NiMH batt snelladen

hallo, ik laad mijn NiMH batterijen altijd op met een ultimat 10 van graupner. dus ik laad ze snel.maar ik heb vernomen dat dit niet zo goed is voor de batterijen?is er iemand met ervaring hiermee aub.

Om je zoektocht wat in te korten:
De Nikkel MetaalHydride (NiMH) accu

Snel laden is niet slecht, mits je lader op tijd afslaat en niet met absurde stromen gaat werken.

Dus niet een 500Mah accu met 5A gaan opladen, 1C is over het algemeen een mooie waarde, als je lader/bedrading het aan kan (dus bv. een 2000Mah accu met 2A laden).

NiMh's kennen een delta-peak, welke de lader kan gebruiken om het laden te stoppen. Voor zover ik weet doet jouw lader dat wel.

derosa zei:
hallo, ik laad mijn NiMH batterijen altijd op met een ultimat 10 van graupner. dus ik laad ze snel.maar ik heb vernomen dat dit niet zo goed is voor de batterijen?is er iemand met ervaring hiermee aub.

Je kunt instellen hoe snel je ze laadt.
Op zich is snelladen geen probleem. De Ultramat-10 slaat af wanneer de accu's vol zijn.
Maar als je hem iets lager instelt (bijvoorbeeld een laadstroom van 0.5 - 0.7 keer de capaciteit van de accu's) is dat beter voor de accu's; net zoals een auto langer meegaat als je minder vaak vol gas rijdt.

Ik heb een vraag ik heb een REFLEX-CHARGER LCD 230V-AC en ik heb voor mijn ontvanger (4,8V / 2000mA NiMh) en voor mijn zender (9,6 / 2000mA NiMh). Mijn vraag is: hoe moet ik deze accus opladen? Mn lader kan opladen en ontladen en alleen opladen...moet ik ze elke keer als ik ga vliegen ontladen en opladen of alleen opladen?

Alleen opladen is voldoende. Lees in de bovengenoemde link het verhaal over NiMh accu maar eens door.

Overigens kan je best af en toe een keer ontladen om de capaciteit te controleren. Als die opeens hard achteruit gaat kan het een teken zijn dat de accu aan het eind van zijn levensduur gaat komen.

Inderdaad een bruikbare methode.
Al is het beter om na perioden van stilstand de cellen een aantal keren te laden en ontladen om ze weer op te frissen.
Dan heb je bovendien een prima indicatie van de gezondheidstoestand van het pakket.

Oke is goed...als ik die accus alleen oplaad dan slaat die lader als het goed is af als die vol is, toch?
Maar hoe kan ik zien of de capaciteit van mn accu achteruit gaat dan? De ene keer slaat de lader af bij bijv 1200 en de andere keer bij bijv 2010...

Oke is goed...als ik die accus alleen oplaad dan slaat die lader als het goed is af als die vol is, toch?
Maar hoe kan ik zien of de capaciteit van mn accu achteruit gaat dan? De ene keer slaat de lader af bij bijv 1200 en de andere keer bij bijv 2010...Of moet ik gewoon opladen en als die aflsaat dan is die vol?

Je kunt aan 2 dingen zien dat de capaciteit achteruit gaat:
- als ze minder lang meegaan in de auto/boot/vliegtuig/zender waar je ze in gebruikt
- als je ze helemaal opgebruikt (leegrijden/varen/vliegen/zenden) geeft de lader aan hoeveel hij er bij het laden in heeft gestopt. Dat is natuurlijk alleen een goede indicatie van de capaciteit als de accu leeg was; anders is het gewoon de hoeveelheid die erbij is geladen.

mGerben zei:
Je kunt aan 2 dingen zien dat de capaciteit achteruit gaat:
- als ze minder lang meegaan in de auto/boot/vliegtuig/zender waar je ze in gebruikt
Dat klopt dat is een zeer goede indicatie.

