niew vliegtuig

• Topicstarter Topicstarter pietjan
  • Startdatum Startdatum
P

pietjan

Guest
hoi allemaal,
ik heb nog nooit een vliegtuig zelf in elkaar gezet en dat wil ik nu gaan doen.
ik heb al wel vliegervaring maar ik heb de spullen niet (een afstandbediening die alles kan datterij enz.) dus wat is een goed model om te ontwerpen en vooral waar kan ik de goedkoopste spullen krijgen.

Hoi Pietjan, wat zoek je precies? Een bouwpakket zodat je deze zelf in elkaar kunt lijmen en vliegend maken? Of wil je vanaf een tekening gaan bouwen?

Wil je een goed te bouwen, betaalbaar model en ook nog eens maximale hulp tijdens het bouwen, dan kun je de trainer van plotterwelt overwegen, zie: hoe-bouw-ik-zelf-een-trainer-als-beginner

Laatst bewerkt door een moderator:
wat je kunt doen is een blubaby maken van depron of selitac of polypron.
deze is heel makkelijk te maken en te vliegen.
Je kunt alle elektronica los bestellen bij hobbyking.com voor weinig. het duurste zal de zender zijn en een lader voor de accu. HIER is een bouwverslagje met een link naar het rcgroupsforum waar alle tekingen staan.

het goedkoopste is om een kant en klaar vliegtuigje te kopen van rond de 80 euro met alles er op en aan.

het liefst wil ik een piepschuim vliegtuig dat ik zelf in gebouwd heb maar niet uit een bouwpakket en nog goed kan vliegen ook. ik heb gekeken ik kom ongeveer op 80 euro uit als ik de goedkoopste spullen koop maar ik weet niet of dat de goede zijn. die bluebaby is wel leuk ja maar kan hij ook met de vleugel aan de onderkant? want tot nu toe heb ik dat bijna altijd gehad en ik weet niet of dat verschil maakt.

Ja dat maakt een groot verschil. Er zijn natuurlijk wel vliegtuigen die dat hebben alleen het maakt het vliegtuig instabiel waardoor hij alleen door een ervaren piloot gevlogen kan worden. dus ik zou hem eerst maken zoals hij is en wanneer je dat weer netjes kunt landen kun je gaan expirimenteren.

Ik zou dan beginnen om de vleugel halverwege de romp te maken en later pas onder de romp je krijgt dan een soort spitfire of ander gevechtsvliegtuig. Je moet dan wel rolroertjes op de vleugel maken

Je kunt even de recenties onder de producten lezen om te zien of het wat is want die zijn redelijk betrouwbaar is mijn ervaring. als je een blubaby maakt van 33 inch=83.8cm zou ik kiezen voor het volgende.

hxt900 of 500 servo's zeer goed spul !!
regelaartje hobbyking 8-10 A
ontvanger corona 35mhz
motor erg mooi en goed motortje die op veel andere vliegtuigjes kan
lipo accu zippy 800mAh
lader hier heb je nog wel een 12V voeding bij nodig
zender zou ik een goeie 2ehands kopen met mixers en programeren er in.

doe van de accu gelijk 2 en van de servo's minimaal 2 maar beter 4 of 5 als reserve en voor je volgende projectje

bedankt, ik bedenk me opeens nog iets: kan dit vliegtuig goed buiten vliegen ook met een beetje wind, op dat Engelse forum zeiden ze dat het vooral voor binnen was?

Hoi Pietjan, de Lazy Bee is ook een leuk schuimtoestel. Je bouwt hem van depron of van hout.

Lees dit maar eens door: lazy-bee

Hoi jitze,
Ik denk dat de blue daby een beter vliegtuig is(als het ook buiten kan) omdat als ik die emaal onder de knie heb zijn er meer vliegtuigen die erop lijken dus kan ik ongeveer het zelfde maken.

hoi allemaal,
ik heb op die site gekeken voor leuke vliegtuigen en:
1. de racant, het eerste vliegtuig bij video's
2. ULTRA-LIGHT TREKKERS nummer 28 bij video's.
3. Redstar 25 bij videos
4. EASY PIPER 23 bij video's
5. big brother nummer 11.
dit is niet op volgorde maar welke denken jullie dat het leukst is of het best voor mij is en wat heb ik daar voor nodig want mijn Duits is niet heel goed.

Racant - dit is een soort pylonracer, dus een erg snel model. Dat zou niet handig zijn voor een beginner.
Op nummer 28 zie ik geen Ultra Light Trekkers maar de Small Rocket, ook een snel model.
Red star - zou kunnen maar is tweemotorig, wat hem wat duurder maakt; verder zal het toestel, een laagdekker met een rechte vleugel, echt gestuurd moeten worden.
Easy Piper - Ja, dit is een prima beginnersmodel. De vleugel heeft voldoende V-stelling om makkelijk te vliegen met alleen hoogte en richting.
Big Brother - zou misschien kunnen maar is geen echt beginnerstoestel (laagdekker, rechte vleugel).

