Nimh accu aan een balancer

raf

Forum veteraan
hallo

als ik nu een nimh accu bedraad net zoals een lipo kan ik die dan aan een balancer hangen

eigenlijk zou zo een toestel reeds jaren gelden ontworpen moeten zijn geweest
dan zou heel die ellende met die nicad's en nimh accus er niet geweest zijn

laat de software van de laders toe om een nimh te laden met de balancer er tussen
en schakelt die dan ook naar behoren ????

groetjes raf

Naast dat het niet nodig is om een Ni-Mh accu te balanceren, gaat het ook niet werken. Een LiPo-cel heeft een maximale spanning van ongeveer 4.2 Volt. Een volgeladen Ni-Mh cel heeft een spanning van rond de 1,5 Volt. Daarnaast gaat hel laadproces nooit starten. De balancer zal de Ni-Mh cel als diepontladen en defecte LiPo-cel herkennen.

hallo

het balanceren van een nimh is wel belangrijk om een goed werkende accu te hebben
uit veiligheids over wegingen is het inderdaad niet nodig bij dit soort accu's
matcht pakken bestaan er dus in nimh wel en een balnacer zou deze zo kunnen houden
terwijl dit door de hoge stromen die getrokken worden dit nu niet het geval is

eigenlijk zou je cel per cel moeten kunnen vol laden
heel het pak tot 1 cel de max lading heeft berijkt en dan de rest tot ook deze vol zijn

groetjes raf

Het probleem is dat Lipo op basis van een spanning laadt en zijn laadstroom zelf reguliert als de spanning niet te hoog wordt en bij een NiMh de accu met een stroom geladen wordt en die je niet per cel kunt bepalen.

Er is 1 lader van Spintec speciaal voor 4 tot 6 cellen (autowereld) die de cellen onafhankelijk laadt en verders vordt er gebruik gemaakt van ontlaadtrays om de zellen via een ontlaadprocedure gelijk te trekken.

Ergens is hier ook ooit een topic geweest van iemand die in zijn pakket over iedere cel een diode met een weerstand soldeerder en dus bij het wegleggen iedere cel naar een 0.7v brengt.

NiMH accu's balanceren zal niet gaan.

Bij het matchen van NiCd cellen werden ze vroeger opmerkelijk genoeg uitsluitend uitgeselecteerd op gewicht. Blijkbaar ging er niet altijd evenveel electrolyt in. Even zware cellen werden vervolgens tot een pakket samengesteld.

Tegenwoordig worden de cellen aangesloten op een apparaat, dat de laad- en ontlaadkarakteristieken van elke cel meet. Cellen, die het meest met elkaar overeenkomen worden vervolgens tot één pakket samengevoegd. Het gaat hierbij blijkbaar niet alleen om het aantal milliAmps, dat de cel geeft. Ook het spanningsverloop bij laden en ontladen wordt gemeten.

Toen de firma GM net was overgenomen door de firma Graupner, heb ik ooit een rondleiding door het gehele bedrijf gehad :cool:. Daarbij kwamen we ook in een ruimte, waar alle planken bezaaid lagen met cellen, die waren aangesloten op één of meerdere match-machines 8O. Elke cel zat daarbij in een klem, die met draden was aangesloten. Nu behoren accu's niet echt tot mijn interessegebied, dus ik heb verzuimd te vragen hoe dit proces helemaal in zijn werking ging. Daar heb ik nu wel een beetje spijt van.

hallo

als je een accu pack laad dan worden alle cellen met hetzelfde amperage opgeladen
de powerpeak reageert op de deltapeak van de opteladen accu's
dat veronderstel ik toch dat gebeurt
als er nu 1 mindere cel in zit dan gaat deze gekke toeren uithalen met heel het pak
ik dacht dat een balancer dan deze cel niet meer mee ging opladen en zo de andere cellen wel verder laad tot er weer eentje gek (vol voor dat heel het pak geladen is)begint te doen
blijkbaar werkt het zaakje dan helemaal anders

ontlaad systemen he ik genoeg gezien waar je accu packs kunt invast schroeven
en dan elke cel appart gemeten wordt

