Nieuwste Hyperion Extra 330

Goedenavond modelbouwers,

na bijna 2 maand van moeizaam wachten was het dit weekend eindelijk zover, mijn zoons nieuwste model kon vliegen :D.
Hij is morgen jarig en wilde graag een nieuw vliegtuig waar hij lekker mee los kon gaan, zijn keuze viel op de Extra 330 van Hyperion. Deze was te bestellen bij een technische RC winkel in Zoetermeer. Omdat de fabrikant net het oude model eruit had gedaan en de nieuwe een tijdje op zich liet wachten kwam de bestelling niet eerder. Maar hij was het wachten waard!

Toen de doos binnen was eerst alles uitgepakt en goed bekeken. Mooi model en erg compleet. De romp, vleugels en roeren zijn netjes gebouwd en erg strak bespannen met Oracover. Dit model is uitsluitend met motor te bestellen. Deze motor is speciaal voor hem gemaakt om er de beste prestaties uit te halen.
Het enigste wat je zelf moet aanschaffen zijn een propeller, spinner, regelaar, Lipo's, servo's en ontvanger. Er is ruimte genoeg om alles netjes in te bouwen.
Ik heb het rustig aan gedaan en met 2 avondjes bouwen zat alles erin, ik schat zo'n 3 a 4 uur werk.
Als laatste vanmorgen de bijgeleverde stickers erop geplakt en toen was hij klaar voor zijn maiden, het resultaat:

GroteFoto-ZO7IJK4S.jpg

GroteFoto-YCW6SDBF.jpg

Toen vanavond vroeg de wind iets ging liggen zijn we naar onze stek gereden en alles startklaar gemaakt. Ondanks dat de boer het gras net gemaaid had besloten we toch om via de verharde weg te starten. Nick had al eerder een beetje rond getaxied en alles reageerde naar behoren. Ook de reikwijdte test was goed.
Nick was redelijk zenuwachtig, maar hij zette toch het gas erop en met nog geen 5 meter kwam hij netjes los. En wat we allebeide al dachten..... wat een power !! :p.

GroteFoto-GD6CIWI6.jpg

GroteFoto-CW4E8BSM.jpg

GroteFoto-XIJYBNLI.jpg

We hadden de roeren allemaal neutraal gezet en na 2 tikjes ''down'' en 1 tikje ''rechts'' vloog hij strak zijn rondjes.
Dit model is door zijn grote roeruitslagen niet gemakkelijk te vliegen en reageert op elk stuurcommando heel erg snel en heftig, maar dat is ook de bedoeling van deze kist....

GroteFoto-7BFBECWZ.jpg

GroteFoto-OHANUROB.jpg

GroteFoto-NFWEM4VO.jpg

Na een minuut of 10 met diverse loopings en rollen heel voorzichtig de landing ingezet met eerst maar een 2tal circuitjes vliegen om te kijken hoe langzaam hij binnen wilde komen, viel erg mee.
Toen het gas eraf, uitmelken met hoogte en netjes rustig op het gras neerzetten. Het ging allemaal soepel maar door zijn kleine wieltjes en het toch nog hoge gras ging hij over de kop en kwam zacht op het richtingsroer terecht. Niets aan de hand, hij kon het hebben.
De gelukkige eigenaar en piloot vlak na zijn geslaagde maiden:

GroteFoto-DW7B4TWD.jpg

Al met al was het een zeer geslaagde maiden en na 3 accu's leeg te hebben gevlogen zijn we voldaan huiswaarts gekeerd.
Het commentaar van Nick: WAT EEN KIST!!
Hij is nog lang niet zover dat hij alles uit het model kan halen dat er in zit maar dat komt nog wel, hij wordt morgen pas15 jaar oud.........

Groeten van een erg trotse vader!

Paul.

Laatst bewerkt:
Als hij door de grote roer uitslagen erg snel en zenuwachtig reageert dan moet je er wat extra expo op zetten.

Dan behoudt je de uitslag maar vliegt het wat natuurlijker en niet zo schokkerig.

Gefeliciteerd met de maiden....

Inderdaad een mooi model wat je op je gemak moet opbouwen.
Let ook op de invalshoek van de vleugel; die is niet zo mooi gedefiniëerd bij de mijne zodat de vleugels verschillende hoeken kunnen krijgen. Dit heb ik opgelost door met de houten afstand-ringen (die eigenlijk voor de motor zijn) het gat voor de carbon borgpennen vast te leggen.

De handleiding geeft 3 mogelijkheden om de roer-uitslagen in te stellen.
Zelf ben ik begonnen met de kleinste uitslag en onder de dual-rate de middelgrote uitslagen. Voor de 3D instelling heb ik op mijn zender niet zo gauw ruimte.

Ik heb tot nu toe alleen de kleine uitslagen gebruikt en het zwaartepunt vooraan gelegd; dit is meer dan genoeg voor aerobatics-plus.

Alleen jammer van de kleine wieltjes; bij de eerste landing heb ik de spaken gebroken. Nu zitten er 65mm wielen op; de wielkapjes passen niet meer, dat is jammer. Maar het taxiet en landt een stuk prettiger.

Het is een heerlijke kist waar je nog heel veel plezier van kunt hebben..

Inderdaad een mooi model wat je op je gemak moet opbouwen.
Let ook op de invalshoek van de vleugel; die is niet zo mooi gedefiniëerd bij de mijne zodat de vleugels verschillende hoeken kunnen krijgen. Dit heb ik opgelost door met de houten afstand-ringen (die eigenlijk voor de motor zijn) het gat voor de carbon borgpennen vast te leggen.

De handleiding geeft 3 mogelijkheden om de roer-uitslagen in te stellen.
Zelf ben ik begonnen met de kleinste uitslag en onder de dual-rate de middelgrote uitslagen. Voor de 3D instelling heb ik op mijn zender niet zo gauw ruimte.

Ik heb tot nu toe alleen de kleine uitslagen gebruikt en het zwaartepunt vooraan gelegd; dit is meer dan genoeg voor aerobatics-plus.

Alleen jammer van de kleine wieltjes; bij de eerste landing heb ik de spaken gebroken. Nu zitten er 65mm wielen op; de wielkapjes passen niet meer, dat is jammer. Maar het taxiet en landt een stuk prettiger.

Het is een heerlijke kist waar je nog heel veel plezier van kunt hebben..

Hallo Ruud,

we hebben even gekeken naar de vleugel en er zit inderdaad iets speling op. Niet zoveel dat het tijdens het vliegen merkbaar is maar we gaan er toch wat aan doen, dank voor de tip ;-).

De uitslagen van onze roeren staan gemiddeld en dat voldoet goed volgens mijn zoon. We hadden de expo er bij in maar dat beviel Nick niet en hij vliegt nu weer met de oude instellingen, gaat nu goed volgens hem.

De wieltjes zijn inderdaad een crime, veels te klein.. Dat heeft ons al de eerste reparatie opgeleverd, meteen het landingsgestel er compleet af in iets hoger gras. We hebben de wielkappen eraf gehaald en grotere wielen gemonteerd, tot dusver zonder problemen. Optisch is het minder zonder die mooie kapjes maar je kunt nu in ieder geval fatsoenlijk starten en landen ;).
En.. vliegen doet ie perfect, wat een mooi kistje !

Groeten Nick en Paul.

Back