NIMH accupacks heet met ultramat 16

Hallo,

Ik heb een ultramat 16 gekocht en nieuwe 4600 mAh NIMH cellen. Nu ben ik de accupacks aan het optimaliseren met deze lader, nu worden de accupacks loei heet.
Laad- en ontlaadstroom heb ik gekozen op 4600mA, delta piek op 15 mV-cel en ik laat 5x de laad/ontlaad cyclus doorlopen, wat doe ik verkeerd?

Gr.
Hans

Laatst bewerkt:
nieuwe cellen en gelijk 1C :shock:

geef ze even de tijd om wakker te worden met 0.5C.. dat 5x herhalen dan over naar de 1C.

Inderdaad de deltapeak omlaag!

Daarnaast zit er bij de Ultramat 16 een temperatuursensor geloof ik gebruik deze, want hoe heet is heet?

Ook zijn die 5 cycli achter elkaar natuurlijk een belasting voor je accu.
Krijgt de accu tijd om af te koelen of gaat de lader gelijk verder..
Indien hij achter elkaar doorgaat is het niet raar dat hij heet wordt.

aangezien er dus geen temp sensor bij zit blijft het natuurlijk de vraag hoe heet de accus zijn. Als je dit kan meten kunnen we zeggen of het te heet is.
Een graad of 40 is normaal voor afslag of wat hoger..

Je moet hem dus nog wel in je hand kunnen vasthouden, handwarm... maar ja, meten blijft weten...

Dit zou de sensor moeten zijn, toch?: Graupner Online-Shop

Een accu van 40-50 graden voelt best heet aan. Ligt ook helemaal aan de persoon die hem vast heeft.
Het beste is dus om het te meten. Er zijn hiervoor losse infrarood temperatuur meters in omloop. Hiermee meet ik mn motor, mn accus, of naja alles wat ik maar weten wil.

De temperatuursensor op die link ziet er wel uit als een sensor. Ik neem aan dat er in het boekje van de lader de nodige sensoren staan.
Zelf heb ik er een met een plastic geval er aan waar magneten in zitten. Deze klik je dan zo op de accu.

Ik heb hem al gevonden: http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6444.1

koelbuis

Om cellen tijdens het laden te koelen heb ik een koelbuis gemaakt.
Een kort stukje (+/- 30cm) regenpijp met aan één zijde een 12v ventilator uit een oude PC.
Bijvoorbeeld uit de transformator van een PV. Werkt perfect en kost vrijwel niks......

Ik heb twee 80mm fans aan elkaar geplakt en heb deze parralel op mijn 12v voeding staan.
Met steuntjes staat hij ca. 5cm omhoog. Hier leg ik gewoon mijn nimh accu's op wanneer ik ze ga laden. Bij normaal laden (1C of minder) worden ze ongeveer 28-30 graden. Wanneer ik snel-laad (tot 1.5C, 6.5-7A) worden ze meestal rond de 35 graden.

Delta peak trouwens inderdaad op 5mV per cel zetten. Sommige mensen zetten deze iets hoger om hun accu's even snel bij te laden vlak voor een wedstrijd. Dan wordt de accu ook wat warmer wat ook betere ontlaadstatistieken schijnt te geven. Nooit zelf geprobeerd trouwens.

Accu's die tijdens het laden warm worden laad je met een te hoge stroom. Zo simpel is dat!
Normaal zal vrijwel alle energie die je als laadstroom in de accu stopt in die accu worden opgeslagen. Een beetje (tot maximaal 20%) zal nodig zijn voor het chemische proces dus moet je langer laden dan je zou berekenen aan de hand van de laadstroom.
Het chemische proces wat plaats vindt kan met een bepaalde snelheid verlopen. Sneller kan gewoon niet.
Ga je meer laadstroom door de accu sturen omdat je hem sneller wilt laden dan zal de chemie op maximale snelheid gaan werken. Dat gaat door tot de maximale snelheid is berijkt. Ga je dan nog meer stroom door de accu jassen dan zal dus een deel van de stroom niet opgeslagen kunnen worden omdat de chemie niet sneller kan. Dat teveel aan stroom wordt dan in warmte omgezet waardoor de accu warm wordt.
NiMh accu's worden altijd een klein beetje warm tijdens het laden, dat is normaal! Maar dat is maar een heel klein beetje. Bij een kamer temperatuur van 20°C zal de accu misschien 35°C worden maar niet veel warmer.
Wordt je accu zo warm dat je er een ventilator bij nodig hebt dan zou ik maar eens goed nadenken bij waar je mee bezig bent. Je krijgt minder energie in de accu en omdat hij (te) warm wordt heeft hij er ook nog extra van te lijden.
Hou het bij NiMH accu's op een laadstroom van 1C, hooguit 2C. Dat is echt het beste voor de accu, je krijgt er de meest energie in en de accu zal het langste mee gaan.

nimh accus cycelen niet doen!
mits er genoeg tijd tussen zit +- een uur.
ook je afslag op zijn laagst zetten 5 mv.
ps race accu laden op 1,2 c ook direckt als ze nieuw zijn.
en race accus worden bij laden tussen 35 en 50 graden
hoger als 50 gr is niet oke.

Laatst bewerkt:
Ze werden zo heet dat als je ze omklemde het pijn begon te doen, maar het zal wel aan de delta piek van 15mV gelegen hebben, dit weer i.c.m. cycelen en een relatieve hoge laadstroom van 1C.
Ik ga ze maar eens één voor één ontladen ( 4 stuks ) en dan weer laden, dit om te kijken of ze niet defect zijn geraakt.

Hans

Hans,

De temperatuur sensor die op de graupnersite staat past volgens mij niet.
Deze zijn er alleen voor de ultra duo 50.
Heb even op de site gekeken maar kon op de ultramat 16 geen poort vinden waar deze in bevestigd word.
Moet maar even kijken of er op je ultramat 16 een contra servo toegang op zit.

Heb er zelf 2 op mijn ultra duo zitten en deze worden doormiddel van een magneetje op je accu packs gezet.
Kan de temperatuur zo instellen zodat de lader automatich afslaat en een signaal geeft als je pack te warm word.
Zou even kunnen navragen of de onderstaande sensor ook past op een ultramat 16.

Graupner Online-Shop

Eric

Back