groetjes raf

Hier mijn theorie: bij lipo's is balanceren (bijna) een nóódzaak om te voorkomen dat één cel boven de 4,23 V komt. Balanceren wordt hier echter ten onrechte vergeleken met het matchen van cellen. Matchen is bedoel om cellen te vinden die optimaal samenwerken bij het ontladen. Daarom wordt de ontlaadkarakteristiek ook gemeten, zoals Corrien beschreef. Het matchen van cellen kun je niet corrigeren door te balanceren (bij het OPladen). Bij het opladen wil je elke Ni- cel met zoveel amperes als mogelijk vol krijgen. Dat is bij Lipo's uit den boze. Daar geldt als kritiek punt die max 4,23 Volt, NIET het max. aantal amperes. Balanceren zou, denk ik zelfs, hooguit de maximale capaciteit om laag kunnen halen, omdat het laadproces aangepast wordt aan de zwakste cel. Als het technisch al mogelijk is (vast wel!) heeft het dus geen nut.

als er nu 1 mindere cel in zit dan gaat deze gekke toeren uithalen met heel het pak

Je mag je eerst afvragen, wanneer je in een accu een mindere cel krijgt. Een fabricagefout is een mogelijkheid, maar dat treedt als regel alleen bij splinternieuwe accu's op en dat merk je meteen. Verder gebeurt dit bij oude accu's, maar die zijn dan ook al rijp voor de chemobak.

In een gezond accupakket zullen alle cellen ongeveer gelijktijdig vol zijn tijdens het snelladen. Nooit allemaal op precies het zelfde moment, vandaar dat een snellader nooit meteen reageert als de spanning daalt. Er is altijd een tijdsduur, waarin de spanning dalende moet zijn. Ook zullen ze allemaal ongeveer dezelfde eindspanning bereiken, maar helemaal gelijk zijn ze daarin nooit. Bij Ni-accu's is er dan ook geen gedefiniëerde eindspanning.
Ook verouderen de cellen allemaal op praktisch dezelfde wijze en zullen daarmee stuk voor stuk ongeveer evenveel capaciteit verliezen. Het is dus erg vreemd als er plotseling één cel veel minder capaciteit heeft dan de andere. Meestal is dat het teken, dat de andere cellen ook nog maar enkele cycli meegaan.

Zo'n mindere cel kan overigens alleen door hitte-ontwikkeling vervelende dingen doen met de andere cellen in het pakket. Bij het snelladen is 't ie eerder vol en wordt loeiheet als het vervolgens nog minuten duurt voordat de andere cellen vol zijn. Ook tijdens het ontladen zal er niets vervelends met de andere cellen gebeuren. De slechte cel is domweg het eerste leeg, waardoor 't ie door de andere cellen wordt omgepoold. De spanning duikt dan opeens spectaculair naar beneden. Bij zenderaccu's kan dit nog wel eens voorkomen. Bij aandrijf- en ontvangeraccu's ben je dan al lang gestopt omdat je in de gaten hebt, dat de accu niet meer tof is.

als er nu 1 mindere cel in zit dan gaat deze gekke toeren uithalen met heel het pak.....ik dacht dat een balancer dan deze cel niet meer mee ging opladen en zo de andere cellen wel verder laad tot er weer eentje gek (vol voor dat heel het pak geladen is)begint te doen
blijkbaar werkt het zaakje dan helemaal anders.......ontlaad systemen heb ik genoeg gezien waar je accu packs kunt invast schroeven
en dan elke cel appart gemeten wordt

Je mag je eerst afvragen, wanneer je in een accu-pack een mindere cel krijgt….

Jan, in jouw uitleg bespeur ik niets wat refereert aan zelfontlading wat op het ogenblik een hot issue is bij de huidige sub-C cellen, volgens jouw definitie zijn al mijn packs rijp voor de chemobak. Als ik een pack helemaal vol laad en hem 3 weken laat leggen (normaal iedere maand een wedstrijd, 4 weken) dan is de ene cell nog voor de helft vol en sommige zijn dan dermate ontladen dat dit levensbedreigend is voor de levensduur (te diep ontladen). Wanneer ik een dergelijk pack direct aan de lader hangt, dan zorgen de bijna lege cellen ervoor dat de delta-peak afslag veeeeeel te laat gedetecteerd wordt, met als gevolg dat de halfvolle cellen veeeeeels te heet worden (overladen). Volgens jouw definitie zou ten aller-tijde de te hete cell juist de mindere cell wezen en rijp voor de chemobak, dit bestrijd ik met klem en in mijn beleving is dit niet altijd juist, maar zelfs soms de betere cell. Aangezien wij in de modelautowereld er nogal een handje van hebben om met hele hoge laadstromen te laden, gaan deze cellen er wel het snelst op achteruit, en komen ze als eersten in de chemobak.

