nimh accu laden

ik heb ff een vraagje over de laadhoogte.

er is mij namelijk verteld dat je een nimh accu het beste kan laden met 0,3 of 0,4 ampere...

aleen nu heb ik van het weekend te horen gekregen dat je ze makkelijk kan laden met meerdere amperes...
hiermee bedoel ik dat een 3300 nimh accu geladen kan worden met 3,3 amp. Een 1100 nimh met 1,1 amp enz enz enz.

is dit juist? en verkort dit de levensduur van de accu niet onwijs?

Nee, dat is niet juist. De laadstroom voor een accu is altijd in relatie met de capaciteit.

Ni-Mh cellen mogen meestal met 0,5 tot 1 C worden geladen.

In het eerste geval is de laadstroom voor jouw accu 0,5 maal 3300 is 1650 mA of 1,65 Ampere.
In het tweede geval 1 maal 3300 is 3300 mA of 3,3 Ampere.

De accu moet wel geschikt zijn voor snelladen. Veel potloodcellen (AA-cellen)zijn dat bij voorbeeld niet.

Voor meer informatie zie: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Voor het laden met dergelijke stromen is een speciale lader nodig die de te laden accu continue controleerd. Deze wordt meestal een computerlader genoemd

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb dat hele stukje een beetje doorgelezen.

wat ik hieruit begrijp is dat ik mijn 3300 accu kan laden tussen de 1,4 en 1,6 amp.

de 3300 is een 7.2V stickpack voor in me ontvanger
de 1100 is een 6V voor me ontvanger.

ik heb een computer lader aangezien ik in moet stellen hoeveel cellen de accu heeft en de voltage en de MaH waarde.

Dan heb je toch iets niet goed gelezen:

Versneld laden, dit is laden met een stroom tussen de 0,5 en 1C.
Voordelen:
Kortere laadtijd.
De chemische reacties verlopen snel maar niet te snel. Al het actieve materiaal van de platen kan nog meedoen aan de reacties en wordt vrijwel optimaal benut.
Veel duidelijkere delta piek, hij is bruikbaar om de lader te stoppen als de accu vol is.

Snelladen van een zenderaccu IN de zender is in de meeste gevallen niet mogelijk. In de eerste plaats zorgt de meestal in de zender aanwezige beveiligingsdiode er voor dat de lader de accu niet "ziet" en het laadproces wordt niet gestart. Die diode moet dan worden overbrugd. Dat brengt weer risico's met zich mee. De diode heet niet voor niets beveiligingsdiode.

Laden met hoge stromen met de accu in de zender is om een tweede reden niet wenselijk. De laadstroom loopt vaak door dunne printsporen en/of bedrading die daar absoluut niet voor is ontworpen. Als er printsporen doorbranden zit je met een groot en kostbaar probleem.

Laatst bewerkt:
Van wat ik heb gelezen is de geadviseerde laadstroom 0.1C (dus in jouw geval ~0,3A) voor NiMh batterijen als je het langst er mee wilt doen;
Overnight Charging
The cheapest way to charge a nickel metal hydride battery is to charge at C/10 or below (10% of the rated capacity per hour). So a 100 mAH battery would be charged at 10 mA for 15 hours. This method does not require an end-of-charge sensor and ensures a full charge. Modern cells have an oxygen recycling catalyst which prevents damage to the battery on overcharge, but this recycling cannot keep up if the charge rate is over C/10. The minimum voltage you need to get a full charge varies with temperature--at least 1.41 volts per cell at 20 degrees C. Even though continued charging at C/10 does not cause venting, it does warm the battery slightly. To preserve battery life the best practice is to use a timer to prevent overcharging to continue past 13 to 15 hours.

Ik ben zelf erg gehecht op maximale levensduur dus zo laad ik ze:), "tergend langzaam" met 0,1C, maar mijn NiMh doet het nu nog wel goed na 11 maanden!!!

