NIMH accu-packs parallel opladen

Hallo,

Ik heb een vraagje; ik heb 2 accu-packs van 12V 4600mAh, deze staan parallel in m'n boot. Als ik deze wil opladen, kan ik ze dan parallel laten staan? Slaat de lader wel af op delta-peak?

Hans

Zou dit alleen doen als alle cellen individueel parallel geschakeld zijn. Dan worden twee cellen als één cel van dubbele capaciteit gezien.

Nu is het zo zoveel gebruikers, zoveel meningen. Zeker ten aanzien van een onderwerp als dit. Dus ben ik benieuwd hoe anderen hier over denken.

Laatst bewerkt:
Het lijkt me dat je ze gewoon parallel op kunt laden. De pakketten samen vormen gewoon een pakket met dubbele capaciteit lijkt me.

"Zoveel mensen zoveel meningen" dat klopt wel een beetje, maar je kan natuurlijk ook "luisteren" naar wat de fabrikanten zeggen.
Geen enkele fabrikant zal exact voorschrijven dat je hun accu's alleen op die of die manier moet gebruiken. Ze geven meer een advies zo in de trant van "Het verdient de voorkeur de accu zo te laden als ze gebruikt worden". Dat is dus wat je het beste doen kunt, de accu's laden zoals ze gebruikt worden.
Cel voor cel parallel zetten zoals N.P.S. omschrijft is inderdaad het aller beste. Niet alleen bij het laden maar zeker ook bij het ontladen. Dat is praktisch meestal erg lastig of zelfs onmogelijk te doen.

Je moet je ook realiseren dat je lader voldoende stroom moet kunnen leveren om die parallel geschakelde accu's te kunnen laden. Je zal de dubbele laadstroom moeten gebruiken dan die één enkele accu nodig heeft. Zou je dat niet doen dan loop je het risico dat de lader de delta piek niet zal zien omdat die niet sterk genoeg aanwezig zal zijn. De moderne NiMH accu laders zijn meestal wel gevoelig genoeg om de delta piek ook bij wat lagere laadstromen te kunnen detecteren. Toch is het aan te bevelen om niet veel lager te gaan dan ongeveer 1/3C. In jou geval zou dat dus ongeveer 3A zijn.
Succes.

Laatst bewerkt:
Back