nikko vage manier van freguentie regeling???

Cheeta

Forum veteraan
Ik kreeg zojuist uit mijn broertjes nikko evolution zijn kristallen 27mhz nikko kanaal 2,,, alleen zit ff te kijken naar de fregenties,, wel allebei kanaal nikko 2 maar,,

fregentie zender = 27.045
fregentie ontvanger = 26.590

stel ik gebruik het in mijn professionele afstandsbediening wat voor effect heeft het dan + welk kanaal moet ik opgeven @ meetings :wink:

In jou professionele zender mag je verwachten dat je geen 27 mhz tegenkomt, want deze band is de zgn. intertoys/blokker band.

Liever 35 mhz voor vliegen en 40 voor overig, dan gaat je buurjongetje van 7 die met zn autotje aan het spelen is er niet met je dure speedboat vandoor.

Juist dat er zovee ruimte tussen de 2 frequenties zit en dat het toch nog op elkaar werkt, geeft aan wat de kwaliteit is ;)

Dit heeft niets met kwaliteit te maken. Bij de 35 en 40 Mhz heb je ook een verschil van 455 khz tussen het ontvangst en zendkristal.

tieske

waarom staat het op pro spullen niet vermeld dan?

daar staat dezelfde fregentie op ontvanger en zender kristal,,

Ik denk, om het voor de leek bevatbaar te houden.

Dat dit verschil er tussen zit, wist ik ook niet.
Dit verklaart voor mij wel, waarom je met het bestellen van kristallen op moet geven of het een Tx of Rx kristal is.

Neemt niet weg dat je met je boot beter op 40 kunt gaan zitten dan op 27 vanwege het buurjongetje-risico ;)

Het is volledig normaal, dat het ontvangerkristal 455kHz lager in frequentie is dan het zenderkristal. Dit geldt voor alle AM-apparatuur en tevens voor 'gewone' FM-ontvangers (dus single conversion ontvangers).

De desbetreffende kristalset is kanaal 9 (band 2).

Even uit commentaar bij een modelbouw-faq:
Corrien zei:
Op 27MHz worden nogal wat verschillende namen en ook nog kleuren gebruikt. Het volgende geldt voor 27MHz:

Frequentie Kanaal Band Kleur
26.995MHz.......4......1.....bruin
27.045MHz.......9......2.....rood
27.095MHz.....14......3.....oranje
27.145MHz.....19......4.....geel
27.195MHz.....24......5.....groen
27.255MHz.....30......6.....blauw

[edit]Hierbij moet wel aangetekend worden, dat 27.255MHz inmiddels niet meer is toegestaan[/edit]

ik heb dus kanaal 9 band 2,, oke,,

en tuinkabouter hier ben ik dus niet bang voor,, het zal eerder andersom zijn,,,

ik heb 2 kanalen op 40Mhz en deze is dan puur als extra extra,, zal dus wss nooit gebruikt worden maar tog ;)

hallo

ik vaar nog steeds met mijn sleper op 26.995

en heb tot nu toe nog geen storing op deze band gekregen
mede dat de bakkies er haast allemaal tussen uit zijn is het zelfs heel stil op deze band
en het is niet dat ik maar op een plaats vaar
ik vaar door gans belgië wedstrijden
wat hebben jullie toch tegen de 27 Mhz band
die was oorspronkelijk bedoeld voor modelbouw doeleinden

groeten raf

Doordat alles wat bij de intertoys als echt speelgoed verkocht wordt ook op de 27 mhz zit.

Als je dus niet heel ver buiten een plaats zit, kun je zenderbewaken wat je wilt maar kan in principe iedereen met je spul er vandoor.

