Nimh accus hoe te laden

Hallo,

Ik lees al langer mee op dit forum, en meestal is dat genoeg om alle info te vinden die ik nodig heb. Maar nu heb ik toch een paar vragen en heb me dus geregistreerd.

Vorig seizoen hebben we met een Xray t1r meegedaan in de 27 turns klasse. Dit deden we met 2 GP3300 akkus. Dit betekend dat je op de wedstrijddag dus veel moet laden. Deze akkus waren erg duur en heb er dus 1 kapot gemaakt door hem waarschijnlijk te vlug te laden na het rijden. 1 cel heeft afgeblazen en is nu defekt. Ik laadde altijd met een robbe ultimat li in de stand auto. Dit duurt altijd vrij lang, maar ik dacht dat dit de veiligste manier was. Hij begint dan te laden met een lager amperage en dit loopt langzaam op.

Als ik de akkus met 3 a 4A continu laad, is dit net zo veilig?
Is het beter om bv. 4 akku-paketten te gebruiken op een wedstrijddag, en deze thuis te laden zodat je op de baan niet meer zoveel hoeft te laden?

Ik doe ook altijd de akkus koelen met een PC ventilator; is dit een probleem?

Nu heb ik 3 GP3300 paketten erbij gekocht, bij iemand tweedehands, die ze maar 3x had geladen. Deze zien er ook nog erg goed uit. Wat schetst nu mijn verbazing; bij het laden in de auto stand duurde het 2,5 uur om de paketten op te laden en er ging volgens de lader ruim 6000 mA in. Is dit normaal? De akkus werden ook niet heet! Bij mijn vorige akkus kreeg ik er meestal maar ongeveer 3700 mA in.
Waarom duurde dit zo lang? Komt dit misschien omdat ze lang niet gebruikt waren. Als ik de cellen tijdens het laden afzonderlijk meet is de spanning bij allemaal wel mooi gelijk. Wel was het op een gegven moment al 1,56V. Het zweet brak me bijna uit! Als de accus niet heet zijn, kan ik dan toch gewoon door laden, ondanks dat de lader aangeeft dat er al 6000 mA in gegaan is? Is het mogelijk dat de lader de Delta piek niet detecteerd? Als de temperatuur niet te hoog op loopt, is er toch niets aan de hand?

Bij 1 accu zijn de rechte min polen ook enigsinds licht bol (niet noemenswaardig). Maar ook deze wordt tijden het laden niet heet.(natuurlijk wel lauw). Heeft dit nog iets te betekenen?

Electro is erg leuk, maar die akkus maken mij toch echt zenuwachtig! Deze kosten een fortuin.

Nou, ik ben benieuwd, ik hoor het wel.

Groeten,
Frank

6000 is wel erg veel ja, heb je al gereden met die packs ? je gebruikt wel een goeie lader dus moet je ze toch vol kunnen krijgen.

Tenzij er iets mis is met die accu`s :?

FrankieV zei:
Hallo,

Ik lees al langer mee op dit forum, en meestal is dat genoeg om alle info te vinden die ik nodig heb. Maar nu heb ik toch een paar vragen en heb me dus geregistreerd.

Vorig seizoen hebben we met een Xray t1r meegedaan in de 27 turns klasse. Dit deden we met 2 GP3300 akkus. Dit betekend dat je op de wedstrijddag dus veel moet laden. Deze akkus waren erg duur en heb er dus 1 kapot gemaakt door hem waarschijnlijk te vlug te laden na het rijden. 1 cel heeft afgeblazen en is nu defekt. Ik laadde altijd met een robbe ultimat li in de stand auto. Dit duurt altijd vrij lang, maar ik dacht dat dit de veiligste manier was. Hij begint dan te laden met een lager amperage en dit loopt langzaam op.

Is het beter om bv. 4 akku-paketten te gebruiken op een wedstrijddag, en deze thuis te laden zodat je op de baan niet meer zoveel hoeft te laden?

Nu heb ik 3 GP3300 paketten erbij gekocht, bij iemand tweedehands, die ze maar 3x had geladen. Deze zien er ook nog erg goed uit. Wat schetst nu mijn verbazing; bij het laden in de auto stand duurde het 2,5 uur om de paketten op te laden en er ging volgens de lader ruim 6000 mA in. Is dit normaal? De akkus werden ook niet heet! Bij mijn vorige akkus kreeg ik er meestal maar ongeveer 3700 mA in.
Waarom duurde dit zo lang? Komt dit misschien omdat ze lang niet gebruikt waren. Als ik de cellen tijdens het laden afzonderlijk meet is de spanning bij allemaal wel mooi gelijk. Wel was het op een gegven moment al 1,56V. Het zweet brak me bijna uit! Als de accus niet heet zijn, kan ik dan toch gewoon door laden, ondanks dat de lader aangeeft dat er al 6000 mA in gegaan is? Is het mogelijk dat de lader de Delta piek niet detecteerd? Als de temperatuur niet te hoog op loopt, is er toch niets aan de hand?