Laatst bewerkt:
wow 11 maanden... ga je nu een feestje bouwen? :roll:...

Ik doe met mijn accus toch gauw een jaar of 2 a 3. En laad ze met 1C.

De laadstroom is vaak afhankelijk van het gebruik.
Hoog verbruik (race autos speedboten etc) Hoge laadstroom. 1C
Zender / ontvanger Laag verbruik lage laadstroom. 0.2C

Dat valt jammer genoeg te betwijfelen.

In de eerste plaats zal de lader bij het laden met 1/10 C het delta-peak moment dat aangeeft dat de accu vol is niet kunnen detecteren.

Ten tweede, als je met 1/10 C laadt, dan duurt het laden van een lege accu zo'n 14 uur.
Veel computerladers hebben een veiligheidsvoorziening die de lader na b.v. 4 uur uitschakeld. De accu is dan nog maar voor 25 % geladen.

Lees de handleiding van de lader maar een door. Daar staat dit soort informatie vast in!

@topicstarter
Waarvoor zijn de accu's bestemd? Accu's voor zender en ontvanger gewoon altijd met 0,1C laden gedurende 14-16 uur. Langer mag maar heeft geen zin. Ook weer niet dagen achtereen laten laden. Bij 0,1C werkt delta peak detectie niet, piek is veel te klein, maar dat geeft dus niet.

@NPS en duckie
Ik heb hier ook mn eigen lader, die zet ik gewoon op 0.3A en stop ik dan als ik zie dat het voltage hoog genoeg is.
@Cheeta
Nee... Sarcasme is leuk (alleen moet het wel aardig bedoeld zijn:-|) maar ik wil alleen zeggen dat ik dus heel erg veilig probeer te laden en dat ze na 11 maanden nog steeds het even goed toen terwijl de nimh van mn vriend door snelladen naar de prul is.
Daarnaast is het gewoon laden met zo'n lage snelheid uiteraard goedkoop omdat je zo'n klein lader-ding kunt gebruiken.

Ik heb hier ook mn eigen lader, die zet ik gewoon op 0.3A en stop ik dan als ik zie dat het voltage hoog genoeg is.
Dat is een heel erg onbetrouwbare manier om vast te stellen of de accu vol is. De eindspanning, die een NiMH-accu behaalt, ligt namelijk niet vast. Als je met 0,1 x C laadt is de normale manier om dit gedurende 14 uur te doen.

Zoals reeds gezegd is langzaam laden voor zender- en ontvangeraccu's een prima manier, waarbij ze ook het langste mee gaan. Dit langzaam laden moet je echter niet proberen te doen met een delta peak lader, want die is voor snelladen bedoeld. Accu's, die uitsluitend langzaam worden geladen worden op den duur echter wél 'lui'. Het is daarbij raadzaam om ze één à twee keer per jaar met een delta peak lader te cyclen (= een paar keer achter elkaar ontladen en laden). Dit cyclen doe je met 0,5 x C (of meer).

Aandrijfaccu's presteren het beste als je ze versneld of snel laadt. De accu's zijn daarop ook berekend en gaan jarenlang mee als je ze goed behandelt.

De meeste accu's gaan overigens stuk tijdens de winterperiode, waarbij ze niet worden gebruikt. Vooral bij NiMH-accu's is namelijk de zelfontlading tamelijk hoog. Ze lopen dus vanzelf leeg en zodra de spanning onder 0,9 Volt per cel terecht komt gaan ze hard achteruit. Hierbij ontstaat onherstelbare schade.

mijn lader geeft duidelijk aan hoeveel MaH hij heeft geladen...

en hij geeft ook een duidelijk signaal waneer de accu vol is... en het laden gaat non stop door, ook na 4 uur. hij stopt pas als de accu vol is... de ene keer is dat voor de 3300 en de andere keer stopt ie vlak na de 3300.

Back