Nikko Sky watcher, 3 kanaals speelgoed? Nu nog een filmpje!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Satoer, 8 sep 2004.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Uit de Bart Smit:
    [​IMG]

    :arrow: Goed, het is speelgoed. Maar ik ben ontzettend nieuwsgierig hoe dit dan vliegt. Het ziet er beter uit dan de welbekende humblebees.
    “Genomineerd speelgoed van het jaar”, “Vanaf 10 jaar” Dan neem ik aan dat ze het wel getest hebben. Zou dit werkelijk goed vliegen??
    Ik kan niet geloven dat ze iets nomineren, wat in werkelijkheid niet te besturen is.

    En maar 3 kanalen. Ik zie toch een soort swashplate-constructie. Wat ga je dan met 3 kanalen aansturen. Gas, Nick en heck. Geen roll?
    Volgens mij wordt de swash wel aangestuurd door 2 servo’s… dus wel nick en roll. Gas lijkt mij het belangrijkst, dus geen heck??
    Ziet er overigens wel redelijk veilig en crashbestendig uit met die ring om de rotorbladen.

    Het is niet dat ik zo’n ding wil hebben, maar ik ben zo ontzettend nieuwsgierig hoe dit vliegt. En voor het geld zou je het bijna voor de lol aanschaffen. Leuk voor je broertje / neefje / vriendin.
    Heeft iemand hier dit ding geprobeerd te vliegen? Zit er een gyro in?
    Met andere woorden, wie geeft z’n kind als eerste zo’n “door vader uitvoerig uitgeteste” speeltje ;)

    (Ga nou niet weer een discussie beginnen over wildvliegen of eventueel levensgevaar enzo, doe dat maar in dit draadje: Ik ga naar de computer beurs en koop een.... )
    _____________________________________________________________

    Update!
    Even voor de twijfelaars die er ook 1 willen kopen:

    Ik heb nu een paar keer gevlogen met de Skywatcher, en het is mij overduidelijk dat dit ding niet te vergelijken is met de bestuurbaarheid van een andere micro helikopter.
    Met deze heli zijn namelijk maar 2 kanalen te besturen: roll (links en rechts op kantelen) en throttle (omhoog en omlaag).
    Op een conventionele FP (fixed pitch) RC heli bestuur je 4 kanalen: roll, throttle, nick (Naar voor en achter kantelen) en heck (rondjes linksom en rechtsom om zijn as draaien)

    Deze helikopter is leuk voor kinderen, om een paar rondjes mee te kunnen vliegen. Of gewoon voor de lol. Maar om echt leuk te kunnen vliegen kan je veel beter wat meer geld uitgeven en een Hummingbird of andere micro kopen. Gebruik de zoek functie op Hummingbird, Aerohawk, Piccolo, Colco, Carbooon. Dat zijn allemaal heli’s die veel geavanceerder te besturen zijn. Ik zelf ben nogal gecharmeerd van de Hummingbird Elite FP.

    De Sky Watcher is te beperkt in zijn besturing. Zo is het alleen maar mogelijk hem als een vliegtuigje te vliegen. (Dus stil hangen is NIET mogelijk).
    Een ding geef ik hem na, het is de meest crashbestendige heli die ik ooit gevlogen heb.

    Ga deze heli dus niet kopen “om te kijken of het heli vliegen leuk is” want dit is niet echt te vergelijken met een micro zoals eerder vermeld.

    De eerste die een accu in 1 vlucht heeft leeg gevlogen moet ik nog horen op het forum (dat is 2 minuten vliegen). Terwijl ik met een Hummingbird zonder problemen rustig 15 minuten kan rondvliegen zonder te crashen.

    een verslag vanaf pagina 7: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12416&postdays=0&postorder=asc&start=90
    Mee geleverde DVD handleiding: http://downloads.Satoerdesign.nl/nikkoskywatcherdvd.zip
    Filmpje 1ste poging: http://downloads.Satoerdesign.nl/Nikko-SkyWatcher.wmv
    Nog een filmpje (2de poging): http://downloads.Satoerdesign.nl/Nikko-SkyWatcher2.wmv

