Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
@ HansL
Er zijn nogal wat versies van de Nobler, maar de mij bekende tekeningen zijn in ieder geval de volgende:
- in de Model Airplane News gepubliceerd in 1951 of '52
- de oorspronkelijke bouwdoosversie van TopFlite (de zogenaamde Green Box) uit 1957
- de tekeningen die Paul Tupker maakte van de Aldrich Nobler en de Grondal Nobler
- de eigen tekening van de Nobler van Louis Grondal
- de bouwdoosversie van de Gieseke Nobler van TopFlite van midden jaren 70 (die ik ook wel de Blue Box versie noem).
De constructies verschillen nogal van elkaar. De in West-Europa meest bekende versies zijn natuurlijk de bouwdoosversies (de Greenbox en Bluebox versie). De vraag is echter wat de originele Nobler is. De eerste tekening (MAN) week nogal af van het werkelijke model, omdat George Aldrich als ik met goed herinner de specificatie telefonisch had doorgegeven aan degene die de tekening gemaakt heeft. Ook het profiel zal dus afgeweken hebben. De Greenbox versie week ook nogal af omdat Topflite aanpassingen had gedaan in verband met de standaard afmetingen van het balsa en de doos (oa indekking van bovenkant romp in plaats van uitgeholde blokken).
De Nobler die Sukhoi denk ik zal bedoelen is de ARF-versie van TopFlite die rond de eeuwwisseling uitkwam en waarschijnlijk in China is gebouwd. De besturing daarvan is niet geweldig en kan beter worden vervangen en ook de motordragers en meegeleverde tank zijn niet geweldig, maar verder is het een goed vliegende kist.
Dit klinkt naar de Tupker tekening van de 1968 Gieseke Nobler.geen onderdeel van een bouwdoos.
Het is bij mijn weten een versie waarbij de bovenzijde van de romp idd met uitgeholde blokken is uitgevoerd en niet ingedekt met plankjes balsa. Volgens mij - maar dat kan ik straks pas definitief bevestigen - heeft ie een asymetrische vleugelopbouw (binnenvleugel 1 rib langer dan de buitenvleugel)
Nou alweer zo'n jaar of 25....Ik heb hier ooit ns gelezen dat dat toenertijd wel meer gedaan werd (kleinere snelheid, minder lift verhaal), maar dat dat de dag van vandaag achterhaald is...
Mijn eerste pogingen (2006-2008) Motor was eigenlijk net niet sterk genoeg en de regeling te primitief, maar het vloog wel het hele F2B programma -bij goed weer....Ik heb hier alle toebehoren voor CL nog liggen (tuimelaars, handvat, lijnen, ... heb eigenlijk geen idee hoever CL elektro staat vandaag de dag.