@Raff, individueel laden is natuurlijk optimaal voor NiMh maar kennelijk nochtans niet optimaal te realiseren (deze laders staan regelmatig 2de hands te koop, waarom is dit, ze zijn toch “optimaal”???), vandaar dat individueel ontladen om de grote zelfontlading wat te neutraliseren, zo populair is in de modelautowereld. Zelf experimenteer ik op het ogenblik met cellen die een lange duur gelegen hebben en grote verschillen in restlading hebben, ze de volgende behandeling te geven. [1] een dag voor de wedstrijd opladen met ongv 1500mAh, [2] daarna op een individuele cell-ontlader aansluiten en leeg trekken, [3] pas op de wedstrijddag een volledige delta-peak lading geven.

De theorie hierachter is dat ik ongelijke cellen met restlading niet bloot wil stellen aan een delta-peak afslag, met de schade die daaruit kan volgen, zoals ik ergens in bovenstaande uitleg beschreven heb, en wanneer je een pack eerst ontlaad en dan delta-peak laad, dan zijn de "te diep ontladen cellen" nog niet "op spanning" tegenover de andere cellen die met de ontlader wel zijn ontladen, en dan heb je nog steeds diezelfde "restladingsverschillen".

Het blijft natuurlijk een “lapmiddel” ten aanzien van een goede individuele lader, en het blijft natuur “mijn theorie”, en een mogelijke alternatieve oplossing voor het zelf-ontlaad probleem.

hallo

dus eigenlijk voor een 7 cellen paket zou je dus 7 powerpeak's moeten hebben
om zo tegelijk de 7 cellen tegelijk te kunnen opladen
die 7cellen is shit natuurlijk
in de speedboot wereld wordt op 7 cellen gevaren
in de auto wereld op 6 cellen
moeilijk om aan gematchte paks te geraken van 7 cellen
van 6 zijn er heel veel tekoop omdat de afname groter is

het is zelfs nu zo dat eco standaard duurder begint te worden dan eco expert
standaard is borstel motoren op nimh expert is brussles en lipo /lifepo

zal toch moeten omschakelen zekers ?????

groetjes raf

@drift-junkie,
Je weet, dat de manier, waarop autorijders met hun accu's omgaan bar slecht is. Omgekeerd is de correcte behandeling van de cellen weer slecht voor de wedstrijdprestaties. Het is dan ook niet verwonderlijk als de cellen daardoor afwijkend gedrag gaan vertonen. Dit heeft echter niets te maken met normaal gebruik.

Allereerst de temperatuurontwikkeling:
zodra de anode 'vol' is, wordt er zuurstof geproduceerd. Dit zorgt voor een verhoogde celdruk en dat zorgt weer voor het warm worden. Een cel wordt dus uitsluitend tijdens het laden warm als 't ie vol is. M.a.w. de cel, die het minste milliAmperes tot zich kan nemen, wordt het eerste warm. Als dit de cel is met de laagste inwendige weerstand, is dit erg vreemd. Uiteraard is dat de beste cel.
Dan de zelfontlading:
Dit komt voornamelijk doordat de chemische toestand bij de kathode zich als het ware omdraait. Voor gelijksoortige cellen, die onder dezelfde omstandigheden zijn gebruikt en die ook onder gelijksoortige omstandigheden zijn opgeslagen, mag je verwachten dat dit zelfontladen praktisch in elke cel gelijk zal zijn. Het is dus erg vreemd als de ene cel duidelijk meer zelfontlading kent dan de andere.

@Raf,
Het wordt inderdaad tijd om te gaan omschakelen!

... dan is de ene cell nog voor de helft vol en sommige zijn dan dermate ontladen dat dit levensbedreigend is voor de levensduur (te diep ontladen)...

EDIT(Corrien was me net voor met zijn reactie...)

Er ligt een laagje stof op mijn praktijk ervaring, maar is het niet zo dat verschillen tussen cellen onderling juíst door het spanningsverschil weer worden recht getrokken??? Met andere woorden: de halflege cel zal de helemaal lege cel min of meer weer bijladen/tegen houden met ontladen juist dóór het spanningsverschil, totdat het verschil weer nihil is. Binnen een pack blijven de verschillen daardoor klein. Dit totdat één cel "achterblijft" met laden, omdat ie versleten is. En dan krijg je het verhaal van Corrien. Dit ken ik wél uit recente praktijk ervaring.