    In sommige stukken van de video’s lijkt het alsof de heli toch heel aardig kan vliegen. Bedenk dan ook dat in totaal misschien 5-6 minuten per video gevlogen heb. Dat zijn dus ontzettend veel crashes per minuut. In dezelfde omstandigheden, had ik een Humminbird geen 1 keer hoeven crashen.
    Natuurlijk moet je je niet laten leiden door de ervaring van 1 persoon. Vanaf pagina 10 komen er ook meer ervaringen bij van andere Sky watcher vliegers. Dus neem even de tijd en lees het draadje even rustig door.

    Als je het extra budget niet hebt om een microheli te kopen kan je beter een vliegtuigje kopen. Dat is goedkoop en is wel goed te vliegen. Kijk eens naar een multiplex EasyStar ofzo. Ik denk dat je met zoiets meer lol hebt (en veel beter te besturen is) dan een Skywatcher.

    Verslag over de Skywatcher om te bouwen en veel gestelde vragen: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13685

    Groetjes Michel
     
  2. jacques

    jacques Guest

    Zo te zien op de foto is hij ingevlogen door Macaulay Culkin, schijnt een zeer getalenteerd ventje te zijn. :lol:
     
  3. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    michel ik zie een servo aan de zijkant van de hooft as dus dat zou suggeren dat het trotle, nick en rol is
    en ook intertoys verkoopt hem alleen dan 4 cent duurder
     
  4. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Dat had ik ook al geconcludeerd in mijn verhaal. dus een onbestuurbare heck??
    Misschien kan je er alleen maar mee rondvliegen, zodat de staart volgt...
    Heb je ook geen gyro nodig... hmmm ik denk dat dat het is.
    Lastig hoveren dan.

    @Jacques: Dat jochie heeft een mega auto in z'n handen. (staat buiten de scan) ;)
     
  5. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ik denk dat ook gezien de enorme staart vinen
    over bijna de volle lengte van de staart een vlak stuk plastiek(tenminst bij de foto in het intertoys boek dan)
    ook denk ik niet dat er een gyro of zo iets in zal zou ziten en dat de heck met ook op een kanaal zit met het gas
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Een onbestuurbare heck (of wel je hebt er niet direct zelf invloed op) en dan ook nog eens geen gyro om het wisselende koppel op de rotorbladen te compenseren met de staart-bladen?
    Dan moet je wel HEEEL erg hard gaan rondvliegen hoor. :wink:

    Er zit vast een soort gyrotje in.
    Ik vermoed een mix-functie van heck & roll.
    Zodat je zijwaards kunt compenseren en de staart daarbij volgt.

    Hmm...
    Lijkt me toch wel een leuk ding.
    Jammer dat ik geen zoontje heb. :wink:
     
  7. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Nee hoor, er zijn zelfs heli's die helemaal geen staartrotor hebben:
    Bv de Eco-lite:
    [​IMG]
    de Hornet NT:
    [​IMG]
    of de Kyosho hyperfly:
    [​IMG]
    Deze zijn dus echt alleen te vliegen met voorwaarste snelheid. een soort autogyro

    Draadje: WTF Heli's zonder staartrotor?!?!?!
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat was waar ja. Vergeten :oops:
    Je moet idd dus snel blijven vliegen. :?
    Nah.. dan lijkt het me niets. Laat maar.
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hey, satoer is mijeen slag voor.


    "Dit is de eerste helicopter waarmee op eenvoudige wijze te vliegen valt"
    Graag! :oops:

    Ik ben dus ook reuze benieuwd, en gezien de std 5 gr servo zou er altijd nog een losse 4 kan ontvanger en extra servootje in kunnen...
    Of zit er nog 1 verstopt achter de mast?
    Dat bakkie onder de staart.. zou dat een gyro zijn? Of de ontvanger?