Bij 1 accu zijn de rechte min polen ook enigsinds licht bol (niet noemenswaardig). Maar ook deze wordt tijden het laden niet heet.(natuurlijk wel lauw). Heeft dit nog iets te betekenen?

Electro is erg leuk, maar die akkus maken mij toch echt zenuwachtig! Deze kosten een fortuin.

Groeten,
Frank
ik heb ook een robbe lader gehad en als je eerst een akku laad en dan eraf haalt om de volgende eraan te hangen duurt het ff voordat die ziet dat de accu eraf is. als je dan dus daarvoor al de nieuwe eraan hebt gehangen gaat die gewoon door met tellen van aantal mah en gaat er dus zeker wel 6000 in voor 2 accus ;).

Rhelie zei:
6000 is wel erg veel ja, heb je al gereden met die packs ? je gebruikt wel een goeie lader dus moet je ze toch vol kunnen krijgen.

Tenzij er iets mis is met die accu`s :?

Ik heb nog niet gereden met de akkus. Toen de lader ruim 6000mA erin had gestopt heb ik de lader even uit gezet en na 5 min. weer aan. Na een paar 100mA kwam toen de Delta Peak. Dit was overigens bij 2 van de 3 akkus. De derde zat nog half vol en deze werd wel normaal vol geladen.

nico boeren zei:
ik heb ook een robbe lader gehad en als je eerst een akku laad en dan eraf haalt om de volgende eraan te hangen duurt het even voordat die ziet dat de accu eraf is. als je dan dus daarvoor al de nieuwe eraan hebt gehangen gaat die gewoon door met tellen van aantal mah en gaat er dus zeker wel 6000 in voor 2 accus ;).

Dit was bij mij niet het geval.

FrankieV zei:
Hallo,

Over het algemaan is dit een prima manier van laden. Als je een goede lader hebt zal die de accu op een bijna ideale manier vol krijgen. Ja, het duurt wat langer maar je krijgt daar de maximale capaciteit en een behoorlijke levensduur voor terug. Ook zullen de prestaties van de accu op een behoorlijk niveau liggen.

FrankieV zei:
NiMH accu's voelen zich het beste als ze geladen worden met een laadstroom tussen de 0,5C en 1C. Er is al een fabrikant (of al meer?) die een laadstroom tot 2C opgeeft. Voor deze accu betekend het een laadstroom van 1,65A tot 3,3A. Voor één fabrikant zelfs 6,6A. Met een laadstroom van 3A tot 4A zit je dus aan de hoge kant maar volgens mij nog wel veilig.
Als je meerdere accu's hebt kan je ze iets langzamer laden. Dat is toch wel veiliger maar vooral beter voor de accu's.

FrankieV zei:
Je accu NA GEBRUIK maar VOOR het laden koelen is prima. Tijdens het laden koelen kan je doen maar is niet echt zinvol. Als de accu al tijdens het laden heet wordt is dat een teken dat je te snel aan het laden bent. Zie ook de linkjes onderaan dit berichtje.

FrankieV zei:
6000mAh in een accu stoppen die maar 3300mAh is duidt op een foutje. Ook het feit dat het zo lang duurt wijst op een foutje. Waar en wat kan ik zo niet zeggen maar "normaal" is het niet. Je moet ook oppassen met die hoge celspanningen, 1,56V per cel is behoorlijk hoog. Dergelijke spanningen berijkt een cel als je met meer stroom dan ongeveer 1C gaat laden. 1,56V per cel is erg dicht bij het absolute maimum wat ergens tussen de 1,6V en 1,7V ligt. Als je boven deze spanning uit komt zal dat de cel beschadigen.

FrankieV zei:

Groeten,
Frank
Een iets bol staande bus kan er op wijzen dat ooit een vrij hoge druk in de cel heeft gestaan. Dat zou gebeurt kunnen zijn door behoorlijk overladen of een veel te heet geworden cel.
Het is normaal dat NiMH cellen warm (dus niet heet) worden tijdens het laden. Dat komt doordat er tijdens het laden warmte vrij komt. Pas als de cel vol is zal de temperatuur snel oplopen en kan de cel heet worden als je door blijft gaan met laden.

