Nieuwkomer

Hoi,

Sedert vorige week is de interesse gekomen voor RC trucks. Ik was beelden aan het bekijken van een liebherr hijskraan en was onder de indruk dat in miniatuur hydraulique mogelijk was + nog tal van opties waarvan ik ging achter over zitten. Ik heb toen ik klein was (20j terug) al in aanraking gekomen met een RC truck maar was allesbehalve wat ik nu zie!
Zelf heb ik nog een RC boot op nitro bestuurd maar door schrik op zinken verkocht. Achteraf een 3D plane maar door dezelfde reden heb ik nooit durven opstijgen + had de ervaring niet :rolleyes:.

Wegens ik thuis ben van een kleine ingreep heb ik mij volledig kunnen verdiepen in de geheimen van rc truck! Zo waren mijn eerste indrukken al over het realistisch vertrekken van de truck en het geluid mijn eerste problemen waar ik een oplossing ging voor zoeken construeren. Tot gisteren avond las ik hier de thread van marten77 die voor mij al zeker een oplossing was. Ik heb hem alvast een Pb verstuurd!

Zelf ben ik nog niet in het bezit van een truck daar ik nog de opties en dergelijke aan het bekijken ben. Mijn eerste gevoel gaat naar scania 6 x 4 of de nieuwe MAN van Tamiya.
Ook bezit ik een grauphner X412 6ch 40Mhz zender met Vmix. Zal deze het nodige kunnen doen 'voorlopig' om een RC truck aan te sturen? Voor zover ik lees wel maar toch graag info van de kenners hier.

Mvg
Andries

Voor de truck simpelweg te laten rijden heb je 3 kanalen nodig ;) 1 voor te sturen, 1 voor de gas en 1 voor te schakelen ;)

Over het vertrekken, een andere motor is hierbij een grote hulp! Kijk eens rond naar echte truck motors, bv Carson Poison Truck, Carson Venom Truck, LRP Truckpuller (2) , ...

Ik ben momenteel bezig met een tweedehands truck te restaureren ( onderdelen ontbreken en de kleinzoon van de persoon waarvan ik hem gekocht heb is er een paar keer tegen de kast mee gereden)
Een nieuw bouwpakket is zeer handig aangezien je dan meteen alle onderdelen hebt :p

Ivm met het geluid: de MFU van tamiya heeft een geluid en lichtunit, wanneer je deze koopt heb je geen aparte regelaar meer nodig ( deze zit hierbij in)

Veel Succes ermee!

mvg
Jan

Voor de truck simpelweg te laten rijden heb je 3 kanalen nodig ;) 1 voor te sturen, 1 voor de gas en 1 voor te schakelen ;)

Over het vertrekken, een andere motor is hierbij een grote hulp! Kijk eens rond naar echte truck motors, bv Carson Poison Truck, Carson Venom Truck, LRP Truckpuller (2) , ...

Ik ben momenteel bezig met een tweedehands truck te restaureren ( onderdelen ontbreken en de kleinzoon van de persoon waarvan ik hem gekocht heb is er een paar keer tegen de kast mee gereden)
Een nieuw bouwpakket is zeer handig aangezien je dan meteen alle onderdelen hebt :p

Ivm met het geluid: de MFU van tamiya heeft een geluid en lichtunit, wanneer je deze koopt heb je geen aparte regelaar meer nodig ( deze zit hierbij in)

Veel Succes ermee!

mvg
Jan
hee

@jan
nee , 2 rijden en sturen.
versnellingsbak is een optie.

succes he in de modeltruck wereld.

groetjes erik:cool:

zender

Als beginner heeft hij toch reeds een zender,waarom zou men als beginner direct onnodige kosten maken .Uitbreiden kan altijd nog.Het lijkt of geld geen rol speelt.
vr.gr.adrie

