nihm accupack laden met oude nicad lader

hoi, ben nieuw hier en zoals jullie aan mijn vraag zullen zien heb ik van elektrotechniek nog weinig kaas gegeten.

ik heb het FAQ over NiMH en over deltapeak laders gelezen, goede info, maar ik snap iets nog niet

mijn situatie, ik heb een oude lader voor mijn 7.2 volt pacs
deze kan snel laden met 3A, dit werkt via een tijdklokje dat ik steeds 30 minuten kan opdraaien.

daarnaast kan de lader langzaam, trickle laden met 120mA

mijn 7.2v 4200 mah racingpack laad ik anderhalf uur, ik denk dan dat deze vol is maar weet niets zeker. wel het idee dat er soms meer power en langere capaciteit inzit als anders, dit snap ik al niet. daarnaast is mij de 1.5 uur aangeraden door een verkoper, ik heb dit nooit na gerekend, rekenen is niet mijn sterkste kant. ik maak me wel zorgen over te leeg trekken en te vol laden en dat ik mijn accu sloop, de lader heeft geen hitte sensor of deltapeak.

nu heb ik gister in een opwelling in de conrad een 5100 mah 7.2v accu gekocht(rocketpack van team orion) voor langer rijplezier. al mijn oude 1800 mah accus zijn na jaren kastliggen overleden dus had geen 2e accu meer.

moet ik dit pack de eerste keer langzaam laden of metteen met 3A?
en hoe land duurt volladen nu? respectievelijk tricle laden met 120mA en snel met 3A

voel me beetje dom dat ik dit niet uitrekenen kan, kan iemand me dit uitleggen misscien, bij voorbaat dank.

groeten

Als ik het goed heb laad je met 3 ampere, 5.1 ( nimh accu inhoud ) : 3 = 1.7 ( 1 uur en 0.7 uur)uur. In een uur zitten 60minuten dus 60x0.7 = 42 minuten. Dus dit accupakket laad je vol binnen 1 uur en 42 minuten mits die helemaal leeg is. het beste is om een lader te kopen met ene delta peak afslag.. of meteen overstappen op lipo's:p

Snelladen met een tijdklok stamt nog uit het stenen tijdperk. Naar de huidige inzichten is dit de beste manier om je accu snel om zeep te helpen.

Een 5100 mAh accu laden met 120 mA zal ongeveer 48 uur duren. Dat is onhandig lang voor normaal gebruik. Voor overladen hoef je met deze laadstroom niet zo bang te zijn. De nieuwe accu een paar keer langzaam laden en rustig ontladen kan nooit kwaad.

Snelladen op basis van een tijdklok, daar kan je beter niet (meer) aan beginnen. Moderne laders die zowel Ni-** als Li-Po kunnen laden zijn niet zo heel duur meer. Als je zo'n lader koopt kan je je Ni-Mh accu veilig laden en sta je klaar voor de toekomst als je ooit nog eens Li-Po's gaat gebruiken.

Als ik het goed heb laad je met 3 ampere, 5.1 ( nimh accu inhoud ) : 3 = 1.7 ( 1 uur en 0.7 uur)uur. In een uur zitten 60minuten dus 60x0.7 = 42 minuten. Dus dit accupakket laad je vol binnen 1 uur en 42 minuten mits die helemaal leeg is. het beste is om een lader te kopen met ene delta peak afslag.. of meteen overstappen op lipo's:p

In het geval van LiPo moet hij nog steeds een andere lader kopen.....

Hoewel het laden met een timer niet van deze tijd is is het wel iets wat we vroeger niets anders gedaan hebben. De tijd zal met de huidige capaciteiten wat langer zijn maar als je zeker weet dat je accu bijna leeg is kan je met gemak het 1e uur zeker veilig laden. Temperatuur is je enige indicatie om het idee te krijgen dat hij vol is, de accu moet handwarm worden wil die heel dicht tegen echt vol aan zitten. Vroeger gebruikten we wel eens een binnen/buiten thermometer en kon je de losse sensor tegen de accu aan plakken.

Als je de stap naar een betere lader wilt maken is er heel veel keus. Protech is momenteel aan het dumpen:
2 Brothers RC - Bussum
Enig nadeel is dat je een 12v voeding nodig hebt, een oude PC voeding kan een goedkope uitkomst bieden maar voor 5 tientjes haal je al een Graupber 20A op of als je op ebay gaat kijken kom je de nodige 12v adapters wel tegen (kijk ook eens naar voedingen voor een DELL optiplex SX260/270).

ha, bedankt voor de info

okay, dus mijn lader is gevaarlijk, daar was ik al bang voor. ik
heb deze al 12 jaar, nog uit het 1800mah tijdperk dat ik met mijn Mardave mini reed. toen was 30 min laden gewoon goed, werd niet over nagedacht, wel veel dooie accupacs gehad. ook tussendroor jaren niet gereden.

maar nu, ik geloof dat ik liever een veilige lader ga halen. durf het ook niet aan 1 uur en 42min snel te laden en mogelijk de dure nieuwe accu te verzieken, en begin maar niet aan de 48 uur laden.

het is dus ook slecht dat ik mijn 4200mah steeds 1 uur en 30 minuten laadde, ik heb de auto wel altijd heb leeggereden tot ie niet meer vooruit wilde. mijn niewe auto heeft echter een onderspanningsbeveiliger op de vaartregelaar, geen idee hoe leeg de accu dan is, maar wel al merkbaar minder als vol. dan is anderhalf uur laden daarna funest?

lipos liggen helaas nog buiten het budget, een dure nieuwe lader eigenlijk ook, maar dit lijkt nu noodzakelijk.

de 2brothers ken ik toevallig en kom ik ook nog voorbij volgende week, maar ik zie alleende I-peak laders in de folder. geen idee welke ik dan minimaal hebben moet.

bedankt

de 2brothers ken ik toevallig en kom ik ook nog voorbij volgende week, maar ik zie alleende I-peak laders in de folder. geen idee welke ik dan minimaal hebben moet.

bedankt

Zij willen dan heus wel adviseren wat je nodig hebt, kijk dan ook even in hun 2e hands vitrine, daar is vaak ook wel wat leuks te vinden.

Van die folder zou de 37 euro lader voldoende zijn voor wat je nu gebruikt en mogelijk op een kort termijn gaat gebruiken. Die van 67 euro kan meer cellen maar ook meer amperage laden, handig als je met (toekomstige) accu's gaat rijden die ook op meer geladen mogen worden. Die 4200mAh zou je op 6~7A kunnen laden met die duurdere lader.

Maar het is jouw budget al zijn beide laders zeer goed betaalbaar voor Nederlandse begrippen.....

Back