Dag Frank (lol, ik ken al enkele "de frank"s)
1e tip heb je al goed opgepikt: begin bij een club. Welke club heb je op het oog? Modelvliegen leer je al doende en onder begeleiding. Het aantal piloten die zichzelf leren vliegen hebben zonder veel schade is gering.
2e tip: eerste toestel? Tweedekkers zijn mooi en hebben iets apart maar ik zou er toch maar niet mee beginnen. Je hebt vast volgend draadje al gelezen:
welk-vliegtuig-om-mee-te-beginnen
Er zijn er heel veel die beginnen met een Bixler of Easystar en daar hun eerste stapjes meezetten. De Funman is ook wel bruikbaar hiervoor maar dan wel onder begeleiding want die vliegt al iets "levendiger"
3e tip: simulator! Het is niet te vergelijken met echt vliegen maar toch kun je heel wat leren op een simulator vb. de oriëntatie van het naar je toe vliegen. Let wel op: op een sim kun je behoorlijk veel kwalijke dingen aanleren ook. Dus de combi simulator met live vliegen onder begeleiding is een winner.
4e tip: zender! Kies een zender die past binnen je budget maar vermijd de "goedkope" brolzenders. Er zijn heel wat beginnervliegtuigjes te koop die een zender mee in de doos hebben maar meestal is dit dan maar enkel bruikbaar voor dat vliegtuigje. En is het dus relatief duur. Kies voor een besturingssysteem van een bekende leverancier en ga voor (minimum) zes kanalen.
Spektrum, Futaba, Graupner, ze bieden allemaal een degelijke basiszender met zes kanalen aan voor een betaalbare prijs.
Kijk op je club wat de instructeurs gebruiken van merk. Zo kunnen ze een verbinding leggen tussen jouw en hun zender om tijdens de vlucht over te nemen (trainerlink).
Bekijk ook zeker de mode. De mode duidt aan wat de functie is van iedere stick. Meest gebruikt zijn mode 1 en mode 2. Google dit even. De meeste piloten die ik ken zijn mode 1, ikzelf ben een mode 2.
Dit is een belangrijke keuze want het sturen met de sticks wordt een automatisme die je zeer moeilijk kunt afleren (stel bvb dat je ontkoppelingspedaal bvb rechts zou zitten ipv links, hoe zou dit de eerste keer voelen denk je? Tenzij je hiermee leren rijden hebt)
En onthoud vooral: leren vliegen doe je met vallen en opstaan. Soms heb je een tegenslag, maar onder begeleiding kan (bijna) iedereen leren vliegen.
Succes in deze hobby/passie!