Wat je nodig hebt: 3mm depron (of iets soortgelijks), een speed 280 of zo met bijpassende regelaar (of een lichte brushless met bijp. regelaar) en bijpassend propje, een twee-cellen lipo van pakweg 1000 ma, twee lichte servo's (HX900 of 500 van Hobby King zijn perfekt). Verder nog staaldraad, wielen... En een zender plus ontvanger natuurlijk, minimaal drie kanaals.
Tot mijn verbazing zie ik op de Jomari site geen duidelijke opsomming van de benodigde spullen, wat me toch logisch zou lijken...
O ja, je kan depron prima lijmen met Uhu Por.

Oja, vergeet natuurlijk niet dat je ook nog een acculader nodig hebt. Voor een dergelijke lichte accu hoeft dat niet heel veel te kosten (20 tot 35 dollar bij HobbyKing)

Als je het kan behappen, overweeg dan de Floater Jet van Hobby king:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : AXN Floater-Jet / Ready To Fly EPO $56.95
Heeft het voordeel dat hij behoorlijk degelijk is zodat je ook een flinke crash kan maken zonder dat je meteen opnieuw moet bouwen... Hoeft alleen de accu, acculader, en zender/ontvanger bij.

Die heb ik al eerder gezien maar is dat geen zweefvliegtuig. Hij lijkt me wel goed.

Die heb ik al eerder gezien maar is dat geen zweefvliegtuig. Hij lijkt me wel goed.
Zit een beetje tussen zweef- en motorvliegtuig in. Het is een clone van de onovertroffen Multiplex Easy Star, het gedoodverfde beginnerstoestel -maar de FloaterJet heeft voor deze belachelijke prijs wel een brushless setup en ailerons. Die ailerons kan je in het begin overigens ook gewoon laten voor wat ze zijn hoor. En van die motor heb je in het begin maar een klein deel van z'n motorvermogen nodig.

dat klink wel leuk, maar kan hij ook in een beetje wind? wat is dan ook een goede zender en ontvanger?

Hij kan op zeker meer wind hebben dan de Easy Piper. Maar in eerste instantie kan je het beter proberen op dagen met weinig wind (ik zei al dat je in het begin maar een fractie van het motorvermogen nodig zou hebben).

HobbyKing heeft zenders vanaf $ 26,95, met een ontvanger erbij. (moet trouwens ook nog een accu in die zender, ook bij HK vanaf $ 7,95; die kan je laden met de lader die je ook voor je vliegaccu nodig hebt)
Nadeel kan zijn dat je a. in geval van problemen niet naar een winkel in de buurt kan en b. zo'n goedkope zender, als je verder gaat in de vliegerij, zijn beperkingen heeft (bijvoorbeeld als je verschillende modellen met één zender wil kunnen besturen). c. als je pech hebt moet je nog invoerrechten en BTW betalen, maar zelfs dan is HK nog goedkoop.
Je doet er goed aan eerst eens te praten met iemand die je ev. later kan helpen (een club, een kennis?) want je zal een zender moeten kiezen met een stick indeling waar die helper ook mee overweg kan... dat is in de praktijk stickmode 1 of 2. Anders kan hij je niet erg helpen.

Koop je een zenderset in Nederland dan zal je altijd meer geld kwijt zijn, maar in geval van problemen ben je dan natuurlijk wel veel beter af. Voor een beginner lijkt zo'n HK set me niet gek, mocht je later een kompletere zender willen dan kan je je HK set van drie tientjes altijd nog voor de helft doorverkopen aan een andere beginner...

Over de modellen die je linkt:
Dat zijn allemaal geen echte beginnersmodellen. Als je hulp hebt lukt het misschien wel om daarmee te leren vliegen, maar de kans op brokken en teleurstelling lijkt me groter; met uitzondering van de voorlaatste misschien, die tweedekker, die zou wat gemoedelijker kunnen zijn om te vliegen. (edit - reviews op de site zijn veelal niet erg gunstig over dit toestel!!)

edit - die AXN FloaterJet is trouwens op dit ogenblik niet op voorraad, dat kan dus langer duren als je die zou bestellen.
Deze zou ook wel kunnen, hoewel hij ongetwijfeld kwetsbaarder is dan de FloaterJet:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/...Name=HobbyKing_Decathlon_Brushless_Plug-n-Fly

Laatst bewerkt:
op hobbyking hebben ze ook een aantal 2,4ghz zenders voor nog geen 35 euro.
je moet dan alleen wel voor de zeskanaals zender gaan, deze heeft wat meer mogenlijkheden en kost maar een paar euro meer.

op hobbyking hebben ze ook een aantal 2,4ghz zenders voor nog geen 35 euro.
je moet dan alleen wel voor de zeskanaals zender gaan, deze heeft wat meer mogenlijkheden en kost maar een paar euro meer.

We hadden het ook over HobbyKing.
Nadeel van de 6 kanaals is, dat je een PC nodig hebt om de programmering te veranderen. Die heb je op het veld niet bij je; daarom lijkt de 4kanaals me handiger, als je verder wil met vliegen en een tweede model koopt kan je altijd nog van zender wisselen. (Betekent natuurlijk wel dat je dan ook van ontvangers moet wisselen.)

Back