Hallo,
Ik lees al langer mee op dit forum, en meestal is dat genoeg om alle info te vinden die ik nodig heb. Maar nu heb ik toch een paar vragen en heb me dus geregistreerd.
Vorig seizoen hebben we met een Xray t1r meegedaan in de 27 turns klasse. Dit deden we met 2 GP3300 akkus. Dit betekend dat je op de wedstrijddag dus veel moet laden. Deze akkus waren erg duur en heb er dus 1 kapot gemaakt door hem waarschijnlijk te vlug te laden na het rijden. 1 cel heeft afgeblazen en is nu defekt. Ik laadde altijd met een robbe ultimat li in de stand auto. Dit duurt altijd vrij lang, maar ik dacht dat dit de veiligste manier was. Hij begint dan te laden met een lager amperage en dit loopt langzaam op.
Als ik de akkus met 3 a 4A continu laad, is dit net zo veilig?
Is het beter om bv. 4 akku-paketten te gebruiken op een wedstrijddag, en deze thuis te laden zodat je op de baan niet meer zoveel hoeft te laden?
Ik doe ook altijd de akkus koelen met een PC ventilator; is dit een probleem?
Nu heb ik 3 GP3300 paketten erbij gekocht, bij iemand tweedehands, die ze maar 3x had geladen. Deze zien er ook nog erg goed uit. Wat schetst nu mijn verbazing; bij het laden in de auto stand duurde het 2,5 uur om de paketten op te laden en er ging volgens de lader ruim 6000 mA in. Is dit normaal? De akkus werden ook niet heet! Bij mijn vorige akkus kreeg ik er meestal maar ongeveer 3700 mA in.
Waarom duurde dit zo lang? Komt dit misschien omdat ze lang niet gebruikt waren. Als ik de cellen tijdens het laden afzonderlijk meet is de spanning bij allemaal wel mooi gelijk. Wel was het op een gegven moment al 1,56V. Het zweet brak me bijna uit! Als de accus niet heet zijn, kan ik dan toch gewoon door laden, ondanks dat de lader aangeeft dat er al 6000 mA in gegaan is? Is het mogelijk dat de lader de Delta piek niet detecteerd? Als de temperatuur niet te hoog op loopt, is er toch niets aan de hand?
Bij 1 accu zijn de rechte min polen ook enigsinds licht bol (niet noemenswaardig). Maar ook deze wordt tijden het laden niet heet.(natuurlijk wel lauw). Heeft dit nog iets te betekenen?
Electro is erg leuk, maar die akkus maken mij toch echt zenuwachtig! Deze kosten een fortuin.
Nou, ik ben benieuwd, ik hoor het wel.
Groeten,
Frank
Ik lees al langer mee op dit forum, en meestal is dat genoeg om alle info te vinden die ik nodig heb. Maar nu heb ik toch een paar vragen en heb me dus geregistreerd.
Vorig seizoen hebben we met een Xray t1r meegedaan in de 27 turns klasse. Dit deden we met 2 GP3300 akkus. Dit betekend dat je op de wedstrijddag dus veel moet laden. Deze akkus waren erg duur en heb er dus 1 kapot gemaakt door hem waarschijnlijk te vlug te laden na het rijden. 1 cel heeft afgeblazen en is nu defekt. Ik laadde altijd met een robbe ultimat li in de stand auto. Dit duurt altijd vrij lang, maar ik dacht dat dit de veiligste manier was. Hij begint dan te laden met een lager amperage en dit loopt langzaam op.
Als ik de akkus met 3 a 4A continu laad, is dit net zo veilig?
Is het beter om bv. 4 akku-paketten te gebruiken op een wedstrijddag, en deze thuis te laden zodat je op de baan niet meer zoveel hoeft te laden?
Ik doe ook altijd de akkus koelen met een PC ventilator; is dit een probleem?
Nu heb ik 3 GP3300 paketten erbij gekocht, bij iemand tweedehands, die ze maar 3x had geladen. Deze zien er ook nog erg goed uit. Wat schetst nu mijn verbazing; bij het laden in de auto stand duurde het 2,5 uur om de paketten op te laden en er ging volgens de lader ruim 6000 mA in. Is dit normaal? De akkus werden ook niet heet! Bij mijn vorige akkus kreeg ik er meestal maar ongeveer 3700 mA in.
Waarom duurde dit zo lang? Komt dit misschien omdat ze lang niet gebruikt waren. Als ik de cellen tijdens het laden afzonderlijk meet is de spanning bij allemaal wel mooi gelijk. Wel was het op een gegven moment al 1,56V. Het zweet brak me bijna uit! Als de accus niet heet zijn, kan ik dan toch gewoon door laden, ondanks dat de lader aangeeft dat er al 6000 mA in gegaan is? Is het mogelijk dat de lader de Delta piek niet detecteerd? Als de temperatuur niet te hoog op loopt, is er toch niets aan de hand?
Bij 1 accu zijn de rechte min polen ook enigsinds licht bol (niet noemenswaardig). Maar ook deze wordt tijden het laden niet heet.(natuurlijk wel lauw). Heeft dit nog iets te betekenen?
Electro is erg leuk, maar die akkus maken mij toch echt zenuwachtig! Deze kosten een fortuin.
Nou, ik ben benieuwd, ik hoor het wel.
Groeten,
Frank