Laatst bewerkt:
hallo

het eigenlijke probleem om omteschakelen is twee voudig
probleem 1 de laders die ik heb zijn niet geschikt voor lifepo
een duikboot met lifepo is ellende vragen
ik heb het BK speed hier bij ons in de club georganiseerd en het verschil tussen nimh en lipo/lifepo is aanmerkelijk
een nimh daar wordt op het einde je boot langzamer van een bij een lipo/lifepo is het gewoon stop gedaan
en das dus voor een duikboot niet te doen want als dat juist gebeurt als je onder bent gedoken is het einde verhaal

het andere probleem is dat we voor de club een 10 tal 3.3 amp sanyo nimh hebben die we maar een 2 keer perjaar gebruiken
maar dan wel volle bak laden en (ontladen)varen op 2 a 3 dagen
en dan liggen ze der weer voor 6 maanden te liggen
nu is 90% van deze accu's zo goed als defect al zijn ze maar 2 jaar oud
je laad er 3.3 in (powerpeak)en je haalt er maar 100 mA uit
ook na een langzaam op en ontladen gebeurt het zelfde
als je meer dan 1 amp trekt uit de cellen storten ze inelkaar
het gebeurt zo snel dat je niet alle 6 de accu's kunt na meten

dus daarom wilde ik deze accu's cel per cel laden om te kijken of er een rotte cel in heel het pak zat
indien dit zo was dan was het varen op 5 cellen geen probleem geweest en konden we de pakken nog gebruiken (kosten drukken voor de vereniging)

groetjes raf

@Raf, er is slecht pas 1 individuele lader op de markt (Spintec ICC) die claimend dat er individueel geladen wordt, toch zet ik hier mijn vraagtekens bij wanneer ik de spec’s bekijk.

Charge current of 0.1 A to 7 A
- Individual cell discharge function for ICC tray of 0.1 A to 10 A
- Charges and discharges batteries with 4, 5 and 6 cells in the ICC tray
- Charges batteries with 4 to 8 cells on the external output.

Vooral de regel waarbij kennelijk niet met minder dan 4 cellen geladen kan worden (???) vindt ik verdacht, wanneer iedere cell onafhankelijk gecontroleerd wordt met een delta-peak of een ander soort “vol vermelding”, zou deze per stuk ook af moeten kunnen slaan/koppelen, een minimum aantal cellen zou dus gelijk aan 1cell moeten wezen. Ik weet niet of iemand dit kan verifiëren, of te wel kan hij ook slechts 1 cell laden??

@drift-junkie,
Je weet, dat de manier, waarop autorijders met hun accu's omgaan bar slecht is………..Dit heeft echter niets te maken met normaal gebruik……..M.a.w. de cel, die het minste milliAmperes tot zich kan nemen, wordt het eerste warm. Als dit de cel is met de laagste inwendige weerstand, is dit erg vreemd. Uiteraard is dat de beste cel……..Dan de zelfontlading: Voor gelijksoortige cellen, die onder dezelfde omstandigheden zijn gebruikt en die ook onder gelijksoortige omstandigheden zijn opgeslagen, mag je verwachten dat dit zelfontladen praktisch in elke cel gelijk zal zijn. Het is dus erg vreemd als de ene cel duidelijk meer zelfontlading kent dan de andere.

Het Normaal gebruik bij autorijden is al veel anders/meer belastend dan met varen of vliegen voor de cellen, tel je hierbij ook nog eens de afwijkende laadprocedure bij op, dan is het gelijk aan uw zijde.
Wanneer bij de start van een laadperiode veel verschil in restlading is tussen de onderlinge cellen, dan zullen er ook verschillenden laadtijden ontstaan voor dat ze allemaal “vol” zijn, ongeacht de inwendige weerstand. Kennelijk is de chemie van de huidige cellen niet zo stabiel als voorheen, wat dus waarschijnlijk ook nog eens een afwijkend karakter vertoont tazv de zelfontlading onderling. Inderdaad, erg vreemd (vindt ik ook), tijden veranderen, theorieën van vroeger, zullen misschien hierin mee moeten gaan? En voor zover ik begrepen heb, is dit fenomeen niet alleen uitsluitend aan autorijders voorbehouden.

is het niet zo dat verschillen tussen cellen onderling juíst door het spanningsverschil weer worden recht getrokken??? Met andere woorden: de halflege cel zal de helemaal lege cel min of meer weer bijladen/tegen houden met ontladen juist dóór het spanningsverschil, totdat het verschil weer nihil is. Binnen een pack blijven de verschillen daardoor klein.