@ erik v8: je hebt inderdaad gelijk, schakelen is een optie mijn excuses ;)

inderdaad, een dure zender van in het begin hoeft niet ;)
hoewel de F14 voor 104 euro al verkrijgbaar is wat wel goed meevalt vind ik persoonlijk ;)

beginner

voor de motor zou ik kiezen voor een poison van carson. hele leuke motor voor een hele leuke prijs ( op de beurs in karlsruhe lag hij voor 9 euro ) voor de m.a.n zal je nog even moeten wachten. deze zal in april pas uit gaan komen. zelf ben ik meer een scania type. ik vin dat je met een scania net iets meer kan als met een m.a.n, maar ik moet wel zeggen dat ik de m.a.n ook een zeer mooie auto is. de details zijn beter dan bij de scania en met wat aanpassingen kan het een hele dappere auto worden.

gr pieter

De Carson Poison is inderdaad een goede motor. Als je iets meer kracht wil kan je de Carson Venom Truck motor nemen, daar heb ik ook veel goeds over gehoord en momenteel wacht ik ook op mijn exemplaar.

Tot gisteren avond las ik hier de thread van marten77 die voor mij al zeker een oplossing was. Ik heb hem alvast een Pb verstuurd!

Zelf ben ik nog niet in het bezit van een truck daar ik nog de opties en dergelijke aan het bekijken ben. Mijn eerste gevoel gaat naar scania 6 x 4 of de nieuwe MAN van Tamiya.
Ook bezit ik een grauphner X412 6ch 40Mhz zender met Vmix.

Hoi Andries,
als eerste welkom bij de truckers.:)

Naar mijn mening heb je een heel goede keuze gemaakt voor de USM-RC geluids module in combinatie met de ESC van Marten.
Heb zelf een MFU in mij truck, maar ben daar niet echt tevreden over.
Ook qua kosten verhouding is dit denk ik een goede keus.

Voor mijn volgende project ga ik ook gebuik maken van de zelfde optie die jij nu hebt gekozen.
Net iets realistischer en makkelijker uit te breiden dan de MFU van Tamiya.

De truck's waar je je oog op hebt laten vallen zij beide heel mooie uitvoeringen en bieden beide voldoende mogelijkheden om deze naar je eigen inzicht en smaak aan te passen.
Denk dat je nog een moeilijke beslissing krijgt bij de definitive keuze welke je gaat bouwen. :lol:

Wat de zender betrefd, Adrie en andere gaven dit ook al aan, deze zender met 6 kanalen is zeker genoeg voor het begin.
Een uitgebreidere zender kan later, als de truckbouw je bevalt, altijd nog.;)

Veel succes met de bouw van je truck.

Hallo Andries,

allereerst ook welkom op het forum.

Deze keuze om met een Scania of de nieuwe MAN TGA te beginnen is een goede.;)

Persoonlijk zou ik zelf voor de Scania gaan omdat er voldoende accessoires voor beschikbaar zijn. Denk aan Topline dak, spiegels, wielnaven, noem maar op, je kan hem dan mooi aankleden.

De MAN is zeker niet de mindere (zoniet nog mooier) :mrgreen: maar er zijn momenteel weinig of geen accessoires voor beschikbaar.
Dit zal overigens wel snel gaan veranderen als de MAN eenmaal verkrijgbaar is.
Het zal zeker een topper gaan worden in de verkoop net als de Scania 470/620 modelllen.

MVG,

Timmi.

m.a.n

er zijn al plannen om een hoog dak van de m.a.n te gaan maken heb ik vernomen. daarnaast zullen ook de v8 velgen gaan komen en de v8 uitlaat. dan zal de m.a.n wel een hele dappere auto gaan worden.

Hoi,

Ik heb nog wat vragen:

- wanneer kies je voor een trekker 6 x 4 en wanneer 4 x 2
- ook heb ik al gezien dat men soms een lang chasis heeft en soms een kort chasis wat is hier de reden voor.

Ok mensen ik ben niet echt op de hoogte hiervan maar ik leer graag bij. Is dit om esthetische reden dat iemand een 6 x 4 koopt of koop je dit omdat je internationaal gaat rijden? Als ik beetje redeneer zou ik gaan denken voor zwaar transport maar als ik dan ga kijken op de autosnelweg dan is de 4 x 2 toch sterk vertegenwoordigd tov de 6 x 4.

mvg
Andries

hallo allemaal,

De meeste mensen hier op het forum bouwen de auto na van een echte vrachtwagen die 1:1 bestaat.
Ik denk dat dat de beste reden is.