    Hier zie je toch duidelijk dat het ding net zoals een picco een motortje op de staart heeft
    [​IMG]

    Of tellen ze verkeerd.. staart, vooruit-achteruit, links-rechts.. motor aan.(
    Ik heb zo'n vermoeden dat de motor zodra je ding aanzet/aanstuurd gewoon keihard gaat draaien. (dus telt niet als kanaal?)
    Het zendertje wat er volgens een andere foto bij zit, heeft 2 propotionele kanalen en 2 knoppies, geen kruisknuppels.

    Zie ook: http://www.nikko-rc.com/flyingmachines/flyingmachines.html

    Misschien een heading hold gyro? 8O

    Voor die prijs een servootje, regelaar(s) en gyrootje,
    evt te verbeteren 4e kan bij te bouwen....
    Leuk!

    Wie werkt er in de buurt van een BartSmit of InterToys, en kan in de middagpauze eens gaan kijken?
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik neem aan dat de staartrotor wel degelijk draait, er zit tenslotte van die beschermingsdinges omheen net als de hoofdrotor.
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Als de motor direct vol gaat draaien bij het aanzetten, dan zou dat ding omhoog blijven gaan.
    Is immers fixed pitch.

    Toch mixen?

    Dit wordt niks zo he?
    Kom op jongens wie rent er even naar Bart Smit?
    Weten we tenminste meer. :wink:
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dat andere ding van jouw Erwin, wat was dat?

    Cq toenjij ook een keer in rotterdam was, was er ook een andere toyheli aan draadje, wat t goed deed.
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Is van Hirobo.
    XRB-lama.

    [​IMG]

    Ik heb hem nu uit een liggen om eens RC te maken.
    Ligt al wel een paar weken zo. :oops:

    Het is al vaker gedaan.
    Zie: http://www.cpmelettronica.com/minilama/
    Hirobo zou zelf nog zo'n versie uitbrengen, maar dat lijkt er niet van te komen.

    De body van de Lama zit overigens wel barstens vol electronica incl gyro.
    Zie je er van buiten niet aan af.

    @Niek.
    Toy-heli? Ding is duurder dan 1,5 x Picolo!
     
  14. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Het gekke is dat ik nu al verschillende versies gezien heb van de skywatcher.
    Hier uit het intertoys speelboek:
    [​IMG]
    Die ziet er toch heel anders uit als de Bartsmit:
    [​IMG]
    Andere canopy, paddles ipv bladen staartmotor omgedraait, andere staartvleugel... enz enz
    Hier weer een andere versie:
    [​IMG]
    Met gewichten ipv paddles. lijkt meer op zo'n humblebee
     
  15. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ik denk dat de regelaar van de staart gemixt is met de motor dat als je meer gas geeft op de hoofd rotor je ook de staart meer power geeft
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Koopavond, vanavond eens bij bartje gaan kijken. ..
     
  17. MAIN

    MAIN Guest

    zal ik jullie uit de brand helpen
    het ding is niet getest maar wel genomineerd voor speelgoed van het jaar
    :? heeft nl. in het nrc gestaan
    maar de jury had er wel een filmpje van gezien.......(dat is een geruststelling)
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    niek word de beta tester :)

    mooi he, en maar klagen iedereen op het zgs "speelgoed" maar als het in ons straatje ineens interessant word zijn we er als de kippen bij :wink:

    ding moet uit elkaar, kijken wat er voor bruikbaars inzit :D
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Volgens de technische meneer van de Nikko kan het ding 5 meter recht omhoog en schiet het dan min of meer (on)gecontroleerd een kant op. Meer wist hij er niet van te vertellen. Die meneer wist nog niet eens dat de 27 Mhz band verdeelt was in losse frequenties (laat staan die andere banden). Zelfs de reikwijdte wist men niet.

    Ben wel benieuwd naar zo een test.

    Eigenlijk zou Nikko er 2 moeten sponsoren voor een test, eentje door een ervaren heli piloot en eentje voor iemand die niets afweet van heli's.
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dan kan je al zien hoe je genept word, het reclame filmpje van nikko wat ik gezien hebt wekt de ilusie dat het echt aardig te besturen is.
     

Deel Deze Pagina