In mijn pack’s staan alle cellen in serie, parallel geschakelde cellen houden elkaar wel in balans, ook is er geen “stroomkring” wanneer ik ze opslaat, het “emmertjes-effect” (zo noemen ze dat toch) al zou dat in die toestand evt mogelijk zijn, is dus uitgesloten.

hallo

zoals reeds hier boven gepost

6 cellen max ontladen /laden
voor meer cellen is er helemaal geen lader beschikbaar

groetjes raf

Dit idee (balanceren van NiCad en NiMH accu's) is niet echt nieuw en wordt door een aantal mensen ook al heel lang gedaan. Het systeem wat ik ken is bedacht door een man uit de buurt van Nijmegen dacht ik. Ik kan toch verdorie niet meer op de naam van die man komen. :(
Hij heeft op diverse beurzen gestaan met zijn laad en controle systeem en hij heeft ook de nodige publicaties in Hobby Bulletin geschreven. Zo lang is het dus al geleden! Hij heeft een tijdlang behoorlijk aan de weggetimmerd maar de laaste keer dat ik er van gehoord heb is al weer een hele tijd geleden.
Jan, weet jij misschien de naam van de man die ik bedoel?

Dat was de heer Gipman of Giphart. Hij had een systeem bedacht waarbij alle cellen van een accupakket individueel gemeten en geladen konden worden. Hiervoor had hij op het accupakket een extra connector aangebracht. Dat noemen we nu een balanceerconnector. Met een draaischakelaar en een Voltmeter konden alle cellen apart worden gemeten. Op beurzen heb ik regelmatig met hem gesproken. Eigenlijk vond ik toen dat hij het onderhoud van accucellen tot hobbij had verheven. Achteraf gezien was hij zijn tijd vooruit.

Laatst bewerkt:
Dit idee (balanceren van NiCad en NiMH accu's) is niet echt nieuw en wordt door een aantal mensen ook al heel lang gedaan. Het systeem wat ik ken ………en hij heeft ook de nodige publicaties in Hobby Bulletin geschreven. Zo lang is het dus al geleden!

Hoe goed ken jij het systeem, goed genoeg om ons te informeren hoe het ongeveer werkt, ik heb geen bezwaar tegen een lap tekst van uw zijde! Onlangs nog een heleboel HB’s van de jaren 70 en 80 na gekeken, hierin stond niets wat mij hieraan herinnerd, misschien wat al te vluchtig gekeken, en nu kan ik het niet meer nakijken want ze zijn in het “grote archief” verhuist (oud papier/karton container)

Hij had een systeem bedacht waarbij alle cellen van een accupakket individueel gemeten en geladen konden worden. Hiervoor had hij op het accupakket een extra connector aangebracht. Dat noemen we nu een balanceerconnector. Met een draaischakelaar en een Voltmeter konden alle cellen apart worden gemeten.

Hoe lang duurden het voor ze allemaal volgeladen waren, ik kan wel een systeem bedenken, maar niet waarbij ik bv 6 cellen (3300mAh) te gelijk en binnen een tijdbestek van 1 uur kan laden of nog korter.

Hoe lang duurden het voor ze allemaal volgeladen waren, ik kan wel een systeem bedenken, maar niet waarbij ik bv 6 cellen (3300mAh) te gelijk en binnen een tijdbestek van 1 uur kan laden of nog korter.

Je mag dit systeem niet in de huidige tijd plaatsen. Er waren toen alleen Ni-Cd accu's met een maximale capaciteit van misschien 1600 mAh. Snelladers hadden toen nog een mechanische schakelklokken die de laaadstroom na de ingestelde tijd onderbrak.

Het systeem was ook geen lader, maar een selectiesysteem om individuele cellen te kunnen meten en aan een lader te kunnen plaatsen. Van alle cellen individueel laden was geen sprake.

Laatst bewerkt:
Back