Het probleem, dat ik dan op mijn beurt weer vaak heb aangekaart, is dat in de autowereld iedereen elkaar nadoet, vaak zonder goede reden. Dit is overigens ook logisch is als je bedenkt dat er veel jeugd tussen zit. De winst, die men met een ontlaad tray bereikt zit bij 99% van de autorijders (en vermoedelijk nog meer) alleen maar tussen de oren. Het enige, echt aantoonbare verschil is dat je eerder aan nieuwe accu's toe bent.
Een lader, die de cellen individueel oplaadt kan dan weer wél zijn nut hebben, maar uitsluitend voor de top-wedstrijdrijders die per definitie toch al betere accu's hebben dan de mindere goden. Een lader, die de cellen gebalanceerd oplaadt doet ongeveer het zelfde.
Per definitie hebben de cellen in een Ni-pakket nooit dezelfde capaciteit. Daardoor zul je, als je ze allemaal tot eenzelfde spanning ontlaadt alleen maar grotere verschillen creëren: de cel met de geringste capaciteit is bij het laden het eerst vol en wordt dus het meest overladen. Alleen bij matched packs is er een redelijke gelijkheid en kun je door het ontladen mogelijk de karakteristiek van de cellen meer aan elkaar gelijk houden. Een (wetenschappelijke) onderbouwing daarvan heb ik nog nergens gevonden, maar ik wil het graag geloven.
Ik heb overigens eens in Duitsland - toen GM net was ingelijfd bij Graupner - gezien hoe het matchen in z'n werk gaat. Erg indrukwekkend om een bedrijfsruimte te zien, die geheel gevuld is met planken, waarop talloze cellen liggen waarbij per cel apparatuur is aangesloten. Daarbij worden een heleboel karakteristieken gemeten en op basis daarvan cellen bij elkaar gezocht om één pakket van samen te stellen.
Ron verwees al naar
http://www.hangtimes.com/redsbatteryclinic.html. Ook ik kan deze site van harte aanbevelen.