Zou de intertoys 40 mhz verkopen, dan zouden we daar wat op tegen hebben ;)

hehe dan hebben we er een probleem bij tuinkabouter,,,

intertoys verkoopt ook veel 40mhz spul,, denk aan nikko en dergelijken,,,

al die speelgoed dingen gebruiken net zo goed de 40 mhz,, in nederland in ieder geval,,

hallo tuinkabouter

begin dan maar al te reklameren

als je naar het speelgoed van dickies kijkt dan plakt daar een stikkertje

staat daar nu niet mooi 40 Mhz op gedrukt

we hebben voor de club 6 van die sleepboten gekocht en allemaal op de 40 Mhz
dus ik geloof dat het merk alleen maar 40 Mhz zendertjes maakt
want alle modellen hebben haast dezelfde zender

groeten raf

Speelgoed-apparatuur heeft zenders met een maximaal vermogen van 10 mW e.r.p. (effective radiated power). Onze modelbouwzenders hebben 100 mW e.r.p. Het is dus redelijk onwaarschijnlijk, dat je van zo'n speelgoed-ding last zult hebben.

Om het nog even ingewikkelder te maken, je kan niet altijd kristallen uitwissellen met een ander merk. Er zijn merken die andere systemen gebruiken qua ontvangst, zenden of beiden, Graupner is daar een goed voorbeeld van.

Even "simpel" uitgelegd: Bij het ene systeem is de eindfreqentie gelijk aan de oscillatorfreq. dat betekend dat de freq. van het kristal tevens gelijk is aan de eindfreq. Weer bij andere systemen wordt de oscillatorfreq. verdubbeld of verdrievoudigd, dus dan is de kristalfreq. resp. de helft of een derde van de eindfreq. Vandaar dat het niet altijd vanzelfsprekend is dat je ze onderling uit kan wisselen met een ander merk, ondanks dezelfde frequentie [kanaalnr] aanduiding op het kristal. [zoals eerder vermeld, zijn deze ter vereenvoudiging het zelfde gehouden]

"Soms" is het te herkennen door dat men XX [verdubbeling] of XXX [verdrievoudiging] erbij vermeld.

Mogelijk gebruikt men bij de zender een ander systeem dan aan de ontvangst zijde, dat kan betekenen dat je wel het zenderkristal uit kan wisselen met Merk X maar niet het ontvangst kristal van het zelfde Merk X, of visa-versa, om bovenstaande redenen.

[laten we grondfreq., overtonen, mixers en dubbel conversion ontvangers maar even buiten beschouwing houden, om het niet nog ingewikkeler te maken]

Merken-trouw is in dit geval toch wel aan te raden, zeker als je niet precies weet wat je doet, of hoe het zit/werkt.

m.vr.gr. Per.

Hmm ik loop dus duidelijk achter en kom dus duidelijk kennis te kort, al is het wel leuk om te lezen :D

Tamiya gebruikt iig "netjes" 27 mhz

Je kunt ze dan wel van je kanaal afdrukken met je zender, maar ik heb nog nooit een kanaalbordje / stickertje gezien op dat spul.

Wat hebben wij vliegers het toch makkelijk, lekker op de 35 mhz zonder concurrentie :P

hallo

tuinkabouter je loopt al weer achter

in nederland ben je ook nog niet zeker of je geen ongelukken gaat krijgen op de 35 en in belgië ben je van niets zeker :D

hier mogen we varen vliegen rijden wat je maar wilt tot je zender defect geraakt
dan mag hij niet meer hersteld worden om mee te varen als het een 35 is
of een 72

maar hoe weet de hersteldienst wat je met je zender doet??????????????

als ik nu (BV) in nederland op vakantie ben en ik pak mijn boot op 35 Mhz en zet die in een vijver
en er is nu toevallig een modelvliegveld in de buurt en je hebt de zelfde frequentie als ik en je vliegt over die vijver
dan kan je het wel vergeten denk denk ik met je vliegtuig

en zo zijn de rnog meer wild vliegers,rijders,vaarders
maar daar is reeds een topic over geopend over deze materie

groeten raf

Back