NiMh accus laden met 3A Nikkel Cadnium acculader?

• Topicstarter Topicstarter Der Artz
  • Startdatum Startdatum
D

Der Artz

Guest
Dag beste mensen,

Zoals het onderwerp al aangeeft... Kan ik een GP3300 / GP 3700 NiMh accu opladen met mijn bestaande T2M 1263 Nikkel Cadnium lader?
Het is een snellader die "snel" kan laden met 3 Ampere, normaal laden doet hij met 120 mAmpere.
Gaat dit problemen leveren en moet ik nu ook een nieuwe acculader aanschaffen als ik NiMh accu's wil gaan laden? Of is dit eigenlijk geen probleem?

Over het verschil tussen Ni-cad en Ni-mh is al heel veel geschreven op het forum ......

Voor Ni-mh's moet je een andere lader gebruiken als Ni-cd , de laadmethode van Ni-mh's is namelijk anders als die van de Ni-cd's.....

Tegenwoordig is dat opgelost met van die mooie laders die allebei kunnen laden en vaak nog meer soorten accu's ;)

En als je even zoekt is het een lader op basis van een timer. Hoewel dat natuurlijk ten alle tijden gaat werken weet je nooit hoe leeg de accu is en op welke stand je dan de klok moet zetten.

Aan te bevelen is een lader die een automatische afslag kent, de Graupner Ultramat 14 is een hele leuke als ook bv. de Protech peak 4500, die laatste is redelijk betaalbaar maar erg eenzijdig mocht je in de toekomst meer willen...

Heb je een goede 12 volt voeding kan je ook kijken naar de Robbe Power Peak 400 welke denk ik de goedkoopste optie is.

En als je even zoekt is het een lader op basis van een timer. Hoewel dat natuurlijk ten alle tijden gaat werken weet je nooit hoe leeg de accu is en op welke stand je dan de klok moet zetten.

Aan te bevelen is een lader die een automatische afslag kent, de Graupner Ultramat 14 is een hele leuke als ook bv. de Protech peak 4500, die laatste is redelijk betaalbaar maar erg eenzijdig mocht je in de toekomst meer willen...

Heb je een goede 12 volt voeding kan je ook kijken naar de Robbe Power Peak 400 welke denk ik de goedkoopste optie is.

Vandaar ook het advies van een nieuwe lader.... Die zijn tegenwoordig bijna standaard voorzien van de mooie Delta Peak functie ;)

Als je net nieuwe accu's hebt aangeschaft wil je ze denk ik niet om zeep helpen met een lader die eigenlijk niet helemaal voldoet .... Toch :?: :rolleyes:

Ik moet zeggen, ik heb een Robbe lader, meer dan 10 jaar oud, en laad daar nog alles mee op, en ik zie geen verschil tussen nieuwe en oude akku's. Ik heb Sanyo 3600mAh akku's en Team Orion 4500mAh akku's, en werkt prima, vind ik..

Ik heb een ultramat 10 en die heeft twee programma's: eentje voor LiPo en eentje voor NiCd/NiMH.
Voor NiCd en NiMH hetzelfde programma dus...

Het laden gaat op zich niet anders voor een NiCD en NiMH, echter normaliter gebruikt een snellader welke afslaat op de 'delta peak' wel verschillende waardes voor NiCD en NiMH.

Die Ultramat 10 zal dus waarschijnlijk niet het onderste uit de kan halen bij een van beide types, of zo af en toe te vroeg afslaan.

Dat was ik inderdaad even vergeten: voor NiCd zet ik de afslag op 15 mV en voor NiMH op 7-8 mV...
Hetzelfde programma, hogere of lagere afslag.

Weer wat bijgeleerd! ;)

Het laden gaat op zich niet anders voor een NiCD en NiMH, echter normaliter gebruikt een snellader welke afslaat op de 'delta peak' wel verschillende waardes voor NiCD en NiMH.

Die Ultramat 10 zal dus waarschijnlijk niet het onderste uit de kan halen bij een van beide types, of zo af en toe te vroeg afslaan.

Hezik heeft het al uit gelegd ... De Delta peak afslag is anders bij de 2 type's .

Als ik me niet vergis is het zo dat bij de NI-CD's de Delta peak veel duidelijker is ten opzichte van de NI-MH's.

