nimh accu

Hoi,

Nu lees ik in de handleiding van de gaupner ultramat 14 plus op pagina 34.
Ni-mh discharge balancing program.

Bij een lipo zit er een aparte balanceer connector op, maar bij een nimh accu toch niet? Hoe moet je dan balaceren? Gewoon op de 2 polige voedingsconnector waarmee je ook laad en ontlaad?

mvg
Gerry

Balanceren is voor een Ni-Mh accu niet nodig.
Via de twee aansluitdraden balanceren gaat niet. Voor balanceren moeten de individuele cellen op de balancerpoort worden aangesloten, zoals bij een Li-Po accu. Een Ni-Mh accu heeft zoals je al opmerkt geen balanceraansluiting.

De eindlaadspanning bij LiPo's is kritisch, bij NiMH niet, daarom LiPo's balanceren. Ik heb er ook nog nooit over gehoord/gelezen Gerry, in geen enkel blad, in geen enkel forum.
Ook niet op Red Scholefield's site
RC Battery Clinic :thumbsup:

Correctie: in geen enkel vliegtuigblad of -forum. Of doel jij cq. de NiMH balancer op het helemaal leeg-trekken van elke individuele cel? Ik weet dat westrijdmannen dat deden/doen.

Ik ben van na het NiMh/NiCd tijdperk dus ik weet het niet :-)
Alleen wat ik er over gelezen heb en dat er "balancing trays " zijn voor NiXX accu's. Maar hoe dat zich verhoudt tot het "NiMh discharge balancing program" op een lader weet ik niet.

Het zal vast wel ergens goed voor zijn, anders zou het vast niet op zo'n lader zitten...misschien weet Jan het wel.

Nee, balanceren was dit niet. Autorijders hadden inderdaad speciale ontlaad trays om de levensduur van hun accu's te bekorten. Met deze ontlaad-trays werden de cellen individueel leeg getrokken. De redenatie was, dat ze dan allemaal gelijk waren als je ging laden en iedereen was er van overtuigd, dat ze dan beter presteerden. Er op wijzen, dat het niet belangrijk is dat alle cellen even leeg zijn bij het begin van het laden, maar dat het wél belangrijk is dat ze allemaal tegelijk even vol raken aan het eind van het laden en dat zoiets daardoor ook hooguit enig resultaat zou kunnen hebben bij de (peperdure) matched packs werd als heiligschennis opgevat.

Graupner heeft inderdaad op diverse laders een balanceermogelijkheid voor NiMH accu's. Aangezien hiervoor de toch al voor LiPo's aanwezige balancer wordt gebruikt kost dit alleen een paar extra regeltjes in de software. De bedoeling was, dat er ook NiMH accu's zouden komen met een balanceer aansluiting. Dat is er echter (nog) nooit van gekomen.

Autorijders hadden inderdaad speciale ontlaad trays om de levensduur van hun accu's te bekorten.
:rolling:

En Jan, dit stukje (en dan de paragraaf "Keeping cells conditioned"); slaat dat ergens op? Het klinkt aannemelijk (en sluit aan bij wat jij zegt) en kan het "Ni-mh discharge balancing program" wat in de laders zit daarvoor bedoeld zijn?

Het probleem wat ik al meerdere malen aangekaart heb is dat wij autogebruikers ieder beetje winst merken omdat de aandrijving direct in contact is met de oppervlakte. Ook omdat wij een parcour volgen die maar 4 meter breed is en daarmee duidelijk strakkere lijnen rijden dan een boot om een boei en een vliegtuig om een pylon zijn de rondetijden bij zelf 1% winst direct meetbaar.

Alles wat een prop gebruikt heeft al een verliesfactor zitten in de aandrijving en de voortstuwing van het model dat een miniscuul beetje winst op de motor geen tot amper merkbare winst geeft.
Ontlaad trays werken wel degelijk maar alleen goed merkbaar in de autowereld.

De meest beste lader die er was was de Spintec ICC

ICC_2.jpg

Deze laadde alle cellen individueel waardoor in pricipe geen ontlaad tray nodig was.

Mij staat iets bij dat de Graupner Ultramat 16 ook een dergelijke optie had.

... Mij staat iets bij dat de Graupner Ultramat 16 ook een dergelijke optie had.
De Ultramat 16S kan in iedergeval NiMH, NiCad en de diverse Lithium accu balanceren (tot max 6 cellen!!) ... wat ik uit mijn "NiMh verleden" weet is dat vooral bij dit type accu "een" celletje nog wel eens uit de pas gaat lopen (en dus niet meer goed volgeladen wordt) ... al zou het balanceer programma dat niet verhelpen, het wordt wel gedetecteerd ...

Het probleem, dat ik dan op mijn beurt weer vaak heb aangekaart, is dat in de autowereld iedereen elkaar nadoet, vaak zonder goede reden. Dit is overigens ook logisch is als je bedenkt dat er veel jeugd tussen zit. De winst, die men met een ontlaad tray bereikt zit bij 99% van de autorijders (en vermoedelijk nog meer) alleen maar tussen de oren. Het enige, echt aantoonbare verschil is dat je eerder aan nieuwe accu's toe bent.

Een lader, die de cellen individueel oplaadt kan dan weer wél zijn nut hebben, maar uitsluitend voor de top-wedstrijdrijders die per definitie toch al betere accu's hebben dan de mindere goden. Een lader, die de cellen gebalanceerd oplaadt doet ongeveer het zelfde.

Per definitie hebben de cellen in een Ni-pakket nooit dezelfde capaciteit. Daardoor zul je, als je ze allemaal tot eenzelfde spanning ontlaadt alleen maar grotere verschillen creëren: de cel met de geringste capaciteit is bij het laden het eerst vol en wordt dus het meest overladen. Alleen bij matched packs is er een redelijke gelijkheid en kun je door het ontladen mogelijk de karakteristiek van de cellen meer aan elkaar gelijk houden. Een (wetenschappelijke) onderbouwing daarvan heb ik nog nergens gevonden, maar ik wil het graag geloven.

Ik heb overigens eens in Duitsland - toen GM net was ingelijfd bij Graupner - gezien hoe het matchen in z'n werk gaat. Erg indrukwekkend om een bedrijfsruimte te zien, die geheel gevuld is met planken, waarop talloze cellen liggen waarbij per cel apparatuur is aangesloten. Daarbij worden een heleboel karakteristieken gemeten en op basis daarvan cellen bij elkaar gezocht om één pakket van samen te stellen.

Ron verwees al naar http://www.hangtimes.com/redsbatteryclinic.html. Ook ik kan deze site van harte aanbevelen.

Back