mGerben zei:
- als je ze helemaal opgebruikt (leegrijden/varen/vliegen/zenden) geeft de lader aan hoeveel hij er bij het laden in heeft gestopt. Dat is natuurlijk alleen een goede indicatie van de capaciteit als de accu leeg was; anders is het gewoon de hoeveelheid die erbij is geladen.
Dat is nu net geen goede indicatie. Alleen als je weet hoeveel er "in" de accu werd gestopt toen hij nog goed was kan je dit vegelijken met de waarde na verloop van zoveel tijd.
Tijdens het laden wordt er namelijk ALTIJD tot wel 40% meer "in" de accu gestopt dan de capaciteit is. Dat komt doordat er tijdens het laden een deel van die energie gewoon nodig is voor de chemische reacties in de accu. En er gaat ook een beetje energie verloren, niets is perfect.

Met andere woorden: Je moet hiervoor een lader hebben die meet wat er uit gaat tijdens het ontladen, dat is een goede indicatie.

Ik wordt soms ook behoorlijk gefrustreerd dat er in een pakket van 7 cellen met een capaciteit van 650 mah maar 85 mah ingaat.
Het pakket is dan ongeveer 2 maanden niet gebruikt.
Dit is toch veels te weinig...........en de cellen zijn maar zo'n 4 maanden oud. Mijn schulze lader krijgt er dus maar weinig in. Waar ligt dit dan aan?????

Burp zei:
Met andere woorden: Je moet hiervoor een lader hebben die meet wat er uit gaat tijdens het ontladen, dat is een goede indicatie.
Helemaal juist! Wat de lader erin stopt vertelt je maar weinig. Alleen als je de accu STEEDS helemaal leeg rijdt, vlliegt of vaart en steeds opschrijft hoeveel de lader er daarna in stopt kan je ook iets zeggen. Na verloop van zoveel keer laden/ontladen zal je zien dat je langzaam maar zeker minder in de accu gaat krijgen en er dus ook minder uit zal krijgen.
Laad je de accu ook als hij nog niet helemaal leeg is dan heb je eigenlijk niets aan wat de lader in de accu heeft gestopt. Je weet allen dat de accu niet leeg was.

Bassman zei:
Ik wordt soms ook behoorlijk gefrustreerd dat er in een pakket van 7 cellen met een capaciteit van 650 mah maar 85 mah ingaat.
Het pakket is dan ongeveer 2 maanden niet gebruikt.
Dit is toch veels te weinig...........en de cellen zijn maar zo'n 4 maanden oud. Mijn schulze lader krijgt er dus maar weinig in. Waar ligt dit dan aan?????
Je hebt de accu waarschijnlijk geladen weggelegd en er al die tijd niet naar omgekeken. Dat geeft niet zo veel maar de accu verliest wel langzaam maar zeker lading. Ook wordt de accu "lui", je zult hem weer wakker moeten maken. Dus na het (langzaam) laden moet je hem met een stroom ergens tussen de 0,5C en 1C ontladen. Je zou dan kunnen meten hoeveel mAh er uit de accu is gekomen.
De kans is heel groot dat je die 650mAh niet eens haalt. Dat geeft niets het zal met een klein beetje geduld wel weer goed komen. Gewoon de accu weer laden en daarna weer ontladen. De capaciteit zal al flink toegenomen zijn en waarschijnlijk kan je de accu na weer opnieuw laden gewoon weer gebruiken. Haal je de capaciteit nog niet dan zou je de accu nog een keer kunnen laden en ontladen. Als je de capaciteit bijna haalt, b.v. 620mAh, dan gewoon de accu gaan gebruiken. Door het gebruik komt de accu vanzelf verder bij.
Krijg je de accu na meerdere keren laden/ontladen echt niet goed meer dan is het helaas het einde van het werkzame leven van die accu. Er zal dan een nieuwe moeten komen.
Helaas kan dat na een poos ongebruikt liggen gebeuren. Het gebeurt absoluut niet vaak maar het is niet onmogelijk.

Back