Ik zelf vind een 6x4 ook mooier als een 4x2. Daarom gaat mijn sk ook nog omgebouwd worden.

Sucses met je keuze.

Groetjes Mitchell.

Hoi,

Ik heb nog wat vragen:

- wanneer kies je voor een trekker 6 x 4 en wanneer 4 x 2
- ook heb ik al gezien dat men soms een lang chasis heeft en soms een kort chasis wat is hier de reden voor.

Ok mensen ik ben niet echt op de hoogte hiervan maar ik leer graag bij. Is dit om esthetische reden dat iemand een 6 x 4 koopt of koop je dit omdat je internationaal gaat rijden? Als ik beetje redeneer zou ik gaan denken voor zwaar transport maar als ik dan ga kijken op de autosnelweg dan is de 4 x 2 toch sterk vertegenwoordigd tov de 6 x 4.

mvg
Andries

Hallo Andries,

Wannneer een 4x2, wanneer een 6x2 trekker ?

Dat er steeds meer drie assige trekkers op de weg komen, heeft te maken met de aslast verdeling.
Tegenwoordig wordt daar streng op gecontroleerd.

Maar inderdaad zijn de 2 assige trekkers nog in de meerderheid.
Hier lossen ze de aslastverdeling vaak weer op door er een 4 assige trailer achter te hangen of een 3 assige trailer waarvan de 3 assen wide spride verdeeld onder de trailer staan.

Een 2 assige trekker met een drieassige trailer heeft ook weer te maken hoeveel vracht men vervoert.

Maar alle drieassige trekkers zijn geen 6x4, maar meestal 6x2

6x4 trekkers worden meestal gebruikt voor het zwaardere werk, hebben meestal bladvering en dubbellucht met pendelas vering.

6x2 trekkers zijn er in verschillende uitvoeringen :
Met een meesturende voorloopas
Met een meesturende naloopas
Maar alle naloopassen zijn niet meesturend, dan wordt het een sleepas genoemd.

I.v.m. de gewichtsbesparing zijn er ook nog baby voorloopasjes, (stepwieltje genoemd), deze zijn meestal niet meesturend.

Kieperuitvoering trekkers zijn soms 6x6, dus alle assen aangedreven.

Ook zijn er nog low deck trekkers, deze worden meestal gebruikt voor volume transport.
die zijn er in 4x2 of 6x2 uitvoeringen, ook weer in voorloop of naloopassen.

Korte en lange trekkers ??
Dit heeft weer te maken met maximale lengte van trekker trailer (trailer 13.60meter)

De 4 assige en de 5 assige zwaartransporttrekkers is weer een heel apart verhaal !

Hopelijk is het bovenstaande een beetje duidelijk voor jou.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Klaar en duidelijk! !
Nu weten we dit ook weer. Bedankt om de tijd die je erin gestoken hebt.

mvg

@Andries, bedankt voor het stellen van je vragen over de as verhouding van de trekkers.
Wist hier ook niets vanaf.

@Piet, ook namens mij bedankt voor je duidelijke antwoord op de vragen van Andries.
Heb hier weer een hoop van bijgeleerd. :D

Hoi,

Nog een vraagje:

Ik heb hier nog een LiPo batt liggen van 350mAh. Kan ik daar iets mee aanvangen voor 1 of ander iets te sturen?? Verkopen is ook een optie...
De motor ermee aandrijven zeker al niet...
Ook heb ik 3 servo's nog liggen type XT micro Blue 1kg/cm. Kan ik hier nog iets mee aanvangen?? Stuurinrichting denk ik dat er wat meer dan 1kg zal nodig zijn om de wielen te kunnen doen bewegen als ik zie wat het gewicht van het voertuig is rekening houdende met de wrijving van de banden...
Eventueel koppelhaak voor aanhanger?? Servo voor versnellingsbak??

Ik hoor het wel.

Mvg
Andries

Mvg
Andries

Back