Nihm accu defect?

Goedendag,

Ca 7jr terug mijn Robbe/Futaba F14 zender gekocht, met daarbij een nihm 9.6V/2700mAh accu en een ontvanger accu 4,8V/2300mAh.
Beide zijn eigenlijk door omstandigheden niet tot nauwelijks gebruikt, op een paar x testen na, zender heeft wel eens aan de lader gelegen.
Nu eindelijk zullen ze gebruikt worden...
Meten, laden vol, gebruiken 2min leeg en herhalen...ik vrees dat ik aannemen mag dat ze defect zijn) ondanks niet/nauwelijks gebruikt?
En dat dus het eigenlijk niet gebruikt hebben (en dus niet geladen worden/zijn) dit veroorzaakt heeft?

Zit er dik in. Je kunt de cellen apart eens uitmeten ook. NiMH kan wel wat hebben, maar als er eebtje dood is, kan het pack op zijn geheel ook niet presteren. Soms kun je 1 cel terug wat reanimeren door lang en traag op te laden.

Ik zou niet eens meer de moeite nemen om iets met die accu's te doen en gewoon nieuwe regelen of zelf maken. Door zelfontlading zijn ze lager in spanning gekomen dan toegestaan en daardoor beschadigd.

De energie (elektriciteit) wordt in een accu op chemische wijze opgeslagen. Die chemie stopt niet, ook niet als de accu niet gebruikt wordt. Meestal gaat het zelfs wat sneller als de accu niet gebruikt wordt. Net als bij mensen, als je niet voldoende in beweging blijft wordt je steeds stijver en kan je op den duur niet of nauwelijks meer bewegen.
Het is heel normaal dat een accu verouderd en slechter wordt met de leeftijd. Gedurende de 7 jaar dat jouw accu's jaar zo goed als ongebruikt geweest is de veroudering gewoon doorgegaan. Extra "oefeningen" zoals een flink aantal keren laden en ontladen kan de accu's soms weer in beweging krijgen maar ze zullen nooit meer als nieuw worden. Soms helpen die "oefeningen" helemaal niet en zijn de accu's alleen goed voor de accu bak bij het chemisch afval.
Het is jammer maar het is niet anders.

NiMH accu's verouderen en nemen steeds slechter stroom op. Bij het laden slaat een automatische lader dan vaak te snel af, Start je het laadproces dan 2 of drie keer dan kun je er nog best een fatsoenlijke capaciteit instoppen. De stroom afgifte loopt ook terug maar als je stroomverbruik laag is gaat dat best goed.

Veel hangt af van waar je de zender voor wilt gebruiken, voor vliegen meteen vervangen door nieuw, voor een bootje wat hooguit in het riet komt te liggen op de dorpsvijver maakt het allemaal niet zoveel uit en kun je het gewoon proberen.

Ik zou gewoon een nieuw 6S NimH pakket kopen of maken.
Evt. zou je een 3S LiFePO4-pakket kunnen inzetten.

Ik dacht even dat er een oude draad van mij omhoog was gehaald toen ik de naam zag van TS.
Ik sluit mij volledig aan bij de vorige reacties, gewoon nieuw erin.

Back