nieuweling zoekt info

hallo,
heb al een hele tijd hier lopen zoeken. maar kan niet echt suer veel vinden.
ik zoek een nieuwe zeilboot. voor een aangename prijs.
zelf zat ik te denken aan de micro magic race voor 139,00 euro. of de Kyosho Sea Dolphin 770 voor 129.00 euro.

zender en ontvanger+servo's heb ik wel van mijn auto.
maar wat moet er dan nog bij?alleen een ontvanger pack en lader?

en weet iemand ook hoe je die boten precies moet bouwen?tuurlijk snap ik dat er een bouwverslag bij zit. maar of het alleen schroeven is of lijmen enz..

dank :!:

rick

Rickky:
Alle info over de Micro Magic vind je hier: http://www.micromagic.nl/forum/
Genoeg info om een week te lezen, echter nog niet zoveel over de RMM (Racing Micro Magic). (deze dan ook nog maar net uitgeleverd)

Over de Sea Dolphin weet ik niet zo gek veel, behalve dat het niet zo'n kaskraker is geworden als de Micro Magic.

Persoonlijk zou ik zeggen: ga voor de 'gewone' Micro Magic.
De redenen:
Het bootje wordt van masttop tot kiel helemaal beschreven, onderzocht, voorgekouwd, verteerd en weer uitgepoept op het Micro Magicforum.
ALLES ervan is bekend, en voor alle problemen die je tijdens de bouw tegen zou kunnen komen, is een oplossing. Meestal meerdere.
Maakt het qua snelheid veel uit met de RMM? Persoonlijk denk ik het niet.
De RMM is qua 'looks' iets moderner, maar ook dat is aan mode onderhevig.
De gewone MM is echter momenteel, vanwege de opkomst van de RMM, een stukje in prijs gedaald.
Belangrijk voor je portefeuille.

Voor je MM heb je qua elektronica nodig:
Zender (2 kanaals) + ontvanger, netjes op de 27 of 40 mHz natuurlijk.
2 servo's, waarvan ik er één iets sterker zou kiezen t.b.v. de zeilen. Roerservo kan een standaard servo zijn.
4 AA-type NC- of NIMH-cellen en zo'n batterijhoudertje voor die cellen t.b.v. je ontvanger
Een waterdichte 2-standenschakelaar, om je model aan te kunnen zetten zonder de kuip te hoeven openen. (wel zo prettig bij fris weer en "kouwe klouwe")

Als extra een carbon mast. De alu mast voor de MM is tweedelig en dat blijkt in de praktijk een nadeel te zijn.
Enfin... Kijk maar eens op de MM-site. Succes met je keuze!

Kijk ook even naar http://www.modelzeilen.nl/ en via die site naar het Sphirforum!
De Saphir is net even wat groter en loopt daardor wat mooier en realistischer door het water. De Saphir heeft het uiterlijk van een wat klassiek gelijnd jaren 80/90 zeiljacht.
Een fijne boot om mee te varen, wel weer net even iets duurder.

Ik heb ook nog een vraagje,
Ik ben nu bezig met mijn neef aan een boot van 1m 8, we willen de Robbe Futaba attack als zender nemen, maar welke sailwinch zouden we dan gebruiken? We willen graag een winch die goedkoop is, maar toch sterk genoeg is om de zeilen aan te trekken.

Groeten Alex

Dan zou ik gaan voor de Hitec 785 HB, deze kan 1 m2 zeil bedienen bij 6V.

Je hebt ook nog een kleinere 725 HB, deze is iets goedkoper en kan ong. 0,6 m2 bedienen.

Hier een link met plaatje.
Hitec zeilwinch

En om terug te komen :ontopic:
Zou ik gaan voor de gewone MM (Oud model), ik volg hier Roel hiermee op.
De RMM is nog lang niet uit zoals gezegd, maar is ook geen beginners bouwbootje.
Hier moet over nagedacht worden hoe ge ze bouwt, de MM is stukken simpler te bouwen
al zeg ik het zelf.

Ik zou ook voor de MM gaan!
Heb hem aan het begin van deze zomer gebouwd en echt onwijs veel plezier van gehad.
Is niet moeilijk te bouwen maar je zet wel je eigen boot in elkaar wat zowiezo erg leuk is.
Niet duur en heel erg veel plezier (zelfs mijn moeder vind het leuk, haha).
Moet wel zeggen dat ik ondertussen alweer een grotere boot erbij heb gekocht.
Maar dit meer omdat ik het een super hobby vind.

Succes met je keuze,

Bart Jan

Een micro is inderdaad niet moeilijk om te bouwen, en met het forum wordt het inderdaad een eitje 8)
nog bedankt voor de info over de sailwinch.
Groetjes Alexander

let op met die winch.
Je kan het aantal omwentelingen niet op de winch zelf instellen,dus kan je problemen krijgen met je schootweg.
Ik gebruik deze winch in combinatie met een computerzender waarop het aantal omwentelingen wel instelbaar is; Graupner MC12.

Back