een-touwtje principe zullen beweren dat zo'n plastic ding 'vliegt'.
Alhoewel je met een 0,8cc motor zeker een vliegend model kunt maken, zijn de grotere vanaf 1,5 cc beter geschikt voor ons klimaat.
Ik vind een .25 eigenlijk te groot voor een eerste model, maar dat is een opvatting, gebaseerd op ervaring, maar geen feit. ;)
2,5 cc vind ik ideaal.

Voor de Flite streak raden ze aan een .20 tot .40 OS la.
Ik vind dit ook redelijk veel als je het vliegtuig op zich bekijkt.
Vandaag post ik een foto van de 'gebouwde' flite streak.

Een PAW .19 past als gegoten op dit model... Messchien een betere( meer 'vintage') oplossing voor de Flite streak.

Heb PAW gecontacteerd, maar nog geen reactie gehad.

Op zich vind ik dat modellen met een 0,8cc cox(-achtig) motortje wel 'vliegen'. Je zult de toestellen namelijk niet met stilstaande motor aan even lange lijnen kunnen rondslingeren. Echter moet je je meestal wel met alleen rondjes vliegen tevreden kunnen stellen. Coxmodellen en alles wat daar op lijkt heeft wel een bepaalde nostalgische aantrekkingskracht. Voor een echte wedstrijdstunter als Bruno is pas sprake van vliegen als het figuren kan vliegen, maar dan zouden de klassen 'speed' en 'teamrace' net zo min vliegen zijn als de coxmodellen, wel met het onderscheid dat speed en teamrace wedstrijdsporten op technisch hoog niveau zijn, en coxspul toch wel naar speelgoed neigt (of IS volgens bepaalde mensen). Coxspul is dus leuk voor de heb of om mee te spelen, maar wordt vrij algemeen toch niet serieus genoeg gevonden. Ik ben zelf overigens vrij spelerig op vlieggebied, en coxspul trekt mij altijd nogal aan ...

Sukhoi, ik heb je de tekening van het Glevum-handvat toegestuurd. Veel succes er mee. En ik zal kijken of ik nog een OS 25 beschikbaar heb. Dat is wel de ideale maat voor een Flite Streak, maar met een 35 of 40 gaat het ook wel, alleen gaat het dan sneller waardoor je (en dat is ook wel weer een voordeel) langere lijnen moet en kunt gebruiken.

Ik ben er van overtuigd dat het met een PAW 19 ook zal willen. Ik ken overigens alleen de PAW 19 die in Engeland in het vintage combat wordt gebruikt. Daar mag je een kogelgelagerde 2,5cc diesel gebruiken, of een 3,5cc diesel met glijlagers. Het laatste blijkt toch sterker dan een kogelgelagerde 2,5cc. Ik weet niet of er ook 3,5cc's (19's) zijn met kogellagers. Als ze die echter hebben zou ik daar wel voor kiezen, liefst met dubbele kogellagers. Die lopen mooier, starten makkelijker, slijten minder snel en kunnen ook meer vermogen ontwikkelen dan een glijlager versie. Je kunt volgens mij rechtstreeks bij PAW bestellen, maar het duurt inderdaad soms een tijdje voor ze reageren. Je kunt dan propellers van 9x4, 9x5 of 9x6 gebruiken (APC's voldoen goed op PAW's), en lijnen van 16-17 meter. Ik zou beginnen met een 9x5 op 17 meter lijnen. Gaat het dan niet snel genoeg kun je kijken of de motor een 9x6 kan trekken en als dat niet lukt de lijnen inkorten tot 16,5 of misschien zelfs 16 meter. Als het met 17 meter lijnen juist te snel gaat (sneller dan iets van 4,6 seconden per rondje) kun je een 9x4 prop monteren.

bij deze even een foto van mijn toekomstige oefenkisten :D

full

Laatst bewerkt door een moderator:
heb ik ook al zitten naar kijken..
Als de vluchten met de flite streak bevredigend zijn, ga ik messchien een nobler kopen

In ieder geval zijn er bij de modelvliegclub in Herentals (MACH) en bij de Limburgse Vleugels in Genk een aantal fanatieke lijnbestuurders lid. Ik zou zeggen, neem daar eens contact mee op. Als er lijnbestuurders in West-Vlaanderen actief zijn zullen zij ze wel kennen en je er mee in contact kunnen brengen.

toevallig ergens mensen die in west vlaanderen lijnbesturing vliegen?

Hallo Sukhoi, mijn naam is Barile Salvatore en ben al zeer lang een fanatieke lijnbestuurder en lid v/d Limburgse vleugels in Genk. Spijtig dat we zo ver uit mekaar wonen, maar wij hebben een zeer interessante website en forum waar je geregeld interessante info vindt over lijnbesturing. Ik raadt je aan eens naar onze site te surfen. Hier het adres:Nieuws. Indien je interesse hebt om zelf te posten laat het mij weten dan laat ik je registreren.

Groeten
Sal

Voor zo'n bedrag zou ik de Flitestreak altijd achter de hand houden. Het is het een prima vliegend model en een zeer geschikte trainer. Een Nobler is wel een prima vliegend model, maar is geen trainer. Je zult er rekening mee moeten houden dat je bij het leren vliegen en aanleren van de figuren meerdere keren zult crashen. Een Flitestreak heeft dan meer kans om heel te blijven of in ieder geval reparabel te zijn, dan een Nobler. Als er wat met je Nobler gebeurt heb je niet zomaar weer voor 30 euro een even goed model als de Flitestreak ...

De flite streak staat in de verkoop, voor maar 30 euro, is nieuw :)

Er is een Nobler onderweg ..

Ik heb het model zien staan onder te koop en zou hem graag van je over willen nemen!
Alleen lijkt het mij niet zo handig om zo'n mode te versturen..... En met de auto heen en weer is ook 500 km. Kom je toevallig wel eens in de buurd van Rotterdam of Leiden??

Voor zo'n bedrag zou ik de Flitestreak altijd achter de hand houden. Het is het een prima vliegend model en een zeer geschikte trainer. Een Nobler is wel een prima vliegend model, maar is geen trainer. Je zult er rekening mee moeten houden dat je bij het leren vliegen en aanleren van de figuren meerdere keren zult crashen. Een Flitestreak heeft dan meer kans om heel te blijven of in ieder geval reparabel te zijn, dan een Nobler. Als er wat met je Nobler gebeurt heb je niet zomaar weer voor 30 euro een even goed model als de Flitestreak ...

Ben niet echt actief meer in LB, maar spreken we dan nog steeds over de originele Nobler? Ik heb hier nog wel ergens een setje bouwtekeningen liggen van het originele model als ik me niet vergis.

Back