NiMH 3600 / 4200 laden vanuit een 12V auto-accu

• Topicstarter Topicstarter muizz
  • Startdatum Startdatum
M

muizz

Guest
Mooi. Dan heb je dus een snellader met auto-steker, maar geen voeding in het veldje. Je auto staat zeker een meter of 5 verderop, dus veel te ver om te lopen. Volgende vraag : Wie heeft er ervaring met het meezeulen van een lood-accu (standaard auto, 12V, hoeveel Amp???) en het vanuit die accu in het veld laden van NiMH (8cel) packs. Hoeveel ladingen haal je uit een pack? Waar moet je op letten? Gevaren? Kosten? Gewicht?

En dan natuurlijk thuis de lood-accu weer aan de druppellader...

Als je een flinke accu mee neemt (60Ah) kan je rekening houdend met wat verliezen en het niet geheel willen ontladen van je accu, minimaal 10 ladingen uit je loodaccu halen. (ik ga even uit van accupacks van 4000 mAh)

Uiteraard kan je veel sterkere loodaccu's krijgen van boven de 100 Ah. Deze zijn uiteraard wat duurder maar je kan hier duidelijk meer ladingen uit halen.

ik heb dit jaren gedaan, momenteel gebruik ik een 50Ah batterij (uit de wagen voor die op de sloop ging).

hoeveel maal je kan laden hieruit hangt af van
- gezondheid van de batterij (zie verder)
- op hoeveel volt je lader denkt dat de autoaccu leeg is.

Mijn lader geeft 'input voltage error' bij te lage accuspanning en dat is redelijk snel. ik schat toch dat een 8-9 ladingen bij een 60Ah batterij zouden moeten kunnen.

De gevaren? Wel, accuzuur is gevaarlijk, zo'n gewicht vrij in je autokoffer is ook gevaarlijk bij botsingen en remmanouvers. De handvaten van de batterijen zijn niet gemaakt om elke dag mee te zeulen - dus pas op voor afbreken (en gebroken tenen als gevolg - zie ook accuzuur)

autoaccu's vinden het echter niet fijn om veelvuldig en lang lage stromen te moeten leveren, dus ik schat dat de levensduur (en dus prestaties0 achteruit zullen gaan - snel.

Patrick

Iets wat je ten alle tijden moet voorkomen is kortsluiting van de accu-polen (en die kans is groot als je hem los meeneemt in de koffebak), de ontlaadstoom kan zo een paar 100 Ampère bedragen en dat geeft buiten las- en snijbrander efecten en ander vuurwerk ook een redelijke kans op een fikse ontploffing, waarbij je liever ook niet in de buurt wilt zitten.

zeer correcte opmerking van Dirk! Ik heb dan ook een zekering in de aansluitdraden zitten naar de lader (je weet nooit) en altijd de afdekking op de + pool laten zitten.

laden met voldoende verluchting ook.

Patrick

Ik weet niet wat voor lader je hebt maar als je geen lader hebt met een step-up converter (om meer dan 8 cellen te laden) zal het laden vanaf een 12v accu niet snel gaan.

Juist voor dit doel en het voeden van HF-sets in het veld heb ik een Northstar 61 Ah accu aangeschaft. Dit is een glasvlies loodaccu welke volkomen lekvrij is en veel langer leeft als auto-startaccu's.
Een 4 Ah NiMh accu kan hier zonder schade aan de stationaire voeding 13x op een vliegdag worden opgeladen.

Dank u, archivaris!

Eens gekeken op http://www.accu-service.nl/. De Northstar accus zijn behoorlijk prijzig (ca 400 euro, maar dan heb je wel 130 Ah, van maar 23x12x56 cm!) Exide Gel accu's lijken ook een aardige optie, hoewel je met een wat hogere capaciteit ook meteen aan een wat hoger gewicht zit. En 40 kg is dus best flink om mee te zeulen het veld in...

Hoeveel km2 zonnecel zou je nodig hebben om in een half uurtje een 3,6Ah accu te laden? :wink:

Ik vraag me af of je nu niet wat te ver gaat. Toen ik nog vloog stonden de auto's veel verder dan 5 meter van de pits en men laden gewoon op naast de auto. Je laat de accu toch niet in het model zitten bij laden?

kan je niet beter 5 meter verlengsnoer (vb, 2.5 carre audiosnoer) kopen ipv een batterij van 400 euro?

Een van mijn vrienden heeft ook zo'n zware varta gel accu - heeft ie een karretje voor nodig om naar de pits te krijgen. (echt)

maarja... de auto's staan hier zeker 50m verder (publieke parking) en hij moet 64 cellen opladen.

Patrick.

Back