Ik heb in de jaren al heel veel over accu's en wat daar bij hoort geschreven. Als je daar eens naar gaat zoeken kan je nog een heleboel informatie vinden. Hieronder staan een paar linkjes naar een aantal draadjes waar ook voor jou "belangrijke" info te vinden kan zijn.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=29202

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=25377

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=25561

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20392

Ernst, hartstikke bedankt voor jou uitleg.

Als ik dus goed lees doe ik eigenlijk niets verkeerd, en het plan om wat meer akkus aan te schaffen, zodat ik op de baan meer tijd heb om wat rustiger te laden is eigenlijk ook positief. Het defect gaan van 1 cel in mijn oudere pakket is dus gewoon pech?

Wat ik alleen nog niet begrijp is waarom de pakketten die ik tweedehands heb aangeschaft niet heet werden met een celspanning van 1,56V. Dit noemen jullie toch overladen?

Ik heb in jou verhalen gelezen dat oa. delta-piek en temperatuur-laden twee van de mogelijkheden waren om een Nimh-cel optimaal te laden. Hoe kan het nu dat een akkupakket meer dan vol is en dat de akkus nog niet eens warm of heet zijn, maar eerder lauw. Hieruit kan ik dus afleiden dat het pakket nog niet vol is, of niet?

De lader gaf meer dan 6000mA aan, celspanning 1,56V en de temp. was nog niet eens lauw. Wat is nu waar; vol of niet vol. Hier snap ik dus niets van. Is temperatuurladen dan wel zo'n betrouwbare methode?

Groeten,
Frank

Dat er één cel eerder mee ophoudt dan de andere kan gebeuren. Het is niet de eerste keer en het zal (helaas) ook niet de laatste keer zijn.

Dat de cellen van het pakket niet heet zijn geworden houdt alleen maar in dat ze NIET overladen zijn. Dat de celspanning 1,56V is geworden komt door het snelle laden.
Hoe sneller de accu geladen wordt des te hoger de celspanning is als de cel vol is. Wanneer je de accu van de lader neemt is de spanning op z'n hoogst. Al vrij snel zal hij langzaam gaan dalen tot rond de 1,35V.
Sommige mensen denken dat de motor van hun auto, boot of vliegtuig sneller zal draaien als ze hun accu heel snel laden en dan direct gaan gebruiken. De celspanning is dan op z'n hoogst. Helaas voor hen is dat niet zo, nou ja misschien de eerste 2 seconden wel maar daarna toch echt niet meer. De celspanning zakt bij belasting heel erg snel in tot de meer normale waarde van rond de 1,2V.

De celspanning is dus geen maat voor het al dan niet overladen zijn. Alleen als je door gaat met laden als de accu echt vol is ben je aan het overladen. Pas dan zal alle energie die de lader in de accu stopt niet meer opgeslagen worden maar omgezet worden in warmte en wordt de accu heet.
Als de lader "zegt" dat er 6000mAh in is gestopt is er iets fout, dat schreef ik al. Als je accu niet heet is geweest is hij niet overladen geweest dus klopt de aanduiding van de lader hoogstwaarschijnlijk niet. Ik heb ook al eens geschreven dat deze aanwijzing eigenlijk noninformatie is. Je hebt er weinig of niets aan en kan er zelfs door op het verkeerde been gezet worden.
De delta piek is normaal gesproken een goede indicatie dat de accu vol is. Als je een goede lader hebt die geschikt is voor het laden van NiMH dan zal het goed werken. Ook de temperatuur is een hele goede aanwijzing dat de accu vol is. Veel fabrikanten geven de voorkeur aan deze methode boven de delta piek.

Jouw accu is niet overladen geweest, zo simpel is het. De lader is netjes gestopt met het laden omdat hij de delta piek heeft gedetecteerd dus is de accu echt wel vol. En die 6000mAh op het display? Gewoon negeren, daar zit ergens een foutje.

Bedankt Ernst :D ,

Ik voel mij al een stuk geruster! Het is toch belangrijk om goed te weten wat je aan het doen bent.

Jou bijdrage aan dit forum vind ik meer dan fantastisch, het is toch voor een niet electro-man moeilijk te bevatten die akku-techniek. Maar langzaam begint het, mede door jou, toch door te dringen.

Groeten,
Frank

Back