Nieuweling lijnbesturing

Ik kom helaas nooit in Nederland. En versturen is onmogenlijk.

Ik denk dat het nog altijd dezelfde nobler is :)

@ HansL

Er zijn nogal wat versies van de Nobler, maar de mij bekende tekeningen zijn in ieder geval de volgende:
- in de Model Airplane News gepubliceerd in 1951 of '52
- de oorspronkelijke bouwdoosversie van TopFlite (de zogenaamde Green Box) uit 1957
- de tekeningen die Paul Tupker maakte van de Aldrich Nobler en de Grondal Nobler
- de eigen tekening van de Nobler van Louis Grondal
- de bouwdoosversie van de Gieseke Nobler van TopFlite van midden jaren 70 (die ik ook wel de Blue Box versie noem).

De constructies verschillen nogal van elkaar. De in West-Europa meest bekende versies zijn natuurlijk de bouwdoosversies (de Greenbox en Bluebox versie). De vraag is echter wat de originele Nobler is. De eerste tekening (MAN) week nogal af van het werkelijke model, omdat George Aldrich als ik met goed herinner de specificatie telefonisch had doorgegeven aan degene die de tekening gemaakt heeft. Ook het profiel zal dus afgeweken hebben. De Greenbox versie week ook nogal af omdat Topflite aanpassingen had gedaan in verband met de standaard afmetingen van het balsa en de doos (oa indekking van bovenkant romp in plaats van uitgeholde blokken).

De Nobler die Sukhoi denk ik zal bedoelen is de ARF-versie van TopFlite die rond de eeuwwisseling uitkwam en waarschijnlijk in China is gebouwd. De besturing daarvan is niet geweldig en kan beter worden vervangen en ook de motordragers en meegeleverde tank zijn niet geweldig, maar verder is het een goed vliegende kist.

@ HansL

Er zijn nogal wat versies van de Nobler, maar de mij bekende tekeningen zijn in ieder geval de volgende:
- in de Model Airplane News gepubliceerd in 1951 of '52
- de oorspronkelijke bouwdoosversie van TopFlite (de zogenaamde Green Box) uit 1957
- de tekeningen die Paul Tupker maakte van de Aldrich Nobler en de Grondal Nobler
- de eigen tekening van de Nobler van Louis Grondal
- de bouwdoosversie van de Gieseke Nobler van TopFlite van midden jaren 70 (die ik ook wel de Blue Box versie noem).

De constructies verschillen nogal van elkaar. De in West-Europa meest bekende versies zijn natuurlijk de bouwdoosversies (de Greenbox en Bluebox versie). De vraag is echter wat de originele Nobler is. De eerste tekening (MAN) week nogal af van het werkelijke model, omdat George Aldrich als ik met goed herinner de specificatie telefonisch had doorgegeven aan degene die de tekening gemaakt heeft. Ook het profiel zal dus afgeweken hebben. De Greenbox versie week ook nogal af omdat Topflite aanpassingen had gedaan in verband met de standaard afmetingen van het balsa en de doos (oa indekking van bovenkant romp in plaats van uitgeholde blokken).

De Nobler die Sukhoi denk ik zal bedoelen is de ARF-versie van TopFlite die rond de eeuwwisseling uitkwam en waarschijnlijk in China is gebouwd. De besturing daarvan is niet geweldig en kan beter worden vervangen en ook de motordragers en meegeleverde tank zijn niet geweldig, maar verder is het een goed vliegende kist.

Ik zal ze vanavond ns opsnorren... de bouwtekeningen die ik heb liggen (2 stuks, 1 van de vleugel en 1 van de romp) zijn geen onderdeel van een bouwdoos.

Het is bij mijn weten een versie waarbij de bovenzijde van de romp idd met uitgeholde blokken is uitgevoerd en niet ingedekt met plankjes balsa. Volgens mij - maar dat kan ik straks pas definitief bevestigen - heeft ie een asymetrische vleugelopbouw (binnenvleugel 1 rib langer dan de buitenvleugel)

Ik heb hier ooit ns gelezen dat dat toenertijd wel meer gedaan werd (kleinere snelheid, minder lift verhaal), maar dat dat de dag van vandaag achterhaald is...

