Sowieso heb ik geen zin om hier de straatjes van inmiddels failliete importeurs schoon te vegen, maar daarnaast vind ik het uiterst teleurstellend, dat ik het volgende nog moet uitleggen:
- als je een product bij leverancier A koopt moet je niet bij leverancier B om service op dat product gaan vragen. Dat is niet alleen een fatsoensregel, maar leverancier B heeft aan jou geen enkele verplichting. Dit geldt voor winkeliers en dat geldt ook voor importeurs.
De firma Hobbico, de Futaba USA importeur, die eigendom was van de werknemers, is vorig jaar failliet gegaan. Men had daar een werkneemster, die uitsluitend de gehele dag klantenvragen beantwoordde. Op RcGroups was zij ook degene, die in de Vendors rubriek antwoord gaf. Ik ga er van uit, dat zij wel eens vragen oversloeg. Sinds vorig jaar is Futaba zelf actief in de USA en is te bereiken via
https://futabausa.com/ Overal elders worden Futaba producten uitsluitend via importeurs op de markt gebracht, waarbij elke importeur verantwoordelijk is voor z'n eigen aftersales service.
Robbe Modellsport heeft uiteraard nooit fabrieksgarantie verleend op producten, die via een andere importeur waren betrokken. Hoe je als winkelier het in je hoofd haalt om te denken, dat dat wél zou kunnen moet iemand mij eens uitleggen. Nu is een winkelier verantwoordelijk voor de garantie, niet de importeur, dus ik vraag me af hoe er in zulke gevallen werd omgegaan met garantie-aanspraken. Robbe Modellsport heeft overigens wel jarenlang tegen verhoogd tarief reparaties uitgevoerd op niet-Robbe producten, wat overigens ook weer tot commentaar leidde. Zelf heb ik me ook altijd moeten verdedigen tegen garantie-aanspraken op grijs geïmporteerde apparatuur. Altijd fijn, dat eindgebruikers niet willen begrijpen, dat zulke kosten ook ergens gedeclareerd moeten worden en dat je absoluut geen zin hebt om dat uit eigen zak te betalen.
Voor de firma Sablon heb ik jarenlang de service voor België verzorgd nadat (nota bene) Robbe Modellsport mij daarom had gevraagd. De afspraak was daarbij, dat Sablon uitsluitend Futaba importeur werd voor België en daarnaast ook importeur voor Robbe-producten. Dat men wel eens buiten de pot pieste werd uiteraard opgemerkt en leidde dan ook tot conflicten. Inmiddels is Sablon al jaren geleden gestopt met rc-apparatuur en is het personeel overgestapt naar de Franse importeur. Daarna kon je er nog steeds wél terecht voor golfballetjes en speelgoed.
Ook voor de firma Merit Racing was ik jarenlang de servicedienst, met name voor Novak producten. Dat deze blijkbaar ook wel eens Futaba producten importeerde is mij nooit opgevallen, maar daarop zal ik 'm nog wel eens aanspreken.