Nimh accu niet geschikt?

Beste Modelbouwvrienden,

Sinds kort ben ik in het bezit van een leuk speedbootje (lengte 62cm, gewicht ong. 1 kg) met de volgende setup:

- BL Inrunner 2845/07,
- Robbe Roxxy BL-Control 950-6 (55A max)
- 8-Nimh 2000 (9,6 volt, 2Ah) Graupner accu ( Graupner Online-Shop )

Destijds heb ik twee dezelfde accu's aangeschaft, netjes opgeladen (ongeveer 5uur 500mA). Ik heb met deze setup ongeveer 4 a 5 keer gevaren.

Hoe is het toch mogelijk dat de accu binnen 30 seconden sterk in capaciteit afneemt en dat er al een accu de geest heeft gegeven? :(

Ik heb niet de indruk dat er hoge stromen worden gevraagd, want geen van de onderdelen van de setup wordt warm of zo. Verder laad ik niet over.

Hopelijk weet een van jullie het (?)

Groet Hans

leuk speedbootje (lengte 62cm, gewicht ong. 1 kg) - BL Inrunner 2845/07,
- Robbe Roxxy BL-Control 950-6 (55A max)
- 8-Nimh 2000 (9,6 volt, 2Ah) Graupner accu ( Graupner Online-Shop )

Ik heb niet de indruk dat er hoge stromen worden gevraagd
Hopelijk weet een van jullie het (?)

Groet Hans
Je hebt de indruk wil zeggen dat je het eigenlijk niet weet.
Dus meten wat de stroom is bij vol gas en ik denk dat je zult schrikken.
Een regelaar 55A max en een accu die geschikt is voor ik gok max 1 of 2A doet als iets vermoeden.
Uiteraard ook de spanningsval meten bij vol gas.
Verder lijkt deze accu op een zender accu en is dan totaal ongeschikt voor aandrijving van een speedboat.
Als je geen universeel meter hebt koop er dan een zeker als je verder wilt met deze hobby.;)

Laatst bewerkt:
@ Hierboven.

Universeel meter is inderdaad verdomde handig. Heb er zelf ook 1, en vind hem echt onmisbaar. Heel erg handig als er iets stuk is, en je weet niet wat. Kan je het doormeten.

Over je boot. Die accu is erg klein, en met een 55A regelaar... Zelf heb ik een 60A regelaar. Weliswaar op een auto, maar toch. Ik rij de 60A regelaar met een 7,4V lipo, en het gaat niet vaak helemaal lekker als ik op een stickpack rijd met die 55A regelaar. Ik raad je andere accu's aan. Veel te zwak deze die je nu hebt.

PS. Ik weet dat het verschil tussen auto en boot erg groot is, maar gaat even om de elektronica en wat er doorheen moet!

Vincent.

Voor je weer dingen gaat bestellen meldt dat dan hier even voor advies.
Advies achteraf heb je zo weinig aan.
Ik denk b.v.aan andere accus en een snellader.;)

Back