Ik heb de Nobler nooit zelf gebouwd, ben nooit verder geraakt dan een Mercury Marvin coor 1,5 cc diesel (maar dan uitgerust met een OS 10 FP), daarna ben ik naar RC overgestapt (zo'n 20 jaar geleden)

geen onderdeel van een bouwdoos.

Het is bij mijn weten een versie waarbij de bovenzijde van de romp idd met uitgeholde blokken is uitgevoerd en niet ingedekt met plankjes balsa. Volgens mij - maar dat kan ik straks pas definitief bevestigen - heeft ie een asymetrische vleugelopbouw (binnenvleugel 1 rib langer dan de buitenvleugel)
Dit klinkt naar de Tupker tekening van de 1968 Gieseke Nobler.
De Blue Box is geinspireerd op de 1972 versie.

Ik heb hier ooit ns gelezen dat dat toenertijd wel meer gedaan werd (kleinere snelheid, minder lift verhaal), maar dat dat de dag van vandaag achterhaald is...
Nou alweer zo'n jaar of 25....
Gewoon symmetrische vleugels bouwen en balanceren op de buitenrand van de romp.[/QUOTE]

Bedoeling van de langere binnenvleugel was dat die door meer lift te genereren het gewicht en de weerstand van de lijnen zou compenseren. Bruno heeft gelijk. De praktijk is al decennia om gewoon symmetrische vleugels te gebruiken en daaruit blijkt dat je modellen daarmee (als je weet wat je doet natuurlijk) keurig recht en symmetrisch (dat wil zeggen, ook recht als je ondersteboven vliegt) kunt laten vliegen.

Aldrich gebruikte altijd uitgeholde blokken voor de boven- en onderkant van zijn Noblers. Omdat blokken voor de bouwdozen te zwaar en duur waren gebruikte Topflite 1/16" balsa over rompspanten. Naar ik meen, maar dat weet Bruno denk ik beter, moest je de rompbovenkanten bij de Greenbox-versie er zelf overheen buiten. De Bluebox (Gieseke-versie) had voorgevormde 'shells' in de bouwdoos zitten, die er helaas nogal eens gebarsten uit kwamen.

Hans, je stelt echter dat het geen bouwdoostekeningen zijn. Hoe weet je dat? Het beste lijkt mij de tekeningen te identificeren aan de hand van wat er op staat langs de randen of in de hoeken. Als er Topflite op staat is het toch een bouwdoostekening. Als er MAN op staat is het de originele tijdschrifttekening. Als Tupker de tekeningen heeft gemaakt staat dat er ook duidelijk op. Als de bijschriften in het frans zijn is het een originele tekening van de Grondal Nobler.

Ik ben ondertussen op zoek gegaan naar de tekeningen waar ik dacht dat ze zouden moeten liggen, maar heb ze niet onmiddellijk terugevonden.

Ik ben 99% zeker dat ik ze nog ergens heb liggen, het zal iets langer duren voor ik ze terugvind.

Ze zijn geen onderdeel van een bouwdoos omdat er nooit een bouwdoos geweest is. Ik ben er zeker van dat de rug van de romp in uitgeholde blokken is uitgevoerd omdat ik een paar jaar geleden met het idee speelde om hem alsnog te bouwen. Ik heb hier alle toebehoren voor CL nog liggen (tuimelaars, handvat, lijnen, ...).

Maar omwille van tijdsgebrek is het er uiteindelijk nooit van gekomen.
Ondertussen vlieg ik uitsluitend nog elektro (RC)... heb eigenlijk geen idee hoever CL elektro staat vandaag de dag.

Ik heb hier alle toebehoren voor CL nog liggen (tuimelaars, handvat, lijnen, ... heb eigenlijk geen idee hoever CL elektro staat vandaag de dag.
Mijn eerste pogingen (2006-2008) Motor was eigenlijk net niet sterk genoeg en de regeling te primitief, maar het vloog wel het hele F2B programma -bij goed weer....
full
full

full
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil ook in dit gedeelte van het forum een oproep doen aan mensen die nog nieuwe of gebruikte dieselmotortjes bezitten, en deze graag zouden verkopen.
Ik ben namenlijk op zoek naar diesel motortjes, merk en type doen er niet toe, zolang ze nog lopen ;) .

Heb je iets liggen, stuur gerust een pb'tje , dit alles tegen vergoeding natuurlijk, dus ook even vraagprijs vermelden :)

Alvast bedankt, Barry

Back