Nihm naar lipo

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door dave1981., 22 jan 2022.

  1. dave1981.

    dave1981.

    Lid geworden:
    22 jan 2022
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi allemaal,
    Ik heb een traxxas stampede 4x4.
    Ik rij met accu van traxxas 8,4v 3000mah.
    Zou graag rc racing 7,6v 2cell 8000mah willen rijden is dit mogelijk of brand dan alles door.

    Vriendelijke groet dave
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je voltage daalt, dus de stroom door de motor wordt kleiner. De capaciteit van de accu verandert daar niets aan. Die houdt het alleen maar langer vol. Zeker 3 x zo lang!. Zorg er wel voor dat je met die lipo geen kortsluiting veroorzaakt. Dat geeft vuurwerk! Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. dave1981.

    dave1981.

    Lid geworden:
    22 jan 2022
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Amersfoort
    De auto loop dan niet hard of zachter .
    Gr dave
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De capaciteit van een LiPo, uitgedrukt in mAh, zegt simpelweg iets over de hoeveelheid elektriciteit er in de LiPo zit. In een LiPo met een capaciteit van 8000 mAh zit ruim 2,5 maal zo veel elektriciteit dan in een van 3000 mAh. Vergelijk dat maar met een auto met een benzinetank van 30 liter en een auto met een tank van 80 liter. Bij gelijk verbruik kan je met de tank van 80 liter veel langer rijden. Dat geldt ook voor een LiPo met een 8000 mAh LiPo kan je langer rijden dan met een 3000 mAh LiPo.

    Risico's voor doorbranden zijn er niet direct. Toch zijn er zaken waar je rekening mee moet houden. Omdat je langer kan rijden kunnen de motor en de ESC verder opwarmen. Dat moet je goed in de gaten houden. LiPo's kunnen slecht tegen te ver ontladen. De ESC moet dus geschikt zijn, en ingesteld voor het gebruik van LiPo's. Is je ESC niet geschikt voor gebruik met LiPo.s dan heb je een losse LiPowatch nodig die je waarschuwd dat de LiPo ontladen raakt. Diep ontladen is risicovol voor de LIPo. Een LiPo kan na èèn keer diep ontladen defect zijn.

    Verder heb je een speciale LiPo lader nodig. Ga geen LiPo's laden met een lader voor Ni-** accu's. Dat leidt gegarandeerd tot een explosieve LiPo brand en dat is geen bangmakerij.

    Meer informatie over de behandeling van LiPo's vind je hier: https://www.modelbouwforum.nl/threads/het-laden-en-balanceren-van-lipo-accus.112076/
     
  5. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Een volle LiPo cel is 4,2V. 2x4,2=8,4V. Dus waar jij hebt leren rekenen weet ik niet, maar de spanning is zeker niet lager. Met betrekking tot de originele vraag, een accu met meer capaciteit gaat langer mee, of kan in dezelfde tijd meer leveren. Zolang de motor/regelaar combinatie op elkaar afgestemd is gaat dat wel goed. Verder de opmerkingen die hier reeds geplaatst zijn, dus juiste lader gebruiken en de electronica in de gaten houden v.w.b. de warmte.
     
  6. dave1981.

    dave1981.

    Lid geworden:
    22 jan 2022
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Amersfoort
  7. dave1981.

    dave1981.

    Lid geworden:
    22 jan 2022
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Amersfoort
    Deze auto heb ik . Ik Weet dat dit niet de beste motor . In heb boekje staat dat er lipo in kan.
     
  8. dave1981.

    dave1981.

    Lid geworden:
    22 jan 2022
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Amersfoort
    Op de accu staat 7,6 volt is
     
  9. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    LiPo accu’s worden met de gemiddelde spanning per cel aangeduid. Een volgeladen LiPo heeft 4,2V per cel.
    Maar zo te lezen moet je je nog verdiepen in het hoofdstuk LiPo’s, ik raad je aan de link van Nico eerst te lezen.

    De allerbeste uitleg de de LiPo-ABC van Gerd Giese: https://www.elektromodellflug.de/lipo-leitfaden-faq.html
    Is wel in het Duits, maar daar weet translate wel raad mee.
     
  10. dave1981.

    dave1981.

    Lid geworden:
    22 jan 2022
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Amersfoort
    Klopt, ik weet er ook niet veel van . Daarom vraag ik het ook hier op forum. Bedankt voor de link ga het gelijk even lezen
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Klopt maar dat is niet voor lang! Als je de accu gaat belasten zakt de spanning vrij snel tot rond de 4V per cel en dan veel langzamer tot de minimale veilige spanning. Wat die spanning is hangt af van hoeveel stroom je er uit trekt. Hoe lager de stroom hoe hoger de minimaal veilige spanning zal zijn. Dat lijkt tegenstrijdig maar het is wel zo.
    Ga je toch verder met ontladen dan zal de spanning steeds sneller dalen en zal de LiPo vrijwel zeker schade oplopen. De kans bestaat dat als je de accu daarna weer gaat opladen hij in de fik vliegt. Het gebeurt gelukkig lang niet altijd maar de kans bestaat wel.
    Overigens zal een 7 cellen NiMH accu (8.4V) ook een hogere spanning afgeven als hij net van de lader komt. Dat kan wel 10,5V zijn. Hoe dan ook met een 2 cellen LiPo zal de auto langzamer rijden, ongeveer 12% om precies te zijn.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. dave1981.

    dave1981.

    Lid geworden:
    22 jan 2022
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Amersfoort
    8,4 V is de eerst paar minuten sneller dan lipo. Maar lipo die zakt minder snel af .
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Allereerst zijn alle traxxas regelaars geschikt voor het gebruik van een LiPo, alleen zal je mogelijk de LVD in moeten stellen, zie hier:
    https://traxxas.com/support/Programming-Your-Traxxas-Electronic-Speed-Control

    De 8000mAh is gewoon zeg maar de tankinhoud. met meer rij je langer.

    Er zijn een aantal Traxxas laders, wees er zeker van dat je lader ook LiPo accu's kan laden!

    Dan praat je over 8.7v, ofwel LiHV.
    Er is geen Traxxas lader die dit soort accu's goed kunnen laden, dan kom je uit bij de gewone LiPo lader wat wel werkt maar de accu tot 8.4v laadt en daardoor met een 10% minder capaciteit. Heb je al een universele lader moet je kijken of deze een LiHv programma kent en anders zit je vast aan de gewone LiPo laadmethode.
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Heb je dat misschien verkeerd gelezen? Zie dat nergens.
     
  15. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    ik begrijp niet waarom jullie steeds weer deze eindeloze discussie aan gaan
    geef de jonge gewoon wat lees voer of wijs hem erop dat ie zelf info moet gaan zoeken. het forum heeft hij ook kunnen vinden
    hier gap! lezen en daarna naar de shop gaan en vraag het daar nog eens. geen goedkope aliexpress meuk kopen aub. zetm op man! https://hobbyking.com/nl_nl/blog/rc-batteries-lipo-vs-nimh-differences/?___store=pt_pt

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/wat-is-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.123782/
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Zie hier:

    7.6v LiPo's zijn HV LiPo's, toegegeven, 8.7 is nergens genoemd maar is hetzelfde....
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Daar heb je gelijk in. Dat had ik niet gezien...
     

Deel Deze Pagina