Bij het laden van een NI-MH accu kan je die dus overladen doordat de Delta peak niet juist herkent wordt , en zoals bekend is vind geen enkel accu type overladen "lekker" ;)

Als het helemaal hetzelfde was waren er in mijn Power Peak Infinity3 denk ik niet 2 verschillende progamma's voor NI-CD en Ni-MH .... lijkt mij :rolleyes:

Zoals ik al zei gaat het meestal wel werken, ik laad mijn NiMh accu's op mijn Power Peak Ultimate ook op de NiCad stand omdat die dan op de auto stand tot 5A gaat, geef ik aan dat het NiMha-auto moet zijn doet die maar 3A.

Maar genoeg deze discussie, de lader die hij heeft gaat niet echt werken, naast dat het via een timer werkt zal de 3A laadstroom ook langere laadtijden geven en tegelijk minder prestaties. Een nieuwe lader met 4 tot 5A laadstroom is zeker aan te bevelen en in deze tijd koop je geen lader meer voor alleen NiCad.

hoi

er is een nieuwe ultramat 16 van graupner werkt zowel op 12v als op 100-220v
met ingebouwde balancer, misschien is dit een optie
ik heb er wel nog geen review van gelezen

In de wereld van computer hardware zijn er diverse sites waar hardware getest wordt, zoals tweakers.net, hardware.info en tomshardware.com.

Is er in de modelbouwwereld ook zo'n site waar b.v. diverse snelladers, accus, chassismodellen, etc. etc. met elkaar vergeleken worden? Ik heb het namelijk nog niet kunnen vinden.

Er zijn slechts kleine verschillen in de manier van laden tussen NiCad en NiMH. Het grootste en belangrijkste verschil is de grootte van de delta piek. Bij NiMH is die kleinder dus moet de lader gevoellig genoeg zijn om die te detecteren. Er zijn NiCad laders die dat ook doen. Ikzelf heb een tweetal zelfbouw NiCad laders die gebaseerd zijn op een vrij oude controler chip. Ik heb er niets aan hoeven veranderen om er ook NiMH op een veilige manier mee te kunnen laden.
Het is wel belangrijk dat je de laadstroom voldoende hoog kiest want bij een (te) lage laadstroom wordt de delta piek nog kleiner. Denk er om dat een te hoge laadstroom ook niet goed is voor je accu! Voor NiMH accus is de ideale laadstroom ergens tussen de 0,5C en 1C. Met 1C zal je in de meeste gevallen een voldoende grote delta piek hebben om door een NiCad lader gedetecteerd te kunnen worden.
Ga niet meer stroom door je accu jassen dan 1C, dat is echt nergens goed voor, in tegendeel zelfs. NiMH accu's vinden hele hoge laadstromen echt niet fijn. De levensduur en de capaciteit worden daar duidelijk minder door. Vooral de capaciteit zal er behoorlijk onder te lijden hebben. Als je NiMH met 2C, 3C of zelfs meer gaat laden dan mol je die accu's binnen vrij korte tijd. De capaciteit wordt rap minder en dat is NIET meer terug te krijgen!
Heel erg snel laden is niet goed voor een accu en nooit geweest ook. Eigenlijk is het ook vrij nutteloos want je krijgt je accu er niet eens helemaal vol mee. Je kan het vergelijken met het inschenken van een glas cola (of bier voor hen die dat liever hebben) op de dure salontafel. Wanneer je snel schenkt dan ontstaat er een hoop schuim. Om te voorkomen dat het schuim over de rand gaat moet je op tijd stoppen. Het glas is dan nog niet vol en na een poosje wachten kan je er nog meer bijschenken. Zou je echter van het begin af aan rustiger geschonken hebben dan zal je door kunnen gaan tot het glas wel vol is. Je bent dan uiteindelijk nog eerder klaar dan wanneer je zo heel snel zou schenken. Ook is het risico dat je toch morst dan veel kleiner.
Hetzelfde geldt bij het laden van je accu's (NiCad en NiMH). Die accu "snel" volpompen geeft een hoop "schuim". De delta piek komt vrij vroeg en de lader stopt terwijl de accu feitelijk nog niet vol is. Geef je de accu dan een uurtje rust en laad je dan voorzichtig bij dan zal er nog heel wat in de accu gaan. Laad je echter met maximaal 1C dan is de hoeveelheid "schuim" veel kleiner en kan je doorladen tot de accu echt vol is. Uiteindelijk ben je dan toch nog korter bezig geweest en geef je de accu veel minder op z'n lazer.

Ga niet meer stroom door je accu jassen dan 1C, dat is echt nergens goed voor, in tegendeel zelfs. NiMH accu's vinden hele hoge laadstromen echt niet fijn.

Ernst,
Je kennis over accu's wordt ook zeer gewaardeerd maar als je de ervaring had met auto's had je denk ik wel anders gepraat want daar zal meer C laden wel degelijk nut hebben. Een GP3700 accu zal geladen op 5A duidelijk beter presteren dan geladen op 3A.

Ernst,
Je kennis over accu's wordt ook zeer gewaardeerd maar als je de ervaring had met auto's had je denk ik wel anders gepraat want daar zal meer C laden wel degelijk nut hebben. Een GP3700 accu zal geladen op 5A duidelijk beter presteren dan geladen op 3A.

Is dat wel zo? Zit dat niet "tussen de oren". Ik heb ooit veel proeven gedaan met NiCad en NiMH accu's maar dit soort "verbeteringen" heb ik nooit kunnen constateren. Het uiteindelijke rsultaat was steeds dat op het moment dat de accu net van de lader af komt de klemspanningen een paar tiende volt per cel hoger is. Dat betekend dus dat je de accu direct van de lader in je auto moet doen en dat de motor dan de eerste secondes iets meer toeren maakt, maar dat voordeel is binnen enkele seconden totaal weg.
Er zijn meer mensen geweest die deze discussie met mij willen aangaan maar helaas voor hen is mijn ervaring en zijn de uitkomsten van mijn testen niet in overeenstemming met hun "ervaring". Het is mijn indruk dat het voor het overgrote deel "tussen de oren" zit. De wereldkampioen doet het ook dus MOET het wel kloppen.
Wel gek eigenlijk dat deze verhalen alleen uit de auto wereld komen (en misschien een klein beetje uit de speedboten wereld). In de andere takken van de modelsport zijn die ervaringen niet zo en soms zelfs het tegenovergestelde!

Laatst bewerkt:
Het enig wat ik me er bij voor kan stellen is dat een accu die met een hogere stroom is geladen wat warmer is en dat daardoor de chemische processen in de accu bij het ontladen wat makkelijker plaats vinden.

Alles wat met een propellor wordt aangedreven zal ook bij stilstand de motor op toeren brengen, bij een auto is dit niet en zullen de stroompieken tijdens het rijden hoger en breder zijn.

Dan zal ieder stukje hogere voltage direct merbaar zijn in de toeren en snelheid omdat er geen (tot amper) wriving in de voortstuwing zit, bij een propellor is het nog te bezien wat een paar toeren meer doet, het kan zelfs nadelig zijn voor de snelheid.

En ja, een hogere amperage geeft naast een hogere piek die in de 1e ronde in het voordeel kan zijn (niet als iedereen het doet) maar zal ook over de bredere linie toch iets meer voltage geven.

Nou dit is echt ongelovelijk hoeveel ik dit weekend geleerd heb over accu's, laders, etc etc. Ontzettend bedankt voor jullie tijd allemaal. Ik ga eens goed m'n huiswerk doen.

Ik merk wel dat m'n 2x 1600 MAh Ni-Cad accu's en T2M 3A Ni-Cad snellader nogal verouderd zijn, voor het parkeerplaatsrijden.

Zijn er ook site's waar laders, accus etc etc getest worden, netzoals tweakers.net en hardware.info?

Wel gek eigenlijk dat deze verhalen alleen uit de auto wereld komen (en misschien een klein beetje uit de speedboten wereld). In de andere takken van de modelsport zijn die ervaringen niet zo en soms zelfs het tegenovergestelde!

Tsja.. ik weet het niet. Aan de andere kant is men in de autowereld wel ERG overtuigd van dit fenomeen.. hard laden cellen zo bruut mogelijk volduwen..

Meestal is het met 'fabeltjesdingen' zo dat je ziet dat er een groep is die er heilig in geloofd, maar dat de echte 'toppers', dus de mensen die wedstrijden winnen, het niet doen. Echter.. voor zover ik weet.. zijn mensen in autowereld die wedstrijden winnen ook 'accu